Kiitos tästä. Tuolla lienee useampikin hyvä kohta, joita en ole vielä ehtinyt lukemaan, mutta ensimmäisenä pisti silmään tämä pakkiksella vallitsevan yleisen käsityksen kyseenalaistaminen:
Väitteet siitä, että täyskyykky aiheuttaisi polvivaurioita, ei ole osoitettu todeksi. Samoin ohjeet siitä, että polvinivel ei saisi ylittää varvaslinjaa, ei perustu biomekaniikan lakeihin.
Itselleni varsin mieluisia lauseita, sillä täyskyykkyyn tähtään ja se onnistuu minulta tällä hetkellä vain päästämällä polvet pitkälle eteen (ks. kuva sivulla 1.)
Syy siihen miksi pyrin täyskyykkyyn löytyy heti perään:
Vastusryhmän tehokas harjoittaminen edellyttää täyden liikeradan kyykkyharjoitteita. Vastus- medialis ja lateralis ovat tärkeitä polvilumpion liikemekaniikan kannalta ja näiden lihasten kireydet ja lihasvoiman epätasapaino on monen polvivaivan ensimmäinen oire ja vammojen aiheuttaja. Vastus lateralis on vastus ryhmän suurin lihas ja se kuormittuu voimakkaasti kyykyissä joiden liikerata on lyhyempi kuin täyskyykyn aiheuttaen kireydellään mm. polvilumpion lateraalista siirtymää. Vastus medialis kuormittuu tehokkaasti vasta täyskyykyn ala-asennossa ja sen tehtävä on polvinivelen ojennuksen lisäksi vastustaa/estää em. polvilumpion sivusuuntaista liikettä.
Uskon tämän olevan perimmäinen syy jo yli vuoden kestäneisiin polvikipuihin. Varmaankin noin 90% treenihistoriastani olen jättänyt kyykyn "voimanostosyvyyteen", joka todellisuudessa oli varmaan siitäkin vajaa. Kyykkyä on tullut hinkattua myös melko paljon, joten on loogista että se olisi voinut aiheuttaa voimaepätasapainon vastus medialis ja vastus lateralis lihasten välille.
Olen lukenut samanlaista tekstiä muistakin lähteistä.
Huom. valtaosan ajasta olen jättänyt kyykyn vajaaksi ja pitänyt polvet hyvin varvaslinjan takana. Mahdollisesti tämä tekniikka johti pitkäkestoisiin ja erittäin häiritseviin polvivaivoihin, joita joudun työstämään viellä pitkään, ennen kuin katoavat.
edit: Tarkennan vielä, että polvikivut sijaitsevat patellajänteen kiinnityskohdassa sääriluun kyhmyssä. Aluksi olin varma, että kyseessä on hyppääjän polvi, mutta tarkemmin tarkasteltuna kipu ei ole jänteessä. En pidä Osgood–Schlatteriäkään todennäköisenä omalla kohdallani, lähinnä koska ikää on liikaa ja mitään pattia ei ole kasvanut.