Taksisovellukset ja taksipalvelujen muutos

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NHB
  • Aloitettu Aloitettu
Olisiko syytä käyttää Tukholman halvimpia Uber-hintoja tuossa vertailussa?

Kannattaisiko joskus kokeilla Uberiä? Viikonloppuna pahimpaan ruuhka-aikaan oli ruuhkakertoimena 2,0. Tuo piti hyväksyä kirjoittamalla kyseinen kerroin hyväksyäkseen tilaus. Mahtaako riittää sinulle, jottet kokisi tulleesi kusetetuksi? Tuolla hurjalla "ryöstökertoimella" 6,5 kilometrin kyyti edustavan auton takapenkillä maksoi noin viisi euroa. Kamalaa kusetusta.

Ei mitään kokemusta kyseisestä pavelusta mutta nettisivuilla hinnaksi mainitaan 5€ + 1,9€/km (minimimaksu 12€) niin miten selviää 6,5 km matkasta femmalla?

Edit: Helsingin hinta tuo minun mainitsema, jos heittää pahasti muista kaupungeista niin turha edes verrata.
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei mitään kokemusta kyseisestä pavelusta mutta nettisivuilla hinnaksi mainitaan 5€ + 1,9€/km (minimimaksu 12€) niin miten selviää 6,5 km matkasta femmalla?

Edit: Helsingin hinta tuo minun mainitsema, jos heittää pahasti muista kaupungeista niin turha edes verrata.
Joo en asu Suomessa.
 
Somalia on mielenkiintoinen esimerkki. Hyvä kun otit sen esiin. Eikö nykyinen anarkiakin ole johtanut parempiin tuloksiin kuin sitä edeltänyt vahva sosialistijohtaja? Ei päässyt Toveri Siadin komennossa Uber hillumaan maassa ja asiat eivät paremmin olisi voineet olla. En tiedä mitä oikein yrität edes yrität esimerkilläsi kertoa. Markkinatalous on huono, koska Somalia. Kommunismi rokkaa, koska Pohjois-Korea?

En minä tiedä miksi sinä otit kommarikortin esille. Minä otin toisen ääriesimerkin.

Onko sinun mielestäsi ok että kansainväliset korporaatiot pitävät Euroopan maita Somalian kaltaisena banaanivaltioina, missä käyttäytyvät miten haluavat, eivät seuraa paikallisia lakeja&säädöksiä koskien yritystoimintaa, ja lopuksi vielä kierrättävät banaanivaltiolta keräämänsä voitot Bermudan tai Luxemburgin kautta ?
 
Eli taksitolppa+puhelinkeskus ovat ainoa toivottava vaihtoehto, koska Somalia ja banaanivaltio. Nyt on saavutetty kyllä joku uusi mustamaalauksen taso, jonka takana olevaa logiikkaa en viitsi edes yrittää ymmärtää.
 
No Uberhan on käytännössä pyramidihuijaus ja taloudellisesti todella heikolla pohjalla. Miten muuten voisikaan olla, kun koko homma perustuu perustajan "Äkkiä vitusti massia ja Karibian meren saarelle lokoilemaan!" asenteeseen, ihan kuten hänen aiemmatkin bisneksensä. :D

Toistaiseksi Uber on tehnyt voittoa vain muutamissa USAn suurimmissa kaupungeissa, missä sillä ja Lyftillä olikin oikea markkinarako ja kysyntää, koska paikallinen se ns. perinteinen taksijärjestelmä oli ja osin on edelleen surkea ja mm. New Yorkissa ja Los Angelesissa oli kysyntään nähden aivan liian vähän takseja. Jos USAssa oikeus toteaa, että Uberin kuljettajat ovat palkallisia kuljettajia, niin sepä on sitten siinä. Jos Uberin johto ja omistajat olisi toiminut fiksusti, niin olisi ottanut softasta kertamaksuna esim. 10-50$, kuten yleensä mobiilisoftasta ja sitten oheen asiallisen ja kohtuullisen provikan, tyyliin 0,1-1%, eikä mitään riistoprovikkaa, eli 20%, kuten nyt. Lisäksi ei olisi ikinä kannattanut väittää olevansa yhtään minkäänlainen taksiyritys alunperinkään, eikä millään tavalla värvätä kuljettajia, vaan painottaa olevansa softafirma ja toimia softafirman tapaan ja pysyä muuten tiukasti erossa paskasta taksibisneksestä. Nyt Uber on ihan turhaan ja typerästi sotkeutunut liian paljolti surkean ohkaisen tuoton taksibisnekseen, eikä anna kuljettajien oikeasti toimia yksinyrittäjinä, vaan toimii heitä kohtaan diktatorisesti, kuten paska työnantaja. Vaan kun ei, asiallinen ja pitkäjänteinen softabisnes ei ole seksikästä kuulemma, nopea voitonmaksimointi on.

Lähteinä em. tekstille mm. seuraavat:
http://www.theguardian.com/technology/2015/aug/06/uber-losing-millions-dollars-documents-reveal
http://uk.businessinsider.com/ubers-revenue-profit-and-loss-2015-8?r=US&IR=T
 
Kun kerta Uber kohtelee kuljettajia noin hirveällä tavalla, niin minkä vuoksi yksikään kuljettaja sitä käyttää? Miksi kaikki eivät ole jo aika päiviä sitten siirtyneet käyttämään muita appseja? Itse en ainakaan ajaisi päiväkään minua riistävän diktatoorisen appsin kautta.
 
Koska se on tarjolla, oli kai jonkunlainen edelläkävijä ja kuten sanottua, jenkeissä tosiaan taksijärjestelmä oli (on varmaan vieläkin) todella puutteellinen, niin palvelun kuin taksien määränkin osalta. Täten Uberin kaltaiselle oli oikeasti kysyntää/tarvetta, joten alussa Uberkuskit tienasivat varmaan ihan kivasti. Sitten Uber leikkasi hintoja yksipuolisella päätöksellä -20% ja samaan aikaan lisäsi autojen ja kuljettajien määrää rajusti koko ajan, minkä takia tietenkin tienesti per kuljettaja tippui reippaasti.

Kyllähän vastaavanlaisten aplikaatioiden suhteen on tullut jo kilpailua, kuten kapitalismissa on tapana. Toivottavasti älyävät pysyä softafirmoina ja antavat niiden ihmisiä ammattimaisesti kuljettavien toimia rauhassa yksinyrittäjinä. Kyllä sitenkin voi tehdä voittoisaa bisnestä, onhan noita ihan nätisti tuottavia softafirmoja vaikka miten paljon. Harmi, että Suomessa sössittiin se Kutsuplus mellevillä verotukiaisilla ja sillä, ettei heti kärkeen lähdetty siitä, että toimitetaan yksin/pienyrittäjille järkevä softa (kyllä siinä on järkevä se perusperiaate, eli kyytien yhdisteleminen, että luodaan taksien ja bussien väliin kyytipalvelu) ja annetaan sen jälkeen homman pyöriä rauhassa. Mutta saapi nähdä lähivuosina, ehkä Kutsuplussan toinen kierros älytään järkätä fiksummin. Kumminkin perusjuttu on, että jos ihmisen kuskaamista kustomoidaan/yksilöidään maantieteellisesti ja ajallisesti (mikä on taksipalvelun perusjuttu ollut aina), niin se ei voi ihmistyövoimalla kovin halpa kyyti silloin olla, ei bussilipun hintainen, kuten Kutsuplussassa väkisin yritettiin verotukiaisilla saada aikaan. Mutta Kutsuplussan ydinidea on järkevä ja uskon, että siitä voidaan saada oikeasti hyvä kyytipalvelu ja bisnes.
 
Sen verran Uberista kommentoisin, että onhan se hämmästyttävää, mitä firma on lyhyessä ajassa saanut aikaan. Aika harvoin käy niin, että joku yritys voi vaan alkaa rikkoa paikallisia lakeja tuhansissa kaupungeissa ja poliitikot antavat vaan peukkua, että hyvä homma. Samaten merkittävän rahoituksen hakeminen liiketoimintaan, joka ei ole hakuhetkellä laillista, on aikamoinen saavutus. Uber on näyttänyt sen, että ihmiset käyttävät taksikyytejä paljon enemmän, jos palvelua on helppo käyttää, tarjonta on joustavaa ja hinnat määräytyvät kysynnän mukaan.

Noista vuosituloksista sen verran, että nykyisellä valuaatiolla on ihan sama, paljon firma tekee tappiota. Tällaiset kaksipuoliset internet liiketoimintamallit päätyvät yleensä tilanteeseen, missä yksi firma dominoi - kukaan ei halua ladata ja opetella uutta sovellusta kun menee eri kaupunkiin. Joten todennäköistä on, että maailman lähestulkoon kaikki taksikyydit välitetään yhden palvelun kautta loppupelissä. Tuo voittajafirma on sen verran kannattava, että miljardi sinne tai tänne matkalla tuohon asemaan on sijoittajan kannalta epäolennaista.
 
Harmi, että Suomessa sössittiin se Kutsuplus mellevillä verotukiaisilla ja sillä, ettei heti kärkeen lähdetty siitä, että toimitetaan yksin/pienyrittäjille järkevä softa

Uberia ja muita jenkkejä vastaan on aika paha lähteä täältä suomesta kilpailemaan, joten bisnesmielessä vaihtoehtona ei paljoa ole kuin julkisen puolen kanssa veljeily ja tukiaisten lypsäminen niin paljon kuin kykenee. Kukaan normaali ihminenhän ei ala maksamaan mistään kimppakuljetuksista paria euroa enempää, joten se toimiva markkina on sotekyydeissä ja muissa köyhien kyykytyksissä.
 
Uber kun ratkaisee suurkaupunkien työmatkalaisten kimppakyydit ja samalla saasteongelmaa ollen kuitenkin monin paikoin laiton aletaan olemaan jo jännän äärellä. Onko oikein ottaa oikeus omiin käsiin ja kehittää siitä toimiva liiketoimintamalli jos lopputuloksena on puhtaampi maailma.

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/a...edullisesta-tuli-vielakin-edullisempi/5616606

Kannattaisi valtioiden ottaa lakki käteen ja pyrkiä yhteistyössä eri osapuolten kanssa sopia pelisäännöt ja saada kaikki noudattamaan ne. Ennemmin tai myöhemmin taistelu tuulimyllyjä vastaan tuomitaan hävityksi kuitenkin.
 
Uber kun ratkaisee suurkaupunkien työmatkalaisten kimppakyydit ja samalla saasteongelmaa ollen kuitenkin monin paikoin laiton aletaan olemaan jo jännän äärellä. Onko oikein ottaa oikeus omiin käsiin ja kehittää siitä toimiva liiketoimintamalli jos lopputuloksena on puhtaampi maailma.
Niinpä. Uberin strategia on ollut miellyttää republikaanien ja demokraattien urbaania äänestäjäkuntaa suurinpiirtein saman verran. Näin on poliitikkojen ollut hankalaa lähteä tappelemaan äänestäjiään vastaan.
 
Valopilkku toimii ihan jees, mutta mieluummin tilaan taksin esimerkiksi suorataksin kautta. Eipä ole ollut ongelmia.
Jätän eriävän mielipiteen. Viimeksi kun kokeilin Valopilkkua, niin tuon alkeellisen appsin rajoitteet tulivat korostetusti esille. Taksin tilaus toimi normaalisti ja pian softa ilmoittikin kyydin olevan saapunut. Kävelin Solnasta pihalle noin minuutti ilmoituksen saapumisen jälkeen. Taksia ei näy missään, eikä sovellus osaa antaa mitään informaatiot kuin sen, että taksi on saapunut. Yritän soittaa keskukseen, mutta en pääse läpi. Pysäytän pian ohi ajavan vapaan taksin. Taksari kysyy, että olenko tilannut jo taksia. Kerron tyhmyyksissäni rehellisesti sen, mitä on tapahtunut. Tämän jälkeen pysäyttämäni taksai yrittää selvittää tilannetta ja miettii voiko poimia mua kyytiin. Noin kymmenen minuutin arpomisen jälkeen taksari uskaltautuu ottamaan minut asiakkaakseen.

Minkä hemmetin vuoksi tuossa Valopilkussa ei ole edes mahdollisuutta soittaa suoraan kuskin ja asiakkaan välillä? Ei tuotamvoi edesmverrata normaaleihin appseihin. Ennemminkin vertaisin valopikkua 15 vuotta vanhoihin tekstaritilauksiin.
 
Koska se on tarjolla, oli kai jonkunlainen edelläkävijä ja kuten sanottua, jenkeissä tosiaan taksijärjestelmä oli (on varmaan vieläkin) todella puutteellinen, niin palvelun kuin taksien määränkin osalta. Täten Uberin kaltaiselle oli oikeasti kysyntää/tarvetta, joten alussa Uberkuskit tienasivat varmaan ihan kivasti. Sitten Uber leikkasi hintoja yksipuolisella päätöksellä -20% ja samaan aikaan lisäsi autojen ja kuljettajien määrää rajusti koko ajan, minkä takia tietenkin tienesti per kuljettaja tippui reippaasti.

En kyllä noilla perusteilla orjuuttaisi itseäni hetkeäkään, vaan valitsisin jonkin toisen palvelun, jos tilanne olisi puoliksikaan yhtä tympeä kuin kuvailit. Uberin lisäksi esimerkiksi kotikaupungissani on tarjolla lukuisia kilpailijoita ja vaihtoehtoja. Itsekin vuorottelen kolemen eri appsin välillä sen mukaan, mikä tarjoaa kyydin nopeiten tai mistä löytyy sopivin autoluokka kysyiseen tarpeeseen. Tarjolla on lukuisia vaihtoehtoja, mutta jostain syystä se Uber näyttää kelpaavan hyvin. Tulee väkisin mieleen, ettei Uber nyt niin kovin pahasti voi kuskeja alistaa, koska jokainen kuski on vapaa valitsemaan appsinsa.
 
Back
Ylös Bottom