Taksisovellukset ja taksipalvelujen muutos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu
Olen kayttanyt Uberia tosi paljon ja se on paljon parempi kuin normaalitaksit. Halvempi ja nakee helposti milloin taksi on tulossa. Jos joku holmo hyppaa jonkun kyytiin joka ei ole Uber kuski se on omaa holmoytta. Ihan samalla tavalla voi hypata jonkun muun tavallisen auton kyytiin joka vaittaa olevansa taksi. Turvallisuutta kaytetaan usein syyna Uberia vastaan. Mutta jos normaali taksikuski raiskaa jonkun ja potkaisee autosta ulos, jaljille paasy on vaikee jos uhri ei nae tai muista rekkaria. Uberissa tuollaiset tapaukset olisi superhelppo selvittaa kun kuski ja GPS data on tallella.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eihän tuossa ole sitten mitään hätää, jos palvelu on noin paskaa. Ei taksikuskien tartte olla ollenkaan huolissaan, kyllä uber katoaa pois, kun asiakkaat ostaa sieltä missä hinta/laatusuhde kohtaa.

Nyt taitaa vaan taksimonopolilla olla vetelät housussa, kun joku tulee tekemään heidän hommat paremmin ja halvemmalla.
 
Pitää tähän oikein kirjoittaa edellinen taksikokemus heinäkuulta. Parin kaverin kanssa saunomassa mun luona jokusen oluen voimalla. Mulla on vajaa 2km kaupunkiin matkaa ja yksi herrasmies meinasi, että hän ei jaksa kuumassa kävellä vaan otetaan taksi.

Tilataan taksi pe ~19:00, jonotetaan tovi taksikeskukseen, kun vihdoin päästään läpi niin kysellään kauanko kestää. Ei kuulemma kauaa ja voi mennä odottamaan. 25min myöhemmin (kävellen olisit jo perillä), kaveri jonottaa taksikeskukseen uudelleen kyselläkseen onko osoite oikein ja missä kyyti viipyy, niin melko tylysti sanotaan, että on ruuhkaa ja ottaa 10-30min vielä. Nojoo, peruttiin sitten tilaus ja käveltiin.

Kyseessä oli Ruisrock viikonloppu, jota me ei hokattu... Eikä kyllä taksikeskus jaksanut alussa varoittaa.

Silloin naureskeltiin, että uber olisi kova, mutta täällä se ei vielä pelaa. Itsellä ei ole kokemuksia, mutta mitä tuossa tuttujen juttuja on kuunnellut niin ei sieltä kamalasti soraääniä ole palvelulle tullut.
 
Muutos tosiaan kolkuttelee oven takana. Sipilä tuntuu on jo osoittanut sen suuntaisia merkkejä, että vapauttaminen voi tulla piankin.Hauska tuo nykyisen säännellyn tilanteen ehkä suurimman hyötyjaän kommentti. Isot firmat palvelevat hyvin ja pienet firmat ovat "villejä".
 
....
Nyt taitaa vaan taksimonopolilla olla vetelät housussa, kun joku tulee tekemään heidän hommat paremmin ja halvemmalla.

Miten niin halvemmalla ? Ei ainakaan Ruotsissa.

http://www.taxipriser.se/arlanda.html

Toi ruuhka-aikojen hintojen moninkertainen nostaminen kuullostaa lähestulkoon kusetukselta. Keskiverto tallaajahan nimenomaan käyttää taksia silloin, ja voi joutua maksamaan 6-kertaisen hinnan kyydistään.. Ja etukäteeen varoitetaan ainoastaan hintojen korotuksesta, ei siitä kuinka paljon niitä korotetaan.

"The company warns people about it before they make a purchase, but doesn't say how much.

Freeman said he knew about the extra charge but never dreamed it would be so high. The trip cost him about $69, the surge multiplied that by seven adding $468."

http://www.wsmv.com/story/24351366/customers-complain-about-uber-expensive-fare-costs
 
New Yorkissa (missä ilmeisesti on Euroopan kaupunkeja vastaava/parempi taksijärjestelmä) Uber on keskimäärin kalliimpi lyhyillä matkoilla, mitä suurin osa ihmisten taksimatkoista on. Vasta pidemmillä matkoilla Uber muuttuu halvemmaksi. Tätä ilmiötä Uber juuri hyödyntää maksimoidakseen tulonsa, silti mainostaen itseään keskimäärin halvaksi.

"The results make for interesting reading. “Uber appears more expensive for prices below 35 dollars and begins to become cheaper only after that threshold,” say Mascolo and co.

That’s interesting because human mobility is characterized by vast numbers of short trips and relatively small numbers of long trips. “This observation therefore suggests that Uber’s economical model exploits this trend of human mobility in order to maximize revenue,” say Mascolo and co."

http://www.technologyreview.com/vie...eals-when-a-yellow-taxi-is-cheaper-than-uber/
 
Ei ainakaan Bostonissa ole Uber normitakseja kalliimpi. Duunista himaan maksaa taksilla vajaat $15, Uberilla reilun vitosen (jos ei ole surge kertoimia). En ole myöskään ikinä nähnyt yli 3:n kerrointa Uberilla, ja Lyftillä ovat järjestään pienemmät. Jos taksipula johtuu jostain isosta onnettomuudesta ja tai pahasta kelistä, poistavat yleensä molemmat nuo kertoimet.
 
kun taksi vapautuu... Niin valtaosan asiakkaista kahmii tietenkin isot firmat ja/tai isot välityskeskukset. Ne ovat käytännöllisiä ja luotettavia pystyessään vastaanottamaan tilauksia tehokkaasti ja ajamaan ne laajalla kalustolla. Nämä isot taksivälitykset tulevat pitämään keskimäärin suunnilleen nykyisiä hintoja jos ei sitten jotain ihan muitakin muutoksia tapahdu. Koska ne voivat. Ja tekevätkin, vaikka siellä Ruotsissa.

Moni yhden miehen taksifirma voisi sitten tietenkin mielellään kilpailla näitä jättejä vastaan vaikka hinnalla, ainakin osan ajasta. Mutta potentiaalinen asiakas ei löydä tätä kilpailevaa vaihtoehtoa mielekkäällä varmuudella juuri tarpeen vaatiessa juuri oikeassa paikassa. Taksiauto ei voi olla Korsossa ja Lauttasaaressa samaan aikaan.

Tästä tuli mieleen että itse haluaisin taksin vapauduttua nähdä sellaisen uberin ja tinderin ja fb-kirppiksen sekoituksen: välityskeskuksen jossa auto ja asiakas löytäisivät toisensa huutokaupalla. Asiakas tekisi tilauksen (lähtö plus määränpää) ja ilmoittaisi hinnan jonka suostuu maksamaan. Tilaus olisi avoinna huutokaupan tavoin kunnes halukas kuski kuittaisi sen tai asiakas muokkaisi tilaukseen houkuttelevamman hinnan. Kuskit voisivat tehdä samaa: kun taksia uhkaa syystä tai toisesta ajomatka tyhjänä paikasta toiseen (vaikkapa viereiselle paikkakunnalle tilausta hakemaan) voisi tämä tarjota tuota siivua alennuskyytinä samalla foorumilla. Tulisi ajettua teoriassa monta uutta taksikyytiä ilman lisäkuluja. Ruuhka-aikoina ei iso firma voisi tyrannisoida moninkertaisilla hinnoilla vaan pikkujoulukänniläinen maksaisi oma-aloitteisesti just sen verran enemmän kuin haluaisi taksin odotustaan vauhdittaa.

Tällainenhan olisi nykyään helppo toteuttaa ja soveltaa maanlaajuisesti. Siinä missä uber.
 
Miten niin halvemmalla ? Ei ainakaan Ruotsissa.

http://www.taxipriser.se/arlanda.html

Toi ruuhka-aikojen hintojen moninkertainen nostaminen kuullostaa lähestulkoon kusetukselta. Keskiverto tallaajahan nimenomaan käyttää taksia silloin, ja voi joutua maksamaan 6-kertaisen hinnan kyydistään.. Ja etukäteeen varoitetaan ainoastaan hintojen korotuksesta, ei siitä kuinka paljon niitä korotetaan.
Olisiko syytä käyttää Tukholman halvimpia Uber-hintoja tuossa vertailussa?

Kannattaisiko joskus kokeilla Uberiä? Viikonloppuna pahimpaan ruuhka-aikaan oli ruuhkakertoimena 2,0. Tuo piti hyväksyä kirjoittamalla kyseinen kerroin hyväksyäkseen tilaus. Mahtaako riittää sinulle, jottet kokisi tulleesi kusetetuksi? Tuolla hurjalla "ryöstökertoimella" 6,5 kilometrin kyyti edustavan auton takapenkillä maksoi noin viisi euroa. Kamalaa kusetusta.
 
En oikein ymmärrä tätä jankkaamista. MInä en ole ikinä käyttänyt, en tiedä hinnoista, mutta hyvää olen kuullut puhuttavan. Ihan kuten sanoin. Itse köyhänä joudun tekemään vertailua. KÄsittääkseni Uber kertoo jo tilatessa hinta-arvion matkasta ja siinä kohtaa on hyvin helppo tehdä vaihto perinteiseen taksiin Edellisen kerran kun kysyin arvioita taksihinnasta, niin se oli kakskolmekymppiä. Se on muuten aika raju hintahaarukka.. Tiedän että mulla maksaa taksi kaupungista kotiin ~17€, jos uberilla tulisi 22€ niin kävelen viereiselle takstiolpalle tai soitan taksin.

Uskomatonta "pakko olla paska palvelu" vänkäämistä. Jos se on kallis, turvaton ja hankala, niin ei se tule pärjäämään markkinoilla. Ihmeellisiä vastaväitteitä "miksi kaiken pitää toimia appsilla" Ihan kun sinne taksikeskukseen olisi jotenkin mielyttävä jonottaa, mä haluan kyydin en sosialisoida tilauksentekijän kanssa.
 
Uskomatonta "pakko olla paska palvelu" vänkäämistä. Jos se on kallis, turvaton ja hankala, niin ei se tule pärjäämään markkinoilla.

Tässä ollaan asian ytimessä. Toimivilla kilpailuilla markkinoilla asiakkaat äänestävät lompakollaan ja parhaat menestyvät. Miksi Uberia pitää vastustaa kynsin hampain jos ei se kuitenkaan pärjää kilpailussa tavalliselle taksille?
 
Tässä ollaan asian ytimessä. Toimivilla kilpailuilla markkinoilla asiakkaat äänestävät lompakollaan ja parhaat menestyvät. Miksi Uberia pitää vastustaa kynsin hampain jos ei se kuitenkaan pärjää kilpailussa tavalliselle taksille?
Eikö tämä nyt ole päivänselvä asia? Uber olisi kuluttajan kannalta ylivertainen palvelu, mutta nykyinen lupabyrokratia ylläpitää luvanmyöntäjien valtaa, luvanhaltijoiden kykyä monopolihinnoitella palvelut ja keinotekoisesti rajoittaa tarjontaa. Eilen muuten Uberin bugaamisen seurauksena eräs kuski pystyi huijaamaan rahat kyydistä, jossa en ollut mukana. Tänään sain Uberilta rahat takaisin. Oli myös ensimmäinen kuski, jolle en antanut viittä tähteä.
 
Nyt te ohitatte vasemmiston ylimmän ohjenuoran: ei kansalainen osaa valita itselleen parasta vaihtoehtoa, joten keskuskomitean pitää tehdä valinta hänen puolestaan. Vaikka olette saaneet hyviä kokemuksia lukemattomissa kaupungeissa maailmalla Uberistä ja vastaavista, niin kunnon kommunistin kuuluu tulla väliin ja suojella teitä omalta ymmärtämättömyydeltänne.
 
Nyt te ohitatte vasemmiston ylimmän ohjenuoran: ei kansalainen osaa valita itselleen parasta vaihtoehtoa, joten keskuskomitean pitää tehdä valinta hänen puolestaan. Vaikka olette saaneet hyviä kokemuksia lukemattomissa kaupungeissa maailmalla Uberistä ja vastaavista, niin kunnon kommunistin kuuluu tulla väliin ja suojella teitä omalta ymmärtämättömyydeltänne.

Tuo vasemmistokommari-argumentti alkaa olla jo aika kulunut. Somalian vapaa markkinatalous on myös hieno asia, siellä ei ole mitään turhia säädöksiä tai valtiota estämässä reipasta kapitalistia. Jos nyt kerran leikitään että on vain olemassa kaksi ääripäätä, eikä mitään väliltä.

Asiaan:

Uber kierrätti Iso-Britannian voittonsa Alankomaiden kautta Bermudan veroparatiisiin vuonna 2014..

http://www.48hills.org/2014/07/10/ubers-tax-avoidance-strategy-costs-government-millions/

Nyt on tullut ilmi ettei maksanut penniäkään veroja 2014, vaikka teki voittoa vajaa miljoona puntaa. Onneksi ei ollut yksityishenkilö, olisi varmaan joutunut vankilaan.

https://www.rt.com/uk/319161-uber-no-corporation-tax/
 
Tuo vasemmistokommari-argumentti alkaa olla jo aika kulunut. Somalian vapaa markkinatalous on myös hieno asia, siellä ei ole mitään turhia säädöksiä tai valtiota estämässä reipasta kapitalistia. Jos nyt kerran leikitään että on vain olemassa kaksi ääripäätä, eikä mitään väliltä.
Somalia on mielenkiintoinen esimerkki. Hyvä kun otit sen esiin. Eikö nykyinen anarkiakin ole johtanut parempiin tuloksiin kuin sitä edeltänyt vahva sosialistijohtaja? Ei päässyt Toveri Siadin komennossa Uber hillumaan maassa ja asiat eivät paremmin olisi voineet olla. En tiedä mitä oikein yrität edes yrität esimerkilläsi kertoa. Markkinatalous on huono, koska Somalia. Kommunismi rokkaa, koska Pohjois-Korea?
 
Eiköhän Uber ala maksaa veroja samantien, kun valtiot saavat elektronisen kaupankäynnin verolakinsa vastaamaan tätä päivää. Olisi noita mobiilisovellusten käyttöön soveltuvia verolakeja ollut jo jonkun verran aikaa säätää kohdalleen.
 
"Verohallinto linjaa, että niin sanottujen Uber-takseilla kuljettamisesta saatu tulo on veronalaista ansiotuloa"

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1445481437108.html

Otsikon linjaus on tietysti päivänselvä. Jutun biiffi tulee tässä: "Verottaja pitää ei-ammattimaista henkilönkuljetusta niin pienimuotoisena, ettei sitä pidetä verotuksessa elinkeinotoimintana." = ei edellytetä liikennelupaa.

Asia ei tietysti ole verohallinnon päätettävissä mutta tulkinnan henki on oikea.
 
Back
Ylös Bottom