Syöttekö roskaruokaa?

Totta. Mutta riisille on parempia vaihtoehtoja. Jos kaikkinmuu pysyy samana mutta riisin vaihtaa kauraan, on ruokavalio terveellisempi.
Ei mene terveellisemmäksi välttämättä. Kaurassa on enemmän proteiinia ja rasvaa, joten jos paljon riisiä korvataan, muuttuu makrot aika paljon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Totta. Mutta riisille on parempia vaihtoehtoja. Jos kaikkinmuu pysyy samana mutta riisin vaihtaa kauraan, on ruokavalio terveellisempi.
Mutta jos ja kun sitä kauraa on jo muilla aterioilla, on omalle päälle parempi saada vaihtelua. Tuskin en mitään negatiivista vaikutusta jos yhdellä aterialla on vähän riisiä. Jos ruokavalio mietitään pelkästään 100% optimaalisuuden kannalta, siitä voi tulla vaikeasti noudatettava pidemmällä aikavälillä.

Mitä sushiin tulee, lohinigirit ja -makit, ilman majoneeseja lienevät ne parhaat vaihtoehdot, jos haluaa kohtalaisen terveellisesti syödä. Siihen vielä sitä levähässäkkää kylkeen. Ongelma vaan on se, että pelkkiä lohinigirejäkin tulee helposti syötyä paljon.

Sushi lienee tosiaan paras "mättöruoka", jos haluaa haukata jättibuffetin silloin tällöin. Tai no ei sitä voi edes lukea roskaruoaksi (ketjun tittelin mukaan) millään standardeilla. Mutta jos oikeista roskaruista puhutaan niin kaikki vehnä no ja tilalle perunaa, riisiä ja/tai maissia.

Ei mene terveellisemmäksi välttämättä. Kaurassa on enemmän proteiinia ja rasvaa, joten jos paljon riisiä korvataan, muuttuu makrot aika paljon.
Samaa mieltä. Kaura on luonnostaan gluteenitonta ja sis. verensokerin nousua hillitsevää beetaglukaania. Lähinnä makukysymys kumman valitsee, jos haluaa hiilarilisukkeen sisällyttää ateriaan.

Samaa mieltä. Kaura on luonnostaan gluteenitonta ja sis. verensokerin nousua hillitsevää beetaglukaania. Lähinnä makukysymys kumman valitsee, jos haluaa hiilarilisukkeen sisällyttää ateriaan.
Riisi on vielä hieman versatiilimpi hiilarilisä kuin kaura. Kaura ei oikein kelpaa lihan, kalan eikä kanan kanssa.

Itse asiassa olen aika laiska laittamaan ruokaa ja siksi olen monesti lisukkeena syönyt kaura- tai neljän viljan puuroa. Eri lautasilta toki.
Riisi on siitä hyvä että voi tehdä aika ison mällin kerralla kaappiin ja se ei samalla tapaa kärsi mikrottamisesta kuin esim peruna. Mut kaura on siis aivan supersafkaa, ei siinä mitään. Joka aamu otan puuron ite.

Itse aloitin keton/VHH:n joskus… ootas… menee jo vuodetkin sekaisin koronakaranteenien vuoksi mutta olisiko ollut v. 2019 loppupuolella. Ja paino ollut siitä lähtien n. 13-14 kg alempana. Mietin kuitenkin, että on pakko olla tietyt ”hiilariherkutteluhetket”. No, itsellä ainakin toiminut hyvin se, että KAIKKI vehnä pois ja tilalle perunaa, riisiä ja/tai maissia. Niistä saa työstettyä/ostettua vaikka mitä herkkua. Yhden vehnäsämpylän söin tarkoituksella tänä vuonna, kun ajettiin Euroopan läpi (oli niin hemmetin hyvän näköisiä hamppareita!), ja sit pari kertaa ravintolassa tullut vahingossa leike paneerattuna. Noin pienet määrät eivät aiheuta probleemia (pois lukien tietysti keliaakikot). Vehnä aiheuttaa lievää euforiaa, minkä vuoksi sitä voi lappaa niin kuin napa ruskaa. Itsellä oli kuitenkin tärkeimpänä syynä se, että vehnä aiheuttaa maha-suolikanavan häiriöitä. Ja on keskivertoa mukavampaa, että Marbellan sairaalan kirurgin käsi ei ole p------ä. 😊

Viimeksi muokattu:
Mutta korvapuustit leivotaan vehnästä. Siksi en koskaan jätä vehnää pois.
Syö hyvällä omallatunnolla ne korvapuustit :) mutta älä tee siitä rutiinia. Joku voisi ajatella, että arkirutiinit ovat triviaaleja asioita. Eivät ole. Ne ovat kaikkea muuta, sillä ne toistuvat jatkuvalla syötöllä. Ja jos rutiinit ovat kunnossa, ei muutama korvapuusti tunnu missään. :)

View: https://www.youtube.com/watch?v=eLsxXkjqipg

Mun mielestä ruokapäiväkirjan pitämisen tärkeys korostuu, jos on vähän mässäilyyn ja roskaruokaan taipuvainen kuten itse. Esim. tänään iskender kebab vinouttaa makroja ja tuo yhden hyvin kaloripitoisen aterian, tätä voi sitten tasapainottaa illalla syömällä vaikka raejuustoa ja papuja. Meinaan tällä sitä, että jos nyt joku ateria meneekin kovin epäterveelliseksi niin ei sentään tartte koko päivää vetää läskiksi. Hyvin terveellisen ruokavalion noudattaja saanee pidettyä mikrot makrot ja kokonaiskalorit asiallisena ilman sen suurempia ponnisteluja. Tänään itse asiassa rasvoja tulee huomattavasti suunnitelmaa enemmän mutta se ei niin kauheasti haittaa kun nipistää ilta hiilareista kokonaiskalorit pysyy siedettävänä. Kuiduista ei lipsuta, toimiva suoli on prioriteetissa korkealla

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom