Sykemittarien luotettavuus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ratto_
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hyvaa iltapaivaa,

pari kuukautta dieettia takana ja kun noi salin laitteiden vaittamat kalorien kulutukset tuntu epaluotettavilta ja halusin optimoida treenin niin paatin investoida sykemittariin. Tuli tossa ostettua sitten Polarin RS200sd ja Polarin S1 Footbod etta saisin tarkempaa tietoa lenkin kulusta, sykkeesta ja kulutetuista kaloreista.

Laitoin tohon Polariin kaikki vaadittavat henk.koht tiedot, max-ja min sykkeen ja kalibroin ton Footbodin. Syke ja juostu matka on ok, mutta kulutetut kalorit on jossain aivan muualla kun pitas. Sykemittarin mukaan esimerkiksi eilen tuli yhen tunnin ja 20 minuutin aerobisen treenin aikana kulutettua 1400 kaloria, salin laitteiden mukaan kulutus ois realistisempi 700 kaloria.

Polarin kanta asiaan oli etta "lukema on tarkka ja siihen voi luottaa".

Kenellakaan kokemusta sykemittarien luotettavuudesta tai ideaa mika tossa mahtaa oikein kusta?
Harmittaa kun toi tarkka kalorien kulutus oli iso syy koko sykemittarin ostolle nain dieetti vaiheessa ja lukemat ei vaikuta hirveen realistisilta.

Onhan pituus, paino, rasvaprosentti ja muut laitteen mahdollisesti pyytämät parametrit varmasti syötetty oikein?

Pituus, paino, ika ja sukupuoli oikein laitettu. Rasvaprosenttia tohon ei pysty laittamaan.

Min-sykkeen otin aamulla heratessa ja maksimin juoksemalla itseni kuoleman partaalle juoksumatolla.

Pituus, paino, ika ja sukupuoli oikein laitettu. Rasvaprosenttia tohon ei pysty laittamaan.

Min-sykkeen otin aamulla heratessa ja maksimin juoksemalla itseni kuoleman partaalle juoksumatolla.

Paljos on painoa (mittariin laitettuna) ja mikä oli keskisyke tuossa 1h 20min suorituksessa?

Ihan maholliset lukemat olet saanut. Ootko ruuvannut mittariin Ownindex:n kohilleen? Tai onko tuossa mittarissa Fittest ominaisuus jolla saat sen selville? Selviääkö Footbodin avulla lenkin keskinopeus?

KESKIsyke 170?!?:eek: jos tuo pitää paikkansa niin sitten kalorikulutus voi mun plusmiinus- päällä olla oikein. Tuntuu kyllä aika hapokkaalta lenkiltä jos keskisyke on ollut sen 170.. Minkälainen lenkki oli? Leppoisaa lönköttelyä ja ns. normaali juoksulenkki vai maximeilla vetoa ylämäkeen koko 1h30min?

siis mitä itse olen antanut itseni ymmärtää on se, että jos perustiedot on laittettu oikein noihin mittareihin, niin niiden antamat kaloreiden kulutustiedot ovat suht lähellä oikeata. Näin ainakin itselläni..

Ja jos 1h 30min ja keskisyke on ollut 170, niin ei varmasti ole kaukana tuo kulutus..

Whaat. Ite kiskasin vajaa 3h fillarilla ja keskisyke oli 160. Toi mittari anto TE(Training Effect -arvo, välillä 1-5) kolmosta. Kaloreita kyllä meni, siis n. 3000. Huu.

Polarin mittari, juoksua 1h 5min, keskisyke 175, paino 87 ja pituus 186. Kaloreita kului 1200.
Omaan verrattuna vaikuttaa korkealta kulutukselta aloittajan lukemat.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Polarin mittari, juoksua 1h 5min, keskisyke 175, paino 87 ja pituus 186. Kaloreita kului 1200.
Omaan verrattuna vaikuttaa korkealta kulutukselta aloittajan lukemat.
Olihan aloittajan lenkkikin ratkaisevat 15min pidempi. Eli ei ole mikään ongelma kuluttaa 200 kaloria 15 minuutissa. Ja kuitenkin vaikka sykemittarit ovat tarkempia kuin salilaitteiden niin eivät niidenkään näyttämät tulokset ole täydellisiä. Eli aina on jonkun verran +\- heittoa..

Whaat. Ite kiskasin vajaa 3h fillarilla ja keskisyke oli 160. Toi mittari anto TE(Training Effect -arvo, välillä 1-5) kolmosta. Kaloreita kyllä meni, siis n. 3000. Huu.

Itsekin tuli kiskastua eilen pyörälenkki 4h, 100km. 155 keskisykkeellä ja TE luku Suunnon mittarilla vain 4??? Miten vitussa sen 6 saavuttaa? Nyt aamulla oli ainakin niin hajonnut olo että jos vetäisin toisen samanlaisen tänään niin vuodelepoon joutais. Niin ja kaloreita tais palaa jotain 3500. On tuo pyöräily kyllä niin miestä kuihduttava urheilulaji.

Pituus 178cm, paino 82, rasvaprosentti 18.
Keskisyke 170
Voisko toi korkee syke selittää ton?

Voisi ja selittääkin. Mikään absoluuttinen lukemahan tuo ei ole, mutta kohtuullisen tarkka kuitenkin. Esim. Polarin ja FRWD:n laskemat kulutukset on yleensä 15% sisällä toisistaan.

Itsekin tuli kiskastua eilen pyörälenkki 4h, 100km. 155 keskisykkeellä ja TE luku Suunnon mittarilla vain 4??? Miten vitussa sen 6 saavuttaa? Nyt aamulla oli ainakin niin hajonnut olo että jos vetäisin toisen samanlaisen tänään niin vuodelepoon joutais. Niin ja kaloreita tais palaa jotain 3500. On tuo pyöräily kyllä niin miestä kuihduttava urheilulaji.

Äh. Eikö 5 ole maksimi? Ainakin mun mittarissa ja Firstbeatin sivuilla asteikko on 1-5. Anyway. Nelosta toi anto mullekin eilisestä lenkistä, mikä on mun mielestä varsin hyvä. Sais olla aika karpaasi et tekis jollain 180 sykkeellä 2.5h lenkin.. :D

Yks voi tietty olla, että sul on mittarissa aktiivisuustaso tai joku muu tieto väärin.

Olihan aloittajan lenkkikin ratkaisevat 15min pidempi. Eli ei ole mikään ongelma kuluttaa 200 kaloria 15 minuutissa. Ja kuitenkin vaikka sykemittarit ovat tarkempia kuin salilaitteiden niin eivät niidenkään näyttämät tulokset ole täydellisiä. Eli aina on jonkun verran +\- heittoa..

Luin huolimattomasti aloittajan viestin aamusella. Katsoin vain sen 20 min en tunti ja 20 min. Siitä asiaton viestini.

Ainakin mun Suunto t3c mallissa 5 on maksimi TE:lle. Ja sehän on suhteellinen luku, eli jos meikä menee kaverin kanssa lenkille niin minä saan TE 4 ja kaveri 2. Nääs kun on tuo aerobinen puoli vähän niin ja näin :D TE 4 on kuitenkin aika kovan treenin merkki, mutta ei lähtökohtaisesti ole "hyvä" koska sen voi saavuttaa kuka vaan. Se indikoi vain että kovaa mentiin ja että nyt seuraakasi pidät taukoa että palaudut. 5 oli muistaakseni ylirasituksen merkki, eli treeni jota ei suositella tehtäväksi kuin korkeintaan joitain kertoja vuodessa (?).

Kerran pari ole vasta käyttänyt tuota Suuntoa, ja mun mielestä se TE on aika hyvä juttu verrattuna Polariin. Vaikka sykemittareinahan ne on varmaan ihan yhtä hyviä. Suunto muuten btw. näyttää parisataa kcal vähemmän kulutukseksi mitä Polar, lienee tarkempi siinä suhteessa? Aikaisemmin meikällä oli Polar, mutta sykevyöstä loppui patteri, oma vaihtoyritys johti tuhoon ja toisaalta uusi mittari on melkein halvempi mitä patterin vaihdatus...

Äh. Eikö 5 ole maksimi? Ainakin mun mittarissa ja Firstbeatin sivuilla asteikko on 1-5. Anyway. Nelosta toi anto mullekin eilisestä lenkistä, mikä on mun mielestä varsin hyvä. Sais olla aika karpaasi et tekis jollain 180 sykkeellä 2.5h lenkin.. :D

Yks voi tietty olla, että sul on mittarissa aktiivisuustaso tai joku muu tieto väärin.

Jooh my bad. Jostain jäänyt mieleen että kuutonen ois maksimi.

No hohhelis hoijaa! Mulla on Polarin ihan perusmittari, joka on tähän asti mielestäni näyttäny sykkeet ihan suht hyvin kohilleen. Tänään olin salilla ja tein ihan perussetin siinä: prässi, penkki, haukkarit, ojentajat, hamstringit, kulmasoutu ja sit vielä dynaaminen askelkyykky korokkeelle tanko niskan takana. Toistot 3x8 sellasilla painoilla että sen vikan jaksoin just ja just... Mittari unohtu mulle kotimatkalle päälle ja olin autolla joten keskisyke 123 ei ihan tuosta tunnin reenistä koko totuutta kerro. Mutta, mutta se mikä jonnis verran pistää kummastuttamaan on max syke 222!!!!!!! Pitäsköhän vaan :rock: vai lähtee EKG:hen :D vai heittää vesilintua koko vehkeellä? Mulla on olemassa rytmihäiriötaipumus, jossa tiedän sykkeen joskus nousevan jopa yli 240 mutta ei mulla kyllä mitään rytmiksiä äsken päällä ollu ja tuo maksimi tuntuu aikas korkeelta kun ottaa huomioon että ikääkin on jo 37v

Itsellä ainakin polar bugaa toisinaan siten, että mittari heittää päällä kahdensadan tilanteessa, jolloin ei todellakaan maksimeita lähennellä. Sinuna pesisin vyön kunnolla, tarkistaisin patterit ja jos ongelma alkaa toistua lähestyisin takuuta/huoltoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom