Talon lämmitysjärjestelmät

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Talo mulla noin 160m2 (vanha talo) arvio tälle vuodelle 30000kwh/v. Tuohta tasaerissä palaa 220€ /kk. Kirvelee. Nyt saanu polttopuut hommattua joten toivottavasti tippuu tänä talvena tuo kulutus.

Siis toi on sairaan halpa, jos tossa on lämmitys mukana. Käyttösähkönhinta oli itellään joskus muinoin reilut 50e/kk kerrostalossa, eli pelkkä sähkövempeleiden/lamppujen/uunin/jääkaapin kulutus. Lämmin vesi ei taida kuulua tuohon sähkölämmitykseen mukaan? Kuten todettu täällä se on isompi erä kun itse lämmitys.

Muista siis ottaa nuo myös huomioon.

Tuon mukaan ilmalämpöpumppu ei jeesaa ku jotain euroja/kuukausi, joka varmaankin itseasiassa realistisin kuva kyseisestä laitteesta. Enemmän iloa tuo kone tuo kesällä kun saat ilmastoinnin kotia, joka toisaalta syö sen talvella säästetyn edun pois.

Tuota ulkokojetta ei välttämättä saa osakeyhtiöön asentaa. Sekin kannattaa varmistaa pykälistä miten tuollaiseen suhtaudutaan.

Pitää kysyä saako asentaa pumppua, mutta minulle sanottiin että sähkölaskut on n.77e kk. ELi eiköhän siihen kuulu lämminvesivaraajan, patterien ja kaikki muukin sähkö mitä asunnossa kuluu.

77e sisältäen käyttösähkön ja lämmityksen? Mahtaakohan tuo olla vuoden keskiarvo? Jos siitä on vaikka 2/3 lämmityksen osuutta, josta n. puolet(?) veden lämmitystä. Mikäli tästä jäljelle jäävästä osuudesta säästää n. 2/3 ilmalämpöpumpulla, niin kuukausisäästö olisi about 16 euroa. Aika pitkä käyttöikä saa pumpulla olla, että maksaa itsensä takaisin.

Voi olla, että lasken päin vattua ja onhan sen viilentävä ominaisuus kesällä aika näppärä, mutta ei tuo oikein säästämisen kannalta kuulosta hyvältä. Voisiko joku ilmalämpöpumpun omistaja vähän valaista asiaa, niin ei tarvitsisi arvailla?

Jos teoriassa olis noin, että 77e/kk olisi sähkölasku joka sisältää myös lämpimänveden, niin 2/3 on hyvä veikkaus lämmityksen osuudeksi ja tuosta juurikin puolet lämminvesi, joten 25 euroa jää sähkölaskun hinnaksi, johon ilmalämpöpumppu voi vaikuttaa. Lisää teoriassa: 30% säästö on huikeat 7,5euroa/kk säästöä. Jos kone maksaa n. 1te ilman mitään korkokannoilla diskontaamisia kestäisi koneen takaisinmaksu reilut 10 vuotta:). Jos rupeaa leikkimään korkokannoilla, niin tuo kone ei taida maksaa itseään oikein ikinään takaisin.

En sanoisi ihan superhyväksi ja tehokkaaksi vaihtoehdoksi.

modified: Olet aika varmasti oikeassa ettei sähkölasku ollut reilua 50 kuukaudessa, vaan kahdessa kuukaudessa. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. muistin vaan sähkölaskun suman, mutta laskutusväli oli lähes varmasti 2 kuukautta.

Kerrostaloon tuon lämpöpumpun asennus on kyllä niin ja näin, koska seinään pitäisi tehdä reikä putkille ja lisäksi kondenssivedet pitäisi ohjailla ulos. Epäilen, ettei monikaan osakeyhtiö oikeasti hyväksy tuota noista syistä, vaikka itse ulkokoneen voisikin saada esim. parvekkeelle piiloon.

Niin en tiedä tuon pumpun kannattavuutta sitten, pitäisi kysyä joltain asiantuntijalta. Mutta tosiaan 2 ihmisitä asunut ja n.80eur, jos kk on ollut, niin yksin kun muutan, ei varmaan ole sitten noinkaan paljoa. Laittaa patterit 20 asteeseen ja yrittää säästää lämmintä vettä, ettei turhaa lorottele :)

61m2 rivari. Sähkönkulutus vuonna 2006 11733kWh vuonna 2007 10842kWh

Vesi 129 L/hlö/vrk. Mietin vaan, että miten yksi ihminen saa kulumaan noin paljon vettä vrk?? Saas nähdä mitä lukemia itselle tulee, kun muuta tuohon asuntoon :D

Laskin tuosta vuoden kokonaiskulutuksesta, että kyllä se alle 80e kk sähkölasku pitää paikkansa. Sitten vaan yrittää pienentää sitä entisestään. Vaikka 60-70eur. Tosin sähkön hinta nousee 11% vuoden alusta :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Täytyy tähän laittaa nyt oma mielipide kun olen väitellyt asiasta ennekin HUOM! Tulossa suht karkeita väittämiä :)

Eli minun mielestä nykyäänkään suora sähkölämmitys ei ole huono vaihtoehto talon lämmityseen jos verrataan vaikka kaukolämpöön tai maalämpöpumppuun.

Kaukolämpöön ja maalämpöpumppuun saa uppoamaan rahaa 15000 - 20000e (liittymineen, putkineen lämmönvaihtimineen yms.). Kun taas sähkölämmityksen saa karkeasti n. 5000 eur. Ja jos tuosta laskee erotuksen niin sillä ostaa sähköä aika pitkän aikaa.

Ja öljylämmityksestä semmonen seikka että kaikki eivät tajua laskea pannuhuoneelle hintaa minkä oljylämmitys vaatii.

Älkää ottako näitä väitteitä ihan tämmösinään vaan tarkoitus on herättää erilaisia näkemyksiä mitkä yleensä jää vähemmälle huomiolle energian korkean hinnan takia.

Itse jos nyt tekisin lämmityksen niin laittaisin vesikiertoisen lattialämmityksen. Siihen voi sitten kytkeä minkä lämmitysmuodon tahansa.

Terveisin: Sähkömies

.. nyt helpotti

mulla on kotona sähkö+takkoja. en ole koko asumisen aikana käyttänyt pattereita vaan olen lämmittänyt takkoja ja keittiössä puuhellaa. nyt sisällä +28 ja neliöitä 170. jos joskus innostun rakentamaan niin ehdottomasti vesikierto lattiaan ja sitten pannuhuoneeseen kaksoispesä kattila. ja puulla lämpeen ja varalla polttoöljy joka pärähtää päälle kun termostaatti niin käskee. hallissa mulla on just toi lämmitys. tosin patterit seinissä ja vitun iso polttosäiliö johon saa sitten laittaa vaikka auton renkaat palamaan ;)

Priestillä raju meno!

Kaukolämpöä vastaan olen sanonut jo jokusen sanan, mutta sen puolesta seuraava:
Liittymä maksoi muistaakseni kaikkineen jotain 3000e. (tampere, joltain weppisivulta löytynee tarkat arvot). Vesikiertoinen lattia lämpö: ~2ke. Putkiurakassa oli lämmönvaihdin, luulisin sen osuuden olleen jotain 3ke, eli kaikkineen 8ke. En tiedä mitä sähköletkut lattiassa maksaa, mutta ainakin lämpöpumppuun verrattuna kohtuu edukas.

Ongelmana onkin se lämmön hinta. Kuukausimaksu on 30e + siihen käyttö päälle, ei taida edelleenkään maksaa itteään takaisin.

Kaukolämpö on hyvä idea jos se tuotetaan teollisuuden hukkalämmöstä, mutta jos se tuotetaan Venäläisellä maakaasulla, niin eihän se nyt niin erikoisen halpaa voi olla. Toisaalta vaikka tuottaminen olisi miten halpaa, niin eihän sitä kannata puoli-ilmaiseksi myydä.

Sähköllä varmaan omakin talo lämpiäisi jos sellainen olisi.

poistoilmalämpöpumppu ja puuhella sekä leivinuuni on kova sana, sähköä menee todella vähän ja sisälämpö pysyy tuossa +27c huiteilla kun lämmittääpi uunia joka toinen päivä...

Meillä on lattialämpö (vesikierto) kaikissa kerroksissa ja vesi lämpiää öljyllä. En vaihtaisi takaisin patterisysteemeihin sitten millään.

Kun ulkoilman lämpötila on alhaisempi kuin sopiva sisälämpö, alkaa kosteutta kertyä sisälle väkisinkin. Samoin kuin Belgiassa, täällä Kreikassa lämmitetään keskimäärin aivan liian myöhään syksyllä ja liian lyhyen aikaa keväällä - tämä omasta kokemuksesta. Tuohon kun lisätään yleisesti huonosti tiivistetyt ja energiatehottomat talot, ikävä loppusyyskuu ja lokakuu on luvassa, jos lämmitystä ei käännä päälle.

Meillä on laitettu termostaattiin 21 astetta lämpötilaksi ja lattialämpö naksahti ensimmäisen kerran päälle lokakuun toisella viikolla. Keväällä se ylittyy luonnollista kautta tuossa huhtikuun puolivälin paikkeilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom