Syväkyykyn ylistys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomppaH
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ite vedän kyykyn aina niin pohjaan kuin menee, polvet menee varvaslinjasta aavistuksen yli. Tähän mennessä ei oo tullu polvivaivoja, vaikka muutamia vuosia olen jo kyykkyä tehnyt.

nyt vähän pitää kysyä täsmennystä...

elikkä sanotaan et polvet menee jalkojen /varpaiden suuntasesti, mut esim tossa videossa ja tässä kuvassa:
tk%20ala-asento.JPG

menee minun silmään polvet ööö niinku yli sivulle? eli polvi ei oo linjassa jalkapöydän kanssa vaa menee tonne ulospäin enempi. onko tää sit ok ja jopa tarkotuksellista? risumies tainnu sanoa et polvi linjassa toisen varpaan kanssa, kummasta suunnasta laskettuna toisiks pienin vai isoin? ja mikä kohta polvesta? sisäreuna, keskikohta jne`?

kiitollinen jos joku joka tietää vastauksia kehtaa sanoa :joulu1:

Kokeillaan nyt vielä kerran....

Slarto: -Kyllä, pn-kengät ovat hyvä hankinta kenelle hyvänsä voimailijalle, mutta onko ne välttämättömät kyykkyyn pääsemiseksi? Mun makuun ei, ei ainakaan saisi olla. Sisäpelikenkiä/lenkkareita ym. en suosittele, ennemmin "avojaloin" tai esim. painikengin.

Ja millaista kyykkyä olen ohjannut asiakkailleni? Monenlaisia. Fysioterapiassa ohjaan tuota päivittäin hoito-ohjeeksi jo olemassa oleville polvivammoille, kuntoutuakseen polvileikkauksista ja tieten se tärkein, eli ennaltaehkäistäkseen niitä polvi ongelmia. Siis kyykkyä ihan perustoimintona/harjoituksena, lisäpainoilla ja ilman.

Sitten taas kuntosaleilla aikapitkälti perskyykkyä, eli se kyykky, jossa liike lähtee lantiosta, jossa istutaan sinne jalkojen väliin ja ala-asennossa aurinko ei paista takareiden ja pohkeen väliin. Polvet ei tuolla tyylillä kyykkäämällä juurikan vaella yli varvaslinjna, eikä niitä varsinkaan sinne erikseen työnnetä. Se, kuinka pitkältä matkalta sen auringon paiste estetään sielä pohkeen ja takareiden välistä, riippuu tapauksesta/tarpeesta. Lähtökohtaisesti mitä enempi, sen parempi.

Ja kuten aina eri mieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla. Mun puolesta nää puolivillaiset ohjeistukset ja aivoitukset saa nyt olla tästä ketjusta. Ja mahdollisesti muistakin. Parempi kun pysyy jatkossakin siellä asiakkaiden kanssa naamatusten ja jatkaa näitä puolivillaisia ohjeitaan, siellä ne pystyy sentään aukaisemaan samointein, eikä mene turhaksi vänkäämiskesi. Täällä kun näitä asiantuntijoita jo riittääkin, joten jatkakoon viisaammat tästä lähtien.

Painonnostajilla on liikkuvuus kunnossa ja silti kaikki käyttävät PN-kenkiä, menee aika fundamentalistiseksi jos aloittelija ei ""saisi"" investoida kunnon kenkiin..

Muistan kuulleeni että painonnostokenkiä käytettäisiin enemmän tukevuuden takia. Vaikka liikerata nilkassa riittäisi hyvin kunnon pohjakyykkyyn, aivan äärirajoilla oleva liike voi haitata tasapainoa ja näin voimantuottoa. Saatan olla väärässäkin.

Painonnostajilla on liikkuvuus kunnossa ja silti kaikki käyttävät PN-kenkiä, menee aika fundamentalistiseksi jos aloittelija ei ""saisi"" investoida kunnon kenkiin.

Nähdäkseni risumiehen pointti oli, että pn-kengät eivät ole mikään poppaskeino kyykkyyn pääsemiseksi. Ensin hoidetaan liikkuvuus ja tekniikka, sitten murehditaan pn-kengistä ja isoista raudoista. PN-kengät eivät ole vastaus ongelmaan "en oikein pääse kyykkyyn", vaan ne tarjoavat tasapainoa ja vakautta nopeisiin, suurilla painolla tehtäviin liikkeisiin.

Ja kuten aina eri mieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla. Mun puolesta nää puolivillaiset ohjeistukset ja aivoitukset saa nyt olla tästä ketjusta. Ja mahdollisesti muistakin. Parempi kun pysyy jatkossakin siellä asiakkaiden kanssa naamatusten ja jatkaa näitä puolivillaisia ohjeitaan, siellä ne pystyy sentään aukaisemaan samointein, eikä mene turhaksi vänkäämiskesi. Täällä kun näitä asiantuntijoita jo riittääkin, joten jatkakoon viisaammat tästä lähtien.

Tätä ei voi muuta kuin kompata, jos teillä on joku ongelma kyykyssä niin on kaksi tapaa selvittää ne. Joko se että itse huollatte omaa liikkuvuuttanne niin että se tulee kuntoon tai sitten se ehdottomasti helpoin ja suositeltavin keino joka on etsiä urheilijoiden kanssa paljon työskentelevä fysioterapeutti. Jos nyt lähdetään liikkeelle siitä että se on joku pieni liikkuvuus ongelma eikä mikään paha niin ei siinä välttämättä edes tarvitse käydä kuin pari kertaa siellä fysion luona mikä ei loppu pelissä sitä lompakkoa niin paljon edes harvenna.

Netissä neuvominen on todella vaikeaa koska harvemmin ne jotka niitä neuvoja kysyy eivät edes itse tiedä missä se vika on. Se että on vaikka tasapainon kanssa ongelmia voi johtua hemmetin monesta asiasta ja saatatte mahdollisesti itse pahentaa tilannetta niillä neuvoilla mitä täältä saatte ja sen jälkeen ei kenellekään ole kivaa.

Risumiehellä on järjestään ollut tällä forumilla fiksuja juttuja ja toivottavasti on jatkossakin, mutta tosta ilman painonnostokenkiä pohjaan kyykkäämisestä on kyllä pakko olla eri mieltä. Jos on luonnostaan huono nilkan liikkuvuus ja ei superliikkuvat lonkat niin sinne pohjaan ei todellakaan kyykätä paljoin jaloin 5 min harjoittelulla. Naisilta/kevyempirakenteisilta miehiltä tuo voi usein onnistuakin, mutta 90+ kiloinen mies jolla lihaa reisissä ja perseessä on ihan toinen juttu.

Anyways, ei ollut mun osalta sulle suunnattu toi kommentti personal trainereista, vaikka eri mieltä tällä kertaa olen.

Ja taas huuteloidaan vaikka jo uhottiin olla huuteloimatta. Sen lisäksi että huutelee puolivillaisia, syö vielä sanansakin... hy hy. No mä häpeän, antakee anteeksi.

Jarrutusraita: -Tuo toinen varvas - polvi linja meinaa sitä, että polvilumpion (tai vielä tarkemmin sen sääriluun kyhmyn johon patella jänne kiinittyy) pitäisi osoittaa kohti pottuvarpaan viereistä varvasta ja säilyttää tuo osittaminen aloitus asennosta ala-asentoon ja sieltä aina takaisin ylös. Tuo ulospäin linkkaaminen harvemmin jos koskaan tulee ongelmaksi painot niskassa kyykätessä, jos muutoinkaan.

Piqsirpoq ymmärsi täysin, mitä tällainen lukihäiriöinen yrittää kirjailuillaan pn-kengistä saada ulostettua luettavaan muotoon.

Oranki: -Juu, no nyt on sitten virhe ymmärrys puolin ja toisin. En mä tuolla jokainen pystyy kyykkäämään tarkoittanut enää mitään tyylipuhdasta syväkyykkyä tanko niskassaan. Tuo jokainen pystyy oli kuitti siihen, kun edellinen kirjoitti ettei pysty kyykkäämään kantapäiden nousematta. Ja tuohon vastikkeeksi sanoin että jokainen pystyy, kuten uskallan vieläkin olla samaa mieltä. Toki erilaiset vammat sitten asia erikseen.

Tuo, ettei pääsee kyykkyyn, vaikkapa nyt sinne voimanosto syvyyksiin kun se nyt on oikeastaan ainoa raja, mistä ei tarvi kinastella mitä se on, niin sinne väitän jokaisen pystyvän kyykkäämään niin ettei kantapäiden alle tarvi korokkeita. Jossei pysty, niin silloin ei pitäisi pystyä esim. istumaan pöntölle menemättä varpailleen.

Kuten jo sanottua, mä olen niin lukemattomia sellaisia ihmisiä ohjannut kyykkäämään, jotka ihan ensi töikseen ilmoittavat etteivät siihen kykene tai ole koskaan kyenneetkään. Ja heti kohta seuraavaksi sen kuiten ohjattuna tekevät. En mä lämpimikseen taikka provotakseni sitä huuteloi. Vituttaa jo koko turha huutelu, kun joka kerta menee samanjauhamiskesi, ilman että edes yritetään ymmärtää mitä tai mihin vastaukseksi mikäkin on sanottu. Tulee väärinkäsityksiä ja harmaita hiuksia ja ruokakin nyt perkele jo jähty...

edit. ja vielä crrc:ltä varsin viisas lainaus, johon on helppo yhtyä:
"Netissä neuvominen on todella vaikeaa koska harvemmin ne jotka niitä neuvoja kysyy eivät edes itse tiedä missä se vika on."

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Risumies: Anteeksipyyntö lienee mun osalta paikallaan sillä en tarkoittanut sua henkilökohtasesti vaan Personal Trainereita noin yleensä. Meidänkin salilla on oikeastaan vain päteviä henkilöitä mutta kyllä näin Pakkiksen kautta on saanut kuvan että koko maan osalta taso ei ole kovinkaan korkea.

Mutta oon edelleen sitä mieltä että "näin neuvon asiakkailleni" on huono argumentti paitsi jos sen kautta haetaan jotain esimerkkiä. Pitäisi olla vankemmatkin perustelut (tämäkään ei sulle osoitettu vaan yleisesti ottaen)

Sen verran lisätietoa, että tämä kaveri on käynyt salilla jo kolme vuotta ja on kokeillut saada tuota tekniikkaa kuntoon. Eikä hän pääse kyykkyyn ilman mitään painojakaan. Ja mitat on 177/78 jos joku kerkesi miettiä että maha on tiellä :)

Mielenkiintoinen ketju. Itselläni myös samoja ongelmia kuten monilla muilla, takakyykystä täyssyvään mennessä ei vaan tule yhtään mitään. Takakyykky pettää oikeastaan jo boxikyykkyä tehtäessä. Juuri tuossa boxikyykyn vikoilla senteillä (/polvikulman asteilla) on se kriittinen missä jotain tapahtuu ja koko homma menee päin helvettiä. Ero siinä muutaman sentin/asteen matkalla on n. 100kg. Toisaalta taas etukyykky menee kohtuullisen mallikkaasti ihan alas asti. Takakyykyn ongelma on se, että yksinkertaisesti ylävartalo kippaa väkisin eteen vaikka tekisi ihan kepillä, ja tämä korostuu huomattavasti vähänkin painoja lisättäessä. Etukyykykkin on kohtuullisen heikko, mutta suunnilleen puhdas ja syvästä lähtevä maksimi on sentään jossain 90-100kg kieppeillä.

Tuskinpa tähän pystyy netin välityksellä hirveästi neuvomaan, mutta mielelläni ottaisin neuvoja vastaan, jos jotain ideaa löytyisi miksi etukyykky menee kohtuullisesti ja takakyykky ei alkuunkaan tietyn pisteen jälkeen? Tätä kuitenkin koittanut jo vuoden saada toimiin venyttelemällä (silti aika kankea alakropasta), eri tekniikoilla, eri liikkeiden avulla...jne

hatarasti aiheeseen liittyy mut kehtaan laittaa kuitenkin.

eli kun persusta venytellään kyykkyä varten; niin pitäisikö alaselän olla suorassa, pyöristämällä saa venytyksen paljon helpommin, jos pitää suorassa nii tarvii paljo enemmä voimaa.

kokeilinkin varsin mukavan tuntusesti seuraavaa:

piriformis_gluteus_stretch.jpg

mutta koska, selkä suorassa(jopa yliojennettuna jonku verran mut ei epämukavan paljo), en käsillä vetämällä saanu
tarpeeks voimaa et ois venyttäny nii laitoin ton jalan josta ukko pitää kii, seinää vastan nii johan tuntu. kuinka kaukana ruumiin keskilinjasta
venytettävän puolen polvi on, nii vaihtelin... eniten venytti ku oli keskellä.

eli kysymys, oonko niin ulalla pakaroiden venyttelystä et tää on joku itsestään selvyys juttu... vai onko molemmat tavat selkä pyöristyen ja suorassa ok tapoja venytellä?
jos kyllä.... niin onko tuo selkä suorassa jotenkin "lajinomaisempi" kyykylle ja muille voimaharjoitteille missä selkä suorana nostellaan ja pakarat venyy? :)

Juu alaselkä suorassa. Tuo kuvan venytys on enemmänkin piriformikselle. Jos haluat venyttää gluteus maximusta niin vie sitä polvea kohti vastakkaista olkapäätä.

Tänään tuli innostuttua taas stoppi kyykyistä, 5x5 tein ja joka toisto 3-5 sekuntia pohjassa, oli ihan törkeen hyvää keskivartalo treeniä. Tuo kyllä mukavaa vaihtelua tuohon kyykkäämiseen kun tekee välillä jotain aivan uutta, ensi kerralla ajattelin ottaa todella hitaalla eksentrisellä kaikki toistot.

Mä oon joskus kokeillu niin, että tankoa lähdetään työntää pohjista. Saa ihan erilaisen fiiliksen kinttuihin kun tankoa nostetaan kuolleista. Räkissä sen pystyy hyvin tekemään, kun nipsuttaa sivutukiraudat just siihen kohtaan mistä kyykky lähtee ala-asennossa ja pysäyttää sentin pari aina ennenku tanko kolisee sivurautoihin ala-asennossa.

Toki siinä pitää olla kans tarkkana, että selkä on hyvässä ryhdissä ala-asennossa lähdössä. Eikä mutkalla.

Suositut

Back
Ylös Bottom