Talon rakentaja, älä säästä näissä asioissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tyggis
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Älkää nyt helvetissä sähkölämmitystä pistäkö! 3200kWh menny sähköö tammikuussa. Eli semmoset 500 euroo!
Pelkän lämpimän veden tuotto 2000kWh.

Laita nyt se systeemisi edes säätöihin ensin ennenkuin alat mesomaan täällä.

Patteritalon lämpökäyrällä ajelu nyt jo kertoo vähän missä ollaan menty. Tiedä vaikka jäähdyttäisit ILPillä kattilaasi ja takkaasi vastaan.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%

Patteritalon lämpökäyrällä ajelu nyt jo kertoo vähän missä ollaan menty. Tiedä vaikka jäähdyttäisit ILPillä kattilaasi ja takkaasi vastaan.
Mä oon maksanu asentajille siitä ettei noihin tartte itse koskea. Pakko tehdä itte kaikki saatana.

Ei nuo asentajat mitään noista ymmärrä, tai jotkut voi ymmärtää mutta useat ei. Tehdasasetuksilla pumppu tai kattila tai muu vastaava käymään ja sillä selvä. Appiukkokin osaa noita rassata, mutta ei se noiden asetusten optimoinnista mitään tunnu tajuavan.

Sitä tuo Nibe on pirun hyvä, että siitä on netin täydeltä dataa miten lähteä tekemään säätöjä. Lauhemmalla kelillä yritän vielä itse paria säätöä viilata, nyt ei passaa koskee kun toimii perushyvin ja pakkaset kovat.

Ei nuo asentajat mitään noista ymmärrä, tai jotkut voi ymmärtää mutta useat ei. Tehdasasetuksilla pumppu tai kattila tai muu vastaava käymään ja sillä selvä. Appiukkokin osaa noita rassata, mutta ei se noiden asetusten optimoinnista mitään tunnu tajuavan.

Sitä tuo Nibe on pirun hyvä, että siitä on netin täydeltä dataa miten lähteä tekemään säätöjä. Lauhemmalla kelillä yritän vielä itse paria säätöä viilata, nyt ei passaa koskee kun toimii perushyvin ja pakkaset kovat.

CTC:tä ei ole kaiketi kellään muulla Suomessa tahi koko maailmassa. Mitään kokemuksia ei ole kenelläkään.

Mä oon maksanu asentajille siitä ettei noihin tartte itse koskea. Pakko tehdä itte kaikki saatana.

Jos oikeesti haluaa jotain optimoida niin itse se pitää tehdä. Asentajavalopäät laittaa sen mitä manuskussa käsketään (jos hyvin käy) ja siihen se sitten jääkin se avaimet käteen toimitus. Toisaalta jos olet maksanut avaimet käteen toimituksesta niin ymmärrän kyllä Hupenkin näkökulman.

No ei varmaan kukaan asentaja edes tee sellaista sopparia (ainakaan kirjallisesti tai muuten todistettavasti) että ne säätää sen myllyn sun taloon sopivaksi. Jollakin kaverinkaverin kaverilta kuullulla tai sitten tehdasasetuksilla. En mäkään jättänyt varmaan yhtä ainutta asetusta silleen kun oli. Tsekkailin netistä mitä samalla pumpulla on suurinpiirtein samoilla leveysasteilla ja suurinpiirtein samankokosilla taloilla laitettu ja lähdin siitä hienosäätään. Kesken tuo homma vieläkin on mutta ei se pilkun viilailu tuossa hommassa enää nopeeta ole.

No ei varmaan kukaan asentaja edes tee sellaista sopparia (ainakaan kirjallisesti tai muuten todistettavasti) että ne säätää sen myllyn sun taloon sopivaksi. Jollakin kaverinkaverin kaverilta kuullulla tai sitten tehdasasetuksilla. En mäkään jättänyt varmaan yhtä ainutta asetusta silleen kun oli. Tsekkailin netistä mitä samalla pumpulla on suurinpiirtein samoilla leveysasteilla ja suurinpiirtein samankokosilla taloilla laitettu ja lähdin siitä hienosäätään. Kesken tuo homma vieläkin on mutta ei se pilkun viilailu tuossa hommassa enää nopeeta ole.

Kesken on homma mulla vieläkin. Mutta tämä menee taas niin lähelle OKT-energiankulutusthreadia että jatkan sinne ...

Joo, jatketaan siellä.

Mutta tätä ketjua liippaa senverran, että olkaa tarkkana mistä niissä urakkasoppareissa oikeasti maksatte. Säädöistä ei kannata maksaa jos se asentaja ei osaa säätää!

Joo, jatketaan siellä.

Mutta tätä ketjua liippaa senverran, että olkaa tarkkana mistä niissä urakkasoppareissa oikeasti maksatte. Säädöistä ei kannata maksaa jos se asentaja ei osaa säätää!
Nii, tuntihommina nuo harjoittelee ja veloittavat toteutuneen mukaan.

Voisin kokemuksen rintaäänellä sanoa että teettäkää LVI-hommat URAKKANA. Ei missään maailman nimessä tuntihommina. Mukaan myös IV-kanavien eristykset. Kyllä ne ammattiukot sen osaa laskea kauanko yhtä taloa laittelee ja urakan sen mukaan.

Siinä vaiheessa kun Huppe alkaa tutkimaan ennen kuin hutkitaan, niin foorumilta karkaa iso määrä viihdyttävää avautumista. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
CTC:tä ei ole kaiketi kellään muulla Suomessa tahi koko maailmassa. Mitään kokemuksia ei ole kenelläkään.

Mä olen tota EcoEl:lliä kanssa suunnitellut laittavani. Tällä hetkellä on kaavailuissa isompi akvatermin varaaja, mutta mielipiteet vaihtelee kuukausittain... Riippuu aika paljon siitä millä tota vettä nyt aletaan lämmitämmän..

Ootko Huppe sitä mieltä että tota CTC:tä ei kannata laittaa? Onko sen säätäminen/käyttö jollain tapaa hankalaa vai onko ongelma vain siinä että siitä löydy käyttökokemuksia ja saa "vertaistukea"... Ymmärtääkseni se on ominaisuuksitaan ihan edistyksellinen laitos, mikä taipuu monenlaisen järjestelmän tarpeisiin.

Alat kylmästi selaamaan länsinääpurin kielellä keskustelupalstoja, luulen että sieltä löytyy enenmmän juttuja, koska CTC on siellä hynkin yleinen merkki. Kun löydät jonkun keskustelun niin google-kääntäjällä alat vaan tulkita...

Mä olen tota EcoEl:lliä kanssa suunnitellut laittavani. Tällä hetkellä on kaavailuissa isompi akvatermin varaaja, mutta mielipiteet vaihtelee kuukausittain... Riippuu aika paljon siitä millä tota vettä nyt aletaan lämmitämmän..

Ootko Huppe sitä mieltä että tota CTC:tä ei kannata laittaa? Onko sen säätäminen/käyttö jollain tapaa hankalaa vai onko ongelma vain siinä että siitä löydy käyttökokemuksia ja saa "vertaistukea"... Ymmärtääkseni se on ominaisuuksitaan ihan edistyksellinen laitos, mikä taipuu monenlaisen järjestelmän tarpeisiin.

Alat kylmästi selaamaan länsinääpurin kielellä keskustelupalstoja, luulen että sieltä löytyy enenmmän juttuja, koska CTC on siellä hynkin yleinen merkki. Kun löydät jonkun keskustelun niin google-kääntäjällä alat vaan tulkita...

Muistelisin että Hupella tuli ko. kattila työineen ja asennsuhärpäkkeineen samoihin hintoihin kun ML-pumppu. Vai olikos siinäkin jotain häikkää työn osalta?

Onko noissa sähkökattiloissa oikein mitään järkeä kustannusmielessä? Maksaa se kuitenkin asennuksineen jokusen tontun, ja väliraha esim. vilppiin jää aika pieneksi.

Tai sitten energiavaraaja + vastukset + Ouman + tulistusvaraaja kv:lle jos harkitset sitä vesitakkavaihtoehtoa.

Kandee ainakin todella tarkkaan laskeskella vaihtoehdot auki.

Jos teet itse iv-työt, niin laita muovikanavat ja eristykset Insuplastin tuotteilla. Helppoa kuin heinänteko, eikä tarvitse ahdistua yleensä v*ttumaisesta eristystyöstä tavanomaisilla eristeillä. Ovat toki kalliimpia kuin villamatto, mutta niin mahtavan hyviä asentaa. Itselle tuli reilu 50 metriä iv-kanavaa, kanavisto oli valmiina ja eristettynä 17 tunnissa rauhallisesti tehden. Kaveri oli apuna noin puolet ajasta.

Jos teet itse iv-työt, niin laita muovikanavat ja eristykset Insuplastin tuotteilla. Helppoa kuin heinänteko, eikä tarvitse ahdistua yleensä v*ttumaisesta eristystyöstä tavanomaisilla eristeillä. Ovat toki kalliimpia kuin villamatto, mutta niin mahtavan hyviä asentaa. Itselle tuli reilu 50 metriä iv-kanavaa, kanavisto oli valmiina ja eristettynä 17 tunnissa rauhallisesti tehden. Kaveri oli apuna noin puolet ajasta.

Oliko muovikanavat Uponorin vai onko niitä muillakin? Vertailitko hintoja, tuleeko tuolla Insuplastilla paljon halvemmaksi kuin valmiiksi eristetyillä kanavilla?

Oliko muovikanavat Uponorin vai onko niitä muillakin? Vertailitko hintoja, tuleeko tuolla Insuplastilla paljon halvemmaksi kuin valmiiksi eristetyillä kanavilla?

Miten nuot insuplastit kiinnitetään? Meillä laitettini sitä armaflexiä vai mitä olikaan ja ne piti ainakin liimailla. Olihan tuo toki helppoa tuolleenkin kun ne liimailtiin kiinni lattialla ja nostettiin sitten paikoilleen eristettynä. Vintillä vaan sitten vielä tuli se päälimmäinen kerros levyvillalla. Mansardikatolla tuo oli helppoa kun siellä ylimmässä kolmiossa on tilaa ja tehtiin sinne kunnon kulkusilta.

Niin, tässä ei kannata säästää lautaa. Eli tee sinne vintille riittävästi kulkusiltoja ennenkuin siellä on yhtään ainutta eristettä paikoillaan. Helpottaa sitten aivan törkeesti töitä ja huoltohommia myöhemmin.

Vilho ja kumppanit tästä jo sanoivat. Tuulettuva alapohja. Älkää nyt helvetissä mitään 80-luvun maanvaraista laattaa pistäkö vaikka maaperä siihen antaisikin myöten. Sehän on aivan saatanan typerää ja ehkä typerin säästökohde koko rakennusprojektissa.

Eihän tuosta sinänsä mitään haittaa ole jos ei mitään satu.

Cryscythe: Joo Uponorin kanavat. Halvinta vaihtoehtoa en miettinyt, halusin laittaa noilla. Mulla on 100 millin vahvuiset nuo eristeet, metri oli jotain 16 euroa/tjsp. Valmiita mutkakappaleita ostin myös.
Timba79: Nuo insun kamat laitetaan puskuun toisiaan vasten, joten pysyvät hyvin paikallaan. Jos piti leikellä ja liimata, niin urskulla liimailin. Tuote on polyesterivillaa, ja oli aika mukavaa työstää. Hampaaton saha piti ostaa sitä varten, ja vielä veitsenteroitin kaveriksi. Itse laitoin myöskin kunnon tasot välikatolle, pääsee hyvin tarkastamaan paikat.

Vilho ja kumppanit tästä jo sanoivat. Tuulettuva alapohja. Älkää nyt helvetissä mitään 80-luvun maanvaraista laattaa pistäkö vaikka maaperä siihen antaisikin myöten. Sehän on aivan saatanan typerää ja ehkä typerin säästökohde koko rakennusprojektissa.

Eihän tuosta sinänsä mitään haittaa ole jos ei mitään satu.

Tähän nyt ois hyvä saada ihan jotain kunnon perustelujakin. Suurin osa kaiketi kun on maanvarasia laattoja, niin on meilläkin, joten ihan ois kohtuullista että tähän nyt olisi esittää jotain perusteitakin miksi tuo tuulettuva alapohja kannattaa tehdä? Sitten kannattaisi mun mielestä tehdä jo kellarikin, meillä se vaan ois ollut hankalaa käytännössä, ois joutunut varmasti pumppaileen jo salaojavesiä.

Zone-sarja -42%
Tähän nyt ois hyvä saada ihan jotain kunnon perustelujakin. Suurin osa kaiketi kun on maanvarasia laattoja, niin on meilläkin, joten ihan ois kohtuullista että tähän nyt olisi esittää jotain perusteitakin miksi tuo tuulettuva alapohja kannattaa tehdä? Sitten kannattaisi mun mielestä tehdä jo kellarikin, meillä se vaan ois ollut hankalaa käytännössä, ois joutunut varmasti pumppaileen jo salaojavesiä.

Varmaan olisin tehnyt sen halvan maavarasen jos pohja olisi ollut 'stabiilimpi'. Tuulettuva alapohjassa varmaan omat hyvät puolensa, mutta myös huonot. Ainut joka tässä meidän alueella teki jonkun muun kuin maavaraisen, siis niistä joilla oli mahis tehdä maavaranen, oli itse kirvesmies. Sekään ei tehnyt tuulettuvaa vaan perinteisen reunvahvistetun. Tokaisi vaan että 'Ei helvetissä tollasia keksipakettiperustuksia omaan taloon'. Sen kummempia perustela en saanut.

Latest posts

Back
Ylös Bottom