Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
6000e/kk kun laskee per ukko per kk niin ollaan aika lähellä. Firman kautta sitten 35-40e/h. Laske siitä. Stadissa toki arvokkaampaa.
 
Pistän tähän ketjuun vaikka kyseessä onkin lähinnä pihahommat, talonrakentamista kuitenkin enemmän mielestäni. 32 kuvaa blogissa, tekstiä ei juurikaan. Katsokoon ketä kiinnostaa:

http://landetalo.blogspot.fi/2012/08/ulkohommia.html

Miten huppe kiinnittelit nuot aidat tolppiin? Lovi tolppaan ja upotus vai jollakin "kulmaraudalla" mitä noihin kai myydään?

Pitäs terassin kaiteita alkaa tekeen. Tulee 8 vai 9 sellasta vajaan parin metrin pätkää. Terassille tehtiin loveamalla tolppaan ja mietinkin onko tuohon olemassa jotain järkevämpää tapaa.
 
Miten huppe kiinnittelit nuot aidat tolppiin? Lovi tolppaan ja upotus vai jollakin "kulmaraudalla" mitä noihin kai myydään?

Pitäs terassin kaiteita alkaa tekeen. Tulee 8 vai 9 sellasta vajaan parin metrin pätkää. Terassille tehtiin loveamalla tolppaan ja mietinkin onko tuohon olemassa jotain järkevämpää tapaa.

Pistin noi ihan tavallisilla kulmaraudoilla, jotka piilotin osin aidan rakenteeseen. Kertopuista tein ensin muotin, aitaelementin siihen muottiin ja purin kertopuut ympäriltä. Sitten vain aita paikoilleen raudoilla ja "kansilauta" päälle.

Mutta pihahommat on kivoja, mukava ahertaa hiki hatussa, ottaa muutama bisse ja jatkaa lapiointia. Saa myös kivasti aikaiseksi näkyvää jälkeä.

EDIT: 223 sivua valitusta tässä ja eka kerta(?) kun sanoin että on kivaa? :D

"Haluaisitko olla puutarhuri?" Kyllä.
"Tahdotko upottaa varpaat multaan?" Kyllä.
 
6000e/kk kun laskee per ukko per kk niin ollaan aika lähellä. Firman kautta sitten 35-40e/h. Laske siitä. Stadissa toki arvokkaampaa.

Huppe niin useasti tuota kuudentonnintyömiestä viljelee, mutta vieläkään en ole tajunnut, millä kaavalla sä tuon saat aikaiseksi? Jos hyvän kirvesmiehen liksa on 3500€/kk ja siihen tulee 30% palkan sivukuluja, niin loppusumma on 5000k€. Vai oliko sun timpureiden kk-liksa 4k€?
 
Huppe niin useasti tuota kuudentonnintyömiestä viljelee, mutta vieläkään en ole tajunnut, millä kaavalla sä tuon saat aikaiseksi? Jos hyvän kirvesmiehen liksa on 3500€/kk ja siihen tulee 30% palkan sivukuluja, niin loppusumma on 5000k€. Vai oliko sun timpureiden kk-liksa 4k€?

17,50e/h, 10h päivät.

30%? Eikös kerroin ollut jotain 1.7xx, mun mielestä sivukulut on yli 70%. 30% pitää paikkansa ehkä jossain Espanjassa. Mä rakensin Suomessa, työnantajan unelmamaassa.
Sama 6000euroo tulee kun teettää firmalla 35e/h, mikä ei ole paljon ammattitöistä. 35e/h x 8h/päivä x 22 päivää/kk = 6160e/kk. Eli hieman säästi kun palkkasi itse, n. 2h/päivä "ilmatteeks". Tosin iso riskihän siinä oli itselle sitten.
 
Pistin noi ihan tavallisilla kulmaraudoilla, jotka piilotin osin aidan rakenteeseen. Kertopuista tein ensin muotin, aitaelementin siihen muottiin ja purin kertopuut ympäriltä. Sitten vain aita paikoilleen raudoilla ja "kansilauta" päälle.

Mutta pihahommat on kivoja, mukava ahertaa hiki hatussa, ottaa muutama bisse ja jatkaa lapiointia. Saa myös kivasti aikaiseksi näkyvää jälkeä.

EDIT: 223 sivua valitusta tässä ja eka kerta(?) kun sanoin että on kivaa? :D

"Haluaisitko olla puutarhuri?" Kyllä.
"Tahdotko upottaa varpaat multaan?" Kyllä.

Täytyypä käydä tutkimassa kulmarautoja, josko tuohon itselle joku sopiva löytyisi, joka ei kovin paljon jäisi näkyviin. Ei tuo loveaminenkaan nyt kovin ihmeellinen juttu ole. Tuossa tolpassa kun on paneelin alla tyhjää 22 mm koolauslaudan paksuuden verran. Eli tuon mun aitaelementin voi tehä n. 4 cm pitkäksi niin se saa vielä paikoilleen työntämällä se ensin toisesta päästä tollaan kiinni ja sitten toinen pää koloihin ja keskitys. Tuolleen tehtiin partsilla. Ruuveilla sitten päältä vinoon kiinni tolppiin ja sitten käsijohde alta ruuvaten. Mitään ruuveja ei jää näkyviin mutta pystyy tarvittaessa irrottamaan nuot.
 
Sosiaalikulujen kertoimena käytetään 1.62. Eli perus tuntitimpuri 17-18 €/h normaalilla työajalla 160h/kk *1,62 = 4400 - 4650 €/kk. Urakkahenkisten kavereiden ansiot liikkuvat siellä 24 - 38 €/h eli sieltä alkaa kertymään 6200 - 10000 €/kk. Tietenkään näitä kymppitonnin miehiä ei joka oksalla istu ainakaan pientalopuolella kun maksumiehet on vähissä.

Hupella asiallisen näköistä piharakennusta.
 
Mun timpurit oli sikäli hyviä että 10h päivästä ne teki töitä sen mitä työsopimus sanoo. Ei ylimääräisiä taukoja, ei tupakinpolttoa eiä sairastelua. 2 kahvitaukoo ja ruokailu. Ei haitannu pakkaset eikä vesisade, toisin ku meikäläistä.
 
Kiitos kaikille taas valaistusvinkeistä. Mitkäs noissa ledeissä on olennaisimmat erot 12v tai 230v systeemeissä? 12v tarvii tietty muuntajan mutta onko muita seikkoja jomman kumman eduksi?
Mietin vain tuota halogeenikanta-asiaa että olisiko se hyvä konsti toteuttaa ainakin osa valaistuksesta noin. Tuo on hyvä etu tuo lampun vaihdettavuus jos teho ei riitä. Miten kustannuspuoli sitten, paljonko tuollainen laadukas ledipolttimo maksaa 3-5w tehoisena?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos kaikille taas valaistusvinkeistä. Mitkäs noissa ledeissä on olennaisimmat erot 12v tai 230v systeemeissä? 12v tarvii tietty muuntajan mutta onko muita seikkoja jomman kumman eduksi?
Mietin vain tuota halogeenikanta-asiaa että olisiko se hyvä konsti toteuttaa ainakin osa valaistuksesta noin. Tuo on hyvä etu tuo lampun vaihdettavuus jos teho ei riitä. Miten kustannuspuoli sitten, paljonko tuollainen laadukas ledipolttimo maksaa 3-5w tehoisena?

15-20€ maksaa laadukkaat polttimot ja himmennettävät versiot 20-30€. Joo 12V järjestelmässä täytyy se muuntaja piilottaa jonnekin huollettavaan paikkaan, 230V järjestelmässä tuo elektroniikkaa on itse polttimossa. Käytössä ei liene eroja. Se kannattaa kuitenkin muistaa että jos asennat ledit halogeenivalaisimeen, eli siihen periaatteessa on mahdollista laittaa helogeenipolttimo niin täydyt tehdä valaisimen turvaetäisyydet/suojakupit sen halogeenin mukaan..
 
Muuntajan piilotus on ainakin uudisrakennuksessa helppoa. Sinnehän se työnnetään reikään mihin valaisimen kehys ja valaisin kiinnitetään. Eli lepäilee siellä kattopaneelien päällä. Näin ainakin meillä sähkärit teki. Jos sitä tarvii huoltaan niin lampun kehys irti vain.

Ja meillä tehtiin nuot suojakupit halogeenien mukaan vaikkei ainuttakaan halogeenia talossa ole. Pieni vaiva rakennusvaiheessa. Kipsilevypalasia jää muutenkin riittävästi ja vähän päälle.



Ja sitten muuta. Mä ihmettelen ihan oikeasti tätä koko rakennusalaa. Täälläkin on sitä paljon sivuttu. Tehdään sutta ja paskaa, ei välitetä kokonaisuudesta pätkääkään. Jos on käsketty laittaa muovimatto, niin se laitetaan ja "unohdetaan" että siellä laatan päällä ei saisi paljon kiviä ja patteja olla. Näin kävi tässä yhessä tapauksessa lähipiirissä. Voi vittu että voi olla touhua. Ammattimies oli taas asialla.

Miten tähän perseilyyn saadaan jotain tolkkua?
 
Miten tähän perseilyyn saadaan jotain tolkkua?

Talo on talo ja se tehdään nykyäänkin vielä pääosin käsin. Ja sillon kun ihmiset tekee jotain käsillään tulee virheitä ja se kädenjälki näkyy. Saakin ja pitääkin näkyä mielestäni. Moni tuntuu ajattelevan että laatua pitää tulla halvalla nopeasti ja kokoajan. Joka viikkoon osuu kuitenkin aina yksi maanantai ja siitähän se rakentaja leimataan.

Keinoja jolla laatua pystyy valvoa ja vaatia omalla työmaalla on pari. Herkeämätön ja jatkuva valvonta ja kyseenalaistaminen. Tekijälle kannattaa tuoda heti esiin että huono jälki ei tule menemään läpi ja vaatia parempaa jos jälki ei miellytä. Tuntityönä teetettäessä tämä helposti maksaa itselle extraa.

Toinen vaihtoehto on teettää työt urakkana ja niistä laatia kirjalliset sopimukset, selvine urakkarajoineen, laatuvaatimuksineen ja viivesakkoineen. Urakkaan selkeät maksuerät, joista viimeinen erä tarpeeksi suuri ja maksetaan vasta kun työ on viimeistelty ja tarkastettu. Tavistallaajalla hyvin harvoin vaan riittää jakasmista/osaamista tollasten sopimusten laadintaan tai aikaa katsella joka liikkeen perään.

Yksi yksinkertainen tapa jota itse käytän jatkuvasti on se että kun kuka tahansa tulee mulle töihin niin yritän pitää tekijän tyytyväisenä ja työolot mukavana. Maksan kahvit/safkat, kehun kaveria ohi mennen ja yleisesti pidän yllä hyvää fiilistä. Jos jostain asiasta on huomauttamista niin mietin tarkkaan kuinka sen ilmaisen. On tyystin eriasia ilmoittaa että "vituiks meni toikin kohta, ton kyllä vitun tumpelo korjaat!!!" tai sitten ilmoittaa sama asia fiksusti. Esitä mukavaa vaikka olisitkin mulkku, sillä kukapa sitä mukavalle kaverille haluais tehdä paskaa jälkeä? Toiminut ainakin itsellä hyvin.
 
Kiitos kaikille taas valaistusvinkeistä. Mitkäs noissa ledeissä on olennaisimmat erot 12v tai 230v systeemeissä? 12v tarvii tietty muuntajan mutta onko muita seikkoja jomman kumman eduksi?
Mietin vain tuota halogeenikanta-asiaa että olisiko se hyvä konsti toteuttaa ainakin osa valaistuksesta noin. Tuo on hyvä etu tuo lampun vaihdettavuus jos teho ei riitä. Miten kustannuspuoli sitten, paljonko tuollainen laadukas ledipolttimo maksaa 3-5w tehoisena?

Kosteissa tiloissa on erinäisiä määräyksiä koskien 230V jännitettä eli mm. kattovalon pitäisi olla suihkusta piirretyn 1200mm kaaren ulkopuolella (jos ollaan tarkkoja). Lisäksi kosteissa tiloissa pitää myös valaistuksen nallin takana olla vikavirta. Kosteissa tiloissa heikkovirtalaitteet on takuuvarmasti turvallisempia, varsinkin jos ohjain on jossain kauempana kuivassa tilassa.

Timban kommentti muuntajasta joka laitetaan panelin tms. päälle uppovalon reiästä toimii tietysti niillä valaisimilla missä muuntaja on valokohtainen eli kuten yleensä 12V halogeenit ja ainakin Phillipsin uppoledit. Hellan, Limicin ja monen muun rakennussarjoissa valoryhmälle tulee yksi muuntaja/ohjain joka pitää siis sijoittaa siten että sieltä lähtee kaikkien ryhmän valojen johdot ja ko. paikkaan viedään syöttö. Monessa sarjassa on pistotulppa eli vaatisi pistorasian joka yleensä kyllä katkaistaan ja laitetaan jakarissa kiinteä kytkentä (kuten omistani jo aiemmin kerroin). Mutta vaatii siis enemmän suunnittelua vs. muuntaja valon kyljessä.

Plussana tietysti se, että heikkovirtasarjat pistotulpalla on DIY (jos osaa).
 
Ja sitten muuta. Mä ihmettelen ihan oikeasti tätä koko rakennusalaa. Täälläkin on sitä paljon sivuttu. Tehdään sutta ja paskaa, ei välitetä kokonaisuudesta pätkääkään. Jos on käsketty laittaa muovimatto, niin se laitetaan ja "unohdetaan" että siellä laatan päällä ei saisi paljon kiviä ja patteja olla. Näin kävi tässä yhessä tapauksessa lähipiirissä. Voi vittu että voi olla touhua. Ammattimies oli taas asialla.

Miten tähän perseilyyn saadaan jotain tolkkua?

Meille piti tulla muovimatot mutta pohjatyöt olisivat olleet niin työläät ja kalliitkin, joten skipattiin ja pistettiin "kalliimpi" parketti, puoleen hintaan muovimattoon verrattuna.
 
Kattelin eilen Grand Designsia missä tekivät espanjaan talon ja paikallisen tavan mukaan katto valettiin betonista. Melkosta hommaa, mutta alkasin sitten tuumimaan että miksei suomessa? Kivitaloihinkin taidetaan melkeinpä aina tekaista katto puurakenteisena?

Tuo on varsin mukavaa seurattavaa, siis Grand Designs. Oon pidemmän aikaa seurannut.

Kallista. Muotitus on kovan työn takana eli helpompi vaan nostaa tuolit rungon päälle ja hakata katto. Lisäksi on kaikenlaisia ongelmia, joihin liittyy oleellisesti lumi ja vesi. Lisäksi räystäät on aika jees meidän sääoloissa, toki sellaiset valamallakin tekee, mutta huomattavasti hankalampaa. Ja taitaa olla lämmöneristykset helpompi toteuttaa puurakenteisen katon ja yläpohjan kanssa.
 
Kosteissa tiloissa on erinäisiä määräyksiä koskien 230V jännitettä eli mm. kattovalon pitäisi olla suihkusta piirretyn 1200mm kaaren ulkopuolella (jos ollaan tarkkoja). Lisäksi kosteissa tiloissa pitää myös valaistuksen nallin takana olla vikavirta. Kosteissa tiloissa heikkovirtalaitteet on takuuvarmasti turvallisempia, varsinkin jos ohjain on jossain kauempana kuivassa tilassa.

Timban kommentti muuntajasta joka laitetaan panelin tms. päälle uppovalon reiästä toimii tietysti niillä valaisimilla missä muuntaja on valokohtainen eli kuten yleensä 12V halogeenit ja ainakin Phillipsin uppoledit. Hellan, Limicin ja monen muun rakennussarjoissa valoryhmälle tulee yksi muuntaja/ohjain joka pitää siis sijoittaa siten että sieltä lähtee kaikkien ryhmän valojen johdot ja ko. paikkaan viedään syöttö. Monessa sarjassa on pistotulppa eli vaatisi pistorasian joka yleensä kyllä katkaistaan ja laitetaan jakarissa kiinteä kytkentä (kuten omistani jo aiemmin kerroin). Mutta vaatii siis enemmän suunnittelua vs. muuntaja valon kyljessä.


Niin ja tuli mieleen vielä sekin että 12V muuntajien takana toimivat valot täytyy olla kohtuullisen lyhyen matkan päässä muuntajasta ettei viimeiset valot pala himmeämmin kuin muuntajan lähellä olevat . Tähän meillä kosahti toi ajatus 12V systeemistä ja päädyttiin "helpompaan" 230V järjestelmään..
 
Niin ja tuli mieleen vielä sekin että 12V muuntajien takana toimivat valot täytyy olla kohtuullisen lyhyen matkan päässä muuntajasta ettei viimeiset valot pala himmeämmin kuin muuntajan lähellä olevat . Tähän meillä kosahti toi ajatus 12V systeemistä ja päädyttiin "helpompaan" 230V järjestelmään..

Tuo ei sitten pidä paikkaansa, paitsi jos muuntaja/ohjain on täysi paska. Meillä on vain KLM 2x0,8 (kun sitä sattui olemaan riittävästi) ja pisimmän piuhan ollessa luokkaa 8m ko. valo ei taatusti ole himmeämpi. Suurinpiirtein kilsan päähän voi vetää 1,5mm2 MMJ:llä ja jos ei usko niin voi käydä vaikka laskemassa ao. linkissä. Sivuilla on paljon hyödyllistä sähkötietoa...

http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml18.sis

EDIT: Niin, jäi yksi olennainen asia epähuomiossa kertomatta (asian löytää Limic:in sivuiltakin). Led-ohjaimissa olennaista on virta eli led tuottaa 1W = 350mA tai 3W = 700mA ja ohjaimen jännite riippuu valojen määrästä eli meillä 6x3W tai 2x9W systeemissä on 18V muuntaja/ohjain ja 3x9W systeemissä tehoa riittää 48V saakkaa (siihen voi siis kytkeä 5x9W ledit).
 
Tuo ei sitten pidä paikkaansa, paitsi jos muuntaja/ohjain on täysi paska. Meillä on vain KLM 2x0,8 (kun sitä sattui olemaan riittävästi) ja pisimmän piuhan ollessa luokkaa 8m ko. valo ei taatusti ole himmeämpi. Suurinpiirtein kilsan päähän voi vetää 1,5mm2 MMJ:llä ja jos ei usko niin voi käydä vaikka laskemassa ao. linkissä. Sivuilla on paljon hyödyllistä sähkötietoa...

http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml18.sis

Syötin tuohon laskuriin 1000m, 1.5mm2, kupari, 12v, 25 astetta, 0,75A (9W) niin antoi jännitehäviöksi noin 9 volttia. Väittäisin että näkyy.
Sama kolmella watilla eli 0,25A -> jännitehäviö 3V.
 
Tuo ei sitten pidä paikkaansa, paitsi jos muuntaja/ohjain on täysi paska. Meillä on vain KLM 2x0,8 (kun sitä sattui olemaan riittävästi) ja pisimmän piuhan ollessa luokkaa 8m ko. valo ei taatusti ole himmeämpi. Suurinpiirtein kilsan päähän voi vetää 1,5mm2 MMJ:llä ja jos ei usko niin voi käydä vaikka laskemassa ao. linkissä. Sivuilla on paljon hyödyllistä sähkötietoa...

No mun sähkösuunnittelija oli eri mieltä ja noin maksimietäisyydet on merkitty myös noiden muuntajien asennusohjeisiin (turhaanko?). Voi olla että kyseessä oli joku "paska-muuntaja" en muista tarkemmin mikä se oli, muistaakseni jostain himmennettävästä setistä oli kyse ja maksietäisyys vain muutaman metrin... Jos toi 12V toimis täysin ongelmitta pitkillä vedoila niin miksei sitä muunnosta vois tehdä suoraan sähkökeskuksessa eikä tarvis noita muuntajia ankeä paikkoihin mistä niitä on hankala huoltaa..

Ja eikös se ole noiden aurinkokennosysteemeissäkin ongelma että tuo 12V jännite alenee pitkien vetojen myötä liikaa ja tämän takia joudutaan kikkailemaan. (tämä mutuilua, mut jotain tällasta muistelen kuulleeni...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom