Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jahas - reilun vuoden ajan foorumia seuranneena uskaltaudun kysymään arvon 'asiantuntijoilta' mielipidettä :)
Tontti hommattuna, talo on suunnitteilla ja lämmitysjärjestelmä mietinnän alla. Minulle on tarjottu vaihtoehtona EWA-hybridiä maapiirillä: http://www.ewarco.fi/hybridilammitys
Oma tuntuma on, että tuosta ei hirveän pitkältä ajalta ole kokemuksia. Onko tuossa mitään ideaa/järkeä?

Itse pistäisin lankkulattian, sähköpatterit ja ILPin sekä vesitakan + Jäspin. Takuulla halvin rakentaa sekä käytössä. Pistän vaikka pääni pantiksi.

Tontti hommattuna, talo on suunnitteilla ja lämmitysjärjestelmä mietinnän alla. Minulle on tarjottu vaihtoehtona EWA-hybridiä maapiirillä: http://www.ewarco.fi/hybridilammitys
Oma tuntuma on, että tuosta ei hirveän pitkältä ajalta ole kokemuksia. Onko tuossa mitään ideaa/järkeä?

En missään nimessä laittaisi yhden laitteen perään iv ja lämmitystä. Sitten kun kone joskus paukahtaa joutuu ostamaan huonolla tuurilla molemmat kuitenkin erikseen koska esim osia ei saa. Ja muutenkaan en alkaisi koekaniiniksi uusille järjestelmille. Yksinkertaisuus on valttia. Ja esim viessmanilta saa maalämpöpumpun missä on aurinkovalmius 200-300e lisähinnalla.

Joka tapauksessa laittaisin ehdottomasti vesikiertoisen lattia lämmityksen. Lämmitysmuotoa olisi sitten helppo vaihtaa jälkikäteen mihin vain tarvittaessa.

Laskeskelin jossain välissä maalämmön takaisinmaksuajan omaan kämppään mitä rakennan.. http://www.tiede.fi/keskustelut/post1894851.html#p1894851

Itsellä pumppu on ollut päällä nyt 1.3.13 - 3.5.13 ja sähköä pumppu on syönyt yhteensä 700kWh ja lämpöä puskenut lattiaan 3150kWh. Kämpässä on tuuletettu rankasti sekä muutenkin nostettu lämmöt 0:sta 20-21:n. Kirjoittelin tuosta tonne mlp foorumille jutunkin. Neliöitä tällähetkellä lämmitettävänä ~170m2.
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=4576.0

Huppe sanoi:
Itse pistäisin lankkulattian, sähköpatterit ja ILPin sekä vesitakan + Jäspin. Takuulla halvin rakentaa sekä käytössä. Pistän vaikka pääni pantiksi.

Mun mielestä patterit seinillä ei kuulu kun alvsbytaloon. Tekee halvan fiiliksen. Vesitakka ei varmasti halpa investointi ja sillä rahalla saa varmasti jo maalämpöpumpun sekä puolet reijästä. Lisäksi vaatii aina varaajan ja kiertovesipumpun kaveriksi. Ja muutenkaan ei enää sitten täytä edes varalämmönlähteen kriteeriä esim jos sähköt ovat poikki kun ei vesi kierrä. En halua tietää mitä tapahtuu jos sähköt napsahtaa poikki ja vesitakassa täys hööki päällä...

Ja itseasiassa kellä on niitä kuuluisia "ilmaisia" puita? Motti puuta maksaa 25-50€ Ja sillä saat ~1000kWh lämpöä. Eli 2,5 - 5 senttiä/kWh. Sähkön hinta lienee 12,5 senttiä/kWh ja maalämmöllä kunnon pumpulla hyötysuhde 4,5. 12,5/4,5 = 2,8senttiä/kWh. Eli maalämmöllä yksi kWh maksaa 2,8 senttiä. Ja ei tarvi pinota, kantaa, halkoa, siivota roskia tai virittää tulta muutakun tunnelman takia ja nauttia järjestelmän helppoudesta.

Aina kitistään että maalämpö on kallis ja sitten mielummin maksetaan jokakuukausi elämisestä enemmän hamaan tappiin saakka. Ja ajetaan vielä rakentamisen pääteeksi pihaan miltei pakasta vedetty auto menettämään arvoaan. Ei ymmärrä.. :face:

Tai vastaavasti jätetään mlp ottamatta ja rakennetaan "passiivi" huussi mihin hakataan rahat älyttömänhintaisiin uretaanieristeisiin ja törkyisen hintaisiin iv koneisiin. Tuolla tiede-lehden keskusteluissa on yksi hyvä esimerkki...

Poistoilmalämpöpumpun unohtaisin myös koska paremman lämmöntelteenoton vuosihyötysuhteen saa huomattavasti halvemmalla hyvällä iv-koneella.
Tuosta voi lukea lisää aiheesta:
pilp ja hirmuinen sähkönkulutus jatkuu
Valitsenko PILPin uuteen kotiin?

...
Mun mielestä patterit seinillä ei kuulu kun alvsbytaloon. Tekee halvan fiiliksen ...

Ja itseasiassa kellä on niitä kuuluisia "ilmaisia" puita? Motti puuta maksaa 25-50€ Ja sillä saat ~1000kWh lämpöä. Eli 2,5 - 5 senttiä/kWh. Sähkön hinta lienee 12,5 senttiä/kWh ja maalämmöllä kunnon pumpulla hyötysuhde 4,5. 12,5/4,5 = 2,8senttiä/kWh. Eli maalämmöllä yksi kWh maksaa 2,8 senttiä. Ja ei tarvi pinota, kantaa, halkoa, siivota roskia tai virittää tulta muutakun tunnelman takia ja nauttia järjestelmän helppoudesta ...

Aina kitistään että maalämpö on kallis ja sitten mielummin maksetaan jokakuukausi elämisestä enemmän hamaan tappiin saakka. Ja ajetaan vielä rakentamisen pääteeksi pihaan miltei pakasta vedetty auto menettämään arvoaan. Ei ymmärrä.. :face:

...[/URL]

Toi patterihomma on kyllä niin totta. Samalla logiikalla Huppe ostaa seuraavaksi Ladan :)

Mulla on ilmaset puut enkä silti halunnut takasta muuta kuin tunnelmaa. Nyt se on kivaa mutta veikkaan että jonkin ajan kuluttua ei enää hutsita.

Veikkaan kyllä että maalämpöpumpun hyötysuhde ei ole tuota luokkaa. Lähempänä ehkä sitä 3,5 lattiakierrossa hyvällä kaivolla. Vai onko pumppujen tekniikka mennyt 5 vuodessa muka noin paljon eteenpäin? Jos on niin melkeen tässä jo toivoo että vanha laukeaa niin saisi uuden tilalle (sekun on jo itsensä, kaivo lukuunottamatta maksanut itsensä takaisin).

Itsekin ihmetyttää se että maalämpöpumppua dissataan korkeiden hankintakustannusten takia. Sitten kuitenkin hommataa pumpun hintainen pilppi jonka hyötysuhde on paljon huonompi. Taisi Hupellakin lämmitysjärkkä maksaa melko lailla saman verran kun mulla, laskussa vaan on joka kuukausi 100€ ylimääräistä.

... mutta meni ehkä enemmän taas lämmitysjärkkä, kuin rakentamiskeskusteluksi.

Mä oon nyt puol vuotta tehny tota vitun puusavottaa. Sain valmiita 4-5m runkoja tontille. Piti vain pätkiä ja halkoa. Nyt tota puunpaskaa on joka paikka täys, hyvä että pihassa mahtuu liikkumaan ja piha pilalla kun on purua ja sälettä joka paikka täys. 15m3 on nyt puita ja hermot riekaleina. Rahatki menee kun pitää rakentaa monen tuhannen euron liiteri.
Seuraavat puut ostan valmiina klapeina ja kärrillisen kerrallaan.

Vois pistää sähkökiukaan ja poltella puita vain tunnelmaks takassa. Seuraavia puita/runkoja en huolis edes ilmatteeks. Moottorisahankin joutu ostamaan, siihenki meni tuhat euroo.

Mä oon nyt puol vuotta tehny tota vitun puusavottaa. Sain valmiita 4-5m runkoja tontille. Piti vain pätkiä ja halkoa. Nyt tota puunpaskaa on joka paikka täys, hyvä että pihassa mahtuu liikkumaan ja piha pilalla kun on purua ja sälettä joka paikka täys. 15m3 on nyt puita ja hermot riekaleina. Rahatki menee kun pitää rakentaa monen tuhannen euron liiteri.

Vois pistää sähkökiukaan ja poltella puita vain tunnelmaks takassa. Seuraavia puita/runkoja en huolis edes ilmatteeks. Moottorisahankin joutu ostamaan, siihenki meni tuhat euroo.

Etköhän sä vedä tolla 15 motilla melko monta vuotta. Jos sillä lailla sopivasti saisi aina 3 - 4 kuutiota puuta, niin silloin ei olisi niin kusessa ja tavaran saisi mukavasti kuivumaan. Mulla se itse työ tehdään mutsin kototilalla ja peräkärryllä tuodaan vaan kuivat klapit.

Etköhän sä vedä tolla 15 motilla melko monta vuotta. Jos sillä lailla sopivasti saisi aina 3 - 4 kuutiota puuta, niin silloin ei olisi niin kusessa ja tavaran saisi mukavasti kuivumaan. Mulla se itse työ tehdään mutsin kototilalla ja peräkärryllä tuodaan vaan kuivat klapit.

Mulla on jotain >50m3. Riittää MLP-talossa hetken aikaa :) Kiuas on onneks puilla, mutta ei sinnekään määräänsä enempää saa menemään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Veikkaan kyllä että maalämpöpumpun hyötysuhde ei ole tuota luokkaa. Lähempänä ehkä sitä 3,5 lattiakierrossa hyvällä kaivolla. Vai onko pumppujen tekniikka mennyt 5 vuodessa muka noin paljon eteenpäin? Jos on niin melkeen tässä jo toivoo että vanha laukeaa niin saisi uuden tilalle (sekun on jo itsensä, kaivo lukuunottamatta maksanut itsensä takaisin).

Kyllä tuo mun pumppuni 4.5 copilla jauhaa lämpöä. Koneessa on integroitu energian seurantapumpun puolesta sekä mulla on vielä kWh mittari ennen pumppua millä voin todeta että kaikki pitää paikkansa. Saksassa tuo mittaus on pakollinen. Tuossa lisää asiasta.

Tuossa on ruotsin mlp testi mistä selviää:

Viessmann 343:
kaivoista saadaan 0 asteista liusta ja lattiaan vaaditaan 35 asteista
tällöin vuosihyötysuhde 18 800kWh kulutuksella olisi 4,5
27 300kWh vuosikulutuksella hyötysuhde olisi 4,9 jotka sisältävät jo pumpun tyhjäkäyntikulutuksen sekä kiertovesipumpun

Eikä tarvi veikata mitään.. :)

Tota puunpaskaa on varmaan nurkat täynnä. Itse teen tontilta eka puut valmiiksi. Kaatuu semmonen 5-10 täysimittaista koivua ja mäntyä. Saa hiukan väsätä polttopuuta. Onneksi vaimon isä on metsuri, niin puut kaatuu/pätkiintyy kivasti. :)

Millainen klapikone kannattaisi hankkia, ettei senkin kanssa mee hermot?

Uudet mlp:t tekee lämmitysvettä melko suurella hyötysuhteella ja hyppäys jostain 2008 tähän päivään on kohtuu suuri kun niihin on panostettu. Jatkossa ei varmaankaan tule suhteessa noin suurta lisäystä, jonkinlainen raja tulee vastaan kun eivät ole kuitenkaan ikiliikkujia. Vuositasolla koko COP ei kuitenkaan ole em. luokkaa kun siihen lisätään lämpimän käyttöveden tuotto jonka COP jää alle kolmen. Tapauksesta riippuen koko COP on jotain 3-3,5, paitsi jos ei käytä kuuma vettä tai pitää sen lämmön +38C :)

Yleisesti tuohon keskustelun aloitukseen niin jokainen laittaa sellaisen lämmitysjärkän kuin itseltä tuntuu. Kaikissa on puolensa ja haittansa sekä lobbarit, myyjät yms. verkostot vaikuttamassa. Käyttökustannusten vertailu onnistuu vain yleisellä tasolla koska talot ja käyttäjät on erilaisia. Siihen vielä ammattilaisten erilaiset-samanlaiset viritykset LVISA kohdalla niin ei mene yksiin vaikka neliöt ja perusratkaisut antaisi aihetta olettaa näin olevan. Mutta saahan siitä keskustelua aikaiseksi...kuten siitäkin tykkääkö poltella puita vai ei jne.

Laita määlämpö. Sullahan on vesikiertojen lämmänjako valmiina. Mitä nyt näitä juttuja kulutuksista on lukenut niin muutamassa vuodessa tuo ittensä takaisin maksaisi. Ei tarvi klapeja tehdä. Viime talvena taisin 5 kertaa jaksaa lämmittää takan.

Meille ei ole tulossa maalämpöä, koska kallio on luultavasti jossain kiinassa asti. Soraharjua on siis tontti.

Ilma-vesi lämpöpumppu on nyt ajatuksena, en tosin oo päättänyt vielä mitään.

Tänään tuli tarjousta talotoimituksesta. Aika hepreaa oli ja tarkasteltavaa on paljon. Mitä ottaa optiona jne. Mestarin kanssa täytyy ensi vkolla käydä läpi ja päättää mitkä työt teen itse (mahdollisimman paljon sisällä, ei lvi ja sähköö kuitenkaan).

E: vesikiertoinen lattilämmitys tulee.

Omakotimiehellä ei hommat lopu ikinä. Tälle iltaa tehtynä leikkimökin vesikatteen vaihto. Oli muuten mennyt bitumihuopa 10 vuodessa haperoksi, jotkut vielä laittaa tuota talonsa katolle. :eek:

Raksahommissa tulee jännä väsy, ihan erilainen kuin liikunnassa. Ja jano. :kippis1:

Tota puunpaskaa on varmaan nurkat täynnä. Itse teen tontilta eka puut valmiiksi. Kaatuu semmonen 5-10 täysimittaista koivua ja mäntyä. Saa hiukan väsätä polttopuuta. Onneksi vaimon isä on metsuri, niin puut kaatuu/pätkiintyy kivasti. :)

Millainen klapikone kannattaisi hankkia, ettei senkin kanssa mee hermot?

Polttomoottorikäyttöinen, sähkövehkeillä pillkkoo hitaammin kuin kirveellä.

Omakotimiehellä ei hommat lopu ikinä. Tälle iltaa tehtynä leikkimökin vesikatteen vaihto. Oli muuten mennyt bitumihuopa 10 vuodessa haperoksi, jotkut vielä laittaa tuota talonsa katolle. :eek:

Raksahommissa tulee jännä väsy, ihan erilainen kuin liikunnassa. Ja jano. :kippis1:

Siellähän sitä pari sataa neliötä katolla makaa. Meni ihan selkeesti vituiks 10 vuoden viivästyksellä? ;-)

Nyt ollaan pari kuukautta puskettu hommia eteenpäin ilman timpureita ja väsy alkaa painaa. Välillä kaveri ja isäukko käynyt jeesaamassa. Hidasta hommaahan tuo on raksailla iltaisin ja viikonloppuisin, mutta josko sitä kesälomalla kerkeis sitten vähän paremmin paneutua noihin hommiin. Vielä olis olohuoneen ja keittiön katot levyttämättä, sitten sais tasotemiehet hommiin.

Oliko täällä monella puukomposiittiterasseja käytössä? Onko jotain merkkejä joita kannattaa vältellä? Verkkokaupan harmaa komposiittilauta oli aika haaleata ja ei ainakaan ohimennen säväyttänyt sen kummemmin. Kindwoodin puukomposiitista sain tarjouksen 5,40e/m + hilppeet päälle. Tuotakin saatanaa tulee jotain 80 neliön luokkaa, joten edulliseksi käy. Ei kuitenkaan kiinnostais kyllästettyä puuta laittaa ja käsitellä sitä sitten pari kertaa vuodessa, oma hommansa siinäkin.

Patteri_ sanoi:
Huomenna anturan valu. Tontilla vesi, sähkökeskus kytketty ja viemärit kytketty.
Patterille tsemppiä ja jaksamista projektiin! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom