Talon lämmitysjärjestelmät

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tätä lämmitysautomatiikan ja takan käytön jouhevaa yhteistyötä mun täytyy vielä selvitellä. Automatiikka on tietysti hyvä juttu, mutta tulee mieleen että ehkä on parempi laittaa manuaalinen takkakytkin ilmastointia ja lämmitystä ohjaamaan. Näin sen saa napsattua päälle ennenkuin edes aloittaa takan käytön sen sijaan että automatiikka toimii vasta viiveellä. Tämä on siis mutuilua, asiasta täytyy jutella LVI-suunnittelijan kanssa jota meillä ei ole vielä palkattuna. Jos jollakulla on käyttökokemuksia ja vinkkejä, niin kertokaa.

Meiillekkin näillä näkymin tulossa siis vesikiertoisen latian lisäksi se takka ja ilmalämpöpumppu. talossa myös ilmanvaihtokone lämmöntalteenotolla....miten ihmeessä näitä sitten oikein tulisi kimpassa käyttää ? :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Paljon lattiavesikierron lämpötila pitäisi olla betonilaatassa?

Senhän pitäisi säätyä ulkolämpötilan mukaan? Kato opaskirjasta. Vaikkaisin että sunkin systeemissä on jokinlainen "käyrä" jonka mukaan se menoveden lämpötilaa säätelee.

En muista paljon mulla on, mutta paluuveden lämpötila on 21. Katoin kuvasta, jonka otin eilen pumpusta. Voi olla, että tulkitsin kuvaa väärin :)
Senhän pitäisi säätyä ulkolämpötilan mukaan? Kato opaskirjasta. Vaikkaisin että sunkin systeemissä on jokinlainen "käyrä" jonka mukaan se menoveden lämpötilaa säätelee.
Meillä säätyy ainakin toistaiseksi (rakennusaikainen käyttö) vielä sisäilman mukaan. Miten sulla Huppe on?

En muista paljon mulla on, mutta paluuveden lämpötila on 21. Katoin kuvasta, jonka otin eilen pumpusta. Voi olla, että tulkitsin kuvaa väärin :)

Meillä säätyy ainakin toistaiseksi (rakennusaikainen käyttö) vielä sisäilman mukaan. Miten sulla Huppe on?

Itse säädän tuota siis tällä hetkellä manuaalisesti ja olen lukinnut sen 22 asteeseen. Betonilaattaa ei saa lämmittää liian nopeasti esim. 12 asteesta n. 30 asteen tuntumaan.... Tällä hetkellä laatta on noin 19 asteinen.
Eli ihan mielenkiinnosta kyselen että mikä kierron lämpötila yleensä on. Paluuvedessä meillä ei taida olla edes anturia? Vain menovedessä.

Ulkotila-anturi mulla on sisällä sähkökattilan päällä, ei tolla ole mitään merkitystä kun olen lukinnut sen veden lämpötilan haluamakseni. Tuo onnistuu juurikin käyrän ja minimi-asetuksien yhteensovittamisella. Lisäksi on joku "pakkopudotus" jolla saa pakotettua vielä alhaisemmaksi tuota.

Ymmärsin että Huppe kysyi jo normaalitilanteen lämpöjä. Paluulämpötilahan vaihtelee. Jos paluun ja menon ero liian suuri niin järjestelmän pitäis nostaa menoveden lämpötilaa. En nyt muista mikä suositeltava ero oli ... jotain 3 - 5 astetta - ehkä.

Onkohan suoran sähkön systeemissä joku asteminuutteja vastaava systeemi? Käyrän mukaan menovedelle säätyy tavoitetila. Niin kauan kun menovesi on alle tavoitteen (esim. min 30C) niin asteminuutteihin tulee miinusta. Mulla (maalämpö) asteminuuttien käynnistysluku on -120 (esim jos menivesi on 26C) niin kompura käynnistyy 30 min kuluttua (jos lähdetään 0:sta). Vastaavasti kun menovesi on 34 asteista niin mene puolituntia (sen ajan kompura päällä) niin päästää nollaan ja kone pysähtyy.

Nämä siis maalämpöpumpun toimantamalleja. Suoran sähkön systeemeistä en tiedä.

Auttakaas nyt taas miestä mäessä. Eilen illalla väännettiin teknisen tilan koosta, paljonko sille kannattaa varata neliöitä kun ei haluaisi hukkatilaa mutta taas kun raskaita vempeileitä sinne vie ja tekee asennuksia, niin ei ihan naftikaan sais olla.

Minkä kokoisia teidän tekniset tilat on ja onko kokemus, että on liian iso / pieni?

Auttakaas nyt taas miestä mäessä. Eilen illalla väännettiin teknisen tilan koosta, paljonko sille kannattaa varata neliöitä kun ei haluaisi hukkatilaa mutta taas kun raskaita vempeileitä sinne vie ja tekee asennuksia, niin ei ihan naftikaan sais olla.

Minkä kokoisia teidän tekniset tilat on ja onko kokemus, että on liian iso / pieni?

1,8m x 1,9m on meillä ja on kyllä auttamattomasti liian pieni. Mutta kuitenkin sellainen että kaikki tarpeellinen sinne mahtuu. Missään nimessä en tekisi ainakaan pienempää enkä pitkulaisempaa. Mielelläni ja seuraavaan taloon, tekisin 2x3m kokoisen tilan, tai jopa suuremman, esim. 12-18m2 mikäli siellä olisi jonkinsortin harrastushuone/kuntosali tai muu samassa.

Tuossa kuva:

P1030380.jpg

Zone-sarja -42%
1,8m x 1,9m on meillä ja on kyllä auttamattomasti liian pieni. Mutta kuitenkin sellainen että kaikki tarpeellinen sinne mahtuu. Missään nimessä en tekisi ainakaan pienempää enkä pitkulaisempaa. Mielelläni ja seuraavaan taloon, tekisin 2x3m kokoisen tilan, tai jopa suuremman, esim. 12-18m2 mikäli siellä olisi jonkinsortin harrastushuone/kuntosali tai muu samassa.

Just näin. Yhdistät samaan tilaan esim. varastointia / askartelua. Näin tila ei ole liian pieni ja toisaalta ei liian suurikaan koska jokainen neliösentti joka jää yli, voidaan käyttää johonkin muuhun.

Näin jälkiviisaana taisin Hupelle tätä aikoinaan ehdottaakin ...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Meillä tulee tuo tekninen tila talliin ja se tila sitten jaetaan väliseinin varastoksi ja autotalliksi ja tuoksi tekniseksi tilaksi. Eli vielä on avoinna minkä kokoiseksi tuo jää.

Hyvä kommentti, kiitti. Mä olin alunperin piirtänyt meille muistaakseni 2 x 3 = 6 m2 mutta siitä on tultu tasaisesti alaspäin, ensin 2 x 2=4 m2, sitten 2 x 1.5 = 3 m2 ja nyt olisi painetta pienentää vielä 1.5 x 1.5 = 2.25 m2. Meillä tuo tulee pelkästään tekniseksi tilaksi, joten tilaa tarvitaan vaan laitteille.

Mitäs kaikkea sulla on tuolla? Jakotukki, sähköpääkeskus ja lämminvesivaraaja ainaskin, entäs IV-kone?

Tietysti yksi vaihtoehto olisi tehdä täysin oman tilan sijaan autotallin perälle iso avattava seinä noille. Tällöin niihin pääsisi helposti käsiksi aina ja säästäisi harmaita hiuksia tuossa kohdin.

EDIT: Tota "varaston perälle" -ideaa on muutkin ehdotelleet. Onko kellään tuollaista vielä tehtynä, että sais valokuvaa?

Just näin. Yhdistät samaan tilaan esim. varastointia / askartelua. Näin tila ei ole liian pieni ja toisaalta ei liian suurikaan koska jokainen neliösentti joka jää yli, voidaan käyttää johonkin muuhun.

Näin jälkiviisaana taisin Hupelle tätä aikoinaan ehdottaakin ...

Meillä on tekninen tila yhteydessä varaston kanssa 5mx1,8m karkeat mitat. Päädyssä lämmityskamat, IV ja keskuspölynimuri jne. roippeet, loput jää sit varastolle. Teen varmaan vielä jonkun tilan jakajan tohon vielä väliin, särmin tms. Olisin pistänyt kuvan, mutta puhelimessa oli niin suhruinen ettei sitä kehtaa jakaa :)

Mulla tekninen tila 1.2m x 1.2m ja hienosti sopii kaikki muu, paitsi IV-kone on viereisessä varastossa. Miksi näin: kaupungin ohjeistuksessa luki että teknistä tilaa ei saa käyttää varastona (ja sinne pitää olla erillinen avain jonka kaupungin äijät saa omasta kätköstään) ja minähän tyhmänä uskoin. Tällä hetkellä tekninen tila on täynnä rojua enkä ole avainta mihinkään jakoon laittanut, mittarit luetaan etänä joka tapauksessa.

Mutta tykkään edelleen siitä että varasto on varasto eikä täynnä mittaritaulua, jakotukkia, putkia, johtoja sun muuta. Ja aika 40's meininkiä pistää tekniseen tilaan salia tai muuta, mieluummin erikseen.

Mulla tekninen tila 1.2m x 1.2m ja hienosti sopii kaikki muu, paitsi IV-kone on viereisessä varastossa. Miksi näin: kaupungin ohjeistuksessa luki että teknistä tilaa ei saa käyttää varastona (ja sinne pitää olla erillinen avain jonka kaupungin äijät saa omasta kätköstään) ja minähän tyhmänä uskoin. Tällä hetkellä tekninen tila on täynnä rojua enkä ole avainta mihinkään jakoon laittanut, mittarit luetaan etänä joka tapauksessa.

Mutta tykkään edelleen siitä että varasto on varasto eikä täynnä mittaritaulua, jakotukkia, putkia, johtoja sun muuta. Ja aika 40's meininkiä pistää tekniseen tilaan salia tai muuta, mieluummin erikseen.

Suunnitelmassahan ei saa lukea mitään muuta kuin tekninen tila. Mekin jouduttiin ottamaan pois kuvista askartelutila-kommentti. Mulla on nurkassa maalämpöpumppu ja sen vieressä katossa lto kone. Lto-koneen alla sitten käyttöveden jakotukki ja maalämmön härpäkkeita. Sisäpölynimuri on asekaapin päällä nurkassa. Jakotukki on askartelupöydän alla nurkassa. Voisihan noita koteloida, mutta eipä niistä haittaa ole ollut. Säästöäkin tulee kun teknisessä tilassa on periaatteessa "seinäpatterit" eli lämminvesiputkea siellä täällä. Lämpötila pysyy askartelutilassa mukavasti siinä 21 asteessa vaikka lämmitys ei olekaan päällä. Tietysti olisi mukavaa jos askastelutila olisi erillinen, mutta jotai kompromissejä täytyy köyhän tehdä, ja tähän kompromissiin ole tyytyväinen.

Mielenkiinnosta kyselen, että mihin tarkoitukseen teillä tuo askartelutila on? Onko se johonkin pienempään nikkarointiin vai nimensä mukaisesti askarteluun?

No askarteluhuone on nimenomaan "askarteluhuone". Pöytätaso jonka päässä puristin. Työkalut siinä seinällä ja ruuvit sivuseinällä. Isommat työkalut sitten autotallissa. Ei tarvitse autotallissa aina touhuta. Yllättävän paljon kaikkea pientä nikkarointia tuntuu omakotitalon isännällä (siis talonmiehellä) olevan. Jos olisin erillisen tilan tehnyt molemmille niin kumpikin tila olisi jäänyt liian pieneksi. Nyt semmonen 2 x vähän alle 4 riittää hyvin molempiin tarkoituksiin.

No askarteluhuone on nimenomaan "askarteluhuone". Pöytätaso jonka päässä puristin. Työkalut siinä seinällä ja ruuvit sivuseinällä. Isommat työkalut sitten autotallissa. Ei tarvitse autotallissa aina touhuta. Yllättävän paljon kaikkea pientä nikkarointia tuntuu omakotitalon isännällä (siis talonmiehellä) olevan. Jos olisin erillisen tilan tehnyt molemmille niin kumpikin tila olisi jäänyt liian pieneksi. Nyt semmonen 2 x vähän alle 4 riittää hyvin molempiin tarkoituksiin.

Jeps, eli ihan perinteinen työpöytä tai semmonen. Meillä vaimo haluaisi itsellensä askartelupöydän kanssa jonnekkin autotalliin tai varastoon, mutta siinä se sit touhuis jotain omia askartelujuttuja töihinsä. :)

Sori OT, ollaan taas kaukana lämmityksestä.

Mä en kässänny, voitko tarkentaa miten 2010 rakennusmääräysten mukaan eristetyissä taloissa lattialämmitys ei lämmitä lattia jalkoja? Tai paremminkin oikeastaan miksi se ei lämmitä?

Eristysmäärät alkavat olla jo niin älyttömiä että lämmitystarve on todella vähäinen. Kun lämmitystarve on vähäinen, lattialämmitetyn lattian pintalämpötilaa ei tarvitse nostaa läheskään niin korkealle kuin esimerkiksi 10v vanhassa talossa halutun sisälämpötilan saavuttamiseksi. Jos lattian lämpötila nostetaan vanhemmista taloista totuttuihin lukemiin, eli jalalle mukavan tuntuiseksi, nousee sisälämpötila epämukavan ja -terveellisen korkeaksi.

Väitän että näiden määräysten mukaan eristetyssä talossa laatta- tai laminaattilattia tuntuu jalkaan lämpimältä vain hyvin kireillä pakkasilmoilla. Tämän takia lattialämmitys on menettämässä mukavuusetumatkaansa, ja halvempien perustuskustannusten lämmönjakotavat ovat nousevassa trendissä, kuten myös lämpimät lattiamateriaalit.

Ensi vuonna kansalaisten rahoja ulosmitataan ideologisiin tarkoituksiin taas hieman enemmän ja määräykset kiristyvät entisestään.

Samanlainen kattila kaverilla. 35 astetta on kierto sähkökattilan mukaan. Putkessa oleva mittari tosin näyttää 38 astetta. Eli aika kuumalla mennään! :eek:
Mulla +26 nyt.

Back
Ylös Bottom