Sykemittari salilla?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Harkitsen sykemittarin ostoa, mutta en tiedä minkä laista. Tekeekö sykemittarilla salitreeneissä yleensäkkään mitään? Vai onko se suunnattu spinningiin, juoksioille, pyöräiliöille...

Kärsin LIEVÄSTÄ sydänviasta, joten failureen ei ole terveellistä pyrkiä, ja pitkäaikaista rasitusta tulisi välttää.

Elikkäs tämän takia olisin hankkimassa, mutta onko sykemittarista loppujen lopuksi hyötyä?

Ite oon sykemittaria salilla joskus käyttäny, mutta en tiedä onko siitä varsinaista hyötyä. Onhan se ihan kivaa katsoa, mihin sykkeet nousee tiukan sarjan aikana ja kuinka nopeesti syke palautuu normaalitasolle. Itse en kuitenkaan varsinaista hyötyä sykemittarin käytölle salilla näe, yleensä sitä tulee käytettyä lenkillä, jotta tietää pysyä oikealla sykealueella.

Ja ihan perus sykemittari käy vallan mainiosti, siis sallainen joka näyttää vain sykkeen. Onhan noissa halvimmissa mittareissakin jo muitakin ominaisuuksiakin...

Ite sain firmalta lahjaksi Suunnon T1:sen, missä on käytännössä vain sykkeen mittaus ja kalorikulutuksen laskenta. Ja nyt kun punttailua aloittaessani oon yrittäny opetella myös syömään riittävästi, olen käyttäny sitä muutaman kerran juurikin tohon jälkimmäiseen tarkoitukseen. Syke nousee korkeimmilleen kyykyssä ja mavessa mutta tippuu aika reilusti heti kun lopettaa. Kohtuuvauhtisella juoksulenkillä pääsen paljon korkeampaan keskisykkeeseen kuin raskaallakaan salitreenillä. Tai sitten en kovin raskaasti osaa vielä treenatakaan :)

Mutta en itte pelkkää punttailua varten hommaisi minkäänlaista sykemittaria.

Itsellä ollut sykemittari käytössä useamman vuoden ja aina käytän sitä kun liikun. Mielenkiintoista seurata omaa kalorinkulutusta ja keski- ja maksimisykkeitä. Tietenkään kalorinkulutukset eivät ole ehdottoman tarkat, mutta niistä saa tietää treenien suhteelliset tehot. Lisäksi voi lisätä harjoitukset netissä olevaan treenipäiväkirjaan ja kirjoittaa kommentteja omista liikumisistaan. Myöhemmin kiva katsoa, miten sitä on tullut vuoden aikana liikuttua. Ollut järkevin ja "hyödyllisin" ostos mitä oon tehnyt. En kadu.

Malli on polarin f11

Suunto T1, edullinen ja helppo käyttää -mittaa kulutuksen, sykkeen ja treenin keston (mitä muuta ihmiskunta tarvitsee :D). Maksoin omasta 60e (Sokos)

Ja mikä parasta, siinä on myös kello :D

Itsellä ollut sykemittari käytössä useamman vuoden ja aina käytän sitä kun liikun. Mielenkiintoista seurata omaa kalorinkulutusta ja keski- ja maksimisykkeitä. Tietenkään kalorinkulutukset eivät ole ehdottoman tarkat, mutta niistä saa tietää treenien suhteelliset tehot. Lisäksi voi lisätä harjoitukset netissä olevaan treenipäiväkirjaan ja kirjoittaa kommentteja omista liikumisistaan. Myöhemmin kiva katsoa, miten sitä on tullut vuoden aikana liikuttua. Ollut järkevin ja "hyödyllisin" ostos mitä oon tehnyt. En kadu.

Sama juttu. Ittellä joku Polar, mallia en osaa sanoa. Suurin hyöty on sarjataukojen mitoitus, mutta tietenkin exceliin tulee kaikki tiedot talleteltua :) Mukava huomata kuinka treenin keskisyke on muutamassa kuukaudessa tippunut n. 150->140 vaikka treenit on nykyään kovempia ainakin rauta/sarjamääriltä. Samoin maksimisyke on tippunut noin kymmenellä. Lähtökunto oli ihan perseestä eli ei se vieläkään kauhean hyvä ole...

Mulla on aina salillakin vanha kunnon Polarini messissä, enemmän tottumuksesta kuin tarpeesta. Tulee sitä kyllä silti aika lailla kuikuiltua sarjojen välissä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitenkä tarkasti tollanen vehje osaa kertoa kulutetun kalorimäärän salikäynnistä? Ois dieetillä hyvä apu kun saisi tarkasti oman kulutuksen tietoon..

Sykemittarin mittaama arvo ei tietenkään ole tarkka, mutta en kyllä osaa sanoa, että kuinka suuri virhe tuossa mittauksessa tulee. Tiedot mittari saa painosta, pituudesta, iästä, sukupuolesta, maksimisyke- ja leposykearvosta sekä tietty sykkeeestä.

suurin hyöty, minkä kaloreiden kulutuksesta saa, on se, että voi vertailla eri treenien tehoa.

Voisiko jotkut jotka salilla ovat sykemittaria käyttäneet laittaa tänne omia sykelukemia raskaiden ja miksei myös kevyiden sarjojen jälkeen. Itse olen viikonloppuna menossa ostamaan sykemittaria ja aion testata sitä salilla niin olisi kiva saada vähän vertailupohjaa ettei vahingossa treenaa vaan liian kevyesti.:D

Voin vaikka laittaa omia sykealueita tänne, mutta teen sen huomenna.
Ei kannata verrata toisten sykealueita omiin, koska ne voi vaihdella aika paljon yksilöillä.

Mitenkä tarkasti tollanen vehje osaa kertoa kulutetun kalorimäärän salikäynnistä? Ois dieetillä hyvä apu kun saisi tarkasti oman kulutuksen tietoon..

Eihän se tarkka oo, mutta mä seurasin siitä dietillä viikon ajan treeneissä kuluneita kaloreita, näkeehän siitä sen muutoksen, samoin kuin ei kaikki vaa'aatkaan tarkkoi oo, mutta kun samalla käy, pystyy seuraa painon muutosta. Eli seurasin että kulutus pysyis samoissa tai sit nousis jos piti saada kulutus nousee..

Itellä Polarin F55 aluminium. ovh. muistaakseni noin 200e.

Tähän kelloonhan saa tehtyä treeniohjelmankin, mutta sitä ei ole tullut käytettyä(liikkeet paperilla on huomattavasti mukavampi tapa). En myöskään ole tottunut käyttämään kyseistä kelloa salilla, koska esim. penkkiä tehdessä pelottaa, että lasken tangon suoraan tuon sykevyön päälle. Myös rannesiteiden käyttö on hankalaa jos kello ranteessa.

Kotona kuntopyörää polkiessa tuota kuitenkin käytän sykkeen ja kaloreiden seuraamiseen. Tosin pyörästä löytyy myös itsestäki nuo mittausmahdollisuudet, mutta tarkkuus ei ole niin hyvä kuin sykemittarissa. Ei myöskään ole mielekästä pitää käsiä jatkuvasti pyörän "anturikahvoissa".

Polarin laadusta voisi sanoa, että:
- naarmuja tulee todella helposti sekä lasiin, että runkoon.
- tilttailee myös melko helposti jos taustavalaisu päällä selailee valikoita.

Tässä muutamia sekavia ajatuksia...kiteytettynä: mielestäni aika turha kapistus sykemittari on salihommiin.

Mullon niin hyvä kunto (joo joo :D) että suurimmassa osassa liikkeitä ei syke nouse yli 80% bpm/max.

Kuten joku totes edellä, niin minullakin maastaveto ja kyykky nostavat sykkeen aina 92%bpm/max.

Maksimisykkeeni on tutkimusten ja ikäni perusteella 192bpm, laskekaa siitä.

Edit: kalorikulutuksia; raskas jalkatreeni (15min juoksu n. 9,5-12km/h lämmittelyksi), kesto noin 75min, 680kcal.
hauis,rinta,vatsatreeni, noin 55min, soutua 7 min lämmittelyksi, 450-510kcal
juoksutreeni, 13km, 1h20min, 1000-1100kcal
maratonkauden viilaustreenejä, 22km eli puolikas aikaan 1:49 2300kcal noin..

Mittarina Suunnon T3+GPS pod

Luin joitain noista Polarin ja Suunnon sykemittareista, kuulemma niitä ei saa liitettyy MAC:iin. Toimii kuulemma ainoastaan Windowsilla. Onko näin???

Onko tähän jotain uutta tietoa?
Hommasin myös tuon Ft80:n ja ainakaan vielä en saanut Macillani sitä ohjelmaa toimimaan. Onneksi on miekkosella Windows, joten ensi hätään kuikuilen sen koneella. Olisi se kyllä kiva saada omalle koneelle kaikki tiedot, niin voisi rauhassa niiden kanssa näpertää.

Suositut

Back
Ylös Bottom