Takareidet

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jalkapäivänä takareisille teen seuraavia:
-polvien koukistus koneessa
-pakarakone
-suorin jaloin maastaveto
Toistot 3x 8-25, riippuen onko kevyt/keskikova/kova

Selän kanssa vaan tahtoo usein tulla ongelmia, jolloin sjmv jää suosiolla pois treenikerrasta. Olisiko teillä kertoa jotain liikkeitä pakaroille/takareisille sjmv:n tilalle?

Catherina sanoi:
Selän kanssa vaan tahtoo usein tulla ongelmia, jolloin sjmv jää suosiolla pois treenikerrasta. Olisiko teillä kertoa jotain liikkeitä pakaroille/takareisille sjmv:n tilalle?

Hyvää huomenta -liike

Tätä ekaa teen itse mieluummin kuin tuota jälkimmäistä:

http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBBentKneeGoodMorning.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBGoodMorning.html

Edit: Luettuani tekstisi kokonaan... HH ottaa myös selkään, joten kokeile käykö liike sinulle.

Tosiaan tuohon jälkimmäiseen viitaten: vaikka exrx.net onkin loistavan kattava sivusto ja liikkeistä saa idean mitä kullakin tarkoitetaan, tulee tuon ukkelin esityksistä usein mieleen 65-v kaikenkuntosaliharjoittelustakintietävän yläasteen vanhanajan liikunnanopettajan "esimerkki".

Myös jalkaprässiä voi tehdä niin, että se ottaa lähinnä takareisiin ja pakaroihin. Jalat laitetaan aivan levyn yläreunoihin siten, että päkiät ovat levyn ulkopuolella. Painon pitäisi tulla oikeastaan kantapäille.

Tällainen takareisiprässiliike ottaa yllättävän hyvin takareisiin, vaikka näyttääkin vain jalkaprässiltä leveällä ja korkealla jalka-asennolla.

Hulkki sanoi:
Myös jalkaprässiä voi tehdä niin, että se ottaa lähinnä takareisiin ja pakaroihin. Jalat laitetaan aivan levyn yläreunoihin siten, että päkiät ovat levyn ulkopuolella. Painon pitäisi tulla oikeastaan kantapäille.
Tai vastaavasti Smith-koneessa niin, että laitat jalat tosi eteen ja ikäänkuin istut 90 asteen kulmaan.

Löytyykö saliltasi takareisille konetta jossa olisit istuen tai seisten?
Tai sitä (mikä ihme sen nimi nyt olikaan) missä voit tehdä avustettuja leuanvetoja? Sitäkin voi kivasti väärinkäyttää takareisi/pakara laitteena...

Tuonne mimmien puolelle laitoinkin jo siihen pallo-ketjuun liikkeen takareisillekin.

Hulkki sanoi:

Tällainen takareisiprässiliike ottaa yllättävän hyvin takareisiin, vaikka näyttääkin vain jalkaprässiltä leveällä ja korkealla jalka-asennolla.

:kippis1:

Tuo liike kuuluu joka jalkareenini valikoimaan. Vielä, jos prässissä on ns. potkulevyn säätö niin tuntuma sen kun paranee (laittaa mahdollisimman loivaan kulmaan itsestä poispäin). Olen myös kokeillut ko. liikettä soveltaa Smithiin kyykyn muodossa eli laittaa jalat mah eteen, mutta paketti ei oikein pysynyt kasassa. Pitäydyn siis prässissä.

Ps. tuo levyn säätöselitys ei ainakaan näytä kovinkaan selvältä, mutta olkoon.

Hulkki sanoi:

Itse olen käyttänyt tuota liiketta, ja minulle se on kyllä toiminut. Kun muistaa, ettei käytä kelkkaa liian matalalla, ettei selkä taitu, niin ei pitäisi selkäänkään kovin ottaa. :thumbs:

Miten te muuten teette ton hyvää huomenta liikkeen? Jalat ihan suorassa vai vähän koukussa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Omalla salilla ei oikein noita takareiden reenaus koneita ole niin tämmöistä olen tehnyt sitten vika liikkeenä kun olen ensin suorin jaloin maasta vedon sekä taka reidet istuen tehnyt: Pull Through

Ei tunnu selässä, mutta tuntumaa saa tuonne jalakojen taka osiin.

Yhdys sanat? Mitä ne on?

Jos haluaa takareisiin poltetta Smithissä niin se askelkyykky kannattaa tehdä niin, että ottaa piiiiiitkän askeleen ja itse liike on hyvin pieni, oliskohan jokusen sentin, tuntuu ihan kivasti.
Tarkemmin tämä liike on esitelty Pauliina Taluksen kirjassa....

Sitten voi tietysti kysyä että mitä nämä ongelmat selän kanssa ovat? Lihasväsymystäkö? Löytyykö joku vamma? Onko tekniikka kunnossa?

Suorin jaloin maastavetoa ei mun mielestä tarvi tehdä niin pirskatin matalalle kuin usein näkee. Tekee vaan niin alas sen venytyksen että pysyy selkä hyvässä paketissa. Tankoa ei tarvitse viedä nilkkoihin asti.

Kokeile siirtää SJMV ekaksi liikkeeksi. Kun teet sen ekana, ja takareisissä on vielä puhtia, ei liike mene niin paljon selälle.

Kokeile tavallista maastavetoa. Se ei rassaa mun mielestä selkää niin pahasti, mutta vahvistaa koko kropan takaosaa mainiosti.

Ei heti kannata lannistua jos joku liike (varsinkin erinomainen perusliike) on tuottavinaan ongelmia. Selänkin kanssa on vähän niin, että jos jättää tekemättä kaikki "isot" selkää vahvistavat liikkeet, niin se selkä jää heikoksi ja ongelmaiseksi.

P.S. Toi pull through on hyvä liike myös :thumbs: itse olen tehnyt sitä pyöreällä selällä, tulee mainio punppi alaselkään!

Ei ole lihasväsymystä. Ristiselän kieppeillä vaan alkaa toisinaan jatkuva särky, joskus voi vihlastakin. Olen pitkäselkäinen&pitkä,suvussa selkävikaisia löytyy... Yritän aina tehdä kaikki liikeet selkää varoen, ekaks vatsa sisään tiukaksi tukemaan korsettia ja sitten selkä suorana.
Venyttelyssä panostan aina takareisiin ja pakaroihin, sillä ainakin spinningin jälkeen huolimaton jalkojen venyttely kostautuu alaselän kipuiluna.
Kiroan tällä hetkellä eniten työpaikan tuolia, joka ei tue lainkaan. Ryhdikkäänä istun, mut alaselkä mutkalla.Pah, pari viikkoa enää.

No, en nyt ole selkävammainen koko ajan, mutta koitan jo ennelta välttää selälle haitallisia tilanteita.

PMLats sanoi:
Suorin jaloin maastavetoa ei mun mielestä tarvi tehdä niin pirskatin matalalle kuin usein näkee. Tekee vaan niin alas sen venytyksen että pysyy selkä hyvässä paketissa. Tankoa ei tarvitse viedä nilkkoihin asti.

Kokeile siirtää SJMV ekaksi liikkeeksi. Kun teet sen ekana, ja takareisissä on vielä puhtia, ei liike mene niin paljon selälle.
Samaa mieltä olen ja hyviä vinkkejä. Mulla laskeutuu tuossa liikkeessä vain hieman (muutama sentti) polvien alapuolelle tanko. Hyvin on takareisissä lyhyemmälläkin liikeradalla SJMV tehtynä poltellut, ei kyllä itse reenin aikana, mutta parin päivän ajan sen jälkeen kyllä.

iivili sanoi:
Samaa mieltä olen ja hyviä vinkkejä. Mulla laskeutuu tuossa liikkeessä vain hieman (muutama sentti) polvien alapuolelle tanko. Hyvin on takareisissä lyhyemmälläkin liikeradalla SJMV tehtynä poltellut, ei kyllä itse reenin aikana, mutta parin päivän ajan sen jälkeen kyllä.

Joo sama juttu mullakin. SJMAVE ei tunnu takareiskoissa paljoa itse liikkeen lälkeen salilla mutta seuraavina päivinä huomaa että se toimii, sillä ennen kun otin ohjelmaani SJMAVEn tein pelkkää reisikoukistusta ja ei ollu koskaan takareiskat kipeenä seuraavina päivinä.

iivili sanoi:

Samoja huomioita täälläkin. Pienemmillä painoilla tulee mentyä vähän syvempään mitä suuremmilla ja ihan mukavalta tuntunut näin tähän asti. Silleen teen että paketti ei missään vaiheessa hajoa ja joskus se tarkottaa "vajaampia" toistoja. Mutta menee kyllä silti hienosti perille takareisille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom