Sykemittari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: ⌚🔥 SYKEMITTARI 🔥⌚

Meta description: Tarkkuutta treeniin, dataa palautumiseen ja sykelukemat jotka kertovat totuuden – pysy kartalla jokaisella askeleella.

Ostin muutama kuukausi sitten jonkun polarin perusmittarin. Käyttöliittymää yhtään väheksymättä voin todeta, että se oli AIVAN PERSEESTÄ. Sykemittarin näytölle taisi saada infoa näkymään kerrallaan tasan yhdelle tai kahdelle riville ja kaikkia toimintoja olisi pitänyt pystyä käyttämään vain kahdella naappulalla, mikä ihan oikeasti on aika hanurista kun niitä toimintoja kuitenkin on aika reilusti noissa perusmittareissakin. Palautin tämän paskan seuraavana päivänä kauppaan ja ostin suunnon T3:sen joka maksoi 20 € enemmän. Oli muuten eroa kuin yöllä ja päivällä.

-T3 enemmän toimintoja, tärkeimpinä ehkäpä intervallitreenaus ja training effect.
- Näytöllä näkyy yht'aikaa kaikki olennainen mitä liikkuessa tarvitsee tietää, eli kesken lenkin ei tarvitse alkaa turhia näpertelemään
- Käyttöliittymän oppii täydellisesti kymmenissä minuuteissa ja se on nopea käyttää

En tiedä minkälaisia kalliimmat polarin mittarit ovat, mutta noihin perusmalleihin en itse tule enää koskemaan edes tikulla.

ostin suunnon t4c hintaan 250€. Siinä tuli mukana pc-pod,comfort sykevyö ja gps-pod.Kaikki toimii erittäin hyvin t4 coach toiminto on kyllä aivan turha.Ihmettelen vain omaa sykettäni jos juoksen lenkin niin keskisykkeeni on n.170. Olen juossut nyt noin 10 lenkkiä 10km-5km ja sykkeeni aina
vaihtelee onko aamulla syke aina kovempi kuin illemmalla? millaisella sykkeellä pitäisi treenata lenkkeilyä tuntuu vain jos tulee vähänkin ylä mäkeä niin syke nousee heti yli 170.vai onko kuntoni vielä niin huono.jaksan kuitenki juosta 10km putkeeen tunnin vauhdilla.välillä kun olen suoraan töitten jälkeen lähtenyt lenkille niin syke on pysynyt matalalla 8km keskisyke 160.mutta tänään aamulla klo11 juoksin 6km samaa vauhtia ja keski syke 172 mistä moinen mahtaa johtua?

ostin suunnon t4c hintaan 250€. Siinä tuli mukana pc-pod,comfort sykevyö ja gps-pod.Kaikki toimii erittäin hyvin t4 coach toiminto on kyllä aivan turha.Ihmettelen vain omaa sykettäni jos juoksen lenkin niin keskisykkeeni on n.170. Olen juossut nyt noin 10 lenkkiä 10km-5km ja sykkeeni aina
vaihtelee onko aamulla syke aina kovempi kuin illemmalla? millaisella sykkeellä pitäisi treenata lenkkeilyä tuntuu vain jos tulee vähänkin ylä mäkeä niin syke nousee heti yli 170.vai onko kuntoni vielä niin huono.jaksan kuitenki juosta 10km putkeeen tunnin vauhdilla.välillä kun olen suoraan töitten jälkeen lähtenyt lenkille niin syke on pysynyt matalalla 8km keskisyke 160.mutta tänään aamulla klo11 juoksin 6km samaa vauhtia ja keski syke 172 mistä moinen mahtaa johtua?

Kyllä tuo 160 keskisyke on ainakin mulle melko korkea. Kuitenkin cooperissa menee yli 3200 ja valojänistestin loppunopeus on yli 5,0 m/s. Se testi antaa mulle aerobisen alueen ylärajaksi just tuon 161 ja siitä sitten ottaa vielä varmistukseksi pari lyöntiä niin pysyy aerobisella puolella. Mutta toki voit olla paljon kovemmassa aerobisessa kunnossa kuin minä ja sykkeethän on melko yksilöllisiä.

Tuosta Coach-hommasta en tiedä, mutta jos se tekee sulle ohjelman niin siihen yleensä kuuluu jonkin verran noita kovempiakin lenkkejä jolla sitä kehitystä saadaan aikaan.

edit. Itsellä rs800cx ja gps-podi, vielä pitäis hommata se suomalainen softa joka näyttää sen harjoituksen arvon kun tuo polarin oma ei tee. Joku firstbeat tai vastaava.

Ostin suunto t4c:n ja olen sitä tässä hetken yrittänyt laittaa toimintakuntoon. Asetukset pitäisivät olla kunnossa, ja olen jopa saanut paritettua sykevyön ja kellon keskenään, mutta syke ei vaan ilmesty kellon näytölle.

Paritettaessa ilman patterinpoistoa näytössä lukee vain, että "turn hrbelt on", mutta kun patterin ottaa pois ja sitten parittaa niin näyttöön tulee teksti "paired". Olisiko kenelläkään ideoita miten tästä kannattaisi jatkaa ettei aivan hermot menisi jo näin alkumetreillä?

Ja vielä lisätäkseni: Training-tilassa näyttöön tulee teksti "searching", joka vilkkuu hetken ja vaihtuu sen jälkeen kellonajaksi. Olen kastellut sykevyötä ja yrittänyt myös vaihtaa sen paikkaa rintakehällä, jos ongelmana on vaan se ettei vyö löydä sykettä, mutta tämä ei ole auttanut.

noup. pelkkä tuo kello ja vyö vaan.. millä tapaa sen sitten sais pois ettimästä niitä muita podeja, jos se etsintä nyt on jollain tapaa sinne päälle menny?

Ei vaan kaikkien toimintojen palauttaminen tehdasasetuksiin.
Omassa mittarissa on pieni kolo johon tökkäämällä se palauttaa asetukset.

Ostin suunto t4c:n ja olen sitä tässä hetken yrittänyt laittaa toimintakuntoon. Asetukset pitäisivät olla kunnossa, ja olen jopa saanut paritettua sykevyön ja kellon keskenään, mutta syke ei vaan ilmesty kellon näytölle.

Paritettaessa ilman patterinpoistoa näytössä lukee vain, että "turn hrbelt on", mutta kun patterin ottaa pois ja sitten parittaa niin näyttöön tulee teksti "paired". Olisiko kenelläkään ideoita miten tästä kannattaisi jatkaa ettei aivan hermot menisi jo näin alkumetreillä?

Ja vielä lisätäkseni: Training-tilassa näyttöön tulee teksti "searching", joka vilkkuu hetken ja vaihtuu sen jälkeen kellonajaksi. Olen kastellut sykevyötä ja yrittänyt myös vaihtaa sen paikkaa rintakehällä, jos ongelmana on vaan se ettei vyö löydä sykettä, mutta tämä ei ole auttanut.
Kostuta lähettimestä anturit niin se saa ihoon paremman kontaktin ja näin "lähetysaallot" paranee. :)

Kostuta lähettimestä anturit niin se saa ihoon paremman kontaktin ja näin "lähetysaallot" paranee. :)

Tuotakin on tullu jo kokeiltua kuten alkuperäisessä viestissä mainitsin.

Ei vaan kaikkien toimintojen palauttaminen tehdasasetuksiin.
Omassa mittarissa on pieni kolo johon tökkäämällä se palauttaa asetukset.

Mistähän päin se kolo mahtaa löytyä? Kun ei ainakaan mun silmiin osunut ku tuota kelloa edessä pyörittelin.

Ittellä ihan pieni niin että sinne saa jotenkuten hammastikun tökättyä.
Mutta sulla voi olla joku muu tapa uudelleenkäynnistää se.

Moikka!

Tässä olisi taas uuden Pakkotoistoon eksyneen noviisin syviä pohdintoja :D Tämä on eka viestini täällä, joten pahoittelen heti kärkeen, jos se tuli väärään paikkaan tai kysymykset ovat todella typeriä...

Anyway, olen 23v. kuukausi sitten urheilusta innostunut nainen. En ole harrastanut oikeastaan mitään liikuntaa sitten teinivuosien, ja vaikka mitat (172cm/65kg) eivät kamalan pahalta kuulostakaan, kehoni vallitseva rakennuspalikka on...RASVA :urjo: Sitä haluaisin nyt alkaa polttaa, nopeasti ja tehokkaasti!! Liityin salille ja käyn nyt 3 kertaa viikossa spinningissä, plus pari kertaa erilaisissa ohjatuissa lihaskuntotreeneissä, ettei nyt viimeisetkin lihakset kokonaan katoaisi. Korostaisin heti, että tarkoituksenani on saada rasvaprosentti alas, lihaksia alan kasvattaa sitten, kun peilikuva hieman petraantuu. Ai niin, taustasta vielä sen verran, että olen vegaani, joten ruokavalioni on ideaalista turhan kallellaan hiilareihin (tosin mielestäni hyviin sellaisiin :) ).

Ongelmani on nyt se, että viime viikolla hankin sykemittarin, ja sen lukemat ovat olleet järkyttäviä. Kuvittelin, että spinning polttaisi rasvaa tehokkaasti, mutta rasvan osuus kaloreista on (niiden mitatun kolmen) treenin aikana ollut mittarin mukaan 20-30%. Lisäksi keskisykkeeni huitelee 85-87%:n luokassa maksimista koko treenin ajan. Huonosta kunnostahan tämä ilmeisesti kertoo, mutta voisiko joku vinkata miten rasvanpolttoa voisi tehostaa? Millä sykkeellä pitäisi liikkua, jotta sitä suhteessa eniten?

Lisäksi Exceliin hurahtaneena innostuin sykemittarin avulla yrittämään laskeskella liikunnalla polttamiani kaloreita. Löysin netistä jonkun kaavan, joka hyvin epämatemaattisesti esitettynä menee suurinpiirtein näin: ((poltetut kalorit x rasvan osuus kaloreista)/keskisyke prosentteina maksimista)/9. Ja tuo 9 tulee siis siitä, että rasvassa on 9kcal/g. Eli tällä kaavalla laskettuna jos poltan spinningissä 660kcal, josta 30% on rasvaa ja keskisykkeeni on 87, rasvaa palaa ((660x0,30)/0,87)/9= n. 25g. Onko tämä sinnepäinkään? Ja muuten, kuinka luotettavia sykemittarien kaloriarviot oikein ovat?

Kiitoksia paljon jos voitte luotsata aloittelevan himoliikkujan näistä karikoista eteenpäin! :D

Nyt löytyi ongelmaan ainakin hetkellisesti ratkaisu. Patteri pääsee liikkumaan sykevyössä ja näin aiheuttaa virran katoamisen vyöstä. Eli hieman täytettä vaan patterikotelon sisälle ni johan rupesi HR löytymään.

Pienoinen valmistusvirhe jos tämä on ongelman oikea ratkaisu.

Kannattaa käydä kaupasta katsomasta oikean kokoisia pattereita
tai jos takuuta on niin palauttaa (siis jos tuossa sitten joku valmistusvirhe on)
Toivotaan että toimii:dance:

Anyway, olen 23v. kuukausi sitten urheilusta innostunut nainen. En ole harrastanut oikeastaan mitään liikuntaa sitten teinivuosien, ja vaikka mitat (172cm/65kg) eivät kamalan pahalta kuulostakaan, kehoni vallitseva rakennuspalikka on...RASVA :urjo: Sitä haluaisin nyt alkaa polttaa, nopeasti ja tehokkaasti!! Liityin salille ja käyn nyt 3 kertaa viikossa spinningissä, plus pari kertaa erilaisissa ohjatuissa lihaskuntotreeneissä, ettei nyt viimeisetkin lihakset kokonaan katoaisi. Korostaisin heti, että tarkoituksenani on saada rasvaprosentti alas, lihaksia alan kasvattaa sitten, kun peilikuva hieman petraantuu. Ai niin, taustasta vielä sen verran, että olen vegaani, joten ruokavalioni on ideaalista turhan kallellaan hiilareihin (tosin mielestäni hyviin sellaisiin :) ).

Ongelmani on nyt se, että viime viikolla hankin sykemittarin, ja sen lukemat ovat olleet järkyttäviä. Kuvittelin, että spinning polttaisi rasvaa tehokkaasti, mutta rasvan osuus kaloreista on (niiden mitatun kolmen) treenin aikana ollut mittarin mukaan 20-30%. Lisäksi keskisykkeeni huitelee 85-87%:n luokassa maksimista koko treenin ajan. Huonosta kunnostahan tämä ilmeisesti kertoo, mutta voisiko joku vinkata miten rasvanpolttoa voisi tehostaa? Millä sykkeellä pitäisi liikkua, jotta sitä suhteessa eniten?

no "rasvanpolttosykehän" on n. 60-70%/max, mutta rasva palaa vain harjoituksen ajan, jonka jälkeen keho siirtyy muihin lähteisiin.

Jos teet intensiivisen (syke korkealla 80-90%/max) reenin kestoltaan 20-30 min, joka on joko intervallityyppinen tai voimailua pienimmillä painoilla ja pienillä palautuksilla, käytetään harjoituksen aikana hiilareita, mutta harjoituksen jälkeen keho jää "päälle" ja polttaa rasvaa.

either way --> suurinpiirtein sama tulos.

Toisaalta tuo että spinningissä huitelee tuo syke noin korkealla ja itse sessio kestää tunnin niin luultavasti se syö enemmän lihaksia kuin rasvaa (ei oo kyllä nyt sanoa äkkiseltään miksi), koska harjoitus on yleisesti luokiteltu "aerobiseksi".

no, nää ei oo ihan yksiselitteisiä juttuja ja todennäköisesti juuri mitä kirjoitin tullaan kumoamaan 99.9% todennäköisyydellä ja selityksiä penmätään ja sitten menee väittelyksi kuka tietää ja eniten :) :) :)

Lisäksi Exceliin hurahtaneena innostuin sykemittarin avulla yrittämään laskeskella liikunnalla polttamiani kaloreita. Löysin netistä jonkun kaavan, joka hyvin epämatemaattisesti esitettynä menee suurinpiirtein näin: ((poltetut kalorit x rasvan osuus kaloreista)/keskisyke prosentteina maksimista)/9. Ja tuo 9 tulee siis siitä, että rasvassa on 9kcal/g. Eli tällä kaavalla laskettuna jos poltan spinningissä 660kcal, josta 30% on rasvaa ja keskisykkeeni on 87, rasvaa palaa ((660x0,30)/0,87)/9= n. 25g. Onko tämä sinnepäinkään? Ja muuten, kuinka luotettavia sykemittarien kaloriarviot oikein ovat?

:D

Sykemittarit ottvat huomioon myös perusaineenvaihduntasi kalorit, joten et kuluta 660 kcal liikunnan aikana liikunnan takia vaan perusaineenvaihdunta + liikunnan aiheuttama kulutus.

Ja tuohon laskuun, ei mene oikein... tai siis ei ole noin yksinkertaista :)

Tai korjataan hieman sanamuotoa, eli siis suunnitteluvirhe. ;P

laitteessa on se ihan normi patteri mikä tuli tuossa mukana. Siinä sykevyön sisällä patterilaatikon kannessa on semmoinen upotus mikä antaa sille patterilla ihan hyvän tilan liikkua jos ne raudat ei kannattele sitä tarpeeksi hyvin. eli peukut on kovaa pystyssä että tällä tavoin toimii. :)

T4c ja sykevyö gps:n kera tuli hommattua täälläkin, sama ongelmaa on mullakin tuon sykevyön kanssa välillä se näkyy ja välillä ei, eka lenkillä toimi ok mutta nyt illalla en saa näkymään sykettä mitenkään... Onko sykevyö tosiaan näin huonolaatuinen vai onko minulle sattunut maanataikappale?

Back
Ylös Bottom