Sykemittari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: ⌚🔥 SYKEMITTARI 🔥⌚

Meta description: Tarkkuutta treeniin, dataa palautumiseen ja sykelukemat jotka kertovat totuuden – pysy kartalla jokaisella askeleella.

Mulla on käytössä Polarin RS100 mittari ja lähettimenä se Polarin tavallinen malli T31 (ei siis wearlink).

Viime aikoina mittarin käyttö juoksulenkeillä on vähentynyt radikaalisti, kun en enää kestä mittarin valumista. Jo pk-lenkillä lähetintä joutuu jatkuvasti nostelemaan, kun se tuntuu valuvan. Vauhtikestävyyttä on ihan turha yrittää kun lähetin tippuu vyötärölle jo muutaman minuutin jälkeen. Valumisesta seuraa epätarkka mittaustulos, ja lähes jokaisen lenkkini keskisyke onkin 75% maksimista nopeudesta riippumatta.

Mikä neuvoksi? Olen kokeillut pitää vyötä sekä kireämmällä että löysemmällä, mutta tuloksetta. Tietenkin huomattavasti kiristämällä lähettimen saa pysymään, mutta tarkoitus ei käsittääkseni ole puristaa rintakehää niin, että tuntuu pahalta. Teippaamisesta olen kuullut, mutta ei kyllä houkuttele ajatus päivittäisestä teippaamisesta.

Itsellä myös ongelmana oli tuon lähetinvyön valuminen.
Ongelmaan auttoi niinkin yksinkertainen kikka kuin sen sykevyön kasteleminen kokonaan ennen asettamista. Sykevyön kankaan ollessa märkänä tuntuu tarraavan ihoon paremmin eikä valumista ole tapahtnut kuin ehkä joka 15:s lenkki.

Kastelen kyllä lähettimen huolellisesti ennen lähtöä, joten siitä ei ole kyse. Usein sipaisen vettä lähettimen lisäksi myös suoraan rintakehään.

Olen kyllä huomannut, että kastelemattomuus pahentaa ongelmaa, mutta kostuttaminenkaan ei sitä poista.

Moro!

Olen tässä harkinnut jo jonkin aikaa sykemittarin ostamista ja vielä on vähän epäselvää, että kumman ostaisin, Suunnon T3 vai T4.

Lähinnä tuo T4:sen "coach" toiminto mietityttää. Kannattaako siitä maksaa se muutama kymppi lisähintaa vai onko se käytännössä hyödytön lisäominaisuus?

Olisi mukava kuulla käyttäjien kokemuksia noista laitteista, etenkin coach toiminnosta.

Kiitos vastauksista jo etukäteen !

Moro!

Olen tässä harkinnut jo jonkin aikaa sykemittarin ostamista ja vielä on vähän epäselvää, että kumman ostaisin, Suunnon T3 vai T4.

Lähinnä tuo T4:sen "coach" toiminto mietityttää. Kannattaako siitä maksaa se muutama kymppi lisähintaa vai onko se käytännössä hyödytön lisäominaisuus?

Olisi mukava kuulla käyttäjien kokemuksia noista laitteista, etenkin coach toiminnosta.

Kiitos vastauksista jo etukäteen !

Ennen kuin ostat, kannattaa vilkaista juoksufoorumilta Suunnon laatuongelmia kasitteleva ketju.
Yhteenveto: unohda Suunnon mittarit.

Eli ilmeisesti katse pitäisi kääntää Polarin mittareihin.
Millaisia kokemuksia teillä on Polarin mittareista yleensä?

Oon käyttänyt vuodesta 2005 Polarin perusmallia F11 ja viimeisen vuoden aikana periaatteessa päivittäin. Kankainen vyö, joka ei lipsu alaspäin missään treeneissä: ei salilla, juostessa taikka pyöräillessäkään. Maksaa ehkä 115-145€ nykyään ja sisältää perusominaisuudet: kertoo keskisykkeen, maksimin, kalorikulutuksen, treenin keston ja sykealueet, sykerajat asetettavissa, viimeisen viikon treenit tulee summattuna joka sunnuntai klo 24 jne. Ainakin mulle tuottaa ihan tarpeeksi dataa.

Muutaman kerran vuodessa mennyt jumiin, joka selviää ihan sillä, että painaa kaikki viisi nappia kerralla pohjaan ja vahvistaa vanhat perusasetukset. Pari kertaa olen vaihtanut pariston, joka maksoi Polarin valtuuksilla toimivassa kelloliikkeessä 12€ kerta. Tolla ei voi siirrellä käppyröitä tietokoneelle tms.

Vaikka ensimmäinen sykemittari mulla onkin, niin vertailukohteen puuttuessakin voin suositella.

Ennen kuin ostat, kannattaa vilkaista juoksufoorumilta Suunnon laatuongelmia kasitteleva ketju.
Yhteenveto: unohda Suunnon mittarit.
Onko sulla Stu tästä jotain omaa kokemusta vai perustatko kaiken tuon linkin pohjalle?

Nimittäin mitä tuolta Juoksufoorumilta katselin ton ketjun viestejä, niin se on viime kesän lopulla aloitettu ja jo uudet viestit näyttäis vahvistavan sen mitä eilen Intersportin myyjäkin Tampereella sanoi.
Eli Suunnon ongelmat on vissiin olleet vyössä, jotka on nyt kuulemma kaikki vaihdettu uusiin. Intersportissa siis.

Itseäni tämä myös kiinnostaa kyllä, koska olen ostamassa juurikin sykemittaria ja vaihtarini ovat Polar RS300X tai Suunto t4c. Molemmat GPS:llä varustettuna.

Suuntoa puoltaa tällä hetkellä, mun tietojen mukaan,
-mahdollisuus vaihtaa patterit itse
-memory beltin mahdollistama sykkeen mittaus ilman ranneketta, esim. kiekossa ja salibandyssä
-Suunto Coach ohjelma

Taas RS300X:stä on mulla hivenen monipuolisempi kuva tullut, mutta monet taas sanoo, että tilanne olisi juuri toisin päin. Ainakin siis ennen tätä RS300:sta.

Joten onko näistä kommenteja kellään?

Mites näiden kyssäreiden laita? Olisko kellään kommenttia?

Olen ostamassa juurikin sykemittaria ja vaihtarini ovat Polar RS300X tai Suunto t4c. Molemmat GPS:llä varustettuna.

Suuntoa puoltaa tällä hetkellä, mun tietojen mukaan,
-mahdollisuus vaihtaa patterit itse
-memory beltin mahdollistama sykkeen mittaus ilman ranneketta, esim. kiekossa ja salibandyssä (on kyllä vissiin hintava? 100 vai 200 €?)
-Suunto Coach ohjelma

Taas RS300X:stä on mulla hivenen monipuolisempi kuva tullut, mutta monet taas sanoo, että tilanne olisi juuri toisin päin. Ainakin siis ennen tätä RS300:sta.

Joten onko näistä kommenteja kellään?

Entä onko tosta Suunto Coachista kommentteja? Parempi kuin Polarin nettipalvelu? Tekeekö se vaan jonku ohjelman, jota sitten noudatat tai et vai pystyykö siihen vaikuttaan ite kuinka?
Ai niin ja pystyykö Suunto Coachia siis räpläämään sekä tietokoneella että rannelaitteella? Mitenkähän tuo Memory belt istuu sitten vielä tähän kokonaisuuteen?? :) Oma ohjelman sillä kait on??

Aattelin itekki ostaa tollasen polarin ft80. Oisko kellää kokemuksia kyseisetä tuotteesta.? :D

Siis millä perusteella nuo teidän mittarit eivt näytä tarkkoja lukemia ?
Puhdasta matikkaahan se on ja liikuntamuodolla ei ole mitään väliä.

Joka tapauksessa erinomainen väline oman salitreenin intensiteetin seuraamisessa. Lisäksi palautukset voi katsoa myös sykkeen osalta.

Oli tänään salilla sykemittari mukana, näytti seuraavia lukemia

Aluksi 5min lämmittely erkolla.

SJMV 4x10 -> max 159
Vinopena kp 3x10 -> max 141
Kulmasoutu 3x10 -> max 154
Dippi 3x max -> max 164
Viparit taakse -> max 138
Voimapyörä 4x15 -> max 162

Kesto: 63min
Keskisyke: 124
Kalori kulutus: 420

Yllättävän kovat sykkeet saa salilla aikaan ottaen huomioon, että en ole mikään kovin huonokuntoinen (juoksin esim viime syksynä maratonin)

Mulla on kohta kaks vuotta vanha Suunto t3(vanha malli)t3c(uusi malli).Tähän "vanhaan" malliin ei enää saa mitään lisävarusteita esim.gps podia,foot podia yms.... Eli jos ostatte sykemittarin niin kannattaa hommata siihen kaikki lisävarusteet mitä kuvittelee tarvitsevansa.Se on myös jälkeenpäin kalliimpaa ostaa ne lisävärkit erikseen.Ite meinasin hommata ton gps-podin,mutta mitens hommaat ku se malli on poistunu jo markkinoilta:curs:

Tutkin aikani nuita sykemittareita ja omiksi vaihtoehdoiksi löyty Suunnon t3c ja Polarin RS300X. Tuottaa vain vaikeuksia päättää kumman valitsisi. Saman hintaisia ovat ja käsittääkseni suurinpiirtein samanlaisia. Nettikeskusteluja tutkiessani monilla olivat vaihtoehtoina rs 300x:n lisäksi suunnon t4c, lähinnä ilmeisesti gps lisävarustelun vuoksi. Paitti että t3c:n saa myös gps:n niin pitäisikö minun nyt kuvitella tästä kuviosta että t3c ei ole ihan polarin rs300x:n veroinen ja kallistuisin tähän polariin? Nettikeskustelut yleisesti ottaen Polarin ja Suunnon sykemittareiden ominaisuuksista olivat ristiriitasia. Toisten mielestä toisessa on paremmat ominaisuudessa kun toisessa ja päinvastoin. Selkeää kuvaa en ole saanut että kummankon merkin mittareissa olisi paremmat ominaisuudet. Jos en löydä selkeää eroa näiden mittareitten välille niin kallistus Suunnon härveliin kun siihen voi itse vaihtaa patterin.

Itse kallistuin Suunnon t4c:n kannalle ja Polarin RS300X jäi hyllyyn. Intersportista saa t4c:n GPS+PC PODeilla pakettina ja hinta on pari kymppiä halvempi kuin Polarin vastaava setti RS300X:n kanssa.

Loppujen lopuksi en nähnyt mitään syytä ottaa Polaria. Ja näin viikon käyttökokemuksella olen tyytyväinen Suuntoon. Suunto Coach toimintokin potkii kivasti lenkille.

Suunnon t3c siis on käsittääkseni muuten sama kuin t4c, mutta siinä ei ole tätä Suunto Coach toimintoa.

Kysyin myös Intersportista, että onko mulla mitään syytä ottaa Polaria Suunnon sijasta ja vastaus oli, että ei. Toki mielipidekysymys myöskin, mutta Suunnolla on Training Effect ja sitten tuo Coach.
Erojahan toiminnoissa on kumpaankin suuntaan...

Back
Ylös Bottom