Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tontti hankittiin paikalta, mistä pääsee kävellen vaikka sinne alkoon ja kauppaan. Ja 4 km Tampereen ydinkeskustasta.

Olikos se siitä ahlmannin pellolta, joskus oli puhetta mutta unohdin jo...

Kun täällä on vaihtunut kusemiskisan aihe, niin voin mäkin sen verran kertoilla että tontti/talo on 2km työpaikalta ja 50m TKL:n pysäkiltä. Eli ei periaatteessa tarvittaisi autoa lainkaan, käyn esim töissä pyörällä ja vaimo bussilla. Ja kun kaiken on tehnyt itse mahdollisimman edullisesta paskasta ja vähän sinnepäin -meiningillä niin asuminen on nyt about samanhintaista mitä kerrostalokolmiossa.

Pidän edelleen itseäni noin keskituloisena enkä ymmärrä miten kenelläkään on varaa rakennuttaa ammattimiehillä kalliille ostotontille ja ajella (kahdella) uudella autolla. Beats me.

Takan hinnoista en kyllä tiedä mitään ja taidettiin laittaa siihen turhaan liikaa rahaa, kun otettiin se talopakettifirman kautta. n. 10t maksoi hormeineen.

Meille tehtiin tälläinen takka. Tähän takkaan on mennyt 4250€ ja tuohon päälle tulee vielä takan pinnoitusmatskut sekä piipun pellitys. Takka yläliittymällä ja noin 180cm korkea. Takka muurattiin "pitkästä"
f_emilia_5133.jpg

Meille tulee siis n. 175/200 neliötä taloon ja budjetti näyttää siltä mikä se on ja tähän asti mitä makseltu ja mitkä on tulossa, niin kaikki budjetin alle.

Jonkun näköinen kustannusarvio on tullut pankkia varten tehtyä mutta eipä tuota ole jaksanut paljon seurailla. Pitkästä kun tekee niin menee mitä menee... Ainakin kohtaan varustelutaso tms menisi yli kun tulee unidrain, kalliit hansgrohen suihkut ja muut hanat, seinävessat, 90m2 lattiaa kuivapuristelaatalla vessojen, khh ja märkätilojen lisäksi, pesuhuoneen seinä ja kaiteita lasista yms... (nämä siis omasta mielestä kalliita) esim suihku reilu 550€/kpl on mielestäni kallis vaikka jotkut täälläkin ovat laittaneet 2000€ suihkuja. 100€ suihkullakin pesisi yhtä hyvin :) Eikä tuo 3400€ autotallinovikaan mikään halpa mun mittapuun mukaan ollut.

Tontti hankittiin paikalta, mistä pääsee kävellen vaikka sinne alkoon ja kauppaan. Ja 4 km Tampereen ydinkeskustasta. Ei haluttu metsään hyttysten syötäväksi ja ostaa kymmenillä tuhansilla diisseliautoja. Ja tulevaisuudessa lapset pääsee itse omiin harrastuksiin polkupyörillä, kävellen tai yleisillä. Päiväkodit ja koulut on 200m-1km säteellä.
Tontti ei ollut 30t tontti vaan paljon enemmän, mutta paikka ratkaisi.

Mulla ei olis ollut varaa rakentaa +100k tontille edes pientä mummonmökkiä. Tampereella en edes haluaisi asua ihmispaljouden keskellä. Tässä Ylöjärvelle on tullut majailtua ja iso city on ihan tarpeeksi lähellä. Mukavan rauhallinen paikka eikä tarvi haistella talvella liikenteen saastuttamaa pakkasilmaa. Ei jonotella liikennevaloissa eikä ruuhkissa. Ja itseasiassa välillä menee useampi kk että tulee edes tampereen keskustassa käytyä. Kaupoilla on paljon helpompi käydä jossain missä on kaikki saman katon alla. Vaikkapa nyt sitten vaatekaupoilla Ideaparkissa. Oon vielä niin laiska etten jaksaisi kävellä ympäri kaupunkia kiertelemässä liikkeitä. Eikä kukaan ryöstä parkkeerauksesta. Kaikki tekevät omat päätöksensä missä haluavat asua ja nämä ovat vain perustelut omille päätöksilleni.

Pääkaupunkiseutu on sitten ihan oma lukunsa joukkoliikenteen toimivuuden suhteen ja siellä ei varmasi välttämättä oikeassa paikassa asuessaan omaa auto tarvisikaan. Hintataso asuntojen ja tonttien yms osalta on sitten taas aivan jotain muuta.

- - - Updated - - -

Alettiin tehdä tänään etukuistia. Tehtiin kaiteet ja tolpat maalia vaille valmiiksi. Vähän on auki miten tehdään tuo "lattiaosuus". Tehdäänkö valun päälle laatat vai esim. painekyllästetystä terassilaudasta. Painekyllästetystä tulis komia, mutta mitenhän kestää kulutusta, kun siitä paljon kuljetaan?

Tekisin laatasta jos kerran on valu alla. Zippinetto on kyllästetystä. Laatta miltei ikuinen mutta painekyllästettyä käytetään suurimmassa osaa kaikenmaailman kuisteja, terasseja yms. Ja jos tuon nyt sitten joutuu uusimaan 10v niin siitä ei kyllä konkurssia tule.

- - - Updated - - -

Tuli mieleen kun tämä herra kusee keittiön lavuaariin ja vissiin ei omaa vessaa joten käy huoltsikoilla jne. paskalla.
Juu mutta kyllä tuolla ukolla muutenkin kytkin luistaa. Ja töitä ei oo tehnyt vuosikausiin. Sossu maksaa sen harrastukset.

5% on se pahin skenaario, ainakin näyttää/on näytänyt siltä jo pitkään. Kuinkas pitkään on jo menty murto-osalla tollasista koroista? ;)
Itsellä ollu pahimmillaan korko 4% luokkaa ja alimmillaan 0.8...

Hölmö. :D Halpaa autolainaa. ;) Ei vaan, kukin tavallaan.

Tuohan _pitäisi_ lainaa myöntäessä katsoa pankissa että rahkeet piisaa ilman että levikset repeää jos korot nousevat. Laina-aika on ainakin minun tapauksessa on huomattavasti pidempi kun tämä 4,5v mitä nyt on näistä matalista koroista saatu nauttia. Ja nimenomaan historian alhaisimmista. Se on vaan tää maailmanmeno sellasta kaikenkukkuraksi tänäpäivänä ettei tiedä kauanko tarvii samassa työpaikassa käydä. Kenkää on jaettu professorista siivoojaan. Itse olen ainakin miettynyt ja mitoittanut lainani niin että tiedän että selviän siitä ilman kämpän myyntiä vaikka korot olisi sen 5%+marginaali.

Ja ei se oikesti niin kiveen ole kirjoitettu että korot ovat näin alhaiset Reuters: Euribor saatetaan korvata lähikuukausina
Mitäs luulisit että jos koko euribor lopetettaisiin, laskisiko vai nousisiko lainasi korko?

Itse olen valinnut lainani lyhennystyypiksi kiinteätasaerä. Sillon tililtä lähtee joka kuukausi samansuuruinen summa, oli korot mitä hyvänsä - kunhan nyt eivät lyhennysmäärää ylitä. Mukava kun tietää joka kk paljonko lainanlyhennys on. Viitekorkona on 1kk euribor joka aiheuttaa sen että joka lyhennyksessä olen maksanut eri määrän korkoa ja lainan takaisinmaksuaika vaan heiluu edes takaisin. Jokatapauksessa on kyse niin pitkästä ajasta ettei kiinnosta edes ajatella koska on viimeinen maksupäivä.

Huvittaa töissä rehellisesti sanoen porukka kun ne elää täysin kädestä suuhun. Tuntuu ettei rahankäyttöön ole minkäälaista järkeä. Tili on aina tyhjä monta päivää aikaisemmin ennekuin seuraava tili tulee ja monet ovet vielä syöneet tulevat rahansakin kaikenmaailman luotoilla, osamaksuilla yms.. Tuosta helposti tulee loputuon kierre...

Auto on mielestäni melko järjetön sijoitus missä mielessä tahansa. Saati sitten että ostat sen velaksi. Toin joskus auton saksasta ja se tuli maksamaan ~12 000€. Ajelin sillä 5-6 vuotta ja myin pois. Sain 8000€. Isä osti samaan aikaan jonkun uuden riisikipon ja maksoi siitä ~25 000€. Myi samana vuonna kuin minä autoni ja sai siitä 8000€. 17 000€ kankkulan kaivoon tuossa ajassa kun oman auton hinta putosi sen 4000€. Ja vielä huvittavin oli se että vaikka millä mittapuulla autoja olisi vertaillut ei uutta olisi voinut sanoa vanhaa paremmaksi. Olihan se vanhempi aikoinaan maksanut 50 000€.

Tiedän ja tunnen henkilöitä jotka ovat ostaneet 50 000€ auton velalla elvistelläkseen sillä. Mutta mahtaa nyppiä kun vaikka 5v päästä on myymässä pois ja toteaa ettei autosta saakaan enää kun 15 000 ja lainaakin on autosta enemmän kuin mitä auton arvo on. Mutta siitähän on sitten helppo siirtyä seuraavan rahoitukseen.... Kaikessa hiljaisuudessa nauran tuollaisille ääliöille... :face:

Alettiin tehdä tänään etukuistia. Tehtiin kaiteet ja tolpat maalia vaille valmiiksi. Vähän on auki miten tehdään tuo "lattiaosuus". Tehdäänkö valun päälle laatat vai esim. painekyllästetystä terassilaudasta. Painekyllästetystä tulis komia, mutta mitenhän kestää kulutusta, kun siitä paljon kuljetaan?

Painekyllästetyn joutuu käsittelemään. Kannattaa tosin antaa olla ainakin vuoden ja siten vetää siihen tarkoitetut öljyt pintaan ja sitten varmaankin n. parin vuoden välein käsittely. Laattoja ei tarvi kuin pestä, mutta ovat kylmät silloin kun ei ole oikeasti lämmin. Puu tuntu jalalle aina lämpimältä kun yleensä voi olla ilman kenkiä.

Huvittaa töissä rehellisesti sanoen porukka kun ne elää täysin kädestä suuhun. Tuntuu ettei rahankäyttöön ole minkäälaista järkeä. Tili on aina tyhjä monta päivää aikaisemmin ennekuin seuraava tili tulee ja monet ovet vielä syöneet tulevat rahansakin kaikenmaailman luotoilla, osamaksuilla yms.. Tuosta helposti tulee loputuon kierre...

Miten nyt omien kokemusten mukaan nämä on enemmän niitä sinkkuja ja dinkkuja jotka asuu vuokrakämpissä. Jos omakotitalon rakentamiseen asti pääsee niin pitää olla lähtökohtaisesti edes vähän säästöjä ja osata käyttää laskinta. Pankista et tänäpäivänä lainaa saa jos ei ole omarahoitusosuutta ja vakuudet kunnossa. Rakentaminen on kuitenkin pankille riski ihan oikeasti kun se talo ei ehkä ikinä tule valmiiksi tai siitä tehdään arvoton homepommi jne.

Minä väitän ihan pokerinaamalla että suurin osa näistä kädestä suuhun eläjiä ei ole niitä jotka ovat rakentaneet. Varmasti on tiukkaa aikansa, etenkin raksan lopussa kun alkaa oleen laina käytetty ja vielä yhtä ja toista tekemistä. Mutta sitten on yleensä halvat asumiskulut, siis ihan ne juoksevat kulut jotka ei liity lainaan mitenkään ja jos siellä pankissa sitä lainamäärää on haarukoitu järkeväksi, niin sitä pystyy myös lyhentämään.

Totta helvetissä esim. meillä näkyy kulutuksessa jos korot ois nyt vaikka 6%. Joutuisi lyhennyserää nostamaan ihan reilusti ja se olisi sitten monesta turhasta kulutuksesta pois per heti. En tosin tiedän heikentäisikö elämänlaatua yhtään...

Ainakin iän myötä oon itse ymmärtänyt myös sen, ettei kaikki ole sijoituksia. Ennen olin pihi kun perkele. Ei toi kesälomareissukaan mikään kovin hyvä sijoitus kai ollut. 4 tonnin visalasku siitä jäi vaan käteen. Auton arvo alenee eikä tauluteeveekään kasva korkoa. Mitä sitten? Mä elän ainakin nykyään itelle/perheelle. Muksu käynyt yli 10 maassa elinaikana ja kasvatti tänävuonna 3 uudella maalla kokemuksiaan. Autoa voi laskea miten ite sitten huvittaa. Itse peilaan omia autoja vaihtoehtoon, että ottasin liisinkipelin duunista. Nyt olen saanut samalla kuukausierällä pidettyä oman ja hienomman kun mitä se 1.9tdi passat olisi kuukausilyhennyksineen. Pääomaa auto sitoo, mutta ilman järkevää sijoituskohdetta tuolla ei ole minulle väliä. Ei siitä kivasta autosta iloa ole eläkkeellä ku ei oo hiuksia päässä eikä jalat kanna.

Talon sijainnistakin olen erimieltä. Mulla vaakakupissa painoi kaikkein eniten koulut, päiväkoti ym. Ei mua joku stockmann sijainti kiinnostanut ku talonpaikkaa etin. Ostoksil en tykkää käydä. Mut lapsil pitää olla leikkikavereita, turvallinen lyhyt koulumatka. Jos asusin ilman lapsia niin mökki ois metäs keskellä ja juoksisin saunan jälkeen alasti taloa ympäri. No paskat juoksen mä nytkin:D. Lapset hyppis seinille jos niil ei ois leikkikamui naapuritaloista. Nyt on ihana seuraa kun tulee kotiin on 7 paria kenkiä levällään eteisessä ja talo myllätty ylösalaisin. Mut ne on onnellisia. Se onni tarttuu.

5% on se pahin skenaario, ainakin näyttää/on näytänyt siltä jo pitkään. Kuinkas pitkään on jo menty murto-osalla tollasista koroista? ;)
Itsellä ollu pahimmillaan korko 4% luokkaa ja alimmillaan 0.8...

12 kk euribori oli lähes 5,5% 2008 loppuvuodesta. Nykymarginaaleilla siis kokonaiskorko olisi jo 7% tienoilla. Vähennysoikeus kun vielä niistetään vähitellen pois niin alkaisihan tuo monen lompuukissa tuntumaan.

Emme ole siirtyneet pysyvästi alhaisten korkojen aikaan vaikka moni niin haluaakin uskoa.

D.Yatesille... ei kun keskustasta länteen päin 4 km.

Meillä on kanssa riittävästi lainaa. Lainaan ympättiin kuolemanturvaa eli jos toinen heittää lusikan nurkkaan, niin saa velat anteeksi. Lisäksi on (tuli muka kaupan päälle) korkokatto, 5 vuotta ja 2,2%.

Mulla ei ole hajuakaan koska voisi saada taloon muuttolupaa (tai talo asumiskunnossa). Tämän vuoden puolella on talo vesikatossa ja kaikki LVI-työt tehty. Siitä sitten jatkan täyspäiväisesti (jos/kun saan about puol vuotta vuorotteluvapaata) itse, isän, kavereiden ja tuttujen sekä vähän palkattujen kanssa. Mitä meinaatte, onko syksy 2014 realistinen aikataulu???

12 kk euribori oli lähes 5,5% 2008 loppuvuodesta. Nykymarginaaleilla siis kokonaiskorko olisi jo 7% tienoilla. Vähennysoikeus kun vielä niistetään vähitellen pois niin alkaisihan tuo monen lompuukissa tuntumaan.

No mulla ei oo kyl tollasia ollu, uskoisin muistavani koska v2005 jälkeen ollut asuntolainaa 90-220k€ väliltä. Eikä mulla oo kyl 12kk euriboria ollukaan...Marginaalit ollu 0.3-0.8 ku nyt on iso marginaali kun uusi laina.
Masse Majava se kiteyttikin, kaiken ei tartte olla sijoituksia. MÄ AINAKIN HALUAN NAUTTIA TÄSSÄ JA NYT kun vielä voi ja on siihen mahdollisuus. Otan tietoisesti PIENIÄ riskejä(ainakin joidenkin mielestä) mutta ei mitään älytöntä. Meil on asuntolainaa muijan kans aika paljon ku haluttiin uudehko, oma talo hyvällä sijainnilla pk-seudulta ja se maksaa, väkisinkin. Olisin voinu maksaa isonkin summan "käsirahaa", mutta sijoitin ne rahat remonttiin ja ei ole kaduttanut, koska nyt talo on pääpiirteiltään meidän tyylinen ja asumismukavuus on ihan eri tasolla kuin jos olisi muutettu taloon ilman remppoja. Lisäksi on 2kpl uutta autoa(toinen rek. tänä vuonna, toinen viime vuonna) ja varsinkin mun menopeli on arvokas ja tiputtaakin arvoa ainakin aluksi melkoisesti rahassa mitattuna. Mutta mitä sitten, mä tykkään ajaa hyvällä autolla ja ne on mulle harrastus. Sama ku joku työntää rahansa juopotteluun, peleihin, matkusteluun tms. paremmin noissa raha pysyy. Oman kärryn ostin muutaman kk käytettynä ja hinta oli tippunut ja noin 27k€ eli ei tuokaan nyt ihan pöhkö ostos ollu(joidenkin mielestä uuden auton ostaminen on tyhmää). Tulot on molemmilla suht hyvät(vuositulot yhteensä luokkaa 100-110k€) ja töitä on eli en stressaa sen suhteen. Sit jos jotain outoa tapahtuisi, myy tai vaihtaa halvempaa taloa/autoja. Ei se sen kummempaa ole.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
D.Yatesille... ei kun keskustasta länteen päin 4 km.

Meillä on kanssa riittävästi lainaa. Lainaan ympättiin kuolemanturvaa eli jos toinen heittää lusikan nurkkaan, niin saa velat anteeksi. Lisäksi on (tuli muka kaupan päälle) korkokatto, 5 vuotta ja 2,2%.

Mulla ei ole hajuakaan koska voisi saada taloon muuttolupaa (tai talo asumiskunnossa). Tämän vuoden puolella on talo vesikatossa ja kaikki LVI-työt tehty. Siitä sitten jatkan täyspäiväisesti (jos/kun saan about puol vuotta vuorotteluvapaata) itse, isän, kavereiden ja tuttujen sekä vähän palkattujen kanssa. Mitä meinaatte, onko syksy 2014 realistinen aikataulu???

Kaveri otti myös vastaavan vakuutuksen omaan lainaansa. Ilman korkokattoa tosin. Oli turvaa työttömyyden, kuoleman varalle yms.. Meinasi itseltä vain leuka pudota lattiaan kun kuulin että olivat maksaneet siitä jotain 20 000e nurkille. Tulee meinaan vakuutukselle hintaa kun tuo summa kasvaa 20v korkoa. Luulisin että pankit tekevät hyvää bisnestää tuolla. Sen myös ole n kuullut että tuollaista vakuutusta ei kannata ottaa pankista vaan suoraan vakuutusyhtiöstä. Pankit toimivat tuossa kuitenkin vain välikätenä ja vetävät rahat välistä.

Itse mietittiin asia niin että jos toisesta aika syystä tai toisesta aika jättää niin elämä muutenkin muuttuu melko radikaalisti ja todennäköisesti lainasta on jo jotai sitten maksettu takaisinkin ja näinollen jäljelle jäävä ei ihan puille paljaille jää kuitenkaan. Lainan takaisinmaksu tuskin yksin onnistuu mutta sitten vaihdetaan asuntoa pienempään. Lainanlyhennyksille ja muille yhteisille kuukasittaisille menoille on oma tili minne siirretään joka kk enemmän rahaa kun sieltä kulutetaan joten puskuri työttömyyttä tms vastaan kasvaa koko ajan. Puolen vuoden lyhennyksiä vastaava summa antaa jo hyvän puskurin ja se ei maksa mitään.

Itse olen omaa taloa rakentanut nyt hiukan reilun vuoden töiden lomassa ja ajattelin että jos nyt sitten talvella pääsisi muuttamaan. Mitään ei ole tehty hampaat irvessä, jos raksalle ei oo kiinnostanut lähteä niin oon maannut kotona. Viime talvena pakkaset söi melko rankasti motivaatioo kun oli 20 asteeta pakkasta ja tarbi iv putkia laittaa. Rapalan pilkkilakki tuli tutuksi. Myös koko viime kesä oli totaalisen perseestä kun vettä tuli kokoajan. Lämmöt saatiin päälle vasta 1.3.2013.... 9x14m talli/autokatos/varasto on lisännyt hommia älyttömästi. Oikeastaan voi sanoa että runkoon ja kattoon asti töitä on ollut kun kahdessa pienessä ok talossa. Autotallin rungon tekemiseen oma aika ei riittänyt kun alkoi lumet tulemaan ja pyysin kavereita kasaamaan rungon ruoteisiin saakka. Ei viitsinyt talveksi jättää kattotuoleja yms runkovärkkejä hankeen makaamaan. Aikaa myös on palanut jonkin verran "harjoitteluun", ammattilainen kun ei kerran ole.

Tuolla väkimäärällä tavoiteesi luulisi olevan realistinen. Mikäli nyt talo ei sitte normaalista puurunkoisesta hirveästi vaativampi ole.

Näinhän tuo on, mutta kaikki velalliset eivät siltikään noin paljoa ole ikinä maksaneet. Jos korontarkistuspäivä on osunut vaikka helmikuulle, on korko pysynyt koko ajan prosentin tuota korkeinta noteerausta alempana..

Jep, yli 5% en ole kyllä koskaan asuntolainasta maksanu, siitä olen 99.9% varma. Vuonna 2006 onnistui tai olisi onnistunut 1kk euribor ja näin myös viime vuonna(kesäkuu). Nyt ei taida enää onnistua.

No meillä ei kyllä onnistunut 1kk eikä 3kk euriborit vuosina 2003 ja 2011 ainakaan Osuuspankissa. Marginaali jäi kyllä vuonna 2011 muistaakseni 0,5:een.

Näinhän tuo on, mutta kaikki velalliset eivät siltikään noin paljoa ole ikinä maksaneet. Jos korontarkistuspäivä on osunut vaikka helmikuulle, on korko pysynyt koko ajan prosentin tuota korkeinta noteerausta alempana..

Näinhän tuo menee, tiedän myös erään mikä sitoi lainansa 5v kiinteäkorkoiseksi tuolloin syksyllä 2008 korkojen nousun takia. Voin vain kuvitella kuinka paljon häntä on harmittanut jälkeenpäin...

Itse tutkin eri viitekorko vaihtoehtoja joskus ja totesin että euriborin historian aikana lyhin mahdollinen viitekorko on on ollut aina edullisin...

Jep, yli 5% en ole kyllä koskaan asuntolainasta maksanu, siitä olen 99.9% varma. Vuonna 2006 onnistui tai olisi onnistunut 1kk euribor ja näin myös viime vuonna(kesäkuu). Nyt ei taida enää onnistua.

Voi teitä nuoria ... ;) Viime vuosituhannella laman jälkeen oli hieno tunne kun asuntokaupan alla neuvoteltu lainan korko putosi juuri ennen nostoa 10% --> 9,5% ja markat sai kyytiä... :) Lainan korko oli siihen aikaan sidottu Heliborin kautta pankin omaan (piti sisällään marginaalin) ... on nuo sittemmin muuttuneet ja omalla kohdalla pysyneet tällä vuosituhannella aina alle 5% marginaaleineen. Rakennusprojektin laina on pankin primeen sidottu, edelliset 12kk euriboriin ja oli aina tuuria koronmääritysajankohdan kanssa eli yleensä vuoden keskiarvon alapuolella.

Back
Ylös Bottom