Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moneenko kertaan olette maalaillut lautoja ennen seinään/kattoon laittoa? Riittääkö yks kerta maalia sävytetyn pohjamaalin päälle räystäslaudoille, jotka ei joudu valon tai sateen raiskaamaksi?
 
Moneenko kertaan olette maalaillut lautoja ennen seinään/kattoon laittoa? Riittääkö yks kerta maalia sävytetyn pohjamaalin päälle räystäslaudoille, jotka ei joudu valon tai sateen raiskaamaksi?

Räystään alle riittää se kerta, sen verran mukavaa hommaa ettei tee mieli tuplia vetää..seinään ehdottomasti pohjamaalin päälle pari kerrosta. Jos ei saman kesän aikana niin sit toka kerros seuraavana vuonna. Ja käsin kandee maalata, ei millään ruiskulla et menee syyt kunnolla umpeen...
 
Räystään alle riittää se kerta, sen verran mukavaa hommaa ettei tee mieli tuplia vetää..seinään ehdottomasti pohjamaalin päälle pari kerrosta. Jos ei saman kesän aikana niin sit toka kerros seuraavana vuonna. Ja käsin kandee maalata, ei millään ruiskulla et menee syyt kunnolla umpeen...

Juuri näin olen itsekin tehnyt. Kai seiniinkin riittää kerta jos maali on oikea ja on oikea maalari. Vaan amatöörillä tahtoo se kertakerros jäädä liian ohkaiseksi tai sitten menee homma sotkemiseksi. Eli suosiolla itse maalasin kahdesti seinät, räystäiden otsalaudat ja ikkunan ja ovien pielet. Vaikka talo onkin kohtuu iso ja kahdessa kerroksessa. Törkeen iso homma siis kun on vielä erilaista koristekikkaretta. Vielä on alakerrassa ikkunanpieliä ja pari ovenpieltä maalaamatta, taas men aika jotenkin ja oli sateista ja sitä sun tätä. No enskeväänä nuot loput kun kelit on kuivat.

Räystäänaluslaudat kannattas maalata ennen kiinnittämistä. Sitten riittää vaan että vetäsee naulanreikiin vähän väriä. Saa kunnon kerroksenkin kun maalailee pukkien päällä. Talossa se vaan ei ollut mahdollista edes kun räystäät oli elementteinä.
 
Mitäköhän tuli tehtyä väärin, kun 70 metriä pitkän ja 11 (vai oliko niitä 12) kulmaa sisältävän sokkelin sisäpuolisen pystyeristeen (EPS) asennukseen meni alle 3 tuntia. Työkaluina saha, jolla puolitin 120cm leveän styroxin ja lapio, jolla heitin vähän soraa EPSiä vasten, että se pysyy suht koht tukevasti sokkelia vasten niin kauan, että tulee sisätäytöt...

Ei meilläkään mennyt kauaa noissa kun isäukon kanssa noita laiteltiin. Laitoin 2 x 50mm, ensimmäinen kerros meni sellaisenaan seinälle ja toisen kerroksen levyt leikattiin valmiiksi, otettiin 25cm siivu pois niistä. Itse löin ensimmäisen kerroksen levyt neljän tuuman nauloilla parista kohtaa sokkeliin kiinni ja toisen kerroksen levyt laitoin samaisilla nauloilla sormella painellen alempaan levyyn kiinni joten ei tarvinut lapioida mitään tueksi. Lisäksi kaikissa kulmissa (11kpl) eristin levysaumat lisäksi uretaanilla.
 
No varmaan unohdit laittaa eristeen ja sokkelinväliin yläreunaan uretaanin jotta täyttöhiekka ei mene sokkelin ja eristeen väliin:)

Kuka vitun köyhä "vituiks män" rakentaja laittaa hiekkaa alapohjan pintakerrokseen? Se pitää olla salaojasoraa tvst. jotta radonputki henkittää myös. Nimimerkillä sorakivi 8-16 kaikki s...n täytöt tehtynä. Ei ole murkeloita näkynnä...eikä vituta vaikka maa-aineslasku olikin isohko. Männee talon ulkopuolella vesi nopeammin maasta läpi kuin kerkeää satamaan :)
 
...Se pitää olla salaojasoraa tvst. jotta radonputki henkittää myös...

Niin tämähän on tosiaan siellä etelässä suorastaan ongelmana, siis radon. On hienoa asua sellaisella seudulla, jossa ko. myrkkykaasua ei ole olemassa. Tosin väitetään, että nykyinen kapillaarikatkovaatimus toisi radonongelmia myöskin ilman radon-ongelmia oleville alueille, mutta aika näyttää. Taidan rakentaa eläkekodin 2 metrin tolppien nokkaan, niinkuin jossain tulva-alueilla tehdään..:jahas:
 
Niin tämähän on tosiaan siellä etelässä suorastaan ongelmana, siis radon. On hienoa asua sellaisella seudulla, jossa ko. myrkkykaasua ei ole olemassa. Tosin väitetään, että nykyinen kapillaarikatkovaatimus toisi radonongelmia myöskin ilman radon-ongelmia oleville alueille, mutta aika näyttää. Taidan rakentaa eläkekodin 2 metrin tolppien nokkaan, niinkuin jossain tulva-alueilla tehdään..:jahas:

Meilläkin tontin pohja on savea josta radon ei kyllä läpi tule mutta täytöistä sitä sitten tuleekin, kalliomurskeesta ja sepelistä. Eli jos radonia ei ole omasta takaa niin sitä laitetaan sinne:jahas:
 
Kuka vitun köyhä "vituiks män" rakentaja laittaa hiekkaa alapohjan pintakerrokseen? Se pitää olla salaojasoraa tvst. jotta radonputki henkittää myös. Nimimerkillä sorakivi 8-16 kaikki s...n täytöt tehtynä. Ei ole murkeloita näkynnä...eikä vituta vaikka maa-aineslasku olikin isohko. Männee talon ulkopuolella vesi nopeammin maasta läpi kuin kerkeää satamaan :)

Sama eriste siinä on alkutäyttöjenkin aikana.
Jyväskylässä ainakin muutamilla vastaavilla on sellainen mielipide että pintakerroksen pitää olla pestyä sepeliä ilman nollaa. Kohtalaisen v.mäinen saada tuota sitten tasoiteltua styroksia laittaessa.
Salaojasoraa mekin laitetaan ja se radonputki sinne jo täyttöjä tehtäessä että ei ainakaan sitä tarvi sinne enää myöhemmin kaivaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niin tämähän on tosiaan siellä etelässä suorastaan ongelmana, siis radon.
Mulla on pirtti sellaisen liuskeisen rikkinäisen kallion päällä ja tuossa muutaman kymmenen kilometrin päässä on sitten enemmänkin raadonia. Piruuttani talvella tilasin Stukesilta radonmittauksen eli sellaisen purkin, jota pidetään lämmityskaudella pari kuukautta pöydällä. Vaikka mulla onkin ryömintätilainen pirtti, niin kyllä huoneilmasta löytyi pikkuisen raadonia. Tosin, sillekkin on ihan looginen syy, kun mulla on yksi huone vielä tekemättä ja pirtti repii korvausilmaa sen keskeneräisen huoneen puuttuvan lattian kautta. Ensi talvena teen edellä mainitun huoneen alapohjan valmiiksi ja tilaan sitten piruuttani uuden mittauksen.
 
Toin paremmat Hifit ensimmäisen kerran taloon ja kyllä kyynel vierähti silmäkulmaan kun laittoi Gerry Mulliganin soimaan ja ihasteli akustiikkaa; aivan jäätävän hyvä. Valot kuin laittaa pois, voisi luulla olevansa jazz-klubilla.
 
Meilläkin tontin pohja on savea josta radon ei kyllä läpi tule mutta täytöistä sitä sitten tuleekin, kalliomurskeesta ja sepelistä. Eli jos radonia ei ole omasta takaa niin sitä laitetaan sinne:jahas:

Juurikin näin eli jos ei ole radonia, se tuodaan taloon. Betonivalut yms. pitää radonia myöskin sisällään eli tulee sitä joka tapauksessa, mutta ei ole ongelma jos hommat tehdään oikein.

- - - Updated - - -

Sama eriste siinä on alkutäyttöjenkin aikana.
Jyväskylässä ainakin muutamilla vastaavilla on sellainen mielipide että pintakerroksen pitää olla pestyä sepeliä ilman nollaa. Kohtalaisen v.mäinen saada tuota sitten tasoiteltua styroksia laittaessa.
Salaojasoraa mekin laitetaan ja se radonputki sinne jo täyttöjä tehtäessä että ei ainakaan sitä tarvi sinne enää myöhemmin kaivaa.

Niinhän sen pitäisikin olla eli jotain 5mm raekoosta ylöspäin. Ongelmia tulee jos liian isoa eli esim. 8-16mm kyllä tasoittuu tosi näppärästi (jota siis meillä) ja se styroksi hakee paikkansa eli muotoutuu sitten painon kanssa.
 
Toin paremmat Hifit ensimmäisen kerran taloon ja kyllä kyynel vierähti silmäkulmaan kun laittoi Gerry Mulliganin soimaan ja ihasteli akustiikkaa; aivan jäätävän hyvä. Valot kuin laittaa pois, voisi luulla olevansa jazz-klubilla.

Meinaat jotta puutalo ois parempi kuin betonikuutio? ;)
 
Meinaat jotta puutalo ois parempi kuin betonikuutio? ;)

No tuohan on selvä :) Mutta mulle oli yllätys että puutaloissa on näin isoja eroja. Viimeiset viisi vuotta puukerrostalossa asuneena siis tuo kommentti. Kai sitten (kipsi)levyseinät on se juttu, mistä se ero tulee. Nyt kun on sahapintaista puuta kaikki katto- ja seinäpinnat, niin kai sekin sitten jotain tekee. Laminaatti on yhtälailla lattiassa, mutta sen alla sitten massiivipuulattia. Muutan just osan tavaroista työpaikan sijainnin takia pieneen betonikuutiooon ja meinasin että vien paremmat hifit sinne. En prkl varmasti vie.
 
Kuka vitun köyhä "vituiks män" rakentaja laittaa hiekkaa alapohjan pintakerrokseen? Se pitää olla salaojasoraa tvst. jotta radonputki henkittää myös. Nimimerkillä sorakivi 8-16 kaikki s...n täytöt tehtynä. Ei ole murkeloita näkynnä...eikä vituta vaikka maa-aineslasku olikin isohko. Männee talon ulkopuolella vesi nopeammin maasta läpi kuin kerkeää satamaan :)

Olen nähnyt yhden talon jossa koko sisätäyttö oli tehty "rantahiekalla" eli siis sillä pölyllä joka ei ihan oikeasti pysy kassa yhtään. Appiukko oli siellä tekemässä putkitöitä ja sillä polvi paskana ja menin jeesaamaan kaiveleen viemäriojia. Pyöriteltiin molemat aika lujasti päätämme. Kuulemma ne joutui niitä maita vaihtamaan myöhemmin.

Mulla ei ole hiekkaa talon rakenteissä missään. Pohjat kun kaivettiin niin suodatinkangas ja siihen sitä seulottua soraa jossa siis kaikki se nolla poissa. Sellasta raetta pienimmät että ei mene salaojaputkeen. Sillä tehtiin siis täytöt ulkona ja sisällä. Se viimeinen 20 cm ennen styroxia sillä 8-16 sepelillä vai mitä tuossa nyt käytetäänkään yleisesti. Sitä kuitenkin mitä ei ole niin kauhean kiva tasoitella sen jälkeen kun se on kunnolla lätkätty. Saa tuolla varmaan koko täytötkin tehdä, mutta sitten on köyhä olo täyttöjen jälkeen.

EDIT: Eli siis 8-16 sepelin saa vielä kohtuu helposti tasattua, enkä mä ymmärrä miksi mihinkään talon täyttöihin pitäisi tuota karkeampaa laittaa?

Anturan allekin on parasta kalliomurske jossa sitä nollaa mukana, siis jos oikeasti haluaa tiiviin ja varmasti kantavan.
 
Aika marginaalista on kuvituksien osalta toi sepelillä täyttäminen:
https://www.google.fi/search?q=sisätäyttö&hl=fi&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ

Kuten aiemminkin sanoin, koko maanvarainen alapohja on aika kyseenalainen ratkaisu, täytti sen millä vaan. Seuraavaan taloon tulee ontelolaatoista alapohja. Hitto miten helppo + säästää aivan helvetisti aikaa ja itselleni, vainoharhaiselle hullulle, on hyvä jotta pääsee tarkastelemaan tuota jälkikäteen.
 
Aika marginaalista on kuvituksien osalta toi sepelillä täyttäminen:
https://www.google.fi/search?q=sisätäyttö&hl=fi&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ

Kuten aiemminkin sanoin, koko maanvarainen alapohja on aika kyseenalainen ratkaisu, täytti sen millä vaan. Seuraavaan taloon tulee ontelolaatoista alapohja. Hitto miten helppo + säästää aivan helvetisti aikaa ja itselleni, vainoharhaiselle hullulle, on hyvä jotta pääsee tarkastelemaan tuota jälkikäteen.

Noin se on viisainta tehdä jos sitä itsensä tuntee niin vainoharhaiseksi. Jotkut ontelolaatat on ihan jees jos tekee kellarin, mutta muuten IMO pelkkää rahan tuhlaamista.
 
Kattelin vierestä yhtä työmaata missä täytöt tiivistettiin juoksuttamalla päälle vettä. Ilmeisesti joku "wanhan kansan" konsti? No ainakin tossa hienompi aines valuu alemmas ja kaiketi se ajan kanssa sieltä kuitenkin kuivuukin...
 
Sisätäyttömaan kaksi tärkeää ominaisuutta on se että se on edes kohtuullisesti tiivistyvää ja toinen että se että jossain kohtaa on kerros mikä ei ole kapillaarisesti vettä johtavaa. Kapillaarisuus saadaan poistettua kiviaineksesta poistamalla siitä ihan hienoin kiviaines eli "nolla". Sora saattaa päällisin puolisin näyttää liian hienolta kapillaarikatkoksi, mutta saattaa olla ihan kelpoa jos se vaan on suodatettua. Toinen ääripää on nämä murskeet/sepelit, jotka silmämääräisesti näyttää hyvältä ja oikeelta tavaralta kapillaarisuuden puolesta, mutta juju on se että sekin pitäisi olla pestyä sepeliä jos halutaan varmistua kapillaarisuudesta. Normaaleissa kallio- ja kivimurskeissa voi olla hienoainesta yllättävänkin paljon ja vesi voi nousta kapillaarisesti korkeallekin. Ei siis kannata sumeasti luottaa silmään vaan miettiä oikeesti tarkkaan että mitä sinne laittaa.

Ja periaatteena se että se kapillarikatkos olisi edes jossakin kohtaa täyttöä, ei sen välttämättä tarvitse olla se viimeinen eristeen alle tuleva kerros. Jos kapillaarikatko kerros jää ohueksi kannattaa sen molemmille puolille laittaa suodatinkangas, tää jeesaa siinä ettei maa-aineksen mene sekaisin ja katko pilalle.

Meillä esim tehtiin kapillaarikatko singelillä mikä on siis sellasta pientä pyöreetä luonnonkiveä. Siinäkin on mukana vähän nollaa, mutta koitin niitä ite vähän pestä pois kun ne oli levitelty. Jos olis halunnu pestyä tavaraa niin se olis pitänyt ajattaa 70km päästä ja siinä kohtaa iski nuukuus.

Edit: Niin ja kyl mäkin kastelin täyttöä reilulla vedellä siinä kohtaa kun täryttelin perustäyttömaata talon sisällä. Maa tiivistyy ihan hemmetin paljon paremmin kun siinä on vettä laakerina..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom