- Ikä
- 48
10k pystytys meillä. Tai ainakin sopimuksessa lukee näin
Nojoo, neliöitäkin vain puolet siitä mitä meillä ja meillä talossa se about 14 kulmaa + 4 "erillistä" kattoa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
10k pystytys meillä. Tai ainakin sopimuksessa lukee näin
Mikä olis hyvä ilmainen kuvapalvelu? Photobucket?
Tontti hommattuna, talo on suunnitteilla ja lämmitysjärjestelmä mietinnän alla. Minulle on tarjottu vaihtoehtona EWA-hybridiä maapiirillä: http://www.ewarco.fi/hybridilammitys
Oma tuntuma on, että tuosta ei hirveän pitkältä ajalta ole kokemuksia. Onko tuossa mitään ideaa/järkeä?
Huppe sanoi:Itse pistäisin lankkulattian, sähköpatterit ja ILPin sekä vesitakan + Jäspin. Takuulla halvin rakentaa sekä käytössä. Pistän vaikka pääni pantiksi.
...
Mun mielestä patterit seinillä ei kuulu kun alvsbytaloon. Tekee halvan fiiliksen ...
Ja itseasiassa kellä on niitä kuuluisia "ilmaisia" puita? Motti puuta maksaa 25-50€ Ja sillä saat ~1000kWh lämpöä. Eli 2,5 - 5 senttiä/kWh. Sähkön hinta lienee 12,5 senttiä/kWh ja maalämmöllä kunnon pumpulla hyötysuhde 4,5. 12,5/4,5 = 2,8senttiä/kWh. Eli maalämmöllä yksi kWh maksaa 2,8 senttiä. Ja ei tarvi pinota, kantaa, halkoa, siivota roskia tai virittää tulta muutakun tunnelman takia ja nauttia järjestelmän helppoudesta ...
Aina kitistään että maalämpö on kallis ja sitten mielummin maksetaan jokakuukausi elämisestä enemmän hamaan tappiin saakka. Ja ajetaan vielä rakentamisen pääteeksi pihaan miltei pakasta vedetty auto menettämään arvoaan. Ei ymmärrä.. :face:
...[/URL]
Mä oon nyt puol vuotta tehny tota vitun puusavottaa. Sain valmiita 4-5m runkoja tontille. Piti vain pätkiä ja halkoa. Nyt tota puunpaskaa on joka paikka täys, hyvä että pihassa mahtuu liikkumaan ja piha pilalla kun on purua ja sälettä joka paikka täys. 15m3 on nyt puita ja hermot riekaleina. Rahatki menee kun pitää rakentaa monen tuhannen euron liiteri.
Seuraavat puut ostan valmiina klapeina ja kärrillisen kerrallaan.
Vois pistää sähkökiukaan ja poltella puita vain tunnelmaks takassa. Seuraavia puita/runkoja en huolis edes ilmatteeks. Moottorisahankin joutu ostamaan, siihenki meni tuhat euroo.
Etköhän sä vedä tolla 15 motilla melko monta vuotta. Jos sillä lailla sopivasti saisi aina 3 - 4 kuutiota puuta, niin silloin ei olisi niin kusessa ja tavaran saisi mukavasti kuivumaan. Mulla se itse työ tehdään mutsin kototilalla ja peräkärryllä tuodaan vaan kuivat klapit.
Veikkaan kyllä että maalämpöpumpun hyötysuhde ei ole tuota luokkaa. Lähempänä ehkä sitä 3,5 lattiakierrossa hyvällä kaivolla. Vai onko pumppujen tekniikka mennyt 5 vuodessa muka noin paljon eteenpäin? Jos on niin melkeen tässä jo toivoo että vanha laukeaa niin saisi uuden tilalle (sekun on jo itsensä, kaivo lukuunottamatta maksanut itsensä takaisin).
Mä oon nyt puol vuotta tehny tota vitun puusavottaa. Sain valmiita 4-5m runkoja tontille. Piti vain pätkiä ja halkoa. Nyt tota puunpaskaa on joka paikka täys, hyvä että pihassa mahtuu liikkumaan ja piha pilalla kun on purua ja sälettä joka paikka täys. 15m3 on nyt puita ja hermot riekaleina. Rahatki menee kun pitää rakentaa monen tuhannen euron liiteri.
Vois pistää sähkökiukaan ja poltella puita vain tunnelmaks takassa. Seuraavia puita/runkoja en huolis edes ilmatteeks. Moottorisahankin joutu ostamaan, siihenki meni tuhat euroo.
Tota puunpaskaa on varmaan nurkat täynnä. Itse teen tontilta eka puut valmiiksi. Kaatuu semmonen 5-10 täysimittaista koivua ja mäntyä. Saa hiukan väsätä polttopuuta. Onneksi vaimon isä on metsuri, niin puut kaatuu/pätkiintyy kivasti.
Millainen klapikone kannattaisi hankkia, ettei senkin kanssa mee hermot?
Omakotimiehellä ei hommat lopu ikinä. Tälle iltaa tehtynä leikkimökin vesikatteen vaihto. Oli muuten mennyt bitumihuopa 10 vuodessa haperoksi, jotkut vielä laittaa tuota talonsa katolle.
Raksahommissa tulee jännä väsy, ihan erilainen kuin liikunnassa. Ja jano. :kippis1:
Patterille tsemppiä ja jaksamista projektiin!Patteri_ sanoi:Huomenna anturan valu. Tontilla vesi, sähkökeskus kytketty ja viemärit kytketty.
Vituiks män.Oli muuten mennyt bitumihuopa 10 vuodessa haperoksi, jotkut vielä laittaa tuota talonsa katolle.