Sykemittari salilla?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itsellä on ollut käytössä nyt puolen vuoden ajan Polarin FT40 + Flowlink- datansiirtopalikka(tuli paketissa mukana). Tähän mennessä olen ollut erittäin tyytyväinen. Ominaisuuksiin kuuluu muun muassa sykealueet(rasvanpoltto ja fitness), mahdolllisuus ladata harjoitukset omaan harjoituskalenteriin Polarin nettisivuille, jossa on mahdollista kikkailla kaikkea ja samalla pitää kirjaa omasta edistymisestä ym ym.... ja suorituksen aikana moden hetkellinen vaihto kellonaikaan käyttämällä kelloa lähellä lähetintä ettei tarvii esim. juostessa räveltää näppäimiä ja masiina on muutenkin helppo käyttää + kaikkea muuta kivaa... Hintaa tällä härvelillä taitaa nykyään olla jotain 150 euron verran. Ja koska on laadukasta kotimaista tekoa, kestää pakkasellakin eikä sekoile muutenkaan. Mikään muotovalio kello-osa ei todellakaan ole mutta tekee tehtävänsä urheiltaessa mitä parhaiten.

Polarin F7 tms. mulla. 1:30 h salitreeni (rinta + ojentajat yms.) kulutti mittarin mukaan n. 640 kcal, eli about 425 kcal/h. Vertailun vuoksi 90 min futista 1400 kcal (930 kcal/h). Ai niin, ja kyseessä 74 kg mies.

Olen vain miettinyt noissa mittareissa, että millä tavall/kuinka luotettavasti ne mittaavat intervalli/salityylistä treeniä, eli sellaista missä on jatkuvasti myös taukoja? Eli jos vaikkapa raskaan kyykkysarjan jälkeen palautustauolla syke on minuutin pari aika korkealla, niin mittaako mittari, että työtä tehtäisiin silloinkin (koska syke korkealla), vaikka vain seisoisi tai istuisi paikallaan? Koska tällaisia jaksojahan tulee salitreenissä paljon. Eli antavatko mittarit liian ison tuloksen tällaisissa tapauksissa, vai "tajuaako" se vekotin mitä on tekeillä, eikä luule että käyttäjä vetää jotain aerobista lenkkiä palautustauolla, koska pulssi 130 - 140? :)

Vähän epäselvästi selostettu, mutta varmaan ymmärsitte?

Ja sitten puoli vuotta myöhässä:

Onko sellasia sykemittareita olemassakaan joissa ei mittaamiseen välttämättä tarvittais sitä kelloa vaan pelkkä remmi rinnan ympärillä riittäis? Tarkoituksena ois mitata kalorikulutusta jenkkifutiksessa mutta kelloa ei kyllä voi kentällä käyttää. Jos siinä remmissä ois joku oma muisti tai jotain siihen suuntaan :)

Polarilla tai Suunnolla on ainakin tuollainen pelkkä "vyö", joka mittaa arvot ja jolta ne voi siirtää esim. tietokoneelle sitten treenin jälkeen. Tuollainen olisi kyllä kiva esim. futis- ja säbämatseissa missä ei saa kelloa käyttää, mutta hintaa noilla oli muistaakseni pari sataa euroa, joten jos vielä tavallisen mittarin hankkii, niin vähän hintavaksi tulee. Mutta tuollaisia siis löytyy!

Kiitoksia vastauksista! Oikeastaan olen kyllä jo valintani suurinpiirtein tehnyt mutta vielä kiinnostaisi tietää etenkin tästä ft80 voimaharjoittelu opastuksesta että tekeekö sillä toiminnolla mitään kun siitä on lähinnä kiinni tuo 60-80 välinen päätös :D

Mulla on nyt kk:n ollu toi FT80.. jollain ihmeen logiikalla se voimaharjottelu-puolella päättää, että millon on hyvä aika alottaa seuraava sarja ja kertoo sen. En oo jaksanu lukea ohjeita niin tarkasti, mutta ilmeisesti kyse on jostain sykkeistä.. oon vielä ainakin ajatellu sen olevan aika turha ominaisuus.. Välillä se hukkaa sen viivan minkä mukaan se yleensä huutelee sitä seuraavaa sarjaa ja sit tuskastun ja alotan justiin sillon ku itteä huvittaa niinku ennenki :D

Ps. en tykkää pelata Aliasta ja sen varmaan huomaa tästä selityksestä mikä on vikana.. ;)

Ykkösiä otin kyykyssä niin toiston jälkeen oli aina syke yli 180. Ei tarvi pitkiä sarjoja sykkeen nousuun vaan tarpeeksi raskaan kuorman.

Se viiva häviää siitä koska se on jo piipannut että aloitappa seuraava sarja, eli sulta o jääny se huomaamatta :dance:

Onko kokemusta sykemittarin käytöstä fyysisessä päivätyössä? Olis hienoa nähdä paljon about kaloreidenkulutus, kun tekee raskasta työtä 8-10h. Tietenki mittarin tulis kestää pakkasta ja hieman kosteuttakin, kestääköhän suurinosa? Koviaki pakkasia useamman tunnin? Onko kaikissa sykemittareissa joku remmi, mikä pitää olla rinnan ympärillä, vai mahdollisesti malleja joissa vain tuo kello? Kaikista varmaanki löytyy sekuntikello?

Koodi:
Kärsin LIEVÄSTÄ sydänviasta, joten failureen ei ole terveellistä pyrkiä, ja pitkäaikaista rasitusta tulisi välttää.

Jos tuo on tilanne niin suosittelisin kyllä sykemittarin käyttöä. Eihän siitä ainakaan mitään haittaa ole. Sitä miten tarkasti se mittaa kalorien kulutus en osaa sanoa, mutta luotettavasti se ainakin sykkeen sulle kertoo. Sen avulla voit myös vähän tarkastella milloin on sykkeet laskenu "tarpeeksi" jotta voit seuraavan sarjan rykästä. Ja onhan se tietysti pitkässä juoksussa mukava huomata miten kunto kasvaa ja sykkeet pysyy alempana.

Itse sain sykemittarin (Polar FT7) joululahjaksi, ja oon käyttänyt sitä seuratakseni treenin kovuutta ja näin kuihtiksella myös kalorikulutusta. Voimatreeneissä max sykkeet 180 tienoolla, kun taas loppuviikon volatreeneis hätäset 160. Normaalisti menee treeneissä sen 60-75min, ja siinä ajassa kalorikulutus on 1100-1350kcal voimapäivinä, 800-1000kcal volapäivinä. Kaikkiin on laskettu mukaan kevyt alkulämmittely ~10min kuntopyörää/crossaria/juoksumattoa. Massaa on 95kg bulkkifläsällä.

Polarin F7 tms. mulla. 1:30 h salitreeni (rinta + ojentajat yms.) kulutti mittarin mukaan n. 640 kcal, eli about 425 kcal/h. Vertailun vuoksi 90 min futista 1400 kcal (930 kcal/h). Ai niin, ja kyseessä 74 kg mies.

Pitkästä aikaa olin salilla mittari mukana. Suunto m5 all black. Olen jo kohtalaisen kokenut kävijä, en ammattilainen, mutta en myöskään amatööri. Sykemittaria en ole juuri koskaan käyttänyt salilla. Nyt tein yläpuolella mainitun rinta-ojentajatreenit joka kesti n. 1h, mutta sykkeni oli vain 80-110 välillä ja kaloreita tuli hieman alle 300. Hieman nyt epäilyttää onko treenini täysin turhaa. Oletin, että lopussa tekemäni vatsareeni nostaisi sykkeen, mutta se ei koskaan noussut yli 110. En pitänyt juuri taukoja vatsoissa, vaan yritin nostaa oikein sykettä. Vatsalihakset eivät kuitenkaan oikein jaksaneet ja syke jäi 110 parhaimmillaan. Treenini oli lähestulkoon näin:
Lämpö: pyörällä 10min
Penkki 3x6
dipit 3x6
vinopenkki käsipainoilla: 3x8
ojentajat taljassa 3x 12
+ vatsat

En mielestäni pidä mitään ylipitkiä taukoja. Sen, että vettä juon ja vähän lepään. En kuitenkaan kellota taukojani sen tarkemmin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itselläni joku vanha Suunnon malli. Käytin joskus sykevyötä salilla, 170 pintaan olivat kovimmat sykkeet tiukoissa sarjoissa. Juoksulenkillä sitten saattoi tulla jopa 195, jos aivan hapoille veti.

Hurrrja kulutus

Hankin sykemittarin jokunen aika sitten ja nyt olen tehnyt kaksi punttitreeniä sykemittari mukanani.
Järkytyin (näin liioteltuna) kulutuksesta. Tein hyvin lyhyet lämmittelyt kiireen vuoksi (n.5 min molempina treeneinä, eli ei tosiaankaan voi aerobisen piikkiin laittaa) ja noin tunnin treenit yhteensä kestoltaan (toinen oli jalkatreeni, toinen rinta/vatsa/selkätreeni) ja sain kulutukseksi molemmista n. 700 kcal ! :o
Olen kyllä arvioinut kulutusta aika pahasti alakanttiin jos tuo todella pitää paikkansa... mutta en minä kyllä poiskaan ole kuihtunut... Ja olen kaloreita seuraillut nettilaskurissa.. välillä orjallisesti ja välillä vähän vähemmän orjallisesti. (Lähinnä kylläkin proteiini/rasva/hiilari -suhteita toisiinsa)
Olen vielä kaikenlisäksi melko pienikokoinen nainen 166 cm / 53 kg, ymmärtäisin jos olisin iso mieees ;)
En ole tosin koskaan käynyt mittauttamassa missään maksimisykettäni eli se on ihan tuon laskukaavan mukaisesti siellä (220 - ikä).

Mitkäs oli about treenien keskisykkeet? Olethan syöttänyt sinne mittariin omat tietosi (pituuden, painon, iän, sukupuolen), ettei mennä mittarin oletuksilla mikä varmaan on 80-kiloinen mies? Minkä merkkinen ja mallinen mittari ylipäänsä?

Kovilta kuulostaa kulutukset sun kokoon nähden kyllä, mutta ei kai tuo mahdotonta ole jos vedät tosi kovilla keskisykkeillä ja temmolla treenin läpi.

Ja sen maksimisykkeen voit testata vaikka juoksemalla portaita ylös alas niin kauan ettet oikeasti pysty enää nostamaan sykettäsi enempää ja katsoa mikä oli mittarin huippulukema :)

Kokeilin seku vain ja otin sykemittarin töihin päiväksi. 7000kcal meni vuoron aikana... autolla ajelen työkseni. ja olen kyllä kaikki parametrit syöttäny oikein tohon masiinaan. että ei ne todellakaan aina pidä paikkaansa. tai sitte pitää keskittyä enempi cardioon...

tosin toi mittari on joku halppis eräästä tukkuliikkeestä.

Eipä ole ollut tapana pitää sykemittaria mukana salilla. Enemmän käytän sitä lenkillä, jotta näkee vähän missä se aerobinen kunto menee ja toisaalta pystyy tarkkailemaan, ettei mene liian tehokkaaksi. Kun tuo punttipuoli on kuitenkin itselle se pääjuttu. Voisi kuitenkin jokusen kerran taas ottaa sykkeitä salillakin. Joskus aikoinaan kokeilin huvikseni, kuinka ylös sykkeitä voi puntilla saada ja pitkässä kyykkymaksimisarjassa nousi muistaakseni siihen 200 korville :D

sekunttikello ois parempi.
itellä oli joskus sykemittari ja sen mukaan kun treenasi, meni vaan huonompaan suuntaan, ylläri.
Tiedä sit näistä uusista laitteista.
Ite treenaan niin, että viikoittain vaihtuu tauot sarjojen välillä 2min-30sec.
Sekkakello ois siis kätevä mulle.

Mitkäs oli about treenien keskisykkeet? Olethan syöttänyt sinne mittariin omat tietosi (pituuden, painon, iän, sukupuolen), ettei mennä mittarin oletuksilla mikä varmaan on 80-kiloinen mies? Minkä merkkinen ja mallinen mittari ylipäänsä?

Kovilta kuulostaa kulutukset sun kokoon nähden kyllä, mutta ei kai tuo mahdotonta ole jos vedät tosi kovilla keskisykkeillä ja temmolla treenin läpi.

Ja sen maksimisykkeen voit testata vaikka juoksemalla portaita ylös alas niin kauan ettet oikeasti pysty enää nostamaan sykettäsi enempää ja katsoa mikä oli mittarin huippulukema :)

Mulla on Polar FT7 malliltaan tuo sykemittari. Ja juu, tiedot olen kyllä syöttänyt ihan oikein eli ei luule mua 200 kiloiseksi miesihmiseksi! :)
Keskisykkeet oli jotain päälle 150 (syke missä maksimissaan treenin aikana kävi oli 180).
Leposykettä kattelin et se on ainakin ihan normaali n. 60-70, mutta sitten kun nousen ylös ja käveleksin ym. niin sykkeet on jo 100. Samoin pysyminen tuolla rasvanpolttoalueella joka mittarin mukaan jotain alle 140 on kyllä liikkuessa aika mahdotonta vaan helposti menee tuonne kuntoliikunnan puolelle. Penkkiä ja vatsalihaksia tehdessä huomasin että kun olin makuulla laski tuonne 100 sykkeet. Ja en kyllä kovinkaan huonokuntoinen ole. :D Teen kyllä treenit aika nopealla temmolla ja lyhyillä tauoilla, mutta kuitenkin, en mitenkään erityisen poikkeuksellisesti. :D

Voi olla toki tosiaan et mun maksimisyke on paljon korkeampi kuin mittari luulee. Täytyy varmaan rääkätä itsensä loppuun ja katsoa mihin pääsee. :D

Mulla on Polar FT7 malliltaan tuo sykemittari. Ja juu, tiedot olen kyllä syöttänyt ihan oikein eli ei luule mua 200 kiloiseksi miesihmiseksi! :)
Keskisykkeet oli jotain päälle 150 (syke missä maksimissaan treenin aikana kävi oli 180).
Leposykettä kattelin et se on ainakin ihan normaali n. 60-70, mutta sitten kun nousen ylös ja käveleksin ym. niin sykkeet on jo 100. Samoin pysyminen tuolla rasvanpolttoalueella joka mittarin mukaan jotain alle 140 on kyllä liikkuessa aika mahdotonta vaan helposti menee tuonne kuntoliikunnan puolelle. Penkkiä ja vatsalihaksia tehdessä huomasin että kun olin makuulla laski tuonne 100 sykkeet. Ja en kyllä kovinkaan huonokuntoinen ole. :D Teen kyllä treenit aika nopealla temmolla ja lyhyillä tauoilla, mutta kuitenkin, en mitenkään erityisen poikkeuksellisesti. :D

Voi olla toki tosiaan et mun maksimisyke on paljon korkeampi kuin mittari luulee. Täytyy varmaan rääkätä itsensä loppuun ja katsoa mihin pääsee. :D

Ja jooo... tänään kävi salilla sykkeet yli 200 vaikka en todellakaan ollu missään vaiheessa loppu, ja mun maksimisykehän on polarin mukaan 198. :D
Täytynee siis käydä rääkkäämässä itseään jossain loppuun ja kato mihinkä lukemiin sitä pääsee. :D

Ei tuo 700 kcal kulutus tunnilta yli 150 keskisykkeellä mitenkään hirveän liioitellulta tunnu (näin puhtaasti perstuntumalta tosin), vaikka kevyt oletkin. Mutta mittaa ne maksimisykkeet ja syötä sinne niin antaa varmaan tarkempia lukuja.

Suositut

Back
Ylös Bottom