Talon lämmitysjärjestelmät

Mihin liittyen? Tuohon säiliön poistoon?

.......

Ei säiliön vaan lämmitysjärkän tms. remonttiin liittyen. Nehän haluaa kohtapuoliin energiatodistukset kaikkiin vanhoihin taloihin ja jos alat peruskorjaamaan systeemeitä isommin niin että tarvitset jotain lupia niin sitä kautta mm. tuo paskapaperi pitää tehdä ja sitten voipi olla että pitääkin jo parantaa eristyksiä ainakin jotta saisi jotain avustuksia yms.

Ko. lakihan hyväksyttiin eduskunnassa juuri joulun alla ja nyt siitä on alkanut melkoinen polemiikki ainakin täällä etelän lehdistössä. Mulla ei ole nyt antaa mitään linkkiä kun vasta viikolla tuosta luin, mutta eiköhän se netistä löydy.
 
Miten ootte tehnyt vesikiertoisen lattialämmityksen säädön?

Thermian sivuilta kyllä löytyy selkeät ohjeet pumpulle, mutta pitääkö jakotukilta kuristaa kaikkia saman verran vai annetaanko ne olla siinä asennossa mihin lämmityskaveri on ne jollain ohjelmalla laskenut ja säätänyt? Termarit on oh:ssa ja kolmessa mh:ssa, loput vapaalla kierrolla.

Mikäli Thermian jamppa on ne jakotukit säätänyt johonkin laskennallisiin arvoihin niin ne on siinä (ainakin lähtötilanteessa). Termarit kiinni, lämmitysjärkkä ja pumppu päälle. Tuota ennen on tietysti ilmattu ja kierrätetty piirit ja systeemin täyteen vettä :) Kiertoveden lämpötila sitten ratkaisee mitä tulee lämmöksi ja sen vuoksi pitää valita se oikea ulkolämpötilan mukaan säätyvä menovesikäyrä.

Näistä on täällä keskustelu, jokainen systeemin on tietysti omansa eli se pitää tuntea ja ymmärtää jotta sille voi tehdä jotain. Muuten menee 100-varmasti "vituiks".

- - - Updated - - -

Kertokaapas joku viisaampi; mulla on vesikiertoinen lattialämmitys koko kämpässä(kellarissa muutama patteri). Talo rakennettu -59, eli siirrytty patterikierrosta lattialämmitykseen vuosina 2011 ja 2012. Lämmitysmuoto maakaasu. Ylä- ja alakerran jakotukit on saman oumannin(ulkoläpötila-anturilla) ja kv-pumpun takana. Mitenkäs nyt tuo kv-pumpun kierto ja kattilassa olevan veden lämpötila kannattaa asetella energiatalouden kannalta? Tarkoitan sitä, että kannattaako pitää pumppu kovilla kierroksilla, jolloin oletettavasti kattilaan palaa kierrosta lämpimämpää vettä, jolloin lämmitystarve vähenee? Vai onko paree nostaa kattilan lämpöjä ylös ja pitää kv-pumpun tehot alhaalla, jolloin kierto hidastuu--) lämmitystarve vähenee?? Vai onko tässä jo liikaa muuttujia? Oon tän järkän kanssa nyt hetken pähkinyt.

Siinä on erittäin paljon muuttujia ... :D
Lattialämmityksen kanssa yleensä tavoitellaan että dT eli meno- ja paluuveden ero olisi luokkaa 5C tai alle, riippuen vähän systeemistä. Patteriverkostossa on yleensä ainakin se 10C, mutta ei noita voi ihan suoraan sanoa. Pumpun pitää yleensä kierrättää "riittävästi" joka tietysti riippuu ja roikkuu (jossain sen juurikin listasin...).
 
Meillä on ollut maalampöpumput ja toimineet erittäin hyvin!

- - - Updated - - -

kysyisinkin tässä samalla päinvastaista kysymystä.. Nimittäin ilmastoinnista.. Nyt ei kyllä ole sille tarvetta mutta lähempänä kesää olisi tarkoitus hankkia jonkunlainen ilmastointi kotiin niin että sisäilma saataisiin parempi laatuiseksi. Katselin ilmastointi ratkaisuja tuolta.. Onko kellään kokemuksia?
 
Apuja kaivataan

Viime talvena levisi kiertovesipumppu ja putkimies kävi asentamassa uuden paikalle. Samalla, kun uusi pumppu tuli käyttöön alkoi jäätävät ilmausongelmat. Pattereita ei meinaa saada ilmattua sitten millään. Yhden saa ilmattua niin seuraava alkaa suhiseen/pulputtaan ja kun seuraavan ilmaan niin edellinen alkaa pulputtamaan jne. Vanhalla pumpulla ei mitään ongelmia. Yhden pahimmista ongelma pattereista sain pelittämään jotenkin, kun laitoin sulkua hiukan pienemmälle patterin lähtö puolelta. Ilmeisesti pysyy patteri paremmin täynnä, kun auttoi?

Uudessa pumpussa on kolme nopeutta ja pumppu on tällä hetkellä kolmosella ja paisari on avonaista mallia. Hermot menee, kun saa aina tapella ettei patterit suhise/pulputa yöllä.
Voiko pumppu olla liian tehokas ja haukata jotenkin ilmaa, koska järjestelmä on avonainen?

Huomenna aattelin testata, että sammutan pumpun ja alan jonkun ajan kuluttua ilmaamaan pattereita. Kun kaikki on ilmattu niin lisää vettä järjestelmään ja pumppu päälle.
 
Apuja kaivataan

Viime talvena levisi kiertovesipumppu ja putkimies kävi asentamassa uuden paikalle. Samalla, kun uusi pumppu tuli käyttöön alkoi jäätävät ilmausongelmat. Pattereita ei meinaa saada ilmattua sitten millään. Yhden saa ilmattua niin seuraava alkaa suhiseen/pulputtaan ja kun seuraavan ilmaan niin edellinen alkaa pulputtamaan jne. Vanhalla pumpulla ei mitään ongelmia. Yhden pahimmista ongelma pattereista sain pelittämään jotenkin, kun laitoin sulkua hiukan pienemmälle patterin lähtö puolelta. Ilmeisesti pysyy patteri paremmin täynnä, kun auttoi?

Uudessa pumpussa on kolme nopeutta ja pumppu on tällä hetkellä kolmosella ja paisari on avonaista mallia. Hermot menee, kun saa aina tapella ettei patterit suhise/pulputa yöllä.
Voiko pumppu olla liian tehokas ja haukata jotenkin ilmaa, koska järjestelmä on avonainen?

Huomenna aattelin testata, että sammutan pumpun ja alan jonkun ajan kuluttua ilmaamaan pattereita. Kun kaikki on ilmattu niin lisää vettä järjestelmään ja pumppu päälle.

Paisari pitäsi pikimmiten vaihtaa umpinaiseen eli kalvopaisuntasäililöön. Se nyt tulee sulle joka tapauksessa jos kattilaremonttia teet mutta kun tuossa painovoimaisessa paisunnassa tulee a) kattilakiveä myös pattereihin/putkiin koska vesi aina "hapekasta" b) liian vähän painetta --> ilmaaminen ja tehokas veden kierrätys putkistossa voi olla hankalaa.
Yhtäältä et kertonut oletko ajanut kattilaa "keittoalueella" kv-pumpun vaihdon jälkeen. Sen myötä systeemistä tuli vettä pois ja laitettiin uutta tilalle josta pitäisi "keittää" ilmat pois (ajaa kattilaan 90C hujakoilla). Sen jälkeen voit koittaa tuota että pumppu seis ja ilmaus, sen vaan joutuu tekemään useamman kerran.
Toisaalta voisit kokeilla sitä että kun saat ekan patterin ilmattua niin suljet sen (jottei sinne kierrä vettä) ja ilmaat seuraavan jne. Ilmausjärjestys pitää sitten olla oikea eli sun pitäisi tietää miten putket menee eli ensin ilmataan kattilalta lähtien eka patteri. Kiertoja voi olla useampi linja ja tuo lattialämmitys on siinä myös mukana...
 
Paisari pitäsi pikimmiten vaihtaa umpinaiseen eli kalvopaisuntasäililöön. Se nyt tulee sulle joka tapauksessa jos kattilaremonttia teet mutta kun tuossa painovoimaisessa paisunnassa tulee a) kattilakiveä myös pattereihin/putkiin koska vesi aina "hapekasta" b) liian vähän painetta --> ilmaaminen ja tehokas veden kierrätys putkistossa voi olla hankalaa.
Yhtäältä et kertonut oletko ajanut kattilaa "keittoalueella" kv-pumpun vaihdon jälkeen. Sen myötä systeemistä tuli vettä pois ja laitettiin uutta tilalle josta pitäisi "keittää" ilmat pois (ajaa kattilaan 90C hujakoilla). Sen jälkeen voit koittaa tuota että pumppu seis ja ilmaus, sen vaan joutuu tekemään useamman kerran.
Toisaalta voisit kokeilla sitä että kun saat ekan patterin ilmattua niin suljet sen (jottei sinne kierrä vettä) ja ilmaat seuraavan jne. Ilmausjärjestys pitää sitten olla oikea eli sun pitäisi tietää miten putket menee eli ensin ilmataan kattilalta lähtien eka patteri. Kiertoja voi olla useampi linja ja tuo lattialämmitys on siinä myös mukana...

Minkäs kokoinen tuon kalvoastian pitää olla, jos ajatellaan puulämmitystä? Ajattelin, että ei kai siitä haittaa ole, jos vaihtaisin paisarin aikaisemmin vaikka öljyllä vielä mennäänkin. Kun eikös puulla tarvita aikalailla isompi astia?

edit. vai onko tuolla kuinka kiire. Onko nuo avomallit aiheuttaneet suurtakin vahinkoa?
 
Minkäs kokoinen tuon kalvoastian pitää olla, jos ajatellaan puulämmitystä? Ajattelin, että ei kai siitä haittaa ole, jos vaihtaisin paisarin aikaisemmin vaikka öljyllä vielä mennäänkin. Kun eikös puulla tarvita aikalailla isompi astia?

Mitoitetaan systeemin mukaan perusohjeena 10% järjestelmän vesitilavuudesta. Puulämmityksellä tarvitaan usein reilumpaa ja jokaisella yksiköllä omansa (kattila, varaaja jne.) Tarkoittaa esim. jos varaaja 1000l --> paisari 100-150l, kattila 200l --> 25l, mutta systeemiä tarkemmin tietämättä nämä ohjeellisia.

Vastaus EDITtiin: Vanhassa vuosi sinne tai tänne, paitsi jos laitat uutta patteria tms. jota olisi tietysti hyvä käyttää puhtaalla nesteellä alusta saakka. Avomalleissa suurin murhe lienee se että niitä ei muisteta täyttää tai täytetään liikaa sekä vuodot. Kalvopaisunta-astioissa menee yleensä ensin kalvo eli esipaine häviää --> vaihtoon ennen kuin ehtii vuotamaan.
 
Mitoitetaan systeemin mukaan perusohjeena 10% järjestelmän vesitilavuudesta. Puulämmityksellä tarvitaan usein reilumpaa ja jokaisella yksiköllä omansa (kattila, varaaja jne.) Tarkoittaa esim. jos varaaja 1000l --> paisari 100-150l, kattila 200l --> 25l, mutta systeemiä tarkemmin tietämättä nämä ohjeellisia.

Vastaus EDITtiin: Vanhassa vuosi sinne tai tänne, paitsi jos laitat uutta patteria tms. jota olisi tietysti hyvä käyttää puhtaalla nesteellä alusta saakka. Avomalleissa suurin murhe lienee se että niitä ei muisteta täyttää tai täytetään liikaa sekä vuodot. Kalvopaisunta-astioissa menee yleensä ensin kalvo eli esipaine häviää --> vaihtoon ennen kuin ehtii vuotamaan.

Ok. Kiitos vastauksista. Kohta parivuotta asuttu omassa ja aika hukassa ollut välillä näiden systeemien kanssa, kun ei ikinä ennen ole tarvinnut miettiä. Mutta kait se tästä ajan kanssa.
 
Ok. Kiitos vastauksista. Kohta parivuotta asuttu omassa ja aika hukassa ollut välillä näiden systeemien kanssa, kun ei ikinä ennen ole tarvinnut miettiä. Mutta kait se tästä ajan kanssa.

Joo, näin on joskus aikoinaan pitänyt itsekin opetella vastaava. Mikäli ei ole peukalo keskellä kämmentä, ymmärtää tekniikasta jotain ja osaa kaivaa tietoa niin "kyl se siitä". :)
 
Joo, näin on joskus aikoinaan pitänyt itsekin opetella vastaava. Mikäli ei ole peukalo keskellä kämmentä, ymmärtää tekniikasta jotain ja osaa kaivaa tietoa niin "kyl se siitä". :)

Juuri näin. Kyllä tätä oppii kun opettelee ja omaa siihen edes vähän mielenkiintoa. Hyvin noita oppii "rassaamaan" vaikka en nyt ennen tätä mitään palavaa kiinnostusta ole omannutkaan. Esim. autoon en itse vaihda kuin renkaat ja loput vaihdot tekee joku jota se puoli kiinnostaa. No okei, akun vaihdan kyllä. Paitti jos sen ostaa paikallisesta akkufirmasta niin vaihtokin kuuluu hintaan. :D

Kertoo siis sen että en ole mikään tekniikan taitaja mutta oppisi kyllä autotkin korjaamaan jos vaan yhtään kiinnostaisi koko homma. Kiinnostuksesta se on kiinni ja siitä että peukku ei oo ihan keskellä kämmentä. Tosin jos se peukku on aivan keskellä kämmentä ja tilipussi ei ole paksu, niin en kyllä suosittelisi omakotitaloa ylipäätään asumismuodoksi. Tilipussi paksu siksi että voi ulkoistaa tuon osaamisen surutta.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Joo, kyllä sitä väkisinkin oppii ja pakottaa itsensä oppimaan, kun noiden ammattimiestenkin tuntiliksat on nykyään sitä luokkaa, että huh huh:D

Ja joku perus putkipena ei tajua jostain lämpöpumpun säädöistä välttämättä yhtään mitään. Mutta tuskin se sitä kertoo, vaan tulee paikalle ihmettelemään ja "tekemään jotain" ja lähettää laskun.

Eli pitää sitten vielä osata etsiä oikea ammattilainen oikeaan asiaan.
 
No niin, nyt loppu huminat/suhinat/pulputukset. Laitoin pumpun ykköselle ja ilmat pois pattereista. JES:rock:
Kesää odotellessa, jos sais uuden kattilan investoitua...
 
Jossain lehdessä luki viime viikolla uudenkarheasta talosta jossa oli hajonnut maalämpöpumppu. Korjaus olisi maksanut 6000 euroa mutta takeita kuntoonsaattamisesta ei silti saanut. Päättivät sitten vaihtaa koko vehkeen ja laskua tuli pari vuotta vanhaan taloon kivasti 14.000 euroa. Vakuutus korvasi osan kylläkin, koska takuu oli mennyt umpeen.

Ihan kivoja laskuja maalämpötaloihin paskalla tuurilla odotettavissa. Tutulta hajosi myös pumppu, 2v vanha talo/pumppu ja omaan piikkiin meni sekin. 5-vuotiaaseen toisen tutun taloon piti myös vaihtaa koko aparaatti ja maksoi juurikin tuon 6000 euroa.

Sähköpatterimies vain nauraa ja pistää lisää puita takkaan :lol2:
 
Jossain lehdessä luki viime viikolla uudenkarheasta talosta jossa oli hajonnut maalämpöpumppu. Korjaus olisi maksanut 6000 euroa mutta takeita kuntoonsaattamisesta ei silti saanut. Päättivät sitten vaihtaa koko vehkeen ja laskua tuli pari vuotta vanhaan taloon kivasti 14.000 euroa. Vakuutus korvasi osan kylläkin, koska takuu oli mennyt umpeen.

Ihan kivoja laskuja maalämpötaloihin paskalla tuurilla odotettavissa. Tutulta hajosi myös pumppu, 2v vanha talo/pumppu ja omaan piikkiin meni sekin. 5-vuotiaaseen toisen tutun taloon piti myös vaihtaa koko aparaatti ja maksoi juurikin tuon 6000 euroa.

Sähköpatterimies vain nauraa ja pistää lisää puita takkaan :lol2:

Kyseessä oli uusin Meidän Talo lehti ja talo oli rintamamiestalo mihin alkuperäinen pumppuasennus (maapiirillä) oli tehty päin honkia tai jotenkin sillain annettiin ymmärtää. Ihan kiva oli kyllä lukea, että kotivakuutuskin jotain korvaa.
 
Jossain lehdessä luki viime viikolla uudenkarheasta talosta jossa oli hajonnut maalämpöpumppu. Korjaus olisi maksanut 6000 euroa mutta takeita kuntoonsaattamisesta ei silti saanut. Päättivät sitten vaihtaa koko vehkeen ja laskua tuli pari vuotta vanhaan taloon kivasti 14.000 euroa. Vakuutus korvasi osan kylläkin, koska takuu oli mennyt umpeen.

Ihan kivoja laskuja maalämpötaloihin paskalla tuurilla odotettavissa. Tutulta hajosi myös pumppu, 2v vanha talo/pumppu ja omaan piikkiin meni sekin. 5-vuotiaaseen toisen tutun taloon piti myös vaihtaa koko aparaatti ja maksoi juurikin tuon 6000 euroa.

Sähköpatterimies vain nauraa ja pistää lisää puita takkaan :lol2:

Miten helvetissä voi maksaa pumpun vaihto 14 000? Ei perhana maksanut koko järkkä edes tuota. Mulla jos laukee pumppu niin maksaa tasan 150€ (laaja kotivakuutus).
 
Miten helvetissä voi maksaa pumpun vaihto 14 000? Ei perhana maksanut koko järkkä edes tuota. Mulla jos laukee pumppu niin maksaa tasan 150€ (laaja kotivakuutus).

Vakuutus ois maksanu sen korjauksen mutta tahtoivat uuden järkän ja maksoivat 8000e erotuksen itse. Uusin Meidän Talo joo, sain jonkin näytenumeron postitse.
 
Vakuutus ois maksanu sen korjauksen mutta tahtoivat uuden järkän ja maksoivat 8000e erotuksen itse. Uusin Meidän Talo joo, sain jonkin näytenumeron postitse.

No mutta sitenhän kyseessä on ihan perustapaus jonka pohjalta kannattaa yleistää (menee jo lähemmäs urabaanilegendaa :)).
 
No mutta sitenhän kyseessä on ihan perustapaus jonka pohjalta kannattaa yleistää (menee jo lähemmäs urabaanilegendaa :)).

No kolme perustapausta tiedän nyt ja mun paskalla tsägällä noi kestäis just sen takuuajan ja piirit, putket ja kaikki kaivot jne ois väärin myös.
Mun seuraavaan taloon tulee hirsiseinät, ei muoveja ja lankkulattia + seinäpatterit sähköllä.
 
Sähköpatterimies vain nauraa ja pistää lisää puita takkaan :lol2:

Huvinsa kullakin. Mulla laaja kotivakuutus ja jos tuo paska tuosta laukeaa itsekseen niin se on sen omavastuunverran mitä tuo maksaa siinä tapauksessa. Sulla menee se sama raha kuukauden aikasa sähköpattereihin ja klapeihin. Hajoa siihen. :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom