Onpas aikamoista keskustelua, enkä lukenut kuin muutaman sivun. Tätä ei nyt voi mitenkään redusoida siihen, mikä paperilla on optimaalista. Puhtaasti fyysisen terveyden kannalta ajateltuna on varmasti parempi syödä "puhtaasti" verrattuna siihen, että ottaa edes 5% kaloreista pizzasta ceteris paribus. Tässä ei kuitenkaan huomioida ollenkaan esimerkiksi psykologista aspektia. Rennommalla lähestymistavalla saattaa olla merkittäviä hyötyjä ihmisen hyvinvoinnille, myös ihan fysiologisesti. Tämä nyt on ihan mutua, mutta pidän aika varmana, että on pienempi paha syödä pizzaa kerran viikossa tai napata grillimakkara kun on muksun kanssa lätkämatsissa, kuin stressata jostain optimaalisesta makro- ja mikrojakaumasta ja potea huonoa omatuntoa, jos ruokailu myöhästyy 15 minuuttia.
Joidenkin mielestä bodaamiseen tuntuu jostain syystä kuuluvan sellainen mentaliteetti, että on pakko uhrata kaikki muu elämä ja hakea nautintoa vain bodauksesta koituvan kärsimyksen kautta. Kilpaillaan siitä kuka punnitsi parsakaalit parhaiten. Joku saattaa pitää vaimon juoksuttamista kauppaan hienona asian, kun uhrautuu itse makaamaan sohvalla palautumassa treeneistä. On hienoa, että kurinalaisuutta löytyy, mutta perusbodari ei ole mikään superihminen eikä sen tarvitsekaan olla sitä. Suurin osa ihmisistä, myös bodareista, voi paremmin, jos keskittyy vähän muuhunkin kuin treeniin, ravintoon ja lepoon.
Limuista heräsikin jo keskustelua. Itse join keskimäärin noin 3l Pepsi Maxia päivässä about kymmenen vuoden ajan ilman mitään ongelmia. Reilu vuosi sitten aloin kuitenkin kärsimään närästyksestä ja ilmavaivoista, jotka itse yhdistin tuohon Pepsi Maxiin. Ongelmat poistuivat aina kun olin juomatta sitä muutaman päivän. Mun tarkoitus ei todellakaan ole demonisoida laittilimuja, mutta joku kohtuus niissäkin on hyvä pitää. Samoin kuin kaikessa muussakin.