Sykemittari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: ⌚🔥 SYKEMITTARI 🔥⌚

Meta description: Tarkkuutta treeniin, dataa palautumiseen ja sykelukemat jotka kertovat totuuden – pysy kartalla jokaisella askeleella.

Heip! En harrasta juoksua vaan pyöräilyä, joten sopiiko siihenkin samalla lailla sykemittari kuin juoksuun?

Ja.. kiinnostaisi kuulla millä perusteella mittari osaa laskea poltetut kalorit? Tajuaako vempain matkan ja käyttäjän painon?

Anteeksi, olen ihan newbie tässä ja kiinnostaisi kuulla lisää :)

Yleensä sykemittareihin ilmoitetaan oma ikä, pituus, paino, lepo-ja maksimisyke joiden perusteella mittari laskee kulutuksen. Pyöräillessä voi käyttää sykemittaria siinä missä juostessakin, monilla ihmisistä ilmeisesti on pyöräillessä vähän alhaisemmat sykkeet kuin juostessa.

Olright! Kiitos tarkennuksesta :) Mulla ei ole mitään ideaa vaan lepo- eikä maksimisykkeestä, saati jostain rasvanpolttosykkeestä. Pitänee ottaa selvää... ööh.. jostain, mistä?

Tilasin itselleni Suunto t4 -sykemittarin, toivottavasti osoittautuu ostamisen arvoiseksi!

Miten tarkasti nuo sykemittarit mittaavat kulutetut kalorit? Ja onko muualla kuin juoksutilanteessa mitattu kalorien palaminen vertailukelpoinen juoksun aikana tapahtuneeseen? Eli valehteleeko mittari, jos käytän sitä esim. kuntosalilla.

Olright! Kiitos tarkennuksesta :) Mulla ei ole mitään ideaa vaan lepo- eikä maksimisykkeestä, saati jostain rasvanpolttosykkeestä. Pitänee ottaa selvää... ööh.. jostain, mistä?

On varmaan montakin sivua mistä tuota tietoa löytyy,mutta itse löysin juoksijalehdestä artikkelin jossa oli juttua sykkeistä ja millä sykkeellä mitäkin treeniä.

Te jotka olette seurannut viikottaista liikuntakuormaa sykemittareilla osannette kertoa tuloksistanne. Ostin vasta vajaa pari viikkoa sitten mittarin ja ekan viikon tulokset on kaikki liikunta mukaan laskettuna 2200 kcal ja kokoa siis meikämannella 172cm / 83kg ja ikää 34.

Onko paljo vai vähän. Tuo sisältää siis punttitreenit+aerobiset. Ajattelin nostaa kulutuksen ensi viikolla 2500 kaloriin ja pikkuhiljaa hinata 3000 kcal ja pitää siinä pitäen ruokapuolen samana. Ruokamäärät n. 3000 kcal. Tällä kulutuksella ja syömisellä paino siis nousujohteinen, teen istumaduunia.

Onko muilla antaa viikkokulutusmääriä?

Veikkaisin, että sun painoinen ja pituinen ihminen kuluttaa keskimäärin tunnissa sellaisella keskitason kulutuksella noin 350-650kcal per liikuntakerta riippuen liikunnasta, sukupuolesta sekä ruumiinrakenteesta. Mitä enemmän lihasta, sitä enemmän voisi kuvitella kuluttavan. Lenkkeily kuluttaa yleensä eniten. Eli mun mielestä toi vaikuttaa aika normaalilta kulutukselta. Olettaen, että liikuit tuon viikon aikana noin 3-5 kertaa. Jotta saisit kulutettua yhden kilon läskiä pelkällä liikunnalla, tulisi sinun liikkua 7000 kalorin edestä.

Onko muilla antaa viikkokulutusmääriä?

Viikkokulutukset treeneissä/kisoissa 2500-9000kcal. Tunteja 4-17/vko. 2500 on käytännössä lähes lepoviikko tai hyvin kevyt viikko, 9000 taas yleensä määräviikko suht kovalla rasitustasolla. Lajina näin kesäisin pyöräily, talvella mukana sitten muitakin lajeja. Pitemmissä kisoissa ja pitkillä pk-lenkeillä näyttäs menevän 3500-4500kcal kerralla.

Viikkokulutukset treeneissä/kisoissa 2500-9000kcal. Tunteja 4-17/vko. 2500 on käytännössä lähes lepoviikko tai hyvin kevyt viikko, 9000 taas yleensä määräviikko suht kovalla rasitustasolla. Lajina näin kesäisin pyöräily, talvella mukana sitten muitakin lajeja. Pitemmissä kisoissa ja pitkillä pk-lenkeillä näyttäs menevän 3500-4500kcal kerralla.

Ok kovia lukemia sulla. Arvelinkin heti alkuun, että voisi nostaa aerobisen määrää reippaastikin ilman että voisi kuvitella palautumisen kärsivän. Nostanpa tosiaan alkuun 3000 kcal ja pikkuhiljaa hinaan ylöspäin. treenimäärä 4,5h viikko. 6h viikko onnistuu melko helposti ilman että tarttee ruveta säätämään vapaa-ajan kanssa.

Kattelinkin vähän noita tuloksia kunnes totesin, että lajina on pyöräily. Juostessa meikä saa maratonilla menemään 3400 kaloria ja painan sen 79kg sykemittarissa. Jos juosten vetää pk-lenkeissä 3500-4500 kaloria niin saa olla kova vauhti, pitkä matka tai sitten helvetinmoinen läski.:worship:

Mulla kovat viikot on aika lähellä siellä 4000 kalorin viikkokulutusta mutta mä oonkin vaan kuntoilija enkä urheilija :)

Kattelinkin vähän noita tuloksia kunnes totesin, että lajina on pyöräily. Juostessa meikä saa maratonilla menemään 3400 kaloria ja painan sen 79kg sykemittarissa. Jos juosten vetää pk-lenkeissä 3500-4500 kaloria niin saa olla kova vauhti, pitkä matka tai sitten helvetinmoinen läski.:worship:

Mulla kovat viikot on aika lähellä siellä 4000 kalorin viikkokulutusta mutta mä oonkin vaan kuntoilija enkä urheilija :)

No siis itekin oon täysin retkeilijä, mutta yritystä kuitenkin on sen verran, että kisoissa mennään jossain 175-185 keskisykkeillä :D
Painoa on about 70-71kg, joten en oo varsinaisesti mikään supermassiivinen.

Ostin polarin mallin RS300X. Onko muilla samaa ongelmaa että keskimmäinen punainen nappi, se leveä ja kapea siinä alhaalla ei meinaa kunnolla ottaa kun sitä painaa? Tuntuu että saa painaa niin pirun kovaa ennen kuin saan sen napin ottamaan. Siis tämä mittari mikä yossa ylempänäkin mainittu: http://www.polar.fi/fi/tuotteet/juoksu_multisport/RS300x

Edit: Niin vielä että miten ton vekottimen saa näyttämään kalorinkulutuksen?

Minkäslaista sykemittaria suosittelisitte ihan perus lenkkeilyä varten?
Mitään muuta mittarilta en vaatisi kuin tarkan sykkeen mittauksen ja kellonajan.
Ja mites nuo ton sykkeen mittaa onko kaikissa se vyö mikä tulee tuohon rinnan korkeudelle?

Minkäslaista sykemittaria suosittelisitte ihan perus lenkkeilyä varten?
Mitään muuta mittarilta en vaatisi kuin tarkan sykkeen mittauksen ja kellonajan.
Ja mites nuo ton sykkeen mittaa onko kaikissa se vyö mikä tulee tuohon rinnan korkeudelle?

Suosittelen Polarin FT60-mallia. Toiminnot juurikin nuo muutamalla bonuksella ryyditettynä ja jos isompi tiedonjano yllättää, niin kylkeen voi ostaa kaiken maailma GPS-podia yms. tms. Toimii aina 25 asteen pakkasesta 70 asteisiin löylyihin.

Täytyy sanoa, että jos perusmallia hakee niin on tuo FT60 aika liikaa. Toki jos rahaa on ja haluaa kaikkitännehetinyt niin toki antaa palaa. Polarilta on tulossa ensi kuussa pari uutta mallia. FT4 ja FT7. Kannattaa aloittaa niillä. Hinta ei päätä huimaa, "puhuvat" suomea eli käyttöliittymä on suomeksi, lisäksi ei mitään ylimääräistä jos ei hae muita ominaisuuksia kuin piisamirotta. Hänelle varmasti riittää aluksi tuo FT4.

Kyseiset tuotteet on helppo myydä eteenpäin tarvittaessa jos nälkä kasvaa syödessä.

Mulla on suunto T6c

Ihmetyttää aika helkatisti tuo AC arvo, itellä tahtoo koko ajan päivittää 7->6.0 vaikka treenaan about 6-7h viikossa ja viikkokulutus 3500 paikkeilla. Sykkeet asialliset 130-185 bpm, 3h aerobista viikossa ja loput salitreeniin.

Mites muilla tuo AC arvo toimii, luotatteko?

Onpa huikeita lukemia nuo teidän salikulutukset :wtf: Pitääpä itse kokeilla vaikka huomenna, että paljonko kuluu. Mulla mittarina pari vuotta vanha Suunto t4 ja siihen pitäs jostain vielä löytyä se juttu jolla sen saa PC:hen kiinni. En ole ikinä käyttänyt tuota PC-podia, onko kenelläkään kokemusta siitä tai onko edes mitään iloa siitä? Isältä olen tuon sykemittarin+pc-podin lainannut, niin ei kauheasti ole tieto siitä..

Onko sellasia sykemittareita olemassakaan joissa ei mittaamiseen välttämättä tarvittais sitä kelloa vaan pelkkä remmi rinnan ympärillä riittäis? Tarkoituksena ois mitata kalorikulutusta jenkkifutiksessa mutta kelloa ei kyllä voi kentällä käyttää. Jos siinä remmissä ois joku oma muisti tai jotain siihen suuntaan :)

Suunnolla on tuollaiseen käyttöön Memory Belt. Tosin tuo on sitä vanhempaa vyömallia, mutta ei tosiaan tarvitse mitään muuta toimiakseen ja data siirretään siitä sitten tietokoneelle analysoitavaksi.

Jeps eli tuli tuossa jokin aika sitten hommattua tuommonen Polar F11M - Grey Pepper sykemittari jota tulee pidettyä ranteessa 24/7.
Ohjeissa lukee että se kestää -10 pakkasta ja +50 lämpöasteita.
Mutta mitä mieltä olette että kestääkö tuo kuitenkin sen että pitää sitä ranteessa kun käy saunassa? jotenkin ei viitsis sitä ottaa pois kun menee saunaan mutta kai se on pakko jos se ei kestä yli 50 astetta.

Vastataanpa nyt tuohon.. Saunonut olen kellon kanssa varmaan +300 kertaa eikä kello ole kärsinyt. Eli kokemuksen perusteella täytyy sanoa että kestävä ja hyvä laite:)

Back
Ylös Bottom