Syötkö sinäkin liikaa suolaa?

Foliota päähän.

Sehän on kiva että joillain on matala verenpaine runsaasta suolankäytöstä HUOLIMATTA. Ei siitä pidä kuitenkaan vetää sitä johtopäätöstä että suolankäyttö olisi hyödyksi. Eikä yksittäiset havainnot näissä muutenkaan kelpaa edes keskustelunavauksiksi. Suositukset tehdään koskemaan koko kansaa ja niitä sitten sovelletaan yksittäistapauksissa tarpeen mukaan.

Kalaharin suolat sun muut on ihan turhia jos ei potentiaalisesti hieman parempaa makua kaipaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin no kuka tekee rahaa/saa hyötyä varoittamalla suolan haitoista? Ketä voisi tehdä bisnestä sillä, että ihmiset söisivät vähemmän suolaa? :D Tohtorithan voisivat nimenomaan saada pientä palkkiota käytännössä koko elintarviketeollisuudelta/ravintola-alalta, jos nimenomaan puhuisivat suolan olevan ihan vaaratonta...? Ei se oikein toistepäin taida toimia.

Nopeat hiilhydraatit, kuten hampurilaisten vehnäpullat, kastikeiden sokerit, sipsit, yms. piti osoittaa uudeksi terveysruuaksi suolan ollessa vaarallista, eli suolan sijasta sokerit, joilla saatiin lähes kaikki maistumaan hyvältä, jopa lähes kaikissa lihajaloisteissa on sen seurauksen nykyisin sokeria.

Nythän puhdistetun vehnän, sokerin ja muiden nopeiden hiilihydraattien haitat alkavat jo olla tiedossa, siitä huolimatta jopa nakeissa ja liha leikkeleissä on glukoosia ja muita sokereita.

Tarkoitan vain, että kun moni sanoo, ettei heidän suolan käyttönsä vaadi rajoittamista, niin oletteko ikinä miettineet, että mikä sitten oikeasti on hyvä verenpaine teille henkilökohtaisesti? Oikeastihan ei ole tavallaan ole olemassa sellaista kuin liian alhainen verenpaine, jos siis puhutaan terveestä henkilöstä, eli kyllä ne suositusrajatkin on taidettu laatia aika yläkanttiin.
------
Suolaa vähän käyttävissä yhteisöissä, joita on yhä jonkin verran, yläpaine on noin 90-100 mmHG ja alapaine noin 60-70 mmHG.
-----
Eli onko oikeasti hyvä idea elää kroonisesti henkilökohtaista ihanne verenpainetta korkeammilla verenpaine-lukemilla, vaikka ne olisivatkin keinotekoisesti määrittyjen rajojen alapuolella?
Terveillä henkilöillä ei oikeasti voi olla sellaista kun alhainen verenpaine?

Mun verenpaine on välillä alhaisempi kuin "suolaa vähän käyttävissä yhteisöissä, joita yhä on jonkin verran". Lääkäri on sitä mieltä että mulla on alhainen verenpaine, joka aiheuttaa muun muassa "ortostaattista hypotensiota", eli suomeksi sanottuna huimausta joskus äkkiä noustessa, saunan jälkeen ja niin edelleen. Lääkärin mielestä olen myös täysin terve. Ilmeisesti hän on jommassa kummassa mielipiteessään väärässä, tosin tässä ketjussa muutama muu ihminen on kertonut samaa. Ehkä me käydään samalla epäpätevällä lääkärillä.

Myönnän kyllä etten ole miettinyt mikä olisi mun henkilökohtainen ihanteellinen oikea verenpaineeni, mutta sanoisin että vähän enempi kun nykyään.

Nopeat hiilhydraatit, kuten hampurilaisten vehnäpullat, kastikeiden sokerit, sipsit, yms. piti osoittaa uudeksi terveysruuaksi suolan ollessa vaarallista, eli suolan sijasta sokerit, joilla saatiin lähes kaikki maistumaan hyvältä, jopa lähes kaikissa lihajaloisteissa on sen seurauksen nykyisin sokeria.

Nythän puhdistetun vehnän, sokerin ja muiden nopeiden hiilihydraattien haitat alkavat jo olla tiedossa, siitä huolimatta jopa nakeissa ja liha leikkeleissä on glukoosia ja muita sokereita.
Glukoosi on glukoosi otti sen sitten kaurahiutaleista tai jostakin nopeammin hajoavasta lähteestä. Ei nopeasti imeytyvät hiilihydraatit ole sinänsä mikään ongelma. Hauska kun mainitsit esimerkiksi hampurilaiset ja sipsit, joiden suurin terveyshaitta tulee juurikin runsaasta suolasta.

Terveillä henkilöillä ei oikeasti voi olla sellaista kun alhainen verenpaine?

Mun verenpaine on välillä alhaisempi kuin "suolaa vähän käyttävissä yhteisöissä, joita yhä on jonkin verran". Lääkäri on sitä mieltä että mulla on alhainen verenpaine, joka aiheuttaa muun muassa "ortostaattista hypotensiota", eli suomeksi sanottuna huimausta joskus äkkiä noustessa, saunan jälkeen ja niin edelleen. Lääkärin mielestä olen myös täysin terve. Ilmeisesti hän on jommassa kummassa mielipiteessään väärässä, tosin tässä ketjussa muutama muu ihminen on kertonut samaa. Ehkä me käydään samalla epäpätevällä lääkärillä.

Myönnän kyllä etten ole miettinyt mikä olisi mun henkilökohtainen ihanteellinen oikea verenpaineeni, mutta sanoisin että vähän enempi kun nykyään.
Siksi sanoinkin terveellä... Jos matalaan verenpaineeseen liittyy oireita ei puhuta mielestäni enää terveestä. Sitä siis hain. Hauska sinänsä, että osa sanoo "ei se suola mitään verenpainetta oikeasti nosta" ja sitten ne joilla on matala verenpaine ovat silleen "syömpä reilummin suolaa kun minulla kerran on muuten niin matala verenpaine" Pientä ristiriitaa havaittavissa? :D

Noissa jaloissa kulttuureissa sitten eletään 200-vuotiaiksi?
No onko joku niin väittänyt? Joku 10 vuotta lisää tervettä elinikää keskimäärin väestössä on jo aivan valtava ero..

Lääkärilehden uutisia

Oliko suolatutkimus tarkoitushakuinen?
Julkaistu 11.05.2011 13.56
Runsas suolansaanti ei aiemmista vahvoista näytöistä poiketen näytä lisäävän kohonneen verepaineen tai sydänkohtauksen riskiä. Päinvastoin, vähäinen suolansaanti näyttää olevan yhteydessä suurempaan sydänkuolleisuuteen, todetaan JAMA:ssa viime viikolla julkaistussa tutkimuksessa.
Tutkimuksessa tarkasteltiin noin 3 700:a alle 60-vuotiasta eurooppalaista. Väestöpohjaisen, satunnaistetun kohorttitutkimuksen seuranta-aika oli kahdeksan vuotta.
Tutkimuksen mukaan systolinen verenpaine muuttuu ajan myötä linjassa virtsaan erittyvän natriumin kanssa. Se ei kuitenkaan kasvata riskiä verenpainetautiin tai sydänoireisiin. Vähäinen natriumin eritys sen sijaan linkittyi suurempaan sydänkuolleisuuteen.
Syyksi tutkijat arvelevat, että niin matala suolansaanti, joka pystyy alentamaan verenpainetta, saattaa myös vähentää herkkyyttä insuliinille. Nämä tekijät yhdessä aiheuttavat hermojärjestelmässä stressitilan ja vaikuttavat verenpainetta ja suolan imeytymistä sääteleviin hormoneihin.
Tutkijat nimeävät tutkimuksensa heikoksi kohdaksi sen, että yksittäinen 24 tunnin natriumin mittausperiodi tutkimuksen alussa ei anna tarkkaa kuvaa tutkittavien jokapäiväisestä suolan käytöstä monen vuoden aikana, vaikka metodia pidetäänkin standardina suolan saannin arvioimisessa.

Muutenkin naurattaa nämä tutkimukset:
Suolan haitoista paasaavat tutkiat ovat saaneet "loistavia" tuloksia:
Meta-analyysissa natriumin päiväannoksen vähentäminen alle 2 grammaan (alle 5 g suolaa) alensi systolista verenpainetta keskimäärin 3,47 mmHg ja diastolista verenpainetta 1,81 mmHg.

Ihan naurettavia lukuja, joilla ei ole merkitystä niille ihmisille joilla se verenpaine on todellakin vaarallisen korkealla, varsinkin kun:
Toisessa meta-analyysissa puolestaan todettiin, että kaliumin saannin lisääminen alensi verenpainetautia sairastavien systolista verenpainetta 3,49 mmHg ja diastolista verenpainetta 1,96 mmHg sekä vähensi aivohalvauksen riskiä 24 %.

Eli kaliumin lisääminen ruokavaliossa on hyödyllisempää kuin suolan vähentäminen.

Sukkapossun 130/80 on ihan normaali, kuten alla olevasta tauulukosta selviää, eikä aiheuta huolta.

verenpaine_zps74bc9d71.jpg

Suola lisää todistetusti sydän- ja verisuonisairauksia - Suomen Lääkärilehti - Finlands Läkartidning
Suola lisää todistetusti sydän- ja verisuonisairauksia
Julkaistu 30.11.2009 08.00
Runsas suolan käyttö lisää merkittävästi sydän- ja verisuonisairauksien riskiä, todetaan BMJ:ssä julkaistussa tutkimuksessa. Siinä selvitettiin suolan käyttöä sekä sydän- ja verisuonisairauksien esiintyvyyttä tarkastelemalla 13:a prospektiivista tutkimusta, jotka oli julkaistu vuosina 1966–2008.
Tutkimukset oli tehty Yhdysvalloissa, Suomessa, Japanissa, Hollannissa, Skotlannissa ja Taiwanissa. Niihin oli osallistunut yli 177 000 ihmistä, joita oli seurattu 3,5–19 vuoden ajan. Seuranta-aikoina tutkituilla ilmeni lähes 11 000 vaskulaarista tapahtumaa.

Samasta linkistä josta postasit ton tutkimuksen, niin Antti Julalta löytyy huomautettavaa http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?type=1/news_id=10549/Oliko+suolatutkimus+tarkoitushakuinen?

"THL:n väestötutkimusyksikön ylilääkäri Antti Jula näkee tutkimuksessa varsin paljon muitakin heikkouksia. Siitä puuttuu muun muassa tieto tutkittavien alkusairauksista. Tutkimuksen seuranta-aineisto oli belgialaista ja itä-eurooppalaista, mutta tulos näyttää perustuvan lähinnä belgialaisiin aineistoihin.
Jula huomauttaa, että vähiten natriumia vuorokausivirtsaan erittävien ryhmässä (alimmassa tertiilissä) oli enemmän epätäydellisiä keräyksiä kuin muissa tertiileissä ja tutkittavat olivat 2-3 vuotta vanhempia, heissä oli enemmän tupakoivia ja he olivat hoikempia, kuin enemmän natriumia erittäneet.
Lisäksi tautitapahtumiin ja -kuolemiin on otettu mukaan keuhkoperäisiä sydänsairauksia ja keuhkoveritulppia, jotka eivät liity suolansaantiin ja kohonneeseen verenpaineeseen. Noin kolmannes tautitapahtumista ja kuolemista johtui sydämen vajaatoiminnasta, jonka yhteydessä suolan käyttöä joudutaan rajoittamaan.
– Jos epäselvät tautitapaukset ja sydämen vajaatoimintaa sairastavat olisi suljettu pois, tutkimuksesta olisi saatu nollatulos. Kaiken kaikkiaan tutkimuksessa on paljon puutteita ja tulos on hyvin kyseenalainen, Jula toteaa.
"Kohonnut verenpaine on ykköstappaja"
Jula arvioi, että tutkimus tulee herättämään keskustelua ja vastakirjoituksia.
– Sitä faktaa, että länsimaissa ihmiset käyttävät suolaa 12–15-kertaisesti verrattuna fysiologiseen tarpeeseen ja että korkeampi verenpainetaso liittyy korkeampaan aivohalvaus- ja sepelvaltimotautiriskiin, ei kovin helpolla murreta. Kohonnut verenpaine on ykköstappaja."

Suola lisää todistetusti sydän- ja verisuonisairauksia - Suomen Lääkärilehti - Finlands Läkartidning
Suola lisää todistetusti sydän- ja verisuonisairauksia
Julkaistu 30.11.2009 08.00
Runsas suolan käyttö lisää merkittävästi sydän- ja verisuonisairauksien riskiä, todetaan BMJ:ssä julkaistussa tutkimuksessa. Siinä selvitettiin suolan käyttöä sekä sydän- ja verisuonisairauksien esiintyvyyttä tarkastelemalla 13:a prospektiivista tutkimusta, jotka oli julkaistu vuosina 1966–2008.
Tutkimukset oli tehty Yhdysvalloissa, Suomessa, Japanissa, Hollannissa, Skotlannissa ja Taiwanissa. Niihin oli osallistunut yli 177 000 ihmistä, joita oli seurattu 3,5–19 vuoden ajan. Seuranta-aikoina tutkituilla ilmeni lähes 11 000 vaskulaarista tapahtumaa.

Samasta linkistä josta postasit ton tutkimuksen, niin Antti Julalta löytyy huomautettavaa Oliko suolatutkimus tarkoitushakuinen? - Suomen Lääkärilehti - Finlands Läkartidning

"THL:n väestötutkimusyksikön ylilääkäri Antti Jula näkee tutkimuksessa varsin paljon muitakin heikkouksia. Siitä puuttuu muun muassa tieto tutkittavien alkusairauksista. Tutkimuksen seuranta-aineisto oli belgialaista ja itä-eurooppalaista, mutta tulos näyttää perustuvan lähinnä belgialaisiin aineistoihin.
Jula huomauttaa, että vähiten natriumia vuorokausivirtsaan erittävien ryhmässä (alimmassa tertiilissä) oli enemmän epätäydellisiä keräyksiä kuin muissa tertiileissä ja tutkittavat olivat 2-3 vuotta vanhempia, heissä oli enemmän tupakoivia ja he olivat hoikempia, kuin enemmän natriumia erittäneet.
Lisäksi tautitapahtumiin ja -kuolemiin on otettu mukaan keuhkoperäisiä sydänsairauksia ja keuhkoveritulppia, jotka eivät liity suolansaantiin ja kohonneeseen verenpaineeseen. Noin kolmannes tautitapahtumista ja kuolemista johtui sydämen vajaatoiminnasta, jonka yhteydessä suolan käyttöä joudutaan rajoittamaan.
– Jos epäselvät tautitapaukset ja sydämen vajaatoimintaa sairastavat olisi suljettu pois, tutkimuksesta olisi saatu nollatulos. Kaiken kaikkiaan tutkimuksessa on paljon puutteita ja tulos on hyvin kyseenalainen, Jula toteaa.
"Kohonnut verenpaine on ykköstappaja"
Jula arvioi, että tutkimus tulee herättämään keskustelua ja vastakirjoituksia.
– Sitä faktaa, että länsimaissa ihmiset käyttävät suolaa 12–15-kertaisesti verrattuna fysiologiseen tarpeeseen ja että korkeampi verenpainetaso liittyy korkeampaan aivohalvaus- ja sepelvaltimotautiriskiin, ei kovin helpolla murreta. Kohonnut verenpaine on ykköstappaja."

Antti Julan höpötyksille en antaisi mitään arvoa, äijällä on tarve vain saada lomamatkansa ja provisionsa Orionilta ja kumppaneilta määrämällä mahdolllisimman suurelle joukolle tropppeja.

Syön suolaa varmaan sopivasti kun ei ole verenpaineen kanssa ongelmia. Laitan sitä kyllä aika ronskisti kananmunalle ja muutenkin surutta maustan ruuat. Mutta kun tarkemmin kelaa niin teelusikallinen suolaa on 5g, joka riittää vallan hyvin koko perheen sapuskan maustamiseen niin eihän tuota ehkä kovin paljoa tule loppuviimeksi syötyä. Leipää kun ei syö niin säästynee suurimmalta suolalähteeltä.

Lääkärin mielestä olen myös täysin terve.
Siksi sanoinkin terveellä... Jos matalaan verenpaineeseen liittyy oireita ei puhuta mielestäni enää terveestä. Sitä siis hain...
Niin, sinä hait sitä, ja minä hain sitä, että olet tässä siis lääkärin kanssa eri mieltä. Logiikkaasi noudattaen, terveellä ihmisellä ei voi oikeastaan olla korkeaa verenpainetta, koska jos on, hän ei ole terve. Tästä syystä terveiden ihmisten ei varmaankaan ole syytä asiasta ihmeemmin huolehtia. Jos taas tervettä ihmistä ei voi huimata, niin harvapa kai sitä oikeastaan on.

Hauska sinänsä, että osa sanoo "ei se suola mitään verenpainetta oikeasti nosta" ja sitten ne joilla on matala verenpaine ovat silleen "syömpä reilummin suolaa kun minulla kerran on muuten niin matala verenpaine" Pientä ristiriitaa havaittavissa? :D...
Ei kai tässä kukaan matalan verenpaineen omaava ole ollu silleen eikä tälleen, eikä syöty suolaa lääkkeenä, on vaan todettu että kaikilla ei ole tarvetta karsia suolankäyttöä verenpaineen nousun pelossa, koska se ei kerran kaikilla sitä nosta. Jos nostaisi, niin mulla luultavasti ei olisi alhainen verenpaine, koska sitä kuitenkin käytän ihan kivasti.

No onko joku niin väittänyt? Joku 10 vuotta lisää tervettä elinikää keskimäärin väestössä on jo aivan valtava ero..
Jep... ja minä kun en sinun määritelmäsi mukaan ole terve, mun ei enää tarvi jättää suolaa käyttämättä terveiden elinvuosien toivossa. ;)

Vetelen ruususuolaa/raffinoimantonta merisuolaa 10g päivässä ja siihen päälle se mitä mausteseoksista tulee joita laitan ruokaan teelusikallisen tai pari. Pitäiskö huvikseen käydä verenpaineet mittauttamasssa, mitään verenpaineongelmia ei ole ikinä ollut, mistä sen muuten tietää vetääkö suolaa itselleen liikaa?

Antti Julan höpötyksille en antaisi mitään arvoa, äijällä on tarve vain saada lomamatkansa ja provisionsa Orionilta ja kumppaneilta määrämällä mahdolllisimman suurelle joukolle tropppeja.

noni ok, todella fiksu kommentti jo.. Minkäköhän nimistä lääkettä sitten joutuu ottaa jos syö vähän suolaa? Nyt vähän järkeä käyttöön.

Niin, sinä hait sitä, ja minä hain sitä, että olet tässä siis lääkärin kanssa eri mieltä. Logiikkaasi noudattaen, terveellä ihmisellä ei voi oikeastaan olla korkeaa verenpainetta, koska jos on, hän ei ole terve. Tästä syystä terveiden ihmisten ei varmaankaan ole syytä asiasta ihmeemmin huolehtia. Jos taas tervettä ihmistä ei voi huimata, niin harvapa kai sitä oikeastaan on.

Ei kai tässä kukaan matalan verenpaineen omaava ole ollu silleen eikä tälleen, eikä syöty suolaa lääkkeenä, on vaan todettu että kaikilla ei ole tarvetta karsia suolankäyttöä verenpaineen nousun pelossa, koska se ei kerran kaikilla sitä nosta. Jos nostaisi, niin mulla luultavasti ei olisi alhainen verenpaine, koska sitä kuitenkin käytän ihan kivasti.

Jep... ja minä kun en sinun määritelmäsi mukaan ole terve, mun ei enää tarvi jättää suolaa käyttämättä terveiden elinvuosien toivossa. ;)
Noniin nyt meni saivarteluksi jo... Terveellä (suhteellinen käsite) tarkoitan, ettei oireita esiinny. Kyllä mä tiedän noi mitä alhainen verenpaine saattaa aiheuttaa, huimausta ja silleen, mutta yksinään alhainen verenpaine ei ole mikään sairaus. Korkea ja matala verenpaine taas voivat liittyä erilaisiin sairauksiin ja niin edespäin. No eihän korkea verenpaine olekkaan kuten, sanoit se millä sinut määritellään sairaaksi, silloin vain todetaan, että kärsit kohonneesta verenpaineesta. Ja sen todennäköinen aiheuttaja on liiallinen suolansaanti. Mutta matalaa verenpainetta ei aiheuta liian vähäinen suolansaanti. Ollaanko nyt samaa mieltä?

Vetelen ruususuolaa/raffinoimantonta merisuolaa 10g päivässä ja siihen päälle se mitä mausteseoksista tulee joita laitan ruokaan teelusikallisen tai pari. Pitäiskö huvikseen käydä verenpaineet mittauttamasssa, mitään verenpaineongelmia ei ole ikinä ollut, mistä sen muuten tietää vetääkö suolaa itselleen liikaa?
Juurikin verenpaine lukemien tarkkaileminen varmaan kätevin tapa. Ja kannattaa ehdottomasti käydä. En minäkään millään lailla tunne korkea verenpainettani, että kyllä sen vain mittaamalla saa selville. Mulle sanottiinkin palveluksen yhteydessä tehdyssä terveydentarkastuksessa, että mun pitäis vähentää suolan syöntiä. Eikä muuten määrännyt lääkkeitä, eikä käskenyt luopumaan rasvan syömisestä ;) Kyllä tuo suolan runsaan käytön haitallisuus vain on lääketieteellisessä mielessä niin vankalla pohjalla, ettei sitä vähällä horjuteta. Jula ei siis ole ihan yksinään "väitteidensä" kanssa.

Mä en syö einesruokia ja suolaa tulee leivästä, voista, juustoista ja leikkeleistä. Jos niiden lisäksi en lisää suolaa ruokiin niin iskee kyl tajuttoman huono ja heikko olo. Muutama hippunen merisuolaa suuhun nii johan virkistyy :) tosin suolana käytän merisuolaa tai ruususuolaa, muuta ei kaapista löydykkään. Auta armias kun menee ulos syömään niin se suolan määrä on usein niin kamala että ruoka tuntuu olevan pilalla, seuraavana aamuna näyttääkin naama ihanan turvonneelta..

noni ok, todella fiksu kommentti jo.. Minkäköhän nimistä lääkettä sitten joutuu ottaa jos syö vähän suolaa? Nyt vähän järkeä käyttöön.

.

Meta-analyysissa natriumin päiväannoksen vähentäminen alle 2 grammaan (alle 5 g suolaa) alensi systolista verenpainetta keskimäärin 3,47 mmHg ja diastolista verenpainetta 1,81 mmHg.

Jos nyt verenpaine on korkealla ja vaatii hoitoa, eli noin 160-180/ 100-110, niin 160-180mmHg miinus 3,47mmHg ja alapaine 100-110mmHg miinus 1,91mmHg tekee 156,53mmHg-176,63mmHg yläpainetta, siis syömällä suolaa suositusten mukaan, ei vaikuta paskaakaan ja lähinnä vain nimellinen vaikutus, jolla ei kuitenkaan saada paineita hallintaan ja tässä vaiheessa vedetään esiin verenpainelääkitys, jossa tohtori setä saa ne lomareissut ja muut lahjusrahat.

Vaikka verenpaine saataisiin todella tehokkaasti alennettua terveellisiin lukemiin dieettaamalla ylipaino ja liikkumalla säännöllisesti.

Itsellä putosi paineet aikoinaan ~30mmHh kolmessa kuukaudessa kun aloitin treenamaan ja lääkäri kysyi mitä verenpainelääkitystä olen käyttänyt tämän 3 kk aikana ja kun sanoin että, ainoastaan liikuntaa, meinasivat äijän silmät pullistua päästä.

"Jos optimitasoon päästäisiin, suomalaisten elinikä pitenisi 8-10 vuotta."

Koko väestön päivittäisen suolan käytön vähentäminen 3 grammalla, eli 15 000 kilolla päivässä, pienentäisi ennenaikaisia aivohalvauksia 20 prosenttia, sydäninfarkteja 10 prosenttia ja vuosittaisia terveydenhuollon kuluja jopa 250 miljoonaa euroa.
Ja kuinkahan moneen kertaan vuodessa tämä 250 miljoonaa tulisi käytettyä eläkkeisiin, jos elinikä pitenisi tuon 8-10 vuotta?

No Jula tuskin on taloustieteilijä, hän ajattelee vain kansanterveyttä ja sairaanhoidon osalta tuota säästöä. No onhan se varmasti kiva kun porukkaa kuolee ennenaikaisesti näihin kansansairauksiin koska säästöt... Ihan samalla tavalla kuin itsensä hautaan juovat ovat säästöjä kerryttävä sankari joukko, eikö? ;)

No näytäs mulle missä Jula tai kukaan muukaan asiantuntija neuvoo olemaan lihava ja liikkumatta..? Salt and blood pressure siitä sitten vaikka lisälukemista. Itse ainakin olen normaalipainoinen ja liikun ja silti verenpaineeni on jo alueella jossa tilastollisesti tulee ongelmia..

Sun verenpaineesi ei ole vaarallisella alueella, ihan normaali, kuolet ennemminkin siitä stressaamiseen.

Suositut

Back
Ylös Bottom