Minä kyllä kovasti ihmettelen, miksi siinä viimeisessä, näkyvässä pinnassa pitää ottaa halvinta... No, jos ulkonäöllä ei ole mitään väliä, niin sitten ehkä. Niitä pintoja kuitenkin tulee katsottua aika pitkään. Suomalainen tapa rakentaa tuntuu olevan "otetaan mitä vaan, kun halvalla saadaan". Ei sitten ollut suoraan alkuperäisen kirjoittajalle, mutta noin yleisemmin olen ollut havaitsevinani tätä kohtuu yleisesti.
Meillä laitettiin kaikki näkyvät pinnat sitä mikä miellytti silmää, ei sitä, mikä miellytti lompakkoa ;) Toki jotain karsintaa piti käyttää. Parketit oli jotain 80e/m2 ja laatat 60e/m2. Ja noi ei ole todellakaan mitään hintahaitarin kalleimpia. Käytiin katsomassa (ja melkein päädyttiin 300mm leveää valkovahattua tammiparkettia >130e/m2 ja joitain 600x600 laattoja, jotka oli pitkälti yli 100e/m2).
Vähän ehkä meni överiksi jossain, mutta kun viimeisen päälle omaa silmää miellyttävää hakee, niin ei kannata tehdä kompromisseja. Toki ihmisestähän se on kiinni. En itse esim. ostaisi vaaleanpunaista tai vaaleanvihreää autoa, vaikka kuinka halvalla saisin (siis jos sitä myös pitäisi käyttääkin, eikä myydä heti pois) sama pätee kaikkeen kotonakin.
Toki rakennettava kohdekin vaikuttaa, ei puolen miljoonan kivitaloon nyt kovin moni taitaisi 6e laminaattia laittaakaan... Älväriin taas kukaan hullu laita 100e parkettia jne.
Itse olisin mieluummin sijoittanut sen 30 000€ pintoihin kuin esim. sementtiin tai harjateräkseen. Se kumpi vaihtoehto oli tässä pakkoraossa järkevämpää ei varmasti tarvitse selittelyjä. Nämä on tällaisia elämän realiteetteja niille kenellä ei ole rajattomasti rahaa käytettävissä. Meillä se 18€ laminaatin vaihtaminen satasen parkettiin olisi maksanut yli 10 000 lisää. No jos maalämmön olisi jättänyt pois niin tohonkin olisi ollut rahaa ...