Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
No mun sähkösuunnittelija oli eri mieltä ja noin maksimietäisyydet on merkitty myös noiden muuntajien asennusohjeisiin (turhaanko?). Voi olla että kyseessä oli joku "paska-muuntaja" en muista tarkemmin mikä se oli, muistaakseni jostain himmennettävästä setistä oli kyse ja maksietäisyys vain muutaman metrin...

Meillä myös suunnittelija sanoi, että max. etäisyys muuntajasta olisi 5-6m. Lyhkäseltä kuulostaa, mutta näillä mennään. Niin ja 12V järjestelmässä pysytään...
 
Syötin tuohon laskuriin 1000m, 1.5mm2, kupari, 12v, 25 astetta, 0,75A (9W) niin antoi jännitehäviöksi noin 9 volttia. Väittäisin että näkyy.
Sama kolmella watilla eli 0,25A -> jännitehäviö 3V.

Tämän siitä saa kun kirjoittelee näitä juttuja ulkomuistista parin vuoden takaa....:)

EDIT-osa korjattuna:
Led-ohjaimissa olennaista on tehon ja virran kombinaatio eli nämä ledit tuottaa valotehoa 1W = 350mA tai 3W = 700mA virralla ja vastaavasti ohjaimen teho määrää kytkettävien valojen määrän eli meillä 6x3W tai 2x9W (tuossa siis 3x3W ledit) seteissä on 700mA/21W muuntaja/ohjain (jännite 10-14V) ja 3x9W systeemissä 700mA/72W (jännite 24-48V). Jännitettä tarvitaan vain sen verran että valo syttyy (liipaisujännite).

Tämä siis koskee noita Limic:in ledivaloja, jotka vaatii erillisen ohjaimen. Ohjaimista isompi tyyppiä HPD075B-F1548, joka löytyy www.valokas.fi sivuilta. Muilla valmistajilla voi olla muitakin virityksia, mutta niiden kanssa pitää olla tarkkana.

Käikäleen kommenttiin:
Laskuriin ei anneta jännitettä V, ainoastaan lämpötila, pituus ja virta A. Laskennan lopputuloksena piuhan toisessa päässä on edelleen annettu virta 0,75A, matematiikasta ja vastuksesta eli resistanssista johtuen teho ja jännite muuttuu matkan varrella. Pelkkään jännitteeseen perustuvat valot saattavat siis mennä himmeiksi pidemmillä kaapelipituuksilla ... MOT...

Laskentaesimerkki oli kait liian "yksinkertainen". Homman opetus piti oleman siinä että kotikäytössä etäisyydet lienee alle 50m eli kaapelin pituudet ei haittaa kun sen poikkipinta on riittävä. Olennaisempaa on järjestelmä eli mitä syötetään ja mitä vaaditaan. Jos kotimökin etäisyydet olisi ongelma, niin miten taloissa sitten yleensäkään voi toimia mitkään heikkovirtajärjestelmät kuten hälytinjärkät, KNX-ohjaukset jne.
 
Ainakin halogeenien kanssa noi lyhyet etäisyydet valaisimille koskee vain elektronisia muuntajia. Itsekin jouduin muutamaa elektronista muuntajaa siirtämään, koska sarja kauimmaisin lamppu oli selkeän himmeä.

Sen sijaan kunnon pakkamuuntajilla (=rautasydänmuuntaja) vedot voi olla helposti kymmeniä metrejä. Näin meillä oli edellisessä asunnossa. Pakkamuuntajat ovat sitten sen kokoisia mötiköitä, että niitä ei valaisimenreiästä välikatolle asennella. Normaalisti ne keskitetään johonkin yhteen paikkaan, jossa niihin pääsee tarvittaessa käsiksi.'


Tosiaan LEDien kanssa en tiedä toiminnasta. Halogeenit ovat jänniteriippuvaisia. On meillä kyllä pihalla LEDejä, elektronisen muuntaja takana ja vedot ovat varmasti yli 10m ja hyvin toimii. Tästä päättelisin, että LED vs. halogeeni ei voi verrata suoraan.
 
Jottei kenellekkään jää epäselväksi ja miksi keskustelu meni hieman "hakoteille":

www.valokas.fi kohdasta FAQ/UKK:
"LED, eli Light Emitting Diode, on valoa lähettävä puolijohdekomponentti, diodi. Puolijohteena LED toimii täysin samoilla periaatteilla kuin mikä tahansa muu puolijohde, kuten diodii, transistori ja mikropiirit. LED puolijohde (seostettu) lähettää valoa, kun sen läpi johdetaan virtaa."
==> olennaista on siis virta

Wikipediasta löytyy pidemmät tarinat, mutta lyhykäisyydessään:
Hehku- ja halogeenilamput toimivat siten, että johtimien välissä oleva "hehkulanka" palaa tietyllä kirkkaudella kun johtimien välille kytketään tietty jännite. Lamppujen langat on sovitettu tietylle jännitteelle ja siksi jännitteen pudotus pienentää "hehkua" eli lamppu menee himmeämmäksi.

Emme voi siis suoraan verrata 12V led vs. halogeeni (hehkulanka) systeemeitä keskenään. Toisessa piuhan pituus vaikuttaa olennaisesti jännitteeseen ja toisessa jännitteellä ei ole niinkään väliä. Täällä pyöriville rakentajille ja remontoijille suosittelen led-asiaan perehtymistä ihan itse valmistajien/toimittajien linkeistä. Tästä maasta löytyy toistaiseksi vielä erittäin paljon sähköalan ihmisiä jotka eivät tiedä ledeistä juuri mitään. Lisäksi kaikenlaista halpiskamaa on ilmaantunut myyntiin ja osa vedetään hetken päästä pois markkinoilta vaarallisuutensa vuoksi.

Kunnolliset ledit maksaa rahaa, mutta jos ne kestää edes 75% luvatusta (oikeaan kohteeseen oikein asennettuna) niin meikäläisen ei tarvitse yhtään lamppua vaihtaa odotetun eliniän puitteissa. Siinä sivussa on säästynyt jokunen euro pienen sähkönkulutuksen ja vaihtamattomien lamppujen muodossa vs. perinteiset ratkaisut.
 
Kuinkas moni on vetänyt kotiteatterin yms. johdotukset väliseinien / katon sisällä? Huomattavasti siistimpi ratkaisu toki, mutta vähän pelottaa vetää näitä valmiiksi kun lopullinen sisutus on vielä auki...
 
Kuinkas moni on vetänyt kotiteatterin yms. johdotukset väliseinien / katon sisällä? Huomattavasti siistimpi ratkaisu toki, mutta vähän pelottaa vetää näitä valmiiksi kun lopullinen sisutus on vielä auki...

Tottakai seinien sisällä... Toki meillä on kotiteatterille oma huone, jossa kaiuttimien kanssa ei tartte tehdä kompromisseja.
Olkkarissa vedin kaittimille putket muutamaan vaihtoehtoiseen paikkaan, niin voi vaihtaa huonekalujenkin järjestystä joskus tulevaisuudessa...
 
Kuinkas moni on vetänyt kotiteatterin yms. johdotukset väliseinien / katon sisällä? Huomattavasti siistimpi ratkaisu toki, mutta vähän pelottaa vetää näitä valmiiksi kun lopullinen sisutus on vielä auki...

Meillä on tv+kotiteatterille olkkarissa vain yksi paikka. Tuli siis vedettyä jonkinlaisen suunnitelman pohjalta mm. takakaiuttimille piuhat + kaiutinpistorasia. No, itse kotiteatterisysteemi oli vasta suunnitelmissa (noita ei kerrostalossa tarvitse) eli vituiks män ainakin osittain :) Olisin siis laitellut mm. paripistorasian sijaan kaiutinkohtaiset ruuviliitinpistorasiat tuplaten eteen ja taakse yms. Samoin dataa toinen mokoma (mistä jo tässä ketjussa keskusteltiinkin männä viikolla) jne. Vaihtoehdot myös aktiivikaiuttimille jos joskus varaa hankkia Genelecit ... :D

Pistorasioilla ja sisäisillä johdotuksilla saa siistit ratkaisut, mutta ensin pitää valita/suunnitella systeemi jotta tietää mitä tarvitsee. Paikka pitäisi olla selvä ja sama pätee myös tv-tasoon eli vaikka emäntä onkin tykästynyt johonkin tiettyyn niin se ei välttämättä ole sellainen mihin mahtuu kaikki tarpeellinen roju ml. keskikaiutin....ja subbari pitää saada "jonnekin".
 
Kosteissa tiloissa on erinäisiä määräyksiä koskien 230V jännitettä eli mm. kattovalon pitäisi olla suihkusta piirretyn 1200mm kaaren ulkopuolella (jos ollaan tarkkoja). Lisäksi kosteissa tiloissa pitää myös valaistuksen nallin takana olla vikavirta. Kosteissa tiloissa heikkovirtalaitteet on takuuvarmasti turvallisempia, varsinkin jos ohjain on jossain kauempana kuivassa tilassa.

Timban kommentti muuntajasta joka laitetaan panelin tms. päälle uppovalon reiästä toimii tietysti niillä valaisimilla missä muuntaja on valokohtainen eli kuten yleensä 12V halogeenit ja ainakin Phillipsin uppoledit. Hellan, Limicin ja monen muun rakennussarjoissa valoryhmälle tulee yksi muuntaja/ohjain joka pitää siis sijoittaa siten että sieltä lähtee kaikkien ryhmän valojen johdot ja ko. paikkaan viedään syöttö. Monessa sarjassa on pistotulppa eli vaatisi pistorasian joka yleensä kyllä katkaistaan ja laitetaan jakarissa kiinteä kytkentä (kuten omistani jo aiemmin kerroin). Mutta vaatii siis enemmän suunnittelua vs. muuntaja valon kyljessä.

Plussana tietysti se, että heikkovirtasarjat pistotulpalla on DIY (jos osaa).

Meillä on muutama valo aina yhden muuntajan takana. Taitaa max neljä olla, eli ihan sen mukaan montaako valoa kytkimestä ohjataan.


Tässäpä eilisen aikaansaannokset, eli autokatoksen vinorimoituksen rakentelu:

http://rakennusprojekti.fi/?p=2242


Tässä vielä kuvakin, tuli hieno vaikka itse sanonkin:

2012-08-20-19.20.04-512x306.webp

- - - Updated - - -

Kuinkas moni on vetänyt kotiteatterin yms. johdotukset väliseinien / katon sisällä? Huomattavasti siistimpi ratkaisu toki, mutta vähän pelottaa vetää näitä valmiiksi kun lopullinen sisutus on vielä auki...

Vedin johdot kanssa seinien sisällä. Takakaappien johdot on listan takana jemmassa. Ei oo takakaappeja niin ei ole tarvinnut niitä käyttää vielä.
 
Mä tuuppasin kotiteatterijohdot lattivaluun, tai siis pelkät putket. Pujottelen sieltä sitten tarpeen mukaan mitä minnekin.
 
Mä tuuppasin kotiteatterijohdot lattivaluun, tai siis pelkät putket. Pujottelen sieltä sitten tarpeen mukaan mitä minnekin.

Joo, muistan kun sun blogista katselin viemäriputkiviritystä ja tuumasin että nyt taitaa Hupella mennä yli :face: Vaan ei tainnut ja meillä oli siinä kohtaa jo lattiavalut umpikuivat. Meillä olisi kyllä varmaan putket joutuneet "väärään kohtaan" :D

Omia virityksiä olisi auttanut, jos olisi rakennuskiireiltä ehtinyt "ajatella" kotiteatterisysteemiä ihan laitekohtaisesti. Olisi hyvinkin saanut vedettyä 9.2 systeemin piuhoituksen koska edelleen tuossa olkkarin seinällä tv:n takana on tyhjää kojerasiaa. No, saapahan siihen lisää dataa sitten kun oikeasti tarvii koska niistä on jakarin kautta yhteys myös datakaapille.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Se kannattaa kuitenkin muistaa että jos asennat ledit halogeenivalaisimeen, eli siihen periaatteessa on mahdollista laittaa helogeenipolttimo niin täydyt tehdä valaisimen turvaetäisyydet/suojakupit sen halogeenin mukaan..

Ok, eli tämä toteutustapa saa jäädä sikseen. En viitsi alkaa noita isoja lootia rakentelemaan periaatteessa turhan takia. Hellan led menee 60mm upotussyvyydellä eli höyrynsulkua ei tarvi rikkoa noiden kanssa vaan paneelin paksuus +koolaus antaa riittävän upotussyvyyden.
 
Viimeksi muokattu:
Kosteissa tiloissa on erinäisiä määräyksiä koskien 230V jännitettä eli mm. kattovalon pitäisi olla suihkusta piirretyn 1200mm kaaren ulkopuolella (jos ollaan tarkkoja). Lisäksi kosteissa tiloissa pitää myös valaistuksen nallin takana olla vikavirta. Kosteissa tiloissa heikkovirtalaitteet on takuuvarmasti turvallisempia, varsinkin jos ohjain on jossain kauempana kuivassa tilassa.

Timban kommentti muuntajasta joka laitetaan panelin tms. päälle uppovalon reiästä toimii tietysti niillä valaisimilla missä muuntaja on valokohtainen eli kuten yleensä 12V halogeenit ja ainakin Phillipsin uppoledit. Hellan, Limicin ja monen muun rakennussarjoissa valoryhmälle tulee yksi muuntaja/ohjain joka pitää siis sijoittaa siten että sieltä lähtee kaikkien ryhmän valojen johdot ja ko. paikkaan viedään syöttö. Monessa sarjassa on pistotulppa eli vaatisi pistorasian joka yleensä kyllä katkaistaan ja laitetaan jakarissa kiinteä kytkentä (kuten omistani jo aiemmin kerroin). Mutta vaatii siis enemmän suunnittelua vs. muuntaja valon kyljessä.

Plussana tietysti se, että heikkovirtasarjat pistotulpalla on DIY (jos osaa).

Kosteat tilat olikin tarkoitus laittaa 12v systeemillä joka tapauksessa ja taidan kyllä laittaa kaikki muutkin. Eräs tuttu laittoi nuo Hellan muuntajat siistiin riviin eteisen korkean liukuovikaapin päälle, tuo oli mielestäni järkevä ja siisti ratkaisu. Niitä tuli kuitenkin aika monta kappaletta riviin ja kun ne koteloi vielä siististi niin niitä ei sieltä kukaan edes huomaa eivätkä ne kerää pölyä.
 
Mitä etua tuo tehdä koko homma 12 voltin systeemillä? Vertaa siihen että vetää kaikki syötöt perus mmj:llä eli 230 volttisena ja siitä sitten muuntajilla jakaa eteenpäin?
 
Mitä etua tuo tehdä koko homma 12 voltin systeemillä? Vertaa siihen että vetää kaikki syötöt perus mmj:llä eli 230 volttisena ja siitä sitten muuntajilla jakaa eteenpäin?

Vedetään kysymys vielä pidemmälle. Minkä takia yleensäkään laittaa 12 voltin muuntajallisia ledisysteemejä? Mun mielestä helpompi vuorata koko kämppä mmj:llä ja unohtaa muuntajat ja niiden koteloinnit jne ja käyttää GU10-kantaisia ledejä. Jos systeemit joskus muuttuu niin ei tarvi olla riippuvainen noista muuntajista jos ei käykkään uusien lamppujen kanssa. Tai ei tarvi muuntajia olla vaihtamasssa. Mitä noita hintoja katselin niin ei tuo nyt ainakaan hintakysymys ole. Kyllä mä ymmärrän nuo paikoissa missä on 12-voltin järjestelmät (mökki, vene jne) mutta itse en nähnyt järkeä ruveta värkkäämään niitä kotiin.
 
Vedetään kysymys vielä pidemmälle. Minkä takia yleensäkään laittaa 12 voltin muuntajallisia ledisysteemejä? Mun mielestä helpompi vuorata koko kämppä mmj:llä ja unohtaa muuntajat ja niiden koteloinnit jne ja käyttää GU10-kantaisia ledejä. Jos systeemit joskus muuttuu niin ei tarvi olla riippuvainen noista muuntajista jos ei käykkään uusien lamppujen kanssa. Tai ei tarvi muuntajia olla vaihtamasssa. Mitä noita hintoja katselin niin ei tuo nyt ainakaan hintakysymys ole. Kyllä mä ymmärrän nuo paikoissa missä on 12-voltin järjestelmät (mökki, vene jne) mutta itse en nähnyt järkeä ruveta värkkäämään niitä kotiin.

GU10 ledien ongelmaksi muodostuu se, että samaan kantaan pitää rakentaa myös muuntajan elektroniikka (=kallista ja kasvattaa polttimon kokoa + vikaherkkyys, yksi mahdollinen vikakohde lisää). Meillä oli juuri testissä ulkona oleviin GU10 -kantaisiin valaisimiin ledit, mutta olivat 15-20mm pidempiä kuin halogeenit, eivätkä mahtuneet valaisimen sisään...
Muuten meillä onkin koko kämppä 12V.
 
Timba, millä maalilla maalaat nuo vinorimat? Ne varmaan tulee ympäriinsä maaliin joten tarvis varmaan olla hengittävää maalia...

Pitäiskö taas laittaa tuonne vitutusketjuun. Meillä maalailtiin nuo rimat ihan pokkana tikkurilan pikateholla. Mitään havaintoa hengittääkö vai ei...tuskin eli vituiksi meni.
 
Pitäiskö taas laittaa tuonne vitutusketjuun. Meillä maalailtiin nuo rimat ihan pokkana tikkurilan pikateholla. Mitään havaintoa hengittääkö vai ei...tuskin eli vituiksi meni.

Vittu. Ihan samaa mietin. Vituiks män täälläki!
 
Eipä ole tullut edes mieleen tuo hengittävyys. Eli Vinhalla mennään kun sitä tuossa valmiina purkissa on. Vituiks tais mennä...hajuakaan siitä miten tuo hengittää tai on hengittämättä...

EDIT: Nuot on niin kuivia kun kuivia voi olla, että tuskin ne ihan hetkessä tuosta lahoaa. Tuolla menee ja saatana tehdään sitten uus jos lahoaa. Ei nuot paljon maksanut.
 
No katoppas poikia! Millähän sitä sitten kannattais maalailla? Tikkurilan Teho kai ainakin vois olla... Mulla tulee varmaan joku 500-600kpl ympärimaallattuja kaidepuita, että ei millään jaksais kaikkia tehdä uusiks yhtään aikaisemmin kuin on pakko.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom