Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Dr_jones kaikkea hyvää sinneppäin ja onnea pojasta ja menestystä työmaalle!

d4e24b48-b714-9eda.jpg

Tossa on vanhaan navetan kivijalkaan tulossa lämmintä konehallia päälle.
Ei ollu muuten mikään helppo homma laittaa kivet oikoseen (ristimitta 1 cm sisällä), tehdä tukivalu kiville (jumalauta mikä raudotus) täyttää pohja kaverin kanssa 22 tonnisella åkermannilla kun ajo kerrat kummallakin pojalla joku 5 kertaa elämässä..

Lattiaan tuli 100mm finfoam ja 10 mm verkkoa.
Valu epäonnistu kun lattian valajat teki päin helvettiä kaadot (liian jyrkkä) ja kuoppaa on.
Nyt siis on runko noussut, maanantaina tasakertaa ja kattotuolia.
HEI ME RAKENNETAAN!

Mä avaudun pitkästä aikaa rakennusmateriaalien hinnoittelusta. Jätin suhdepolitiikan väliin hankinnoissa ku ei ollu nii isosta asiasta kyse. Soittokierros Sikafloorista oli sellainen, että tuotetta myydään 6 ja 18 kg paketeissa. Paikallinen RTV laitto pohjanoteerauksen. 164euroa 6kg paketti. Mulla menee toi 18kg talliin. K-raudasta löytyi ainoana paikkana pääkaupunkiseudulla 18kg pakettia ja hinta oli 164euroa. Eli RTV ottaa 6kg paketista saman hinnan. JEP. Eihän se oo hullu kuka pyytää tietty. mut kuvitelkaa tilanne, et maitopurkin hinta vaihtelisi 1-3 euroa paikasta riippuen. Onkohan missään muissa tuotteissa yhtä suurta hintavaihtelua kun erikoisrakennusmateriaaleissa. No 18kg mössöä odottaa tallissa et joku laittas sen vielä sinne. Eikä oo kyl RTV:sta ostettu:) . Halvimmillaan muuten 6kg paketin olisi saanut puuilosta 65euroa.

Onnittelut tulevasta pojasta Dr_jones. Kirjoittelehan sitten tuonne isien ketjuun kanssa. ;)

Mutta tota sitä pakko kysyä sinulta ja kaikilta, eli JOS tulee harkkosokkeli, niin miksi hitossa anturamuotit pitää hakata laudoista?

Onnittelut tulevasta pojasta Dr_jones. Kirjoittelehan sitten tuonne isien ketjuun kanssa. ;)

Mutta tota sitä pakko kysyä sinulta ja kaikilta, eli JOS tulee harkkosokkeli, niin miksi hitossa anturamuotit pitää hakata laudoista?

Kiitos, pitäisi ottaa osaa sielläkin tarinointiin. Reilu parivuotias tyttöhän meiltä löytyy jo ennestään.

Sitte anturamuotteihin niin sain paljon valmiita siivuja joten ei tuossa kasailussa nyt niin suuri vaiva ole. Sitte mun mielestä etu on siinä että nuo pitkät siivut on helpompi laittaa vaateriin ja oikeaan korkoon kuin miljoona harkkoa. Ei mulla ainakaan niin viivasuorat nuo pohjat olleet että vois vaan latoa harkot jonoon ja sillä hyvä. Lisäksi tuo on helppo liipata lautaa vasten luilleen ja kun pohja on suhteellisen suora ja korossaan niin siitä on muurarin kiva jatkaa.

Kiitos, pitäisi ottaa osaa sielläkin tarinointiin. Reilu parivuotias tyttöhän meiltä löytyy jo ennestään.

Sitte anturamuotteihin niin sain paljon valmiita siivuja joten ei tuossa kasailussa nyt niin suuri vaiva ole. Sitte mun mielestä etu on siinä että nuo pitkät siivut on helpompi laittaa vaateriin ja oikeaan korkoon kuin miljoona harkkoa. Ei mulla ainakaan niin viivasuorat nuo pohjat olleet että vois vaan latoa harkot jonoon ja sillä hyvä. Lisäksi tuo on helppo liipata lautaa vasten luilleen ja kun pohja on suhteellisen suora ja korossaan niin siitä on muurarin kiva jatkaa.

Hyvän pointin annoit. Eli pohjan suoruus. Meillä tuo taas oli niin vaaterissa, että senkuin nakkeli harkot siihen. Harkon pintaa vasten sitten liipattiin suoraksi. Tietysti oli se rakennusmuovi välissä, muuten ois vähän vittumainen irrotella harkkoja betonista. :D

Pienet lopulliset korkotasaukset tehtiin sitten ensimmäista harkkovarvia muuratessa.

Mutta jos tuo pohja on tosiaan epätasainen, niin sitten harkkojen kanssa on varmasti vähän mahdoton tehdä tuota. Enpäs tätä nyt ajatellutkaan kun ei ole kokemusta liian monesta raksasta. Hyvä siis jokaisen huomioida tämäkin seikka.

Mulla oli kanssa anturan muotit lautaa ja vaneria. Ja jos ihan totta puhutaan, niin en tuolloin edes tiennyt, että muotit olisi voinut tehdä harkoista. :D Eipä siinä, mulle kulkeutui poisviemisen vaivanpalkaksi vanerista tehtyjä valmiita muottielementtejä eli niistä oli helppo koota muotit.

Noihin saa korot just eikä melkein vaateriin, kun tekee muoteista vähän ylikorkeat ja sen jälkeen laaseria apuna käyttäen kiinnittää muotin sisäreunaan parin metrin välein naulan vaakasuoraan linjaan. Nauloja ei lyödä pohjaan asti vaan jätetään heppiin. Naulojen välinen etäisyys riippuu siitä, että minkä mittainen linjari on käytössä. Sitten on kuralla helppo täyttää muotit nauloihin asti. On kommeeta aloittaa muuraushommat, kun antura on tasantarkkaan vaaterissa. Vaan eipä se tietenkään kummoinenkaan homma ole pieniä heittoja tasata parilla ekalla harkkovarvilla.

Enpä tiiä kuuluisko tänne mut pakko kyllä sanoo. Ittellä ollu jotkut sixton peakin kengät (ostettu joku 4 vuotta sitten, ekaks oli veljellä parivuotta ja sitte mulla 2 vuotta, ihan jatkuvas käytös), pohja ei oo yhtään kulunu mut kaveri jolla on sievin kengät, samat ominaisuudet ku näis (siis naulaanastumissuojat sun muut kuumuusjutut jne.), niis on pohjat osastakohtaa täysin sileet, kaveri käyttää viä osanajasta peruskenkiä tyyliin lenkkarit, mä käytän pelkästään näitä. Onko tuo sievin laatu vaan noin paskaa vai onko kaveri saanu kengät huonosta erästä? Ja kaverilla painoa joku 60kg, mulla siinä satasen paikkeilla, ehkä vähän yli, jos se vaikuttaa kulumiseen jotenki. Nyt tosin pitää ostaa uudet kengät ku alkaa olla kantapäät niin kuluneet, pakkislaisten kokemuksia:

http://www.pika-pesu.fi/jalas-3358-turvakengat-turvakarki-naulaanastumissuoja-p-401.html

Kaverilla kengät on siis ollut yhden vuoden.

+ piti muokkailla, voi olla et on sekavaa tekstiä, kone sekoilee..

++ tähän samaan liittyen mainostusta :D Jos on ongelmaa ettei löydä sopivia pohjallisia ni kannattaa koittaa jalaksen fx2 pohjallisia, löytyy ainakin varustelekasta, ittellä ei oo jalat yhtään olleet kipee jne. ku aloin näitä käyttää. Jos tekee pitkää päivää töis ja haluaa mukavuuttaa ni kannattaa koittaa.

http://rakennusprojekti.fi/?p=2248

Kirjottelin vähän sitä sun tätä rakentamisen laatuun liittyen. Ja halusin linkittää tähän ketjuun kun tämä ketju olisi hyvä JOKAISEN rakentamaan aikovan lukea läpi.

Meillä tuli elementit suojattuna ja kun ne oli pystyssä, niin suojasin ne vielä itse paremmin. Vaadin myös että homma aloitetaan välittömästi aluskatteiden asennuksesta, eikä jostain turhasta mistä ammattimiehet olisivat aloittaneet, olikohan jotain vitun ikkunanpieliä tjsp. Minulle naurettiin. Minä nauran ammattimiehille, enkä koskaan osta taloa mitä en ole itse rakentanut tai ainakin ollut vahtimassa. Itkettää kun näkee noita villojen laittoa märkien koolausten väliin vesisateessa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meillä tuli elementit suojattuna ja kun ne oli pystyssä, niin suojasin ne vielä itse paremmin. Vaadin myös että homma aloitetaan välittömästi aluskatteiden asennuksesta, eikä jostain turhasta mistä ammattimiehet olisivat aloittaneet, olikohan jotain vitun ikkunanpieliä tjsp. Minulle naurettiin. Minä nauran ammattimiehille, enkä koskaan osta taloa mitä en ole itse rakentanut tai ainakin ollut vahtimassa. Itkettää kun näkee noita villojen laittoa märkien koolausten väliin vesisateessa.

Juuri näin. Jonkun sellaisen talon voisi ostaa, missä tietää että on itse isäntä ollut mukana alusta loppuun ja peukut ei oo keskellä kämmentä. Vaan vitut mitään taloja osta. Tämän voi muutaman vuoden päästä myydä ja tehdä uuden. Silleen ettei tartte rempata eikä etenkään ulkona maalata. Mieluummin maalaa kokonaan uutta.

Joo, ja sitten jos et ole päässyt lautamuoteista eroon niin ne voi upottaa maahan sepelin ja nurmikon väliin tms. Meillä anturamuotit tehtiin kanssa puusta ja veikkaan että vituiksi olisi mennyt harkoilla. On sen verran kulmaa ja eroa tässäkin tönössä. Eikä sokkelin muurannut timpuri halunnut edes muuten tehdä. No, anturat oli just ja sokkelin muuraus meni just ja talopakettinkin oli lähes...

Nyt nuo siivut häviää tuonne maahan kun tehdään seinänvierustojen ja kulkuväylien reunoja. Meillä ei siis leikitä kivilaatoilla vaan luonnonkivillä pengerryksen yms. muodossa ja koko talon ympäri kiertää kapeasta leveämpään kulkuväylä tehtynä murskeella ja pinnassa 8-16 sorakivi. Sinne sitten voi upotella laattoja yms. ja vanhat siivut pitää mullat ja nurmet toisella puolen. Betonilla kyllästetty lauta kestää ainakin sen 10v tuolla maassa. Huonompi painekyllästetty korkeintaan saman.

Nyt on pari kymmenen tunnin päivää takana ja talon ja tallin anturamuotit on valmiit ja raudoitettu. Huomisen kun vielä nakertelee viimeistelyjä niin sitte pääsis valuhommiin.
Pääsin muuten itsekin makuun Ammattimiesten(tm) työnjäljestä. Talon sepelipatja oli kauttaaltaan noin 10cm alhaalla joten tehtiin sitte 30cm korkea anturamuotti 20cm sijaan jotta saadaan tölli oikeaan korkoon. Mietittiin että korotetaanko anturaa vai muurataanko yksi varvi harkkoa lisää mut päädytiin ekaan vaihtoehtoon. Vituiks sekin meni varmaan.

Nyt on pari kymmenen tunnin päivää takana ja talon ja tallin anturamuotit on valmiit ja raudoitettu. Huomisen kun vielä nakertelee viimeistelyjä niin sitte pääsis valuhommiin.
Pääsin muuten itsekin makuun Ammattimiesten(tm) työnjäljestä. Talon sepelipatja oli kauttaaltaan noin 10cm alhaalla joten tehtiin sitte 30cm korkea anturamuotti 20cm sijaan jotta saadaan tölli oikeaan korkoon. Mietittiin että korotetaanko anturaa vai muurataanko yksi varvi harkkoa lisää mut päädytiin ekaan vaihtoehtoon. Vituiks sekin meni varmaan.

Mielestäni hyvä ratkaisu noin. Vittumaista se ois alkaa harkoistakin sitä väsäileen. 10 cm harkkoja kun ei vissiin ole vai onko?

Tänään paahdettu taas urakalla lapiohommia yms. Huomenna täytyy yrittää pistää kuvaa vähän. Nyt ei vaan jaksa, pitää painua nukkuun kun vitoselta herätys duuniin.

Viimeksi muokattu:
Huomattavasti helpompaa kasvattaa korkoa valulla kun alkaa halkomaan harkkoja.
Harkoista tulikin mieleen, jumankauta muuraaminen on helppoa nykyään kun Weberin harkot on pontattuja niin ei tarvii pystysaumaan laittaa laastia ja se muuraus kelkka.. Nopeeta ja helppoa!

Mielestäni hyvä ratakisu noin. Vittumaista se ois alkaa harkoistakin sitä väsäileen. 10 cm harkkoja kun ei vissiin ole vai onko?

Tänään paahdettu taas urakalla lapiohommia yms. Huomenna täytyy yrittää pistää kuvaa vähän. Nyt ei vaan jaksa, pitää painua nukkuun kun vitoselta herätys duuniin.

Kyllä tuo oli oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto. 10cm harkkoja ei taida olla ja halkominen ei ollut edes vaihtoehto. Kyllä se helpoimmalla tulee korkoonsa valamalla. Tänään kateltiin laserin kanssa niin keskimääri 25cm tulee anturan vahvuudeksi. Otettiin alin korko muotista ja sen mukaan valetaan. Olisi ollut aika homma alkaa oikomaan tuota muottia joka paikasta ja kun tuo 20cm riittää kuitenkin anturan vahvuudeksi. Joissain kohdissa tulee täydet 30cm ja toisessa 20cm mut tärkeintähän on että pinta on suora.

Laitoin muutamia kuvia blogiin: talokesaranta.blogspot.fi

Kyllä tuo oli oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto. 10cm harkkoja ei taida olla ja halkominen ei ollut edes vaihtoehto. Kyllä se helpoimmalla tulee korkoonsa valamalla. Tänään kateltiin laserin kanssa niin keskimääri 25cm tulee anturan vahvuudeksi. Otettiin alin korko muotista ja sen mukaan valetaan. Olisi ollut aika homma alkaa oikomaan tuota muottia joka paikasta ja kun tuo 20cm riittää kuitenkin anturan vahvuudeksi. Joissain kohdissa tulee täydet 30cm ja toisessa 20cm mut tärkeintähän on että pinta on suora.

Laitoin muutamia kuvia blogiin: talokesaranta.blogspot.fi
No ei oo kyllä helppo pohja sullakaan, kulmia tuntus riittävän :D

Seuraavassa talossa mulla on 4 kulmaa. Nyt taitaa olla 13 tai jotain semmosta.

ja se muuraus kelkka.. Nopeeta ja helppoa!
Muurauskelkka helpottaa kyllä elämää. Sopivasti hulluna tapauksena askartelin kelkan itse, kun sokkelia alettiin aikoinaan kasaamaan.
116Sekalaisia.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom