Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Käsittääkseni tuo vaatii taulukon, josta säätölämmöt katsotaan.
Itse vaihtaisin uuteen ja nakkaisin tuolla vesilintua. Mahtaakohan edes enään toimia lähellekkään niin kuin pitää?
Oikean puoleisella säädetään haluttu lämpötila ja vasen puoli kertoo eroalueen, eli kuinka paljon lämpötila tippuu ennen kuin alkaa lämmittää jälleen. Nykyisillä asetuksilla tavoite on 20 astetta ja eroalue n. 12 astetta, eli toiminta-alue on 8-20 astetta.
Vastaavia (esim. Danfoss KP-sarja) on nykyään yleisesti käytössä muissa sovelluksissa, lattialämmityksessä ei niinkään.
Neuvokaas uusavutonta. Tuli ostettua talo, jossa Danfossin maalämpöpumppu, sähköinen lattialämpö eteisessä (iso alue), vessassa ja kylppärissä sekä koneellinen ilmanvaihto LTO:lla. Niin ja alakerrassa ilmalämpöpumppu. Eli kohta kun alkaa lämmityskausi olemaan konkreettinen (toki nytkin maalämpö on automaatilla, eli vissiin nakkaa pattereihin kiertoa jos huonelämpötila laskee liiaksi), niin miten mä tota taloa ajan? Eli mikä olisi järkevin lähteä lisäämään lämmitystehoja?
Varmaan LTO kannattaisi ottaa ensimmäiseksi tehoportaaksi? Tämän jälkeen sitten maalämmöllä pattereiden välityksellä. Entäs ILP, kannattaako käyttää laisinkaan, muuta kuin jäähdytykseen kesäisin? Yläkerrassa muuten maalämpöä hyödyntävä jäähdytysyksikkö (ILPin sisäyksikön näköinen). Lattialämpö on jo kaikissa päällä ns. mukavuustekijänä ja kylppärissä toki ihan kuivaussyistä. Inasen harmittaa, ettei ole lattiaan kaivettu vesiputkia, että saisi lämmittää niitä maalämmöllä...
Mutta tosiaan, millä taktiikalla ite ajaisitte? Tuntuu jotenkin hölmöltä, että maalämpö alkaisi pumppaileen huonelämpötilan takia, kun tarve on kuitenkin vielä pientä ja varmasti sen voisi kompata tolla LTO:lla. En vaan tiedä miten toi LTO toimii, että onko siellä kiekko pyörimässä vai joku likaista ilmaa tuoreen ilman sekaan sekoittava pelti (toivottavasti ei, säätöteknistä kokemusta moisesta ratkaisusta ja oli muuten täysi susi ainakin siinä sovelluksessa.
Miksi ei maalämmöllä jos huoneissa termarit? Uskoisin että se on halvinta lämmitystä ja mukavahan se on kun on lämpöiset lattiat.
Patteritermarit lopulta sen päättää paljonko patteriventtiili on auki, eli paljonko vettä virtaa itse patteriin ja paljonko saadaan siirrettyä lämpöä huoneilmaan ja toki lattialämmössä huonetermarit, jotka säätää jakotukkeja etänä. Tai sitten säädetään suoraan jakotukeilta kohdalleen virtauksen, jolloin koko huonetermareita ei edes tarvita. Säätökäyrällä säädetään juuri ulkolämpötilan mukaan menoveden lämpö, jolloin homma pelaa jouhevasti. Ei esim vedetä pattereille +55 C vettä läpi vuoden, kun ei siitä ole mitään hyötyä, vaan ajetaan sellaista vettä kiertoon, jotta se riittää siihen lämpöön joka halutaan pitää yllä ja on sopiva. Riippuu pitkälti miten homma on tehty toimiin.Ilmeisesti pattereissa kiertää vesi ei lattiassa. Mutta asiaan... Maalämpö ei ymmärrä mitään talon sisälämpötilasta (vaikka olisi lattialämmitys ja huonetermarit), sillä KAIKKI maalämpöpumput ovat ulkolämpötilaohjattuja. Toisinsanoen: kun ulkolämpöanturi kertoo että lämpö esim. +2c, niin tarvitaan x-lämpötila pattereihin että sisälämpötila on esim. +21c. Tätä kutsutaan lämpötilakäyräksi. Tätä säätävät yleensä lähinnä asentajat ja sellaiset jotka enemmän haluavat opiskella laitteistostaan.
Miksi ei maalämmöllä jos huoneissa termarit? Uskoisin että se on halvinta lämmitystä ja mukavahan se on kun on lämpöiset lattiat.
Minä haluan tietää? :DEn halua kettuilla, mutta mahdatko tietää mikä funktio vesikiertoisen järjestelmän termostaateilla on?
Minä haluan tietää? :D
Se että myy jotain vehjettä ei aina kerro yhtään mitään siitä tietääkö värkin toiminnasta jotain. Ei siis sillä, että et hullusika tietäisi jotain, mutta myyntimies on myyntimies, asentajan homma on enemmänkin tietää vehkeen sielunelämästä.
Mutta tosiaan, millä taktiikalla ite ajaisitte?
En halua kettuilla, mutta mahdatko tietää mikä funktio vesikiertoisen järjestelmän termostaateilla on?
Ilmeisesti pattereissa kiertää vesi ei lattiassa. Mutta asiaan... Maalämpö ei ymmärrä mitään talon sisälämpötilasta (vaikka olisi lattialämmitys ja huonetermarit), sillä KAIKKI maalämpöpumput ovat ulkolämpötilaohjattuja. Toisinsanoen: kun ulkolämpöanturi kertoo että lämpö esim. +2c, niin tarvitaan x-lämpötila pattereihin että sisälämpötila on esim. +21c. Tätä kutsutaan lämpötilakäyräksi. Tätä säätävät yleensä lähinnä asentajat ja sellaiset jotka enemmän haluavat opiskella laitteistostaan.
Nyt sitten varsinaiseen kysymykseesi: Ilppiä kannattaa käyttää ensisijaisesti jos on laadukas laite (esim. Mitsubishi Electric tai Toshiba), eikä viilennyskäyttöön tehty malli. LTO:ta ei missään tapauksessa kannata laittaa ensisijaiseksi lämmittäjäksi. LTO kerää nimittäin talteen vain tilassa JO OLEVAN lämmön, ja käyttää sisään tulevan ilman lämmittämiseen. Jos tuo ei riitä, tapahtuu lämmitys yleisimmin SUORALLA SÄHKÖLLÄ (COP 1). Maalämpö taasen tekee lämpöä pattereille vähintään COP:lla 3-4, jos puhutaan ns. välikeleistä. Summa summarum, käytä aina sitä laitetta jossa COP on korkein, eli ensin ilp, ja sitten maalämpö.
(Omasta kompetenssista sen verran että myyn vuodessa 50-60 maalämpö/ilmavesijärjestelmää)
Ainakin Nibeen saa sisälämpötila-anturin mutta sitä ei kuulemma kannata laittaa.
LTO:ta pidän itse aina päällä paitsi helteiden aikaan. Mä olen kuvitellut, että maalämmössä COP on korkeampi kuin ilp:issä mutta voin toki olla väärässä. Patterilämmityksessä tietty COP on alhaisempi. Ilpin pahin ongelma on mun mielestä ettei yhdellä laitteella saa lämmitettyä koko torppaa.
Ainakin Nibeen saa sisälämpötila-anturin mutta sitä ei kuulemma kannata laittaa.
Tummennetut kohdat:Nyt sitten varsinaiseen kysymykseesi: Ilppiä kannattaa käyttää ensisijaisesti jos on laadukas laite (esim. Mitsubishi Electric tai Toshiba), eikä viilennyskäyttöön tehty malli. LTO:ta ei missään tapauksessa kannata laittaa ensisijaiseksi lämmittäjäksi. LTO kerää nimittäin talteen vain tilassa JO OLEVAN lämmön, ja käyttää sisään tulevan ilman lämmittämiseen. Jos tuo ei riitä, tapahtuu lämmitys yleisimmin SUORALLA SÄHKÖLLÄ (COP 1). Maalämpö taasen tekee lämpöä pattereille vähintään COP:lla 3-4, jos puhutaan ns. välikeleistä. Summa summarum, käytä aina sitä laitetta jossa COP on korkein, eli ensin ilp, ja sitten maalämpö.
Patteritermarit lopulta sen päättää paljonko patteriventtiili on auki, eli paljonko vettä virtaa itse patteriin ja paljonko saadaan siirrettyä lämpöä huoneilmaan ja toki lattialämmössä huonetermarit, jotka säätää jakotukkeja etänä. Tai sitten säädetään suoraan jakotukeilta kohdalleen virtauksen, jolloin koko huonetermareita ei edes tarvita. Säätökäyrällä säädetään juuri ulkolämpötilan mukaan menoveden lämpö, jolloin homma pelaa jouhevasti. Ei esim vedetä pattereille +55 C vettä läpi vuoden, kun ei siitä ole mitään hyötyä, vaan ajetaan sellaista vettä kiertoon, jotta se riittää siihen lämpöön joka halutaan pitää yllä ja on sopiva. Riippuu pitkälti miten homma on tehty toimiin.
Joo LTO on tietty aina päällä. Lähinnä tarkoitin jälkilämmityspatteria.
...
Vaimo on hukannut kaikkien koneiden manuaalit, joten LTO:n toimintaa en vieläkään tiedä. Laitteessa on kaksi säätönuppia: ilmastointi 1-4 ja jälkilämmitys 0...20 astetta. Ja laitteessa lukee vain ILTO. Eli onko tossa nyt minkäänmoista lämmön talteenottoa kuitenkaan, ja jos on niin onko se ns. kokoajan päällä? Tuo "jälkilämmitys" namiska kyllä omaan silmään näyttäisi juurikin siltä jälkilämmityspatterilta, jota en halua käyttää.