Talon rakentaja, älä säästä näissä asioissa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyggis
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Itse en siis todellakaan pidä rossipohjaa huonona tai kannattamattomana tai muutakaan vastaavaa, mutta en mä nyt kyllä heti tajua, että miksi se ehdottomasti kannattaisi tehdää kun se kuitenkin on kalliimpi ja sen kanssa voi sössiä jälkikäteenkin jos tuuletuksesta ei huolehdi jne jne. Tähän siis kaipaisin jotain lisäkommenttia kun tätäkin ketjua varmaan jatkossa monikin rakentamaan ryhtyvä lukee. Oispa tässäkin vaikka aihe kirjotella laajemmin jos tästä nyt jotain puolesta ja vastaan kommenttia tulisi.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Rossipohja on nykyisillä eristepaksuuksilla erittäin haastava toteuttaa. Ongelmia tulee varsinkin keväisin kun maa on kylmä ja ryömintätilan suhteellinenkosteus nousee korkeaksi. Muutenkin joutuu olemaan monessa asiassa tarkkana, niin rakentamisessa kuin suunnittelussa. Kyllä mieluummin maanvastaisena itse tekisin, halvempikin on.
 
Rossipohja on nykyisillä eristepaksuuksilla erittäin haastava toteuttaa. Ongelmia tulee varsinkin keväisin kun maa on kylmä ja ryömintätilan suhteellinenkosteus nousee korkeaksi. Muutenkin joutuu olemaan monessa asiassa tarkkana, niin rakentamisessa kuin suunnittelussa. Kyllä mieluummin maanvastaisena itse tekisin, halvempikin on.

Naapurilla on tuulettuva alapohja ja kovasti se stresssaa kun meillä on lattiakorkaus pari kymmentä senttiä korkeammalla. Pelkää että sulamisvedet menee alapohjan tuuletusaukkojen kautta sisälle. Tiedä sitten mikä ongelma siitä muodostuisi.
 
Nykyiset rakentamismääräyksethän sallivat rossipohjan tekemisen "monttuun", siten että ryömintätilan alapinta on alempana, kuin ympäröivä maanpinta. Ei oo ihme jos sulamisvedet ja sadevedet stressaa. Kyllähän tuulettuvan alapohjankin voi hyvin rakentaaa, se vaan maksaa perkuleesti.
 
Nykyiset rakentamismääräyksethän sallivat rossipohjan tekemisen "monttuun", siten että ryömintätilan alapinta on alempana, kuin ympäröivä maanpinta. Ei oo ihme jos sulamisvedet ja sadevedet stressaa. Kyllähän tuulettuvan alapohjankin voi hyvin rakentaaa, se vaan maksaa perkuleesti.
No tuohan kuulostaa aika järjettömältä.
No se miksi tuota tuulettuvaa alapohjaa suosittelin, ei perustunut ammattimaisiin näkemyksiin vaan ihan siihen että juttuihin pääsee myöhemmin käsiksi + alapohjaa voi tarkkailla aikojen saatossa, vain menemällä sinne alle. Kaikenhan voi tehdä oikein ja voi tehdä väärin. Oikein tehtynä tuulettuva alapohja on varmasti ihan toimiva. Tietty jos ei tahdo nähdä mitään vaivaa tuon suhteen ja maaperä antaa myöten niin eiköhän tuo sitten ole sama pistää maanvarainenkin, on vaan veemäinen sitten alkaa purkamaan parketteja ja piikkaamaan lattioita auki jos vaikka viemäriputki menee jotenkin korjattavaksi. Tosin tällöinhän virhe on tapahtunut jo aiemmin.
 
Nykyiset rakentamismääräyksethän sallivat rossipohjan tekemisen "monttuun", siten että ryömintätilan alapinta on alempana, kuin ympäröivä maanpinta. Ei oo ihme jos sulamisvedet ja sadevedet stressaa. Kyllähän tuulettuvan alapohjankin voi hyvin rakentaaa, se vaan maksaa perkuleesti.

Jos hulevesien poisto on rakennettu normaalisti ja taloa kiertää salaojat, niin ei sinne mitään sade/sulamisvesiä pääse. Ja jos pääseekin niin ei se mikään maailman loppu ole. Rossipohjan tuuletus kun on rakennettu kunnolla, niin mitään ongelmia ei pitäis tulla.

Sekä maanvarainen että rossippohja on toimivia oikein rakennettuna. Maanvaraisessa kun täytöt ja tiivistykset kun tekee huolella ja oikeista tavaroista niin ollaan pitkällä. Rossipohjaan kunnolla niitä tuuletusluukkuja että pääsee se kosteakin ilma vaihtumaan. Hintaeroa ei dramaattisesti näissä ole jos ei mihinkään erikoisratkaisuihin jouduta..
 
No se miksi tuota tuulettuvaa alapohjaa suosittelin, ei perustunut ammattimaisiin näkemyksiin vaan ihan siihen että juttuihin pääsee myöhemmin käsiksi + alapohjaa voi tarkkailla aikojen saatossa, vain menemällä sinne alle.
Tämä. Rossipohjan kunto on tarkistettavissa ja ennen kaikkea tarpeen vaatiessa korjattavissa. Lisäksi rossipohjista on olemassa pitkäaikaiskokemuksia. Mä en ymmärrä, että mihin perustuu väittee rossipohjan kalleudesta verrattuna laattoihin?

Jos hulevesien poisto on rakennettu normaalisti ja taloa kiertää salaojat, niin ei sinne mitään sade/sulamisvesiä pääse. Ja jos pääseekin niin ei se mikään maailman loppu ole. Rossipohjan tuuletus kun on rakennettu kunnolla, niin mitään ongelmia ei pitäis tulla.
Salaojat, hulevesiviemärit ja pintamaan kallistukset pitää ryömintätilan kuivana. Talon alla oleva vesilammikko on helvetinmoinen riski, olipa tuuletus sitten kuinka hyvä tahansa.
 
Tämä. Rossipohjan kunto on tarkistettavissa ja ennen kaikkea tarpeen vaatiessa korjattavissa. Lisäksi rossipohjista on olemassa pitkäaikaiskokemuksia. Mä en ymmärrä, että mihin perustuu väittee rossipohjan kalleudesta verrattuna laattoihin?


Salaojat, hulevesiviemärit ja pintamaan kallistukset pitää ryömintätilan kuivana. Talon alla oleva vesilammikko on helvetinmoinen riski, olipa tuuletus sitten kuinka hyvä tahansa.

Ei siinä paljon ole huilevesistä ja pintamaan kallistuksista apua jos esim. alkusyksystä käy plussalla ja lumen pintä jäätyy. Siihen sitten vesisade päälle, niin voi vesi siinä jäätyneen lumen päällä valua mihin vaan.
 
Perustuksista muuhun. Työkalujen laadussa ei kannata säästää. Konevuokraamot on ok ja niitä kannattaa tietenkin hyödyntää harvemmin tarvittaessa koneissa. Tietyt vehkeet kannattaa melkin ostaa omaksi ja vaikka sitten myydä pois myöhemmin. Tarvetta niille tulee omakotitalojalle varmasti jatkossakin. Paskoilla vehkeillä menee vain hermot ja aikaa. En perkele enää osta itse mitään kiinalaista. Kiinalainen iso munalukko aukesi -30 pakkasessa vain voimapihdeillä. Onneksi oli laadukkaat ja hyvät voimapihdit. Jos nekin olisvat olleet kiinalaiset paskat, niin ei olisi klapivaraston ovi auennut. Työkalujen ohessa laadukkaat jatkojohtokelat on myös järkevä ja hyvä sijoitus. Ei mitään paskoja 1,5 neliön kiinalaisia, joista lämpösuoja paukkuu koko ajan tai kaapeli loikkaa jatkuvasti kelasta ja koko laitos on sitten solmussa. Jatkojohtoja kannattaa myös ostaa riittävästi, ettei johdot ole koko aikaa solmussa ja tarvitse lisäksi vaihdella koko aikaa työkoneiden välillä johtoja irti.
 
Salaojat, hulevesiviemärit ja pintamaan kallistukset pitää ryömintätilan kuivana. Talon alla oleva vesilammikko on helvetinmoinen riski, olipa tuuletus sitten kuinka hyvä tahansa.

Mistä se vesilammikko sinne tulee jos nuo em. asiat on kunnossa? Jos sinne pääsee muodostuu niin, se tarkoittaa kyllä sitä että jotain on rakennettu pieleen ja tässäkin tapauksessa voi vaan huokasta helpotuksesta että on rossipohja ja pääsee toteamaan ongelman. Maanvaraisen alta se lammikko jäis huomaamatta niin kauan kun se ehtis jo tehdä tuhojaan.

Ei siinä paljon ole huilevesistä ja pintamaan kallistuksista apua jos esim. alkusyksystä käy plussalla ja lumen pintä jäätyy. Siihen sitten vesisade päälle, niin voi vesi siinä jäätyneen lumen päällä valua mihin vaan.

Aika harvinainen ja lyhytaikainen tilanne tuollainen ja ei sitä vettä tollasessakaan tapauksessa sinne pääse älyttömän suuria määriä mene. Kunnon myrskyssä kun sataa reippaasti niin se vesi menee talossa ihan jokaiseen paikaan. Talon kaikki rakenteet täytyy suunnitella niin että ne pääsee kastuessaan kuivamaan ja tollaset väliaikaiset tilateet ei aiheuta pysyviä vaurioita.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mistä se vesilammikko sinne tulee jos nuo em. asiat on kunnossa?
Mahdollisuuksia on. Rakennuksen alla saattaa olla kallio, joka uittaa vettä. Tai vesisuoni. Salaojatkin tuppaavat ajan saatossa tukkeutumaan. Mutta se on kyllä ihan totta, että jos talon alle kertyy vettä, olipa rossi tai laatta, niin jotain on tehty väärin.

Ja joo, mulla on rossipohja. Ja pirtti kallion päällä pihapiirin tai oikeastaan koko naapuriston korkeimmalla kohdalla. :)
 
Meillä on tuulettuva alapohja ontelolaatoilla ja harkkoperustus. Maatyöt on huolellisesti tehty joka puolella eikä vesi seiso missään talon ympärillä vaikka olisi millainen rankkasade. Olen käynyt aika ajoin katsomassa, että ryömintätilassa on kaikki kunnossa. Tila ei ole vaikuttanut kostealta koskaan. Mielestäni tuulettuva alapohja ontelolaatoilla ja kunnon tuuletuksella on turvallinen ja varma jos tekee maatäytöt niinkuin kuuluu.
 
Rossipohja on nykyisillä eristepaksuuksilla erittäin haastava toteuttaa. Ongelmia tulee varsinkin keväisin kun maa on kylmä ja ryömintätilan suhteellinenkosteus nousee korkeaksi. Muutenkin joutuu olemaan monessa asiassa tarkkana, niin rakentamisessa kuin suunnittelussa. Kyllä mieluummin maanvastaisena itse tekisin, halvempikin on.

Tosiaan. Nuo tuulettuvan alapohjan ongelmat johtuvat usein suurista lämpötilaeroista. Ennen lattiarakenteissa oli aina lämpövuotoja ja tulisijat pitivät myös alapohjaa lämpimämpänä. Maakosteus ja liika tuuletus ulkoilmalla ei aina ole hyväksi.

Itsellä tässä mainio tutkimuskohde. 1927 rakennettu hirsipömpeli kallion päällä. Ja kikkeliskokkelis, yhdestä talon kulmasta alapohjaan tulleet katto- ja pintavedet sekä lattioihin laitettu muovimatto ovat tehneet tehtävänsä. http://aijaa.com/001229513442

Eli oluen määrässä ja suunnittelussa ei kannata säästää.
 
Rossipohja:). Itsellä ei ollut edes mielessä muita vaihtoehtoja kun rakensin. Ontelolaatoilla toteutettuna. Myös liittolaatta on hyvä, mutta puurossipohjaa en nykyään tekisi, koska ajansaatossa se puu elää ja joskus se lattia rupeaa natisemaan. Lisäksi takat ja laatoitukset on haastavammat puurossiin.

Miksi rossipohja? Huolettavuus ykkösenä. Omistajan hermojen lepuutus on iso osa elämistä ja itse koen, että kun voin ryömiä talon alle pari kertaa vuodessa katsomaan onko kaikki ok niin omat hermot lepää ja voin nukkua yöni huoletta. Kaikki ei ressaa tällaisista, mutta meitä on moneksi. Oikein tehtynä väitän jopa, että maanvarainen laattakaan ei ole niin suojaisa kun rossipohja. Joskus luontoäiti muistaa meitä jollain "kerran sadassa vuodessa" tapahtuvalla ilmiöllä ja 60 senttiä maanpinnan päällä oleva talo mäen päällä rossipohjalla. En menetä yöunia maailman suurimman ukkoskuuron iskiessä tontin päälle. Vaikka vettä tulisi alapohjaan se ei siellä mitään haittaa, koska ilmaa pitkin vesi ei nouse. Jälleenmyynti. Jos myyn talon joskus niin voin olla 100% varma, että talo jonka myyn on siinä kunnossa kun sen jokainen voi tarkistaa. Piileviä vikoja ei ole. Esim. lattialämmitysputki voi vuotaa niin vähän, ettei vesimittarista edes näe sitä. Silti vettä tulee täydellisen tuhon aikaan saamiseksi. Rossipohjasta näkee heti jos vesi vuotaa ja sitäkautta voi piilevät viatkin ehkäistä jopa ennen täystuhoa. Tuuletus on tärkeä rossipohjassa. Tötteröiden määrän lisääminen ei vältämättä ole oikea tie, vaan suunniteltu imu ja poisto. Itsellä imu on tötteröiden kautta ja poisto huippuimurilla katolle. Niin tässä taklattiin tuo radon ongelma myös erittäin tehokkaalla tavalla. Yksi lisä plussa rossipohjalle.

Mitä tulee hintaan niin itse maksoin 5 vuotta sitten ontelolaatoista muistaakseni 6 tonnia ja asennus päälle. Ehkä 10 tonnin lisäkulu asennuksineen. Tosin ylimääräiset täytöt ja täryttelyt jäi pois ja styroksien asennus oli superhelppoa. Lisäksi työ oli siistiä rakennusaikana kun ei tarvinnut hiekassa kahlata. Eli ehkä vähän säästöä sitten toisesta päästä maanavaraiseen verrattuna. 10 tonnia saa rakennuksessa menemään sisämatskuihin helpolla. Jos kokonaiskulua rakentamisessa miettii niin en näe tuota hirveän suurena panostuksena.
 
Nuo tuulettuvan alapohjan ongelmat johtuvat usein suurista lämpötilaeroista. Ennen lattiarakenteissa oli aina lämpövuotoja ja tulisijat pitivät myös alapohjaa lämpimämpänä.
Sitten kun näen ensimmäisen mittaustuloksen, että joku rossipohjaisen talon omistava ihminen mittaa ryömintätilastaan selvästi ulkoilmaa lämpimämmät lukemat talvella, niin sitten uskon asiaan. Tuota mantraa on hoettu aivan tarpeeksi, mutta kukaan ei ole vielä asiaa lämpömittarilla todennut. :D Rossipohja on muutenkin hauska laite ja aika ristiriitainen. Vanha kansa on parin vuosisadan ajan sulkenut tuuletusluukut jäiden tullessa järviin ja avannut ne jälleen keväällä jäiden sulaessa. Nykyinen raksainssi toteaakin, että vituiks män ja tekee homman aivan päinvastoin, koska talvella pitää johtaa kuivaa ilmaa talon alle tuuletusta varten ja kesällä pannaankin lävet kiinni, koska ulkoilma on lämmintä ja kosteaa, joten se tiivistyy alapohjan rakenteisiin. Raksainssiä ei paskan vertaa kiinnosta se, että tuuletus on toiminut vuosikymmenet hyvin. :D

60 senttiä maanpinnan päällä oleva talo mäen päällä rossipohjalla. En menetä yöunia maailman suurimman ukkoskuuron iskiessä tontin päälle. Vaikka vettä tulisi alapohjaan se ei siellä mitään haittaa, koska ilmaa pitkin vesi ei nouse.
Mulla on puupohjainen alapohja. Ryömintätilan korkeus on peräti 1.4 metriä. Ryömintätila on mulla kaiken lisäksi montussa eli maanpinta on rakennuksen ulkopuolella on reilusti korkeammalla kuin talon alla. Silti ei tippaakaan ole vettä tullut talon alle, se kun on niin selvästi pihapiirin korkeimmalla kohdalla.

Niin tässä taklattiin tuo radon ongelma myös erittäin tehokkaalla tavalla. Yksi lisä plussa rossipohjalle.
Mulla on vapaa tuuletus. Jokaisella julkkarilla on 5 kappaletta 20cm x 20cm tuuletusluukkuja. Tilasin säteilyturvakeskukselta piruuttani radon testit. Maksoi muutaman kympin (noin 40 euroa) ja nyt on mittaukset käynnissä.
 
Joku aika sitten oli TM Rakennusmaailmassa testi, jossa laitettiin ilmalämpöpumppu tuulettuvaan tilaan ja suljettiin osa luukuista. Lämpötila oli selkeästi korkeampi kuin ulkopuolella ja ILP toimi hyvin talvellakin ja vähensi kulutusta. Kävin muutama päivä sitten oman talon alla ja kyllä siellä lämpimämmältä tuntui vaikka kaikki aukot on auki.

Tässä linkki artikkeliin: http://rakennusmaailma.fi/artikkelit/ilmalampopumppu-ryomintatilassa
 
Zone-sarja -42%
Sitten kun näen ensimmäisen mittaustuloksen, että joku rossipohjaisen talon omistava ihminen mittaa ryömintätilastaan selvästi ulkoilmaa lämpimämmät lukemat talvella, niin sitten uskon asiaan. Tuota mantraa on hoettu aivan tarpeeksi, mutta kukaan ei ole vielä asiaa lämpömittarilla todennut. :D Rossipohja on muutenkin hauska laite ja aika ristiriitainen. Vanha kansa on parin vuosisadan ajan sulkenut tuuletusluukut jäiden tullessa järviin ja avannut ne jälleen keväällä jäiden sulaessa. Nykyinen raksainssi toteaakin, että vituiks män ja tekee homman aivan päinvastoin, koska talvella pitää johtaa kuivaa ilmaa talon alle tuuletusta varten ja kesällä pannaankin lävet kiinni, koska ulkoilma on lämmintä ja kosteaa, joten se tiivistyy alapohjan rakenteisiin. Raksainssiä ei paskan vertaa kiinnosta se, että tuuletus on toiminut vuosikymmenet hyvin. :D

Kävin heittämässä mittarin alapohjaan. :) Tosin tuossa ei vielä ole kuin tuulensuojalevyt päällä ja levyjen päällä on ihan normi ulkokeli, eli lämpötilaero ei varmaan kovaksi tule. Tila kun on ulos auki, enkä jaksa lähteä kipeellä jalalla pidemmälle pohjan alle.
Muuten kyllä väittäisin, että tuolla alapohjassa on lämpimämpää kuin ulkona. On nimittäin puhtaan kallion päällä ja ulkopuolelta vetäytyy lumet sokkelista ja varsinkin tuuletusluukkujen kohdalta aika nopsaan.

On tää kyllä mielenkiintoista, kun toimivia systeemejä muutetaan milloin milläkin. Laitetaan imua, kuivuria ja ties mitä. Jokuhan on Ruotsissa tutkinut tapaa, jossa eristeet laitetaan maaperään, ja huoneilmaa kierrätetään lattian alle.
 
Siis joo, ilmaisin itseäni perin huonosti. Sen mä uskon, että talon alla on lämpimämpi kuin ulkona, mutta en sitä, että se johtuisi tulisijojen kautta perustuksiin johtuvasta lämmöstä tai lämpövuodoista. Eiköhän se maasta tule se lämpö?

Mullakin on jopa läpivienti valmiina ryömintätilaan, josta saa lämpömittarin anturin sinne tipautettua. En oo vaan saanut vielä ostettua. :D
 
Siis joo, ilmaisin itseäni perin huonosti. Sen mä uskon, että talon alla on lämpimämpi kuin ulkona, mutta en sitä, että se johtuisi tulisijojen kautta perustuksiin johtuvasta lämmöstä tai lämpövuodoista. Eiköhän se maasta tule se lämpö?

Mullakin on jopa läpivienti valmiina ryömintätilaan, josta saa lämpömittarin anturin sinne tipautettua. En oo vaan saanut vielä ostettua. :D

Juujuu. Kyllä varmasti suurin osa tulee maasta. Itsellä on tässä tulisijojen alla kivikasat, joiden päälle tehty betonilaatta. Taitaa kyllä yleensä nuo lämpövuodot olleet sitä kylmän vuotamista ja ilman kuivumista sisätiloihin. Kyllä mä uskon, että lämpöä jonkinverran menee noista uunien perustuksista alas. Onhan se kumminkin samaa kivi/betonikasaa.
Tässä on alakerrassa 2 pönttistä ja tommonen pohjaltaan 180x150 liesi/leivinuuniyhdistelmä.

Ulkolämpötila -7,7 C
Alapohjan lämpötila -2 C

Edit: Ja nyt siis vain yksi 20m2 huone lämpimänä ja yksi pönttis käytössä.
 
Ulkolämpötila -7,7 C
Alapohjan lämpötila -2 C
Tuo on kyllä pirun iso ero. Täytyy hommata se mittari, niin pääsen itsekkin seuraamaan omaa rytöläjää.
 
Back
Ylös Bottom