Talon rakentaja, älä säästä näissä asioissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyggis
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Minä kyllä kovasti ihmettelen, miksi siinä viimeisessä, näkyvässä pinnassa pitää ottaa halvinta... No, jos ulkonäöllä ei ole mitään väliä, niin sitten ehkä. Niitä pintoja kuitenkin tulee katsottua aika pitkään. Suomalainen tapa rakentaa tuntuu olevan "otetaan mitä vaan, kun halvalla saadaan". Ei sitten ollut suoraan alkuperäisen kirjoittajalle, mutta noin yleisemmin olen ollut havaitsevinani tätä kohtuu yleisesti.

Meillä laitettiin kaikki näkyvät pinnat sitä mikä miellytti silmää, ei sitä, mikä miellytti lompakkoa ;) Toki jotain karsintaa piti käyttää. Parketit oli jotain 80e/m2 ja laatat 60e/m2. Ja noi ei ole todellakaan mitään hintahaitarin kalleimpia. Käytiin katsomassa (ja melkein päädyttiin 300mm leveää valkovahattua tammiparkettia >130e/m2 ja joitain 600x600 laattoja, jotka oli pitkälti yli 100e/m2).

Vähän ehkä meni överiksi jossain, mutta kun viimeisen päälle omaa silmää miellyttävää hakee, niin ei kannata tehdä kompromisseja. Toki ihmisestähän se on kiinni. En itse esim. ostaisi vaaleanpunaista tai vaaleanvihreää autoa, vaikka kuinka halvalla saisin (siis jos sitä myös pitäisi käyttääkin, eikä myydä heti pois) sama pätee kaikkeen kotonakin.

Toki rakennettava kohdekin vaikuttaa, ei puolen miljoonan kivitaloon nyt kovin moni taitaisi 6e laminaattia laittaakaan... Älväriin taas kukaan hullu laita 100e parkettia jne.

Itse olisin mieluummin sijoittanut sen 30 000€ pintoihin kuin esim. sementtiin tai harjateräkseen. Se kumpi vaihtoehto oli tässä pakkoraossa järkevämpää ei varmasti tarvitse selittelyjä. Nämä on tällaisia elämän realiteetteja niille kenellä ei ole rajattomasti rahaa käytettävissä. Meillä se 18€ laminaatin vaihtaminen satasen parkettiin olisi maksanut yli 10 000 lisää. No jos maalämmön olisi jättänyt pois niin tohonkin olisi ollut rahaa ...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Autotallin ovesta: kannattaako siinä säästää? Kuinka leveä ovi talliin kannattaa laittaa? Kauko-ohjattava nosto-ovi siis.

Autotallin ovesta: kannattaako siinä säästää? Kuinka leveä ovi talliin kannattaa laittaa? Kauko-ohjattava nosto-ovi siis.

Leveydessä EI kannata säästää. Muijasi kun kerran kolauttaa peilin paskaksi ovenkarmiin niin ne säästöt on siinä.

Meillä on jo parista autosta peili ja yhdestä lokasuoja mennyt ton säästön piikkiin.

Mitä tämän mestarin / pääsuunnittelijan palkkauksessa pitää huomioida?

Se riippunee siitä paljonko meinaat hyödyntää häntä. Pelkät pakolliset vai apuna yleisissä kysymyksissä ja kenties kilpailutuksessa jne...

Yleisesti kai voi sanoa, että sellainen on hyvä jolla on aikaa tarpeeksi paneutua jokaiseen projektiin. Huonoilla on toki vähän asiakkaita eli ne kannattaa välttää :)

Hyvä voi säästää tuhansia ellei kymmeniäkin. Tosin mulla meni niin, että tulleet säästöt hupeni lisäneliöihin. Tosin ei kaduta enää.

Eikä 7eur laminaatti automaattisesti tarvitse olla ruma.
Viiden vuoden kuluttua se 7e laminatti klassisella puukuviolla on luultavasti paljon paremman näköinen kun se tämän päivän trendikäs 50e pinta.

Mitä vähemmän tiedät rakentamisesta, sitä enemmän tarvitset mestarin apua. Talopaketti toimittajilla on omat ja rakennusvalvonnalla omat listat ketä he voivat suositella. Kannattanee kysellä noilta tahoilta jos ei ole ketään puskaradion kautta tiedossa. fise.fi voi myös auttaa löytämään henkilöitä. Kannattaa usein suosia paikallisia hyvämaineisia mestareita.

Jos taas olet itse timpuri ja tarvitset vain jonkun pätevän vetämään nimiä paperiin niin sitten se otat vaan halvimman vetämään nimet papariin minimi käynneillä.

Hinta kannattaa sopia vaikka sellaiseksi, että könttäsumma sisältäen pakollset käynnit ja tietty määrä käyntejä työmaalla/viikko. Lisäkäynneistä/konsultaatioavusta kannattaa sopia selkeä hintakäytäntö. esim. 30-50€/ 30min käynti..

Mitäs mieltä porukka on sähköjen putkittamisesta? Kastellilla keittiö ja kylppäri on putkitettu, mutta muu asunto ei. Koko asunnon putkitus on 2 000e lisää. Ei huvita maksaa turhasta, mutta tämä voi joskus maksaa itsensä takaisin...

Mitäs mieltä porukka on sähköjen putkittamisesta? Kastellilla keittiö ja kylppäri on putkitettu, mutta muu asunto ei. Koko asunnon putkitus on 2 000e lisää. Ei huvita maksaa turhasta, mutta tämä voi joskus maksaa itsensä takaisin...

no niin no, tuolla 2000 eurolla saa uudet mdf-paneelit kattoon. Että maksaako sitten vai eikö maksa. Meillä ei putkiteltu...

Eipä noita nykyään enää putkiteta. Kyllähän tuota tietotoimisto tiesi toisaallakin että hiiret syövät MMJ:tä jos niitä ei putkita ja muuta järkevää.
Syököön mun puolesta, saapi sitten vakuutuksesta uudet kattopanelit. Kannattaa tietty olla varovainen kun räiskii sitten nauloja kattoon.

Aika järkyttävä homma siinä putkituksessa on + aivan järkyttävän kamala määrä siitä tulee putkea, joutuu ketjuttamaan aika huolella noita jotta mahtuu kaikki putket teknisen tilan katosta sähkökaappiin.

Tietty jos seinään rasauttaa reijän/naulan johtoon niin on vähän hankalampi pujotella uudet MMJ:t.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meillä putkitettiin kaikki lattiavaluissa, ontelolaattojen saumoissa ja roiloissa kulkevat sähköt. Mitä tulee kattoon ja kevyisiin väliseiniin niin ei aleta putkittamaan..
Toi putkihan ei maksa kovin hirveesti, mutta onhan siinä aina työtä mikä maksaa jos kaikkia alkaa putkittamaan.

Itse oman taloni kaikki sähköt putkittaneena tuo 2 000 euroa kuulostaa lähes tähtitieteelliseltä. :D Putkitus on hyvä juttu ja mun mielestä se ei ollut työnä edes kummoinen. Sähkärin kanssa putkitettiin yhdessä yksi huone ja sen jälkeen sain kuvan käteen ja käskyn tehdä itte loput. Olisinko pari päivää noita askarrellut hissunkissun, mutta ahkerasti tehden olisi varmaan päivässä selvinnyt. Onpa periaatteessa kaikki sähköt myöhemmin vaihdettavissa rakenteiden sisässä, jos niikseen tulee. Tokkopa koskaan tulee tarvetta vaihtaa, mutta kuiteskin. Sähkärillä oli aika helppo nakki sitten myöhemmin vetää karvat/piuhat putkien sisään eli ei siinäkään kauaa nokka tuhissut.

Itse oman taloni kaikki sähköt putkittaneena tuo 2 000 euroa kuulostaa lähes tähtitieteelliseltä. :D Putkitus on hyvä juttu ja mun mielestä se ei ollut työnä edes kummoinen. Sähkärin kanssa putkitettiin yhdessä yksi huone ja sen jälkeen sain kuvan käteen ja käskyn tehdä itte loput. Olisinko pari päivää noita askarrellut hissunkissun, mutta ahkerasti tehden olisi varmaan päivässä selvinnyt. Onpa periaatteessa kaikki sähköt myöhemmin vaihdettavissa rakenteiden sisässä, jos niikseen tulee. Tokkopa koskaan tulee tarvetta vaihtaa, mutta kuiteskin. Sähkärillä oli aika helppo nakki sitten myöhemmin vetää karvat/piuhat putkien sisään eli ei siinäkään kauaa nokka tuhissut.

Heh, näin ne on erilaisia kokemukset. Itselläni tuo putkittaminen oli koko projektin ylivoimaisesti suurin ja tympein. Vieläkin näen painajaisia siitä. Siihen meni varmaan kuukausi vaikka muistot ovat jo kullanneet osan tuostakin ajasta pois. Maksaisin heti 2000€ jos saisin tuon ajan elämästäni pois! Putkea tais mennä jotain kolme kilometriä taloon ja talliin joka on vielä vaiheessa. Joudun varmasti käydä jossain etelässä lataamassa itseäni ennen sen viimeistelyä. Voin sanoa, että tulee kalliit sähköt autotalliinkin. Pelkästään karvojen vetäminen taloonkin vei varmasti tuon kolme päivää ja itseasiassa sain kolme päivää menemään pelkästään olohuoneen kaiutinpiuhojen vetämiseen. Tosin ne vastustikin sitten oikein urakalla, kun olin haitariputkea käyttänyt muutamaan tiukkaan mutkaan. Jos törmäisin herra haitariputken keksijään, pyörittelisin näillä keleillä herra haitaria lumihangessa aivan surutta. Kun lopulta n. 5 eri vetojousen tuhoamisen jälkeen juotin kitarankielestä sen pään missä on se nuppi, ohueen vaijeriin, sain sen onnistumaan, kun vielä toisesta päästä houkuttelin toisella vaijerilla vähän. Päätin että en luovuta. Piikkaan vaikka olohuoneen auki jos muu ei auta. Tuntitöinä olis tullu kalliit kaiutinpiuhat! Näihin kuviin, näihin tunnelmiin...

Heh, näin ne on erilaisia kokemukset. Itselläni tuo putkittaminen oli koko projektin ylivoimaisesti suurin ja tympein. Vieläkin näen painajaisia siitä. Siihen meni varmaan kuukausi vaikka muistot ovat jo kullanneet osan tuostakin ajasta pois. Maksaisin heti 2000€ jos saisin tuon ajan elämästäni pois! Putkea tais mennä jotain kolme kilometriä taloon ja talliin joka on vielä vaiheessa. Joudun varmasti käydä jossain etelässä lataamassa itseäni ennen sen viimeistelyä. Voin sanoa, että tulee kalliit sähköt autotalliinkin. Pelkästään karvojen vetäminen taloonkin vei varmasti tuon kolme päivää ja itseasiassa sain kolme päivää menemään pelkästään olohuoneen kaiutinpiuhojen vetämiseen. Tosin ne vastustikin sitten oikein urakalla, kun olin haitariputkea käyttänyt muutamaan tiukkaan mutkaan. Jos törmäisin herra haitariputken keksijään, pyörittelisin näillä keleillä herra haitaria lumihangessa aivan surutta. Kun lopulta n. 5 eri vetojousen tuhoamisen jälkeen juotin kitarankielestä sen pään missä on se nuppi, ohueen vaijeriin, sain sen onnistumaan, kun vielä toisesta päästä houkuttelin toisella vaijerilla vähän. Päätin että en luovuta. Piikkaan vaikka olohuoneen auki jos muu ei auta. Tuntitöinä olis tullu kalliit kaiutinpiuhat! Näihin kuviin, näihin tunnelmiin...

Me vedeltiin eilen sähkörin kassa yläkerran putkiin piuhat valmiiksi. Me saatiin 20mm haitariputkeen isommitta ongelmitta menemään 2x Cat6 + antennijohto. Pisin veto noita oli noin 15m luokkaa ja siinä välissä 4 kpl 90 asteen mutkia.. Yksin tota olis ollut ihan turha yrittää tehdä, sillä pelkästään jousesta vetämällä ei kulkenut mihinkään, mutta kun toinen työntää johtoa putkeen ja toinen vetää jousesta niin helpohkosti liikkuu. Ja siinä on vissi ero, että onko putki valussa vai lerppuu jossain tilassa vapaana. Valussa olevaan menee helpommin ja vapaana olevaan tökkii jatkuvasti..

Mitenkäs te olette noita kaiutin piuhoja putkitelleet ja minne välille? Mä en niitä nimitäin ole vielä huomioinut mitenkään... Oliskohan pitänyt?

Me vedeltiin eilen sähkörin kassa yläkerran putkiin piuhat valmiiksi. Me saatiin 20mm haitariputkeen isommitta ongelmitta menemään 2x Cat6 + antennijohto. Pisin veto noita oli noin 15m luokkaa ja siinä välissä 4 kpl 90 asteen mutkia.. Yksin tota olis ollut ihan turha yrittää tehdä, sillä pelkästään jousesta vetämällä ei kulkenut mihinkään, mutta kun toinen työntää johtoa putkeen ja toinen vetää jousesta niin helpohkosti liikkuu. Ja siinä on vissi ero, että onko putki valussa vai lerppuu jossain tilassa vapaana. Valussa olevaan menee helpommin ja vapaana olevaan tökkii jatkuvasti..

Mitenkäs te olette noita kaiutin piuhoja putkitelleet ja minne välille? Mä en niitä nimitäin ole vielä huomioinut mitenkään... Oliskohan pitänyt?

Kyllähän kaiutinpiuhat pitää seinien sisässä / lattian alla mennä... Omassa teatterihuoneessa toi oli helpohko nakki, kun kaiuttimien paikat sun muut oli tiedossa, mutta olohuoneessa piti vähän pähkäillä. Laitoin varauksia muutamalla eri leiskalla (vahvistin & kaiuttimet eri paikoissa) ja nyt on johdot piilossa ja kaiuttimet voi joskus sijoittaa toisinkin ilman, että johdot tulevat näkyville.

Kyllähän kaiutinpiuhat pitää seinien sisässä / lattian alla mennä... Omassa teatterihuoneessa toi oli helpohko nakki, kun kaiuttimien paikat sun muut oli tiedossa, mutta olohuoneessa piti vähän pähkäillä. Laitoin varauksia muutamalla eri leiskalla (vahvistin & kaiuttimet eri paikoissa) ja nyt on johdot piilossa ja kaiuttimet voi joskus sijoittaa toisinkin ilman, että johdot tulevat näkyville.

No perkele. Eihän noiden kaiuttimien paikkoja voi vielä tietää mitenkään kovin tarkasti.. Ihan seinän viereen stereokaiuttimet ei kuitenkaan tule, ja jos se rasia siellä seinässä on parikin metriä sivussa siitä mihin se kaiutin lopulta asettuu näyttää se kyllä sitten siltä että on tullut rakentassa moka.. Hyvä idea sinänsä, jos tietäis tarkemmin kaiuttimien paikat.

Kotiteatterit yms. sitten tietty asia erikseen missä kaiuttimia on paljon ja ja kaiuttimia ylempänä seinällä. Niissä täytyy tietysti laittaa rasiat seinille/katonrajaan..

Mä vedin kaiuttimille johdot yläkerran aulassa. Eli keskikaiuttimelle tuohon telkkarin päälle ja takakaijuttimille on kolme paikkaa. Meillä oli helppo kun ei tuossa montaa mahdollisuutta ole mihin voi mitään pistää. Takakaiuttimia kun mulla ei ole, niin johdot on listan alla ja ylimääräinen n. metri johtoa työnnettiin listotusvaiheessa sinne rakenteiden sisään jemmaan. Lista irti ja johdon veto siihen mihin sitten tarvii jos tarvii. En mä tuonne mitään putkia vedelly. Ostin vaan vähä paksumpaa kaiutinpiuhaa Biltemasta ja vetelin paikoilleen ennen levytystä. Jos ei tiedä paikkoja niin vetää enempi johtoja ja kerää ne jossakin läjään normaaliin rasiaan. Käyttää sitten mitää käyttää kun tarve on. Ei ne ylimääräset sieltä happane ja jos ei mitään kultasta hifihifipiuhaa osta, niin muutaman kympin nuo maksaa jos ei nyt ihan järjettömiä metrimääriä ole tarve vetää.

EDIT: Enkä mä siis mitään rasiota pistänyt. Saa ne toki saneerausrasiolla jos tarvii, mutta yhtä helppo se on ottaa lista irti, ajaa listaan reikä ja ottaa piuha ulos kaiuttimen kohdalta. Tai vaikka seinään reikä jos alemmas tulee.

Ja siinä on vissi ero, että onko putki valussa vai lerppuu jossain tilassa vapaana. Valussa olevaan menee helpommin ja vapaana olevaan tökkii jatkuvasti..
Mulla on kaikki putket lämmöneristeissä tai tyhjässä tilassa paneelikaton yläpuolella ja ei ne merkittävästi hanttiin panneet. Toisaalta taas: mulla on pieni talo ja ryhmäkeskus aika optimaalisesti talon keskikohdan tuntumassa, joten etäisyydet oli koko ajan pieniä. Helppo niitä oli vedellä, kun ei tarvinnut talon toisesta päästä toiseen yrittää.

Zone-sarja -42%
Älkää nyt helvetissä sähkölämmitystä pistäkö! 3200kWh menny sähköö tammikuussa. Eli semmoset 500 euroo!
Pelkän lämpimän veden tuotto 2000kWh.

No voi sähkölämmityksenkin pistää mutta ei missään tapauksessa piuhoilla lattiaan, koska tuota ei sitten saneerata ihan helpolla mihinkään muuhun. Vesikiertosella ehdottomasti niin voi sitten ostaa jonkun muun lämmöntuottomuodon jos juuri tuossa kohtaa on pakko yrittää jotain säästää.

Back
Ylös Bottom