Talon lämmitysjärjestelmät

MESSU100: ilmainen M-Nutrition Protein Bar (Crispy Caramel)! Yli 100 € tilauksiin
Huvinsa kullakin. Mulla laaja kotivakuutus ja jos tuo paska tuosta laukeaa itsekseen niin se on sen omavastuunverran mitä tuo maksaa siinä tapauksessa. Sulla menee se sama raha kuukauden aikasa sähköpattereihin ja klapeihin. Hajoa siihen. :D

Toisaalta kun miettii niin jos maalämpöjä oikein urakalla rupeaa laukeemaan niin varmaan vakuutusyhtiötkin ryhtyy toimiin. Joko jotain kausaalia lisäävät maalämmölle tai sitten vaan nousee vakuutusmaksut, joista maksaa sitten ne sähköklapimiehetkin.

MESSU150: Ilmainen MWEBSTORE.FI Shaker! Yli 150 € tilauksiin
Huvinsa kullakin. Mulla laaja kotivakuutus ja jos tuo paska tuosta laukeaa itsekseen niin se on sen omavastuunverran mitä tuo maksaa siinä tapauksessa. Sulla menee se sama raha kuukauden aikasa sähköpattereihin ja klapeihin. Hajoa siihen. :D

Mutta jos saa niitä kuuluisia ilmaisia puita :)

Kuuluisi varmaan tuonne energiapuolella mutta uusimmassa Meidän Talo lehdessä oli taas muutaman "unelmatalon" esittely joissa oli tiedoissa sähkön kulutus yllättäen euroissa. Yhdessä maalämpötalossa meni 180€/kk mikä on kyllä paljon. Toisessa taloassa meni vain 600€/vuodessa sähköön kun poltellaan rankametsästä ilmaiseksi saatua tavaraa.

Eikö siitä kuitenkin joudu ikävähennyksen lusimaan?

Nimim. 13 KEUn ukkoskällistä alle 7 KEU takaisin.

Eikö siitä kuitenkin joudu ikävähennyksen lusimaan?

Nimim. 13 KEUn ukkoskällistä alle 7 KEU takaisin.

Mun käsitys on että ikävähennyksen osalta katsotaan vaan se että korjataanko vai pannaanko uusi. Oikeus väärässäoloon vpidätetään.

En ole minäkään varma noista ikävähennyksistä. Mutta tuskin se niin voi mennä että 10 vuotta vanhan tilalle saat uuden jos se hajoaa. Eihän nuotkaan tietenkään ikuisuuksia kestä. Eli vallan reilua että on ikävähennykset.

Käikäle: Oliko ne sähköt laskettu tasasummina per kuukausi vai oliko tuo jonkun talvikuukauden sähkölasku tuo 180 euroa? Mulle meni vähän alle tuon joulukuussa joka oli tähän astinen sähkölaskuennätyskuukausi meidän torpassa.

En ole minäkään varma noista ikävähennyksistä. Mutta tuskin se niin voi mennä että 10 vuotta vanhan tilalle saat uuden jos se hajoaa. Eihän nuotkaan tietenkään ikuisuuksia kestä. Eli vallan reilua että on ikävähennykset.

Käikäle: Oliko ne sähköt laskettu tasasummina per kuukausi vai oliko tuo jonkun talvikuukauden sähkölasku tuo 180 euroa? Mulle meni vähän alle tuon joulukuussa joka oli tähän astinen sähkölaskuennätyskuukausi meidän torpassa.

Eihän siitä nyt voi päätellä mitään jos "yhdessä" talossa meni jotain ja "toisessa" jotain.

Tiedä noista. Luultavasti asukkaiden ilmoittamia ja toimittaja niitä tuskin korjaa suuntaan taikka toiseen. Vähän sama kuin aiemmin samaisessa lehdessä pellettilämmittäjä kehui kuinkä vähän sähköä on mennyt muutamassa kuussa. Ei vaan muistettu mainita oliko mistä kuukausista kyse.

Tiedä noista. Luultavasti asukkaiden ilmoittamia ja toimittaja niitä tuskin korjaa suuntaan taikka toiseen. Vähän sama kuin aiemmin samaisessa lehdessä pellettilämmittäjä kehui kuinkä vähän sähköä on mennyt muutamassa kuussa. Ei vaan muistettu mainita oliko mistä kuukausista kyse.

Nää on just näitä:face: Seuraavassa numerossa päivitellään kuinka vähän maalämpötalossa menee öljyä.

Minä en viitti koko Meidän taloa ees tilata enää. Paska lehti. Ihan liikaa kaikenlaista sisutuslätinää ja muuta täysin turhaa diipadaapaa.

Mä luin kyseisen Meidän talo lehden kun sen anoppi sattui joululahjaks tilaamaan. Ikäväähän se on jos tollainen maapiiri on tehty päin persettä. Ilmeisesti ko. tapauksessa oli tehty uusi reikä ja uusi pumppu. Nykyaikana saa olla joka asiassa raksahommassa tarkkana..
Mulla on itellä kova luotto takkalämmityksiin ja tykkään poltella puuta. Oon polttanu tänä talvena kokeeks muutaman pussin pellettiäkin. Hyvin lämpee silläkin eikä tarttee tehdä kun yks täyttö. Jos ostolinjalle joutuis niin pelletti vois olla järkevämpää kuin ostettu klapi.

3 kpl Supermass Nutrition GOOD MORNING

Loistava viherjauhe

-50%
Mä luin kyseisen Meidän talo lehden kun sen anoppi sattui joululahjaks tilaamaan. Ikäväähän se on jos tollainen maapiiri on tehty päin persettä. Ilmeisesti ko. tapauksessa oli tehty uusi reikä ja uusi pumppu. Nykyaikana saa olla joka asiassa raksahommassa tarkkana..
Mulla on itellä kova luotto takkalämmityksiin ja tykkään poltella puuta. Oon polttanu tänä talvena kokeeks muutaman pussin pellettiäkin. Hyvin lämpee silläkin eikä tarttee tehdä kun yks täyttö. Jos ostolinjalle joutuis niin pelletti vois olla järkevämpää kuin ostettu klapi.

Uskon kanssa että takkalämmitys voisi olla tulevaisuudessa hyvä ratkaisu. Sääli kun itse en ymmärtänyt varausta ko. järkälle tehdä. Yhden kaverin tiedän joka takkalämmityskä käyttää. Hänkin siirtyi pellettien käyttöön koska puiden kanssa oli kuulemma niin kova homma, vaikka lähes ilmaiseksi ne saikin. Pelleteillä tulee nopeammin ja tehokkaammin.

Uskon kanssa että takkalämmitys voisi olla tulevaisuudessa hyvä ratkaisu. Sääli kun itse en ymmärtänyt varausta ko. järkälle tehdä. Yhden kaverin tiedän joka takkalämmityskä käyttää. Hänkin siirtyi pellettien käyttöön koska puiden kanssa oli kuulemma niin kova homma, vaikka lähes ilmaiseksi ne saikin. Pelleteillä tulee nopeammin ja tehokkaammin.

Hmm, vois koitella. Itteä alkanu ärsyttää jo tuo saunan puulämmitys. Mutta en minä sähköön silti siirry. Tartteis jonkin 12kW kiukaan ja sitä kun lämmittelee niin olisi yli 4e/kerta. Käytännössä tonnin vuosi. Sillä saa jo koko talon vuoden lämmitystarpeet jos (osto)puilla lämmittelee.

Hmm, vois koitella. Itteä alkanu ärsyttää jo tuo saunan puulämmitys. Mutta en minä sähköön silti siirry. Tartteis jonkin 12kW kiukaan ja sitä kun lämmittelee niin olisi yli 4e/kerta. Käytännössä tonnin vuosi. Sillä saa jo koko talon vuoden lämmitystarpeet jos (osto)puilla lämmittelee.

Vielä ihan mielelläni takkaa laittelen lähes päivittäin. Pitää saada iso kasa koivukeppejä häviämään nurkista ennen kevättä. Enkä usko että ettei takkalämmityskin onnistuisi ihan puillakin, vaikka kyseessä olisi sisustustakka olohuoneessa. Homma vaan pitää olla suunnitelmtu loppuun asti, eli ottaa jo talon suunnitteluvaiheessa logistiikan ja puhtaanapidon huomioon. Esim. rikkaluukku jossain pesän läheisuudessä niin että saa puuroskan pois. Sen verran iso pesä takassa ettei tarvitse olla koko ajan klapia nakkaaassa. Valmiina oleva tuhkaimuri jossain käden ulottuvilla, niin että tuhkaa ei lentele kämpässä. Joku siistin näköinen iso puulaatikko jossa on pyörät alla jne. Kyllä sen suunnittelemalla saisi varmaan ihan toimivaksi ....

Eikö teidän tolla saunomistahdilla kannattais pistää sinne joku hetivalmis-kiuas?

Eikö teidän tolla saunomistahdilla kannattais pistää sinne joku hetivalmis-kiuas?

Meinasin kanssa ehdottaa samaa. Toisaalta saattaisi näkyä sähkölaskussa jonninverra. Eikä siitä nyt niin pitkä ole kun Hupen kanssa väännettiin siitä onko se puusouvvi ihanaa vai ei :)

Ja itselle ei mene jakeluun miksi se sauna pitää lämmittää päivittäin? No tietysti jos se on elämän suurimpia nautintoja niin sitten. Itselle riittänyt hyvin tuo 2-3 kertaa viikossa tahti vaikka tuli vuosikymmen ja vähän päällekin asuttua kerrostalossa jossa ei kunnon saunaan päässyt jos ei mökille lähtenyt. ;)

Se on tehtävä valintoja. Niistä nautinnoista pitää olla valmis maksamaan vaikka sen sähkölaskun muodossa tai sitten vaan roudata niitä klapeja.

Pohjantähden ikävähennys näyttäisi seuraavaa:

[B]2.3 LVISA-laitteet
Vakuutus korvaa vian etsimisen sekä rikkoutuneen
laitteen korjaus- tai uushankintakustannukset.
Näihin sisältyvät myös rakenteiden
avaamis- ja sulkemiskustannukset sekä
maankaivu- ja täyttökustannukset.
Vahingon määrä lasketaan sähköilmiö- ja
rikkoutumisvahingoissa vähentämällä kaikista
kustannuksista seuraavassa esitetyt
vuotuiset ikävähennykset. Kokonaisvähennys
lasketaan kertomalla vähennysprosentti
esineen iällä. Esineen ikä lasketaan vähentämällä
vahinkovuodesta käyttöönottovuosi.
Ensimmäinen käyttöönottovuosi päättyy kalenterivuoden
vaihtuessa riippumatta siitä,
mihin aikaan vuodesta esine on otettu käyttöön.
Ikävähennykset ovat:
- ilmalämpöpumput 10 %
- muut lämpöpumput, lämmönvaihtimet ja
-siirtimet, maanalaiset ja alapohjassa olevat
säiliöt, säätö- ja ohjauslaitteet, ilmastointi-
ja jäähdytyslaitteet sekä sähkömoottorit,
automaatio- ja valvontalaitteet
8 %
- putkistot ja muut laitteet yleensä 5 %.
22
Ikävähennys on kuitenkin enintään 80 prosenttia.
Muiden kuin sähköilmiö- ja rikkoutumisvahinkojen
osalta sovelletaan kohdan 2.2 Rakennus
mukaisia korvausperusteita.[/B]

Eli jos nyt oikein ymmärrän niin 5 vuotta vanhasta maalämpöpumpusta tulee ikävähennystä 40%.

Onko täällä kenelläkään kokemuksia ilma-vesilämpöpumpusta? Omalle tontille ei ehkä kannata laittaa maalämpöä, kun saattaa joutua poraamaan kiinaan asti ja pohjavesialue ei ole vielä selvinnyt.

Lämmönlähdettä tässä siis olen valitsemassa tulevaan talooni.

Mä meinasin laittaa hetivalmiin kiukaan, mutta homma karahti lopulta siihen että niistäkin isoimmatkin on vain 9kW. Jos tosiaan tarvii 12kW kiuas niin sit noi on vähän pieniä.

Onko täällä kenelläkään kokemuksia ilma-vesilämpöpumpusta? Omalle tontille ei ehkä kannata laittaa maalämpöä, kun saattaa joutua poraamaan kiinaan asti ja pohjavesialue ei ole vielä selvinnyt.
Lämmönlähdettä tässä siis olen valitsemassa tulevaan talooni.

Meillä oli sama tilanne, maalämpökaivo olis tod.näk tullut tosi kalliiksi. Meille tuli VILP, mutta on niin tuore tapaus ettei vielä pysty tarkemmin kommentoida. Myyjät lupailee hurjia hyötysuhteita, mutta niitä ei kannata liikaa tuijotella. Laadukkaalla VILP:llä voi laskea suurinpiirtein niin että kokovuoden lämmityslaskusta pystyy säästämään about puolet.

Normaalikokoisiin taloihin tarkoitettujen VILP:en hinnat vaihtelee merkkikohtaisesti kymppitonnin molemmin puolin sisältäen asennuksen. Ite tilasin ton laitteen netin kautta ilman asennusta ja itse kone maksoi 6500€. Sama kone olis maksanut asennettuna tasan 10k€. Asennuksen pois jättämällä arvioin että säästin noin 2 - 2,5 tonnia.

Ei varmaan, ei me enää nykyisin niin monesti saunota. Pari kertaa viikossa ja kun saunassa on melkein 15m3 tilaa niin eipä taida hetivalmiissa riittää potkuakaan.
Sähkökiuas kun olisi niin tulisi saunottua sen 5-6 kertaa viikossa. Eli käytännössä hintaerona on 0 euroa vuodessa vs. 1000 euroa vuodessa + uusi sähkökiuas 1500 euroa.

Tonni sinne, tonni tänne, sanoi rakentaja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom