Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Noita vässyn ja oddiksen kuvia kun katselee niin vois mennä vitutusketjuun kirjoitteleen että jos ei ole rahaa rakentaa taloa kotiteatterihuoneella niin kannattaa unohtaa koko juttu. :D

No, meillä on divaanisohva eli L-mallinen olkkarissa ja yksi paikka varustettuna niskatuella (rakennettu Pohjanmaan Multico-sarjasta) jolta voi katsella telkkua/leffoja yms. siihen saakka kunnes nukahtaa raksaväsymyksen johdosta ennen aikojaan. Kotiteatterivalona toimii tuollainen Uplight-jalkavalo jossa ylävalon saa himmentimen avulla riittävän pienelle.

Led-valoista ja sarjoista sen verran, että kuten jo aiemmin totesin niitä on syytä tutkia huolella koska kaikki eivät ole esim. himmennettävissä. Sama koskee tietysti osaa korvauslampuista + niissä on kokoeroja yms. Laadukkaat irtopalikat (valot, ohjaimet, myös RGB ja himmentimet) joista voi rakentaa tarpeen mukaiset sarjat ovat kalliita. Siksi meilläkin laitettiin vain kosteat tilat ja muihin "perinteisiin" vaihdellaan sitten led-polttimoita ajan kanssa.

Mulla olis tila varattuna sille, muttei oikeen aikaa, energiaa, intoa alkaa miettimään akustiikkaa. Maalaan varmaan kaiken tummaks ja roudaan kamppeet tuonne. Saa sitten joskus eläkkeellä akustoida.

Mä en ees meittinyt moista. Huoneen ois voinut tehdä, mutta rahat ois loppunut siihen kun ois pitänyt ne romutkin sinne hommata. Sitten kun ei pienten lasten kanssa muutenkaan oikein kerkiä leffoja katteleen, niin hukkaan ois tässä elämäntilanteessa mennyt tuollainen investointi. Itse oon aatellut että sen kolme taloo vois elämässää tehdä, viimesen sitten kun pennut lähtee kotoa. Sitten voi viritellä teattereita sun muita...jos jaksaa innostaa.

Mutta törkeen siistejä kyllä nuot poikien teatterihuoneet. Kyllä sellainen kelpais jos ois rahaa ja joku miettis ne kaikki akustiikat yms. mun puolesta.

Musta kävi kyllä mielessä, mutta toi tummanharmaa Harmonylla saa nyt kelvata. Meillä on tilassa olevat ovet (teatterista pääsee kahteen varastohuoneeseen + tietty teatterin pääovi, joka on myös varustettu laskeutuvalla kynnyksellä) saman väriset. Tilassa ei siis ole yhtään ikkunaa ja se on käytännössä kokonaan maan alla. Pikkuhiljaa alkaa aika riittää teatterihuoneenkin kuntoonlaittoon. Noi kalusteet tuolta etuseinältä tulisi vähintäänkin maalata tai sitten uusia... Ei sovi toi tammenväri oikein muuhun huoneeseen. Samaa väriä on iso laatikosto takaseinällä, jossa on kaikki leffat ja pelit. Jso vaikka saisi ne talven aikana maalattua. Tai sitten ei.

Koetan muistaa laittaa kuvia, kunhan uusi sohva saapuu. Pitäisi tulla parin viikon sisällä.
Kokomusta on todella rankka kompromissi kaikessa muussa käytössä ja esim. puhtaanapito on enemmän kuin haastavaa ja olinkin jo yhdessä vaiheessa peruuttamassa seinien väriä takoraudanharmaaksi. Vääränväriset skobet ja kalusteethan voi aina hukata feikkiseinän taakse; meillä on tuo etuseinä tuotu n. 50 cm sisään huoneeseen ja on nykyisin täysin yksityiskohdaton; näkyvissä vain 2.35:1 kuvan moottorimaskeerauksella oleva screeni, mustaa valoa imevää light trap pinnoitetta sekä skobejen edessä musta/akustisesti läpinäkyvä kangas; etenkin 3D-kuva tykkää kun ei ole kiinteitä yksityiskohtia katselusektorissa lainkaan rikkomassa illuusiota :)

Mä en ees meittinyt moista. Huoneen ois voinut tehdä, mutta rahat ois loppunut siihen kun ois pitänyt ne romutkin sinne hommata. Sitten kun ei pienten lasten kanssa muutenkaan oikein kerkiä leffoja katteleen, niin hukkaan ois tässä elämäntilanteessa mennyt tuollainen investointi. Itse oon aatellut että sen kolme taloo vois elämässää tehdä, viimesen sitten kun pennut lähtee kotoa. Sitten voi viritellä teattereita sun muita...jos jaksaa innostaa.

Mutta törkeen siistejä kyllä nuot poikien teatterihuoneet. Kyllä sellainen kelpais jos ois rahaa ja joku miettis ne kaikki akustiikat yms. mun puolesta.

Mulla kävi niin päin, että hommasin teatterit ja hifit ja niille piti sitten rakentaa talo, kun ne ei mahtuneet minnekään, eikä akustiikkaa viittinyt vuokrakämppään ajatella :) Itse asiassa mulla on vieläkin Oddiksen vanhat kaiuttimet yhdessä setissä.

Nuo kaks kämppää on kyllä tyylikkäitä, vaikka lähestulkoon toisesta ääripäästä kuin omani. Mulla on paljon kaikkea krumeluuria ja kannustalomaista tyyliä, mutta toisaalta tänne metän keskelle semmonen ehkä istuukin paremmin. Katon kun olis saanu vielä mansardina, niin sitten olis ollu priiima. Useimmat modernit talot asuntomessuilla on ollu mun silmään aika hirveitä, mutta mm. nämä teatterit, muistaakseni Oddiksen työhuone ja Vässyn keittiö/olohuone on esimerkiksi jääneet positiivisesti mieleen. Näemmä sitä voi pelkistettyäkin tehdä eri tyyleillä. Ja hienoa on että on joku tyyli, ettei oo vaan jotain sekamelskaa ja parhaat palat sieltä täältä toisiinsa sopimatta.

Olis pitänyt tehdä kellari. Siellä kun olis pingis/biljardi/kuntoiluhuone, kotiteatteri/treenis ja vielä askarteluhuone, niin olis puitteet kunnossa harrastustoiminnalle.

Meille on kanssa alakerrassa maan alla ikkunaton 25m2 tila kotiteatteria varten. Toi huone on toistaiseksi jätetty vielä harkkopinnalle ja se toimii nyt rakennusaikana romuvarastona/verstaana. Rakennetaan valmiiksi sitten kun tärkeemmät tilat valmistuu.

Tässä rakennellessa on toi leffojen katseluharrastus jäänyt tosi vähiin ja pleikkariakaan en ole pelannut reiluun vuoteen, kotiteatteri harrastus on vaihtunut takas laadukkaaseen stereosettiin. Tässä alkanutkin vähän kypsyä ajatus että josko ton huoneen sais jotenkin monipuolisempaan käyttöön, kun tollaselle pyhitetylle teatterille on kuitenkin aika vähän käyttöä. Ajatuksen tasolla olis sellanen huone missä vois kattoa screeniltä leffoja ja fiilistellä musaa eli akustointi täytyy tehdä, toisaalta kasvaville pojille olis hyvä olla huone missä ne sais vaikka lätkiä sählyä ja pelata futista ym. rajumpia leikkejä mitä ei välttämättä muissa huoneissa ole sallittua harrastaa.

Ongelma onkin sit vähän se että miten kaikki hifit, tykit ja akustoinnin sais piilotettua/suojaan niin ettei ne ole heti paskana kun alkaa pelit koventua. Kaiuttimet vois olla Geneleckiä, missä metalli kuoret ja elementit ritilän takana. Valkokangas vois olla moottoroitu että menis jonnekin lipan taakse piiloon. Mitenköhän videotykin sais jemmattua niin ettei se ota heti osumaa pienistä peleistä...? Minkälaiset tuolit/sohvan sinne laittas että ne sais tarvittaessa helposti siirrettyä sivuun että mahtuu pelaamaan. Löytyiskö hyviä ideoita?

- - - Updated - - -

leffahuone2.jpg

Komeet akustointipaneelit. Kenes valmistajan noi on vai kenties DIY?

Komeet akustointipaneelit. Kenes valmistajan noi on vai kenties DIY?
RPG:n Bad Arc eli absorberin ja diffuusorin kombo. Screenistä alkaen tuolla on kummallakin sienällä ensin 1kpl 200 x 60 cm mustana ja sitten noi oranget 120 x60 cm. Screenin takana on vielä pari SMT:n levyresonaattoria sekä laajakaistavaimentimia.

http://www.acousticfrontiers.com/RPG-BAD-Arc-Panel-24-x-48.html

Akustiikasta en itse hirveästi tajua, tuon huoneen kevyt akustointi on Concept Hifin Martin käsialaa.

RPG:n Bad Arc eli absorberin ja diffuusorin kombo..

Ai saaatana että on ihanan kalliit!! Joskus aikoinaan kauhistelin Ecophonin Master SQ:n hintoja, mutta on vähän mieli muuttunu kun on kattellu noiden valmiiden elementtien hintoja...

Vedetään kysymys vielä pidemmälle. Minkä takia yleensäkään laittaa 12 voltin muuntajallisia ledisysteemejä? Mun mielestä helpompi vuorata koko kämppä mmj:llä ja unohtaa muuntajat ja niiden koteloinnit jne ja käyttää GU10-kantaisia ledejä. Jos systeemit joskus muuttuu niin ei tarvi olla riippuvainen noista muuntajista jos ei käykkään uusien lamppujen kanssa. Tai ei tarvi muuntajia olla vaihtamasssa. Mitä noita hintoja katselin niin ei tuo nyt ainakaan hintakysymys ole. Kyllä mä ymmärrän nuo paikoissa missä on 12-voltin järjestelmät (mökki, vene jne) mutta itse en nähnyt järkeä ruveta värkkäämään niitä kotiin.

No mulla ainakin sen takia että en tosiaan ala noita koteloita rakentamaan valoille niiden kantojen takia vaikka niissä ledilamput olisikin. Turhaa höyrynsulun puhkomista, ei ne teipit niissä laatikoiden kyljissä kahtakymmentä vuotta kestä kuitenkaan. Toisekseen jos laitan ledit ja systeemit joskus muuttuu niin miksi palaisin halogeeniin? Tuskin noille kannoille kuitenkaan uusia valaistussysteemejä tehdään. Ja jos noi nyt pitäisi jostain syystä vaihtaa niin mulla tulee sähköt putkilla joten sekään ei ole ongelma. Eli siksi laitan 12v systeemit.

Miksi halogeenien kanssa tarttee höyrynsulkua puhkoa? Meillä laskettiin kattoa sen verran + jätettiin muoviin vähän löysiä ettei yhtään reikää tehty höyrynsulkuun, vaikka halogeeneja katossa onkin (asennussyvyys muistaakseni 80mm). Meillä on ne alumiiniset suojakupit + kipsinpala joka kupin takana. Ottaa ton suunnittelussa huomioon, niin ei tartte reikiä ei.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Sama. Ja vaikka ois ollut rahaakin hommata nuo vehkeet niin koskahan niitä olisi ehtinyt katsomaan? 10 vuoden päästä? 15 vuoden päästä? Kyllä nuo pienet lapset höystettynä talonrakennuksella vie lähivuodet aika tehokkaasti. Sitte joskus jos ehtii katsomaan muutakin kuin uutiset satunnaisesti niin eiköhän siiheksi ole jo kehitetty taas jotain uutta ja ihmeellisempää.
Mut komiat on huoneet, sitä ei käy kiistäminen. Muistelen kaiholla aikoja kun ehti hieman leffojakin katselemaan kotona:)

Kotiteatteri tarkoittaa meidän perheessä enimmäkseen lasten pleikka/wii/tietokone pelaamishuonetta. Leffojen katsominen on kyllä harvinaista herkkua. Olympialaisia ja futiksen EM-kisoja kyllä tuli lähes joka ilta tuolla seurattua. Yle HD rokkaa tykillä!

Vahnvistimen ja tykin uusin taloa rakentaessa, muut romut oli jo ennestään. Ekan tykin hommasin jo v.2000 silloisen rivarin käyttöullakolle raksattuun kotiteatteriin...

Miksi halogeenien kanssa tarttee höyrynsulkua puhkoa? Meillä laskettiin kattoa sen verran + jätettiin muoviin vähän löysiä ettei yhtään reikää tehty höyrynsulkuun, vaikka halogeeneja katossa onkin (asennussyvyys muistaakseni 80mm). Meillä on ne alumiiniset suojakupit + kipsinpala joka kupin takana. Ottaa ton suunnittelussa huomioon, niin ei tartte reikiä ei.

Mulla ei tule niin paljoa alaslaskua että se riiittäisi ja halogeenisysteemien takia en ala sitä enempääkään tekemään. Muovin päälle tulee kovaa villaa joten sinnekään ei hirveästi löysiä voi jättää. Yleensä halogeenispottien suojaetäisyys on 100+mm joten se ei meillä yksinkertaisesti onnistu näillä asetuksilla. Enkä nyt näe muutenkaan järkeä koko hommassa kun helpommallakin pääsee.

- - - Updated - - -

Kotiteatteri tarkoittaa meidän perheessä enimmäkseen lasten pleikka/wii/tietokone pelaamishuonetta. Leffojen katsominen on kyllä harvinaista herkkua. Olympialaisia ja futiksen EM-kisoja kyllä tuli lähes joka ilta tuolla seurattua. Yle HD rokkaa tykillä!

Vahnvistimen ja tykin uusin taloa rakentaessa, muut romut oli jo ennestään. Ekan tykin hommasin jo v.2000 silloisen rivarin käyttöullakolle raksattuun kotiteatteriin...

Pelien kanssa tuo on kyllä aika juhlaa. Noita futismatseja yms. olen monta kertaa miettinyt että olisi kiva katsella tykillä ja tietty nykyään kun on vielä HD-kanavat niin kokemus vain paranee. On mullakin kotiteatteriin vaadittavat kaiuttimet mukaanlukien subbari sekä vahvistin eli ei nyt heti tarvisi investoida kaikkeen mahdolliseen mutta nyt ei vaan aika ja into riitä moisten rakenteluun. Nyt jää jo varsinaisetkin harrastukset vähiin...Siskolla on yhdistetty leffahuone/baari, siellä on ihan mukava käydä aina joskus katselemassa leffoja.

Sama. Ja vaikka ois ollut rahaakin hommata nuo vehkeet niin koskahan niitä olisi ehtinyt katsomaan? 10 vuoden päästä? 15 vuoden päästä? Kyllä nuo pienet lapset höystettynä talonrakennuksella vie lähivuodet aika tehokkaasti. Sitte joskus jos ehtii katsomaan muutakin kuin uutiset satunnaisesti niin eiköhän siiheksi ole jo kehitetty taas jotain uutta ja ihmeellisempää.
Mut komiat on huoneet, sitä ei käy kiistäminen. Muistelen kaiholla aikoja kun ehti hieman leffojakin katselemaan kotona:)

Juuri näin. Suunnittelemalla saa suunnitella että voi jonkun leffan katella nykysilläkään vehkeillä niin että niitä pystyy käyttämään. Eli lapset pitää olla jossain hoidossa. Ei oikein tuntunut tähän elämäntilanteeseen järkevältä investoinnilta. Nettiä mä käytän, mutta telkkaria katellut karkeasti silloin viimeksi kun maa oli vielä jäässä. Ei ole ehtinyt, saati sitten että ehtis leffoja katteleen.

Mutta ehtiihän noita vielä. Tää on taas tää hektisin vaihe kun lapset pieniä. Sitten kun ne on +10 vuotiaita niin ne on niin jo omissa menoissaan että ehtii leffoja tuijotella. 3,5 vuoden päästä vois alottaa uuden raksan kun ois taas oikeutettu vuorotteluvapaaeen mikäli sellainen vielä silloin tarjolla on.

EDIT: Itse en katso edes futista. Ainut urheilu mitä jonkinverran katson, on lätkän MM kisat ja niistäkin vain Suomen pelit.

Oletteko vertaileet terassien valokatteita? Polykarbonaatti, PVC jne, eri valmistajia, eri profiileja. Mikä materiaali on hyvä/huono, jotain vältettäviä valmistajia? Muutenkin yleinen keskustelu suotavaa.

Oletteko vertaileet terassien valokatteita? Polykarbonaatti, PVC jne, eri valmistajia, eri profiileja. Mikä materiaali on hyvä/huono, jotain vältettäviä valmistajia? Muutenkin yleinen keskustelu suotavaa.

Hyvä että otit esille. Itse yrittänyt pähkäillä että miten hitossa sitä voisi osan terassista kattaa. Tuo levein osa on mansardilappeen alla, joten siihen ei mitään katetta voi edes ajatella tai se pitäs joka talvi rassata pois. Eli ole varmasti sellaista PVC:tä mikä ei mene paskaksi kun kuutio lunta rysähtää melkein vapaalla pudotuksella päälle. Mutta talon päätyyn voisi jonkun tehdä. Tosin vähän pirun haastava paikka saada mitään mikä ei näytä ihan viritykseltä.

Mä jotenkin vieroksun noita valokatteita ihan sen takia että missä tahansa niitä näkee ne on rikki/naarmusia ja paskasia. Ei tuo nyt ihan hirveesti enempää maksais vetästä vaikka umpilaudotus raakapontista ja siihen kate päälle.

Mutta sitten on pimeetä sisällä

Jos laittaa katteen seinään kiinni niin tarvii yllä olla lumiesteet. Lisäksi tarvitaan lupa. Ainakin meidän pitäjässä.

yhel tutul o karkastuu lasia terassinkatto. On se ainakii miljoona kertaa hienompi ku parissa vuodessa kellastuneet kulmista lohki olevat valokatteet. Ainoo miinus, et ampiaiset ym. jää sinne katon rajaan vähän ku ikkunoihin sit pörrää. Yrittää kovasti päästä siitä läpi ja niitä saa huiskia sieltä sit pois. Ei ne tietysti oo mitään 3 metrin viipaleita vaa ehkä metri kertaa metri paloja noi lasit, mut hitsin hieno! Oisko ollu ihan kevyt tummennos niissä vielä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom