Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja baller
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Yksi syy onnettomuuteen ei ole ylinopeus tuossa tapauksessa. Pihalle oltais menty joka tapauksessa, ehjässä vankkurissa pysyy kaikki osat mukana vauhdista riippumatta. Jos nopeutta on 120km/h kun fillari irtoaa, moottoritiellä ollaan turvallisesti rajoituksen mukaisessa nopeudessa, eikä tilanteessa käy kenellekkään mitään? Jos nopeutta on samaiset 120km/h ja tien rajoituksena 80km/h, onkin ylinopeutta 40km/h ja renkaan irrotessa viikatemies niittää satoa? Vai meniköhän sittenkään noin?

Vaikka renkaan irtoaminen ei johtuisi ylinopeudesta niin se että henki lähtee sen irtoamisen seurauksena voi hyvinkin johtua siitä. On se vaan vähän toista suistuatieltä 100km/h vs. 150km/h. Eli vaikka päästään sanomaan, että onnettomuuden syy ei ollut ylinopeus niin ei se paljoa lämmitä jos seuraus oli kuitenkin kuolema, joka johtui todennäköisesti ylinopeudesta.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tätä mä en kyllä ymmärrä. Musta autoteollisuus on vanhoja nopeusrajotuksia jo valovuosia edellä, eikä uusilla autoilla oo mitään ongelmaa päästellä moottoriteillä sitä 160km/h+.

Yks asia ei ole muuttunut ja se vaikuttaa varmaan aika isosti onnettomuuksiin. Nimi on reaktioaika. siihen ei (kai?) vielä ole autoteollisuus keksinyt apuvälinettä.

160 kun päästelet motarilla ja joku lätsäpää köröttelee 80kmh/h väistäen ketun jäämiä niin äkkiä tulee perä vastaan.

Ihan kokemuksesta kerron. takapenkinpojilta voi kysellä miltä tuntuu "paniikkijarrutus" pikkubussissa kaljapullo kädessä :D. Onneksi ei kukaan ei loukannut, mutta liki oli. Pikkubussissa oli varmaan kaikki maailman kirjanyhdistelmät, mutta meinas silti selväpäiselle, virkeälle kuskille käydä kömpelöt.

En siis ajanut pikkubussilla 160 vaan 90-100km/h kun joku vatipää oli pysähtynty moottoritien ohituskaistalle:hyvä:. Rekkojen vieressä ohituskaistalla alkoi jännäkakkaa pukkaamaan aika vahvasti siinä kohtaa, kun ymmärsin papparaisen takavalojen olevan paikallaan. Ääriesimerkki, mutta 160km/h autolla kuin autolla olis pitänyt harvinaisen kiirettä pysähtyä.

Kyllä nopeuksia voidaan nostaa hiukan. JOku 160km/h nyt on jo liioittelua parhaimmillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Joku saksankävijä voiskin sitten kertoa, että miten noi vapaat nopeudet siellä toimii, kun kerta Suomessa nopeusrajotusten nostaminen ei oo perusteltua. Eikö meillä vaan osata, vai mistä johtuu, ettei täällä anneta laillisesti ajaa lujempaa olosuhteiden salliessa?
 
Kuolinluvut liikenteessä on kyllä nousussa jälleen tänäkin vuonna. Huolimatta siitä, että uudempia autoja on enemmän ja enemmän liikenteessä. Osasyy tähän on se, että (osasta) ihmisistä on tullut yli-itsevarmoja ja eivät osaa suhteuttaa ajotapojaan keliolosuhteisiin. Rajoitukset on nyt mitä ne on, enemmän ihmisten pitäisi osata ajaa tilanteen ja kelin mukaan.

Kummallista mun mielestä on se, että suurin osa autoilijoista pitää autolla ajamisesta. Silti kaikilla tuntuu olevan kauhea kiire, ja mitä nopeammin ollaan perillä sen parempi. Vaikka ei olisi kiirekään mihinkään. Pitää ajaa kovempaa ja ohitella, vaikka sen takia että olisi kaksi minuuttia nopeammin kotona.
 
Vaikka renkaan irtoaminen ei johtuisi ylinopeudesta niin se että henki lähtee sen irtoamisen seurauksena voi hyvinkin johtua siitä. On se vaan vähän toista suistuatieltä 100km/h vs. 150km/h. Eli vaikka päästään sanomaan, että onnettomuuden syy ei ollut ylinopeus niin ei se paljoa lämmitä jos seuraus oli kuitenkin kuolema, joka johtui todennäköisesti ylinopeudesta.
Jos nopeusrajoitus olisi 150km/h, niin silloinko ei vastaavassa tilanteessa kuolisi? Silloin ei olisi ylinopeutta ajettu, mutta metsään menty kuitenkin. Vrt. tuo esimerkkini 80km/h ja 120km/h rajoituksista, joita löytyy samalta tieltä, muutamien kilometrien päästä toisistaan. Tie (esimerkkinä Lahdentie Stadista lähdettäessä) itsessään siis on ihan samanlainen, rajoitus vaan on eri. Onko siinä turvallisempaa ajaa pusikkoon 120km/h rajoituksen alueella kuin 80 alueella?
 
Zone-sarja -42%
Intissä kun olin niin omasta komppaniasta kuoli yksi varusmies ja lisäksi kaksi loukkaantui vakavasti. Takaa tuli samasta joukko-osastosta samalle viikonloppuvapaalle lähtenyt alokas 60km/h ylinopeudella ja lähti keltaisen viivan kohdalla ohittamaan muutaman auton jonoa.

Se jono oli siinä siksi, että nämä inttikaverit olivat kääntymässä tien vasemmalla puolella olevan kaupan (tämän takia siinä oli se sulkuviiva ja alempi nopeusrajoitus vaikka tietä näki pitkälle eteenpäin) pihaan olusia hakemaan ja ehtivät juuri kääntyä vasenta kaistaa takaa tulevan eteen, joka siis ajoi kääntyvän auton vasemmasta kyljestä sisään reilun satasen vauhdilla. Ihme etteivät kaikki kuolleet - aiheuttajalle ei käynyt kuinkaan eikä kaveri meinannut moisen pikkujutun takia ajotapoja muuttaa.

Niillä rajoitusten vaihteluilla on yleensä joku syy...
Usassa on sentään se hyvä puoli että siellä on mahdollista saada tuo kuski murhasta vankilan taakse elinkautiseen. Suomessa ei. Kai kuolleen perhe kosti ton jollakin verisellä tavalla. Vaikka pää irti miekalla.
 
Joku saksankävijä voiskin sitten kertoa, että miten noi vapaat nopeudet siellä toimii, kun kerta Suomessa nopeusrajotusten nostaminen ei oo perusteltua. Eikö meillä vaan osata, vai mistä johtuu, ettei täällä anneta laillisesti ajaa lujempaa olosuhteiden salliessa?
Ihan hyvin ne sielä toimi. Vasemmanpuoleisella kaistalla sai päästellä vapaasti ja oikealla ajoi raskaskalusto. Keskellä mentiin sitten jotain 120kmh.

 
Kuolinluvut liikenteessä on kyllä nousussa jälleen tänäkin vuonna. Huolimatta siitä, että uudempia autoja on enemmän ja enemmän liikenteessä. Osasyy tähän on se, että (osasta) ihmisistä on tullut yli-itsevarmoja ja eivät osaa suhteuttaa ajotapojaan keliolosuhteisiin.

"Kuolinluvut" muka nousussa?!

Tuo nyt on tyylipuhdasta poliisin p**kapuhetta.

Tilastokeskuksen mukaan tänä vuonna on tammi-syyskuussa liikenteessä kuollut 53 ihmistä vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

http://www.tilastokeskus.fi/til/ton/2008/09/ton_2008_09_2008-10-23_tau_001.html

Mielestäni 53 säästynyttä ihmishenkeä on niin suuri määrä, että poliisikaan ei sitä voi vähätellä.
 
"Kuolinluvut" muka nousussa?!
Tuo nyt on tyylipuhdasta poliisin p**kapuhetta.
Tilastokeskuksen mukaan tänä vuonna on tammi-syyskuussa liikenteessä kuollut 53 ihmistä vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.
http://www.tilastokeskus.fi/til/ton/2008/09/ton_2008_09_2008-10-23_tau_001.html
Mielestäni 53 säästynyttä ihmishenkeä on niin suuri määrä, että poliisikaan ei sitä voi vähätellä.

Tamä sama about 50 liinekteessä kuollutta vähempi kun viime vuonna tuli juuri eilen poliisin suusta poliisi tv:ssä
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No perskeles.

Tieliikenteen turvalllisuus parantunut

Liikennekuolemien määrä väheni alkuvuoden aikana selvästi. Tammi-syyskuussa menehtyi 236 ihmistä, mikä on 53 vähemmän kuin vuoden 2007 vastaavana aikana.

Myönnän virheeni. Joskus alkuvuodesta ennusteet vain näyttivät aikas synkältä. Mutta ei nyt tarvitse kumminkaan hermostua.

Ja jos on laskussa, niin helvetin hyvä.
 
Nopeusrajoitukset on turhia:

perho2410SL_uu.jpg
 
Nopeusrajoitukset on kyllä tarpeellisia, mutta ne voisi olla korkeampiakin. Osa porukasta kun kerran ei vain kykene hallitsemaan autoa korkeammissa nopeuksissa. Liikennehän on täynnä huonompia autoja kuin valtavirralla, uusia kuskeja, vanhuksia jne.
 
Mikäköhän on ollut rajoitus kuvan tapauksessa?

Väitätkö, että olisi voitu estää tiukemmilla nopeusrajoituksilla?

Jos nopeusrajoitus olisi ollut vaikkapa 60:n sijaan 50:tä, niin mitään ei olisi tapahtunut, vai? Sanonpa suoraan, että turhaa hurskastelua, koska tuollaiseen kaahaamiseen ei nopeusrajoituksilla ole mitään vaikutusta. Edes satasen vauhdista auto ei hajoa noin totaalisesti ellei aja junan alle.
 
Mikäköhän on ollut rajoitus kuvan tapauksessa?

Väitätkö, että olisi voitu estää tiukemmilla nopeusrajoituksilla?

Jos nopeusrajoitus olisi ollut vaikkapa 60:n sijaan 50:tä, niin mitään ei olisi tapahtunut, vai? Sanonpa suoraan, että turhaa hurskastelua, koska tuollaiseen kaahaamiseen ei nopeusrajoituksilla ole mitään vaikutusta. Edes satasen vauhdista auto ei hajoa noin totaalisesti ellei aja junan alle.

Nopeusrajoitukset on siis turhia, koska ne ei vaikuta kaahaukseen, mutta samalla suomen teillä voisi nopeusrajoituksia nostaa koska ne on turhia onnettomuuksien valossa. :jahas:
 
Jos nopeusrajoitus olisi 150km/h, niin silloinko ei vastaavassa tilanteessa kuolisi? Silloin ei olisi ylinopeutta ajettu, mutta metsään menty kuitenkin. Vrt. tuo esimerkkini 80km/h ja 120km/h rajoituksista, joita löytyy samalta tieltä, muutamien kilometrien päästä toisistaan. Tie (esimerkkinä Lahdentie Stadista lähdettäessä) itsessään siis on ihan samanlainen, rajoitus vaan on eri. Onko siinä turvallisempaa ajaa pusikkoon 120km/h rajoituksen alueella kuin 80 alueella?
Jos Suomessa kauttaaltaan nostettais rajoituksia (esim. 80->100, 100->120 ja 120->150) niin aivan varmasti kuolisi enemmän ihmisiä. Talvirajoitusten vaikutus onnettomuustilastoihin on jo kiistattomasti osoitettu.

Modernit autot ovat tottakai parempia sekä ajo-ominaisuuksiltaan (aktiivinen turvallisuus) että onnettomuusturvallisuudeltaan (passiiviset turvaominaisuudet). Täällä tuntuu olevan moni sitä mieltä, että tietty määrä ihmisiä pitää joka vuosi liikenteessä saada hengiltä. Helpoiten tämä tietenkin tapahtuisi ulosmittaamalla autojen kehittyminen nostamalla vastaavasti nopeusrajoituksia.

Itse olen sitä mieltä, että mieluummin tuolla kehittyneellä turvallisuudella voitaisiin vähentää liikenteessä kuolleiden ja loukkaantuneiden määriä. Näin säästettäisiin aika tavalla verovaroja.
 
Nopeusrajoitukset on turhia:

perho2410SL_uu.jpg

"Tapahtuman selvittämistä vaikeutti se, että kaikki autossa olleet henkilöt sinkoutuivat ulos autosta."

Niin - eihän tossa enää edes oo autoa mihin olis voinut jäädä :(
Vaatii kyl varmaan aikamoisia hermoja palomiehiltä/poliiseilta mennä keräilemään palasia tollasten jäljiltä.
 
No perskeles.

Tieliikenteen turvalllisuus parantunut

Ja jos on laskussa, niin helvetin hyvä.


Synkältä näyttää jälleen, ainakin tämä päivä. Viisi kuollutta, kolme Perhossa ja kaksi Tuuloksessa.

Kummallakaan "onnettomuudella" ei ole ollut mitään tekemistä nopeusrajoitusten kanssa. Perhossa syynä aivan tolkuton kaahaus ja Tuuloksessa 2,3 promillen kännissä ollut naisrattijuoppo tappoi vastaantulleen pariskunnan.

Valitettavia tapauksia molemmat, mutta nopeusrajoitusten kiristämisellä ei näitä(kään) olisi estetty.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom