Sykemittari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: ⌚🔥 SYKEMITTARI 🔥⌚

Meta description: Tarkkuutta treeniin, dataa palautumiseen ja sykelukemat jotka kertovat totuuden – pysy kartalla jokaisella askeleella.

Ainakin mun Suunto t3c mallissa 5 on maksimi TE:lle. Ja sehän on suhteellinen luku, eli jos meikä menee kaverin kanssa lenkille niin minä saan TE 4 ja kaveri 2. Nääs kun on tuo aerobinen puoli vähän niin ja näin :D TE 4 on kuitenkin aika kovan treenin merkki, mutta ei lähtökohtaisesti ole "hyvä" koska sen voi saavuttaa kuka vaan. Se indikoi vain että kovaa mentiin ja että nyt seuraakasi pidät taukoa että palaudut. 5 oli muistaakseni ylirasituksen merkki, eli treeni jota ei suositella tehtäväksi kuin korkeintaan joitain kertoja vuodessa (?).

Kerran pari ole vasta käyttänyt tuota Suuntoa, ja mun mielestä se TE on aika hyvä juttu verrattuna Polariin. Vaikka sykemittareinahan ne on varmaan ihan yhtä hyviä. Suunto muuten btw. näyttää parisataa kcal vähemmän kulutukseksi mitä Polar, lienee tarkempi siinä suhteessa? Aikaisemmin meikällä oli Polar, mutta sykevyöstä loppui patteri, oma vaihtoyritys johti tuhoon ja toisaalta uusi mittari on melkein halvempi mitä patterin vaihdatus...

Äh. Eikö 5 ole maksimi? Ainakin mun mittarissa ja Firstbeatin sivuilla asteikko on 1-5. Anyway. Nelosta toi anto mullekin eilisestä lenkistä, mikä on mun mielestä varsin hyvä. Sais olla aika karpaasi et tekis jollain 180 sykkeellä 2.5h lenkin.. :D

Yks voi tietty olla, että sul on mittarissa aktiivisuustaso tai joku muu tieto väärin.

Jooh my bad. Jostain jäänyt mieleen että kuutonen ois maksimi.

Mm.. Mutta eihän toi kaava ota huomioon nopeutta/sykettä (miten sen nyt tahtoo sanoa). Siis kyllähän 5km 100% sykkeellä kuluttaa enemmän kuin 50% sykkeellä? Vai..? :david:

Myöhänen vastaus hieman, mutta sykkeellä ei ole juurikaan mitään merkitystä. Vain matkalla ja omalla painolla on merkitystä, kun kyseessä on juokseminen.

No hohhelis hoijaa! Mulla on Polarin ihan perusmittari, joka on tähän asti mielestäni näyttäny sykkeet ihan suht hyvin kohilleen. Tänään olin salilla ja tein ihan perussetin siinä: prässi, penkki, haukkarit, ojentajat, hamstringit, kulmasoutu ja sit vielä dynaaminen askelkyykky korokkeelle tanko niskan takana. Toistot 3x8 sellasilla painoilla että sen vikan jaksoin just ja just... Mittari unohtu mulle kotimatkalle päälle ja olin autolla joten keskisyke 123 ei ihan tuosta tunnin reenistä koko totuutta kerro. Mutta, mutta se mikä jonnis verran pistää kummastuttamaan on max syke 222!!!!!!! Pitäsköhän vaan :rock: vai lähtee EKG:hen :D vai heittää vesilintua koko vehkeellä? Mulla on olemassa rytmihäiriötaipumus, jossa tiedän sykkeen joskus nousevan jopa yli 240 mutta ei mulla kyllä mitään rytmiksiä äsken päällä ollu ja tuo maksimi tuntuu aikas korkeelta kun ottaa huomioon että ikääkin on jo 37v

Itsellä ainakin polar bugaa toisinaan siten, että mittari heittää päällä kahdensadan tilanteessa, jolloin ei todellakaan maksimeita lähennellä. Sinuna pesisin vyön kunnolla, tarkistaisin patterit ja jos ongelma alkaa toistua lähestyisin takuuta/huoltoa.

Ne sykevyöt antaa joskus vääriä arvoja. Joko patteri voi olla lopussa tai kontakti huono. Itse olen yleensä ennen käyttöä kostuttanut ihon vedellä tissien alta ennen sykevyöt laittoa. Kuivalta iholta ne ei oikein tahdo saada signaalia.

Ite epäilen tota patteria, mut täytyy testailla muutaman kerran. Patteria ei muuten edelleenkään taida saada ite vaihtaa ettei takuu mene?

Ne sykevyöt antaa joskus vääriä arvoja. Joko patteri voi olla lopussa tai kontakti huono. Itse olen yleensä ennen käyttöä kostuttanut ihon vedellä tissien alta ennen sykevyöt laittoa. Kuivalta iholta ne ei oikein tahdo saada signaalia.

Kostutettuna sen aina laitankin, ja sen verran tuo "kura" valuu reenatessa, että kosteena ihan varmasti pysyy :D

Siis jos siellä sykevyön takana on ruuvit niin vaihda itte se patteri.

Jos kyseessä on Polarin vanhempi sykevyö, eli semmoinen pitkä muovinen lipare, niin se on sitten hankalampi. Siellä ei ole ruuveja, vaan koko paketti on liimattu. Pitää varovasti kuumailmapuhaltimella/uunissa lämmittää liima irti ja avata takaosa. Siellä on sitten normaali nappiparisto. Itse hommaa koitin tehdä mutta perseelleen meni, sykevyö suli liikaa :D En tiedä mitä patterin vaihto olisi maksanut, mutta oletan että enemmän mitä perusmittarin hinta olisi ollut. Ostin sitten uuden Suunnon (hyvä tekosyy teknoshoppailla:D )

Riippuu mikä mittari sulla on? Uusimissa esim FT sarjalaisissa voi vaihtaa patterin itse.

Lähettimen kosteana pysyminen ei ole välttämättä se ongelma vaan puhtaana oleminen. Iholta siirtyy/ pinttyy rasvaa lähettimen antureihin niin kosketus voi olla huono vaikka lähetin valuisi vettä. Pese lähetin ihan kunnolla saippualla/ fairylla ja kokeile uudestaan. WearLink lähettimen (pehmeän osan) voi heittää pesukoneeseenkin tumman pyykin joukkoon 40asteeseen. Muutenkin jos lähetin on käytössä paljon (5-7krt/vko) kannattaa se pestä kunnolla saippualla ainakin kerran viikossa.

Toivottavasti lähetin tokenee!:)

Onko sellasia sykemittareita olemassakaan joissa ei mittaamiseen välttämättä tarvittais sitä kelloa vaan pelkkä remmi rinnan ympärillä riittäis? Tarkoituksena ois mitata kalorikulutusta jenkkifutiksessa mutta kelloa ei kyllä voi kentällä käyttää. Jos siinä remmissä ois joku oma muisti tai jotain siihen suuntaan :)

Joo no se nyt on tiedossa ettei sen kellon ihan ranteessa ole pakko olla toimiakseen mutta tarkoitus ois jättää se kello ihan sinne kentän laidalle. Jos se on mukana niin se menee paskaks varmaan vartissa.

Itsellä käytössä polarin F7. Olen jo pitkään käyttänyt sykemittaria salilla, enkä voisi enää ilman treenatakaan. Oiva väline seurata palautumisaikoja, treenin kovuutta,kokonaiskalorinkulutusta jne...Kyllä omasta sykkeestä voi myös päätellä kuinka on edellisistä treeneistä palautunut, vertaamalla aikaisempiin lukemiin.

Tuli investoitua Polarin T80:een. Jalkatreeni (takakyykky 6x8, jalkaprässi 6x6, hack kyykky 6x6, takareide ja etureidet + muutava leuka loppuun) antoi seuraavanlaiset tulokset:

Kesto: 1 h 08 min
Kalorit: 848 kcal
Keskiarvosyke: 129 bpm
Maksimisyke: 160 bpm
Rasvan osuus kaloreista 23%

Olisi kiva tietää millaisilla sykkeillä ja kalorinkulutuksilla muut treenaavat.

Tänään tuli veivattua 4x10 kyykky, 3x8 penkki, 3x8 mave, 2x10 istumaannousu, 1x20 selänojennus, 16x3 leuat sarjatauoilla (+ lämmittely ja lämppärisarja(t))

Kesto: 1:14.21
Kalorit: 917
Keskisyke: 148
Max syke: 182

Johtopäätös: aerobinen/peruskestävyys kunto aivan perseestä ja sitä pitää parantaa :D

Mulla on Polarin FT60, josta pulitin 200 € mutta nykyään oon riippuvainen siitä. Salilla käytän nykyää enemmän tottumuksesta vaan kans. Näkee hyvin sykkeet, kalorinkulutuksen jne. Ja tietenki kellon, pystyy vähän seurailee palautumisaikoja. Ärsyttää vaa ku jos on kiree paita niin se lähetinyksikkö tossa vyön keskellä näkyy sillei pullottavasti paidan läpi.

Riippuu mikä mittari sulla on? Uusimissa esim FT sarjalaisissa voi vaihtaa patterin itse.

Juu mulla on se vanhemman mallinen lähetin eli siihen ei patteria saa ite vaihdettua, mutta nyt näyttäs siltä, että se oli joku hetken härö; tiiä jos naapurin sykkeet mittas :D No ehkä ei kuitenkaan... Olen nyt treenannu kolmesti tuon 222 jälkeen mittarin kanssa ja pidin perjantaina koko päivän testi mielessä mittarin päällä, niin ei se mitään sembaloita nyt ottanu. Eli todennäköisesti oli vaan paskanen

Tuo on perusjantterille oikein hyvä vaihtoehto. Perustoiminnot löytyy kaikki. Mitä enemmän toimintoja rannetietokoneeseen tulee sitä enemmän se maksaa. Jos et niitä toimintoja tarvitse/käytä niin en näe mitään ideaa miksi niistä pitäisi maksaa. Toki jos on ylimääräistä ja haluaa hifistellä niin go for it! :)

Tuossa T1 on sielä vanhan mallinen lähetin, joten siitä varmasti johtuu edullisuus. Suunto vaihtoi kaikkiin malleihinsa uudet comfortbelt- lähettimet ja nuo vanhat poistuvat markkinoilta pikkuhiljaa. Eli tuossa on se ns. kova lähetin.

Back
Ylös Bottom