Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja baller
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Heh, minkäs lempinimen mulle keksit kun ajoin joskus 30km/h rajotuksella 110km/h?

Asiallinen posti sulta, viestin asiapitoisuuskin hipoi forumin huippuluokkaa.

Jos teit sen koska olit viemässä ampumahaavan saanutta pikkutyttöä sairaalaan niin ainoastaan syvimmän kunnioitukseni. Jos taas teit sen koska halusit elvistellä kavereilles ja tuntea olevas kova jätkä niin varmaan samalla sanalla kuvailisin sinuakin. Ihmisiä kuolee vuosittain lukemattomia teiän kaltasten runkkareiden takia. Mee elvistelemään niiden omaisille.
 
Jos teit sen koska olit viemässä ampumahaavan saanutta pikkutyttöä sairaalaan niin ainoastaan syvimmän kunnioitukseni. Jos taas teit sen koska halusit elvistellä kavereilles ja tuntea olevas kova jätkä niin varmaan samalla sanalla kuvailisin sinuakin. Ihmisiä kuolee vuosittain lukemattomia teiän kaltasten runkkareiden takia. Mee elvistelemään niiden omaisille.
Sitä syytä en nyt ala tähän sinulle erittelemään, koska syy oli henkilökohtainen, kiire oli ja olin tuolloin lievästi sanottuna poissatolaltani.

Haluatko vielä pikkasen kehua?
 
Sitä syytä en nyt ala tähän sinulle erittelemään, koska syy oli henkilökohtainen, kiire oli ja olin tuolloin lievästi sanottuna poissatolaltani.

Haluatko vielä pikkasen kehua?

No löl. Ensin ylpeilet sillä ja sitten tulee "nyyh siis olin niinQ tod järkyttyny omg".

Hätätilanteet on hätätilanteita.
 
Vitun apina mä sillä mitään ylpeilly. Huomasin vain että kun olet tuollainen nuhteeton kansalainen niin sinulla on varaa haukkua toisia. Ajattelin että keksit minulle yhtä hyvän lempinimen.

Lopetetaan OT, ei johda kuitenkaan loppupeleissä mihinkään.
 
Zone-sarja -42%
Vitun apina mä sillä mitään ylpeilly. Huomasin vain että kun olet tuollainen nuhteeton kansalainen niin sinulla on varaa haukkua toisia. Ajattelin että keksit minulle yhtä hyvän lempinimen.

Lopetetaan OT, ei johda kuitenkaan loppupeleissä mihinkään.

"Heh, minkäs lempinimen mulle keksit kun ajoin joskus 30km/h rajotuksella 110km/h?"

No et sä sitä häpeillytkään.

Haukun kaikkia niitä jotka vaarantaa toisten turvallisuuden tyhmyytensä takia.


Mut joo, lopetetaan toki.
 
Alkuperäinen väite löytyy tilastona jostain, oli Tuulilasissa alkuvuonna ja luku oli jotain 3,7%...ei hajuakaan pitääkö paikkaansa, yritin sitä netistä kaivella mutta tuloksetta...
No tältä sivulta löytyy raportti, josta tuon quoten löysin. Taulukko 63 sivulla 44. Yksittäisistä syistä tuo on toiseksi yleisin (vuonna 2006) ja on osatekijänä 50%ssa k.o. vuonna tapahtuneista tutkijalautakunnan analysoimista onnettomuuksista.

Tuulilasi tai Konepelti, tuo 3,7% on täyttä tuubaa.
 
Kun tieltä suistuminen on vuodesta riippuen joko yleisin tai toiseksi yleisin kuolonkolarityyppi, on tuohon 3%iin kyllä ylivoimaisen vaikeata uskoa. Harvemmin onnettomuuksilla on yhtä ainoaa syytä, mutta ylinopeuden vaikutusta osasyynä pitäisin kyllä 97% uskottavampana lukuna kuin 3%.
Sen mitä tuota tutkimusta nopeasti vilkaisin, niin moottoriteillä ei kuolonkolareita juurikaan tapahtunut. Luulisi että siellä lakoaisi porukkaa kuin sodassa, kun siellä ajetaan niin hirvittävän kovaa. Ja tuo lainaamasi kohta, jossa nopeuden todetaan olleen osallisena 50% onnettomuuksista, sisältää kuitenkin kohdan:

esim. ylinopeus, liian suuri nopeus olosuhteisiin, taitoon tai ajoneuvoon nähden

Eli tuohon 50 prosenttiin on ympätty ylinopeuden lisäksi liian suuri tilannenopeus, kädettömät kuskit, kuin huonokuntoiset ajoneuvotkin. Eli ylinopeus ei suoraan ole ollut syyllinen puoleen onnettomuuksista, vaan jonkun muun syyn takia on pölähtänyt. Esimerkkinä voisi mainita jos joku ajaa 2 promillen jurrissa ylinopeudella kolarin, ei syynä ole ylinopeus. Tai jos jollain irtoaa autosta rengas ajettaessa ylinopeutta, ei onnettomuuden syynä ole ylinopeus.
 
Eli sun logiikalla jos autosta irtoaa rengas 185km/h vauhdissa ja seurauksena lähtee henki, ei yksi syy onnettomuuteen ole ylinopeus ellei renkaan irtoaminen johtunut nimenomaan ylinopeudesta?

Nimittäin se hengenlähdön todennäköisyys tuollaisessa tapauksessa kasvaa todennäköisesti nopeuden neliönä ja lisäksi vehkeen pitäminen lapasessa sen renkaan irtoamisen jälkeenkin lienee matalammalla nopeudella helpompaa.

Näinollen ylinopeus olisi tuollaisessa tilanteessa osasyy, enkä noissa aiemmissa viesteissäni ole mitään muuta väittänytkään. On aika peeloa etsiä tilastoista sellaisia onnettomuuksia, jotka ovat johtuneet vain ja ainoastaan ylinopeudesta ja sitten sen perusteella väittää ettei ylinopeus aiheuta vaaraa.

Vaikka olisit Räikkösta parempi ajotaidoiltasi etkä välitä omasta hengestäsi niin aiheutat niille "kädettömille kuskeille" lisääntyneen riskin kuolla liikenteessä jo ylität reilusti nopeusrajoituksen.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vaikka olisit Räikkösta parempi ajotaidoiltasi etkä välitä omasta hengestäsi niin aiheutat niille "kädettömille kuskeille" lisääntyneen riskin kuolla liikenteessä jo ylität reilusti nopeusrajoituksen.

Voiko paremmin enään sanoa?

Näitä liikenteen vaarantajia näkee paljon maantiellä, kun lähtevät "tehokkaalla" CDI mersullaan ohittamaan vaikka näkevät että tulee porukkaa vastaan.
Kyllähän ne kerkeää ohi, mutta vastaantuleva saattaakin olla vanhempi ihminen kuka ajaa vuodessa max. 1000km ja nekin vain kesällä. Vastaantuleva saattaa hahmottaa tilanteen väärin ja väistää pahimmassa tapauksessa jopa vasemmalle, suoraan vastaantulevan liikenteen eteen.

Pointtina siis, että vaikka sinulla pysyykin auto hanskassa ja luet liikennettä sujuvasti, niin muilla ei välttämättä pysy ja liikenteen lukeminen on olematonta.

Eilen taas tuli tällainen mersu-sankari vastaan. Lähdin ajamaan 45km matkaa ja heti alussa huomasin peileistä, että mersu ohittelee hulluna porukkaa. Siinä se paineli mustaki ohi tiukassa välissä ja hävis aikanaan näkymättömiin jonon eteen.
Kun olin melkein perillä, niin huomasin tutun mersun ajavan mun edellä. Tiesin ennakkoon, että matkan puolenvälin jälkeen on risteys josta suurinosa kääntyy pois edestä.
Käännyttiin samalle pihalle kohde-paikkakunnalla, se voitti ohittelemalla hulluna aamuruuhkassa yhteensä noin kolme sekuntia :hyvä:
Oli kiva kysyä, että: "noh, oliko kiire?"
 
Vaikka olisit Räikkösta parempi ajotaidoiltasi etkä välitä omasta hengestäsi niin aiheutat niille "kädettömille kuskeille" lisääntyneen riskin kuolla liikenteessä jo ylität reilusti nopeusrajoituksen.

Jep, varsinkin nyt kun motarilla on tullut tavaksi antaa tietä rampilta tuleville, ohituskaistaa +200 kmh kiitävä rahoitusraketti on vittumainen jymy-yllätys...
 
Minusta nopeusrajotukset suomessa on sopivat. Itse tykkään että yli 120 on rasittava vauhti ja tulee ajeltua yleensä reilua satasta monesti ja niin näyttää tekevän moni muukin. Jos motarinopeuksia nostettaisiin niin suuret nopeuserot olis kyllä aikamoinen turvallisuusriski.

Muutenkin maanteillä nuo nopeusrajotutukset on minusta ihan kohallaan. Jos joku niissä nyppii niin nykyinen lisääntyvä tapa vaihdella sitä rajotusta tiellä välillä alempaan esim. jonkun sivutien risteyksen takia.
 
Intissä kun olin niin omasta komppaniasta kuoli yksi varusmies ja lisäksi kaksi loukkaantui vakavasti. Takaa tuli samasta joukko-osastosta samalle viikonloppuvapaalle lähtenyt alokas 60km/h ylinopeudella ja lähti keltaisen viivan kohdalla ohittamaan muutaman auton jonoa.

Se jono oli siinä siksi, että nämä inttikaverit olivat kääntymässä tien vasemmalla puolella olevan kaupan (tämän takia siinä oli se sulkuviiva ja alempi nopeusrajoitus vaikka tietä näki pitkälle eteenpäin) pihaan olusia hakemaan ja ehtivät juuri kääntyä vasenta kaistaa takaa tulevan eteen, joka siis ajoi kääntyvän auton vasemmasta kyljestä sisään reilun satasen vauhdilla. Ihme etteivät kaikki kuolleet - aiheuttajalle ei käynyt kuinkaan eikä kaveri meinannut moisen pikkujutun takia ajotapoja muuttaa.

Niillä rajoitusten vaihteluilla on yleensä joku syy...
 
....Niillä rajoitusten vaihteluilla on yleensä joku syy...

Toi sun tarinashan kerto vaan että ko. kuski oli täyskahjo kun lähtee ohittaa 60 kmh ylinopeudella vasemmalta puolelta risteysalueella sulkuviivan kohdalla vilkku päällä vasemalle kääntyvää autoa...mä puhuin siitä miksi jokaisen pikkuristeyksen kohdalla pitää pudottaa se nopeusrajotus 100->80. Tossa sun kertomassa tapauksessa kysymys oli jo seinähulluudesta ja eipä siihen kauheesti taida auttaa pikku nopeusrajotuksen rukkaus...tuskin ko. kuski mitään enää tajusi mistään...jokatapauksessa liikennesääntöjen nuodattamatta jättäminen on aina vähän vaarallista ja joskus käy sitten ikävästi vielä.
 
Minusta nopeusrajotukset suomessa on sopivat.

Tätä mä en kyllä ymmärrä. Musta autoteollisuus on vanhoja nopeusrajotuksia jo valovuosia edellä, eikä uusilla autoilla oo mitään ongelmaa päästellä moottoriteillä sitä 160km/h+. Siis minkä takia ei ainakin moottoriteillä voitaisi nostaa nopeusrajoituksia? Hyvänkuntonen tie, katuvalot ja kelin mukaan muuttuvat nopeusrajoitukset, niin yöaikaan ei tarttis moottoriteillä olla rajotuksia ollenkaan.
 
Tätä mä en kyllä ymmärrä. Musta autoteollisuus on vanhoja nopeusrajotuksia jo valovuosia edellä, eikä uusilla autoilla oo mitään ongelmaa päästellä moottoriteillä sitä 160km/h+. Siis minkä takia ei ainakin moottoriteillä voitaisi nostaa nopeusrajoituksia? Hyvänkuntonen tie, katuvalot ja kelin mukaan muuttuvat nopeusrajoitukset, niin yöaikaan ei tarttis moottoriteillä olla rajotuksia ollenkaan.
Yhdyn. Sillon 80-luvulla sai ehkä pelätä, että auto kippaa katolleen, jos rattia kääntää 120:ssä. Mutta tosiaan, kaikki eivät osaa lukea liikennettä yhtä hyvin, tosin olen myös sitä mieltä, että öisin niitä ei paljoa siellä seassa ole.
 
Tässä ois vehje jolla pääsee kahtasataa eikä tarviis niin välittää muista liikkujista ;)

Gyrocopter-to-the-Rescue_large.jpg
 
Eli sun logiikalla jos autosta irtoaa rengas 185km/h vauhdissa ja seurauksena lähtee henki, ei yksi syy onnettomuuteen ole ylinopeus ellei renkaan irtoaminen johtunut nimenomaan ylinopeudesta?
Yksi syy onnettomuuteen ei ole ylinopeus tuossa tapauksessa. Pihalle oltais menty joka tapauksessa, ehjässä vankkurissa pysyy kaikki osat mukana vauhdista riippumatta. Jos nopeutta on 120km/h kun fillari irtoaa, moottoritiellä ollaan turvallisesti rajoituksen mukaisessa nopeudessa, eikä tilanteessa käy kenellekkään mitään? Jos nopeutta on samaiset 120km/h ja tien rajoituksena 80km/h, onkin ylinopeutta 40km/h ja renkaan irrotessa viikatemies niittää satoa? Vai meniköhän sittenkään noin?
 
Jos ajelee epähuomiossa ylinopeutta kun ei huomaa 100 -> 80 muutosta tai ohituskaistalla sen parikymmentä kilometriä tunnissa yli niin eihän se maailmaa välttämättä kaada, joskus vaan kirpaisee jos tutka sattuu kohdalle.

Sankarit jotka taasen ajelevat tolkuttomia ylinopeuksia ovat poikkeuksetta aika kuutamolla, mutta kyllähän se itsetuntoa hivelee kun saa päästellä toisista ohi kovalla vauhdilla pakoputki ujeltaen :jahas:

Kovaa ajaminen kuuluu radalle ja kaikki täysjärkiset (sekä tyypit jotka osaavat ajaa) sen ymmärtävät. Varmaan 999/1000 liikenteessä olevista ajattelee että mikähän järkijättö tuossakin meni jos joku ohittaa ne 50 km/h ylinopeudella. Tää kaahaaja taas kelailee itsekseen et vitsi oon kova jäbä... Jokainen riisikippo mitä kaupasta saa menee nykyään sen vähintään 200km/h, joten onhan se vaan helvetin kova juttu oikasta vähän oikeaa nilkkaa ja näyttää että täältä pesee...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom