Syötkö sinäkin liikaa suolaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kumma kun jengi perustelee niin mielellään kaikkea muuta sillä että niin teki myös metsästäjä-keräilijä, mutta yhtäkkiä suolan kohdalla sama logiikka ei pädekkään.

Hyvä huomio.

Toinen, yleisempi juttu on treeni- ja ravintokeskustelujen ero. Treenipuolella on aika yksimielistä ettei temppuilu auta, ja neuvotaan tekemään niitä takakyykkyjä ihan niinkuin edellisetkin sukupolvet. Ravintopuolella sen sijaan innostutaan lisäravinteista ja hifistellään. Ei täysin näin, mutta selkeä ero minusta näissä keskusteluissa on.

Mikä siinä on, että pitää syödä jotain ruusu- tai muuta hippisuolaa missä on joku 5 promillea muita mineraaleja kuin natriumkloridia mutta sitten pansuola missä on 43% muita ainesosia kuin natriumkloridia ei kelpaa? Ja mikä helvetti siinä on, että jodioitu tavara on huonompaa? ja samaan aikaan sitten vedetään mineraalitapletteja, että saadaan jodit täyteen?

Mulla tulee arviolta 1,4g natriumia päivää kohden. 0,93g ruoasta ja lisättyä natriumia noin ½ g. Tällä on hyvin pärjännyt. Tosin ennen kuin lisäilin suolaa pohkeet kramppasivat lähes aina pohjetreenissä. Johtuiko liian vähäisestä natriumista? Ehkä, ehkä ei.
Paljokos muuten jauhelihassa on natriumia? Lähteestä riippuen välillä 0-0,4g/100g. Fineli 0,05g, Atria 0g ja joku random sivu 0,4g. Käytin itse arvoa 0,4g.

Sivulla kerrotaan perusteluna vain itse kuultuja asioita, ei tutkimuksia. Lopussa on linkkejä lisätietoihin. Ne johtavat sivulle, joka mainostaa "Kosmiset Parapäivät Kuopiossa". Tästä voisi hätäisempi jo päätellä, että juttu on täyttä potaskaa.

No, linkin takana oleva sivu kertoo mm. "Merisuolasta saa myös kalsiumia, joka on luuston rakennusaine - -". Ja on siinä oikeassa. Määrä vain jää mainitsematta. Kerropa malliksi paljonko merisuolaa tarvitaan, jotta kalsiumia saa saman verran kuin desilitrasta maitoa.

Tulin vain kertomaan että mun eno heittää leivänpäälle 3cm kerroksen voita johon ripottelee päälle suolaa :D

Jatkakaa...

EDIT: Vois lisätä suolan käyttöä, keräähän se nestettä eli lihaxet näyttää isommalta. Eli toisinsanoen suola kasvattaa lihaksia.

Tulin vain kertomaan että mun eno heittää leivänpäälle 3cm kerroksen voita johon ripottelee päälle suolaa :D
Samaa teki mun pappa. Herkkua oli myös pullapitko josta 1cm paksuisia viipaleita, voita päälle ja sokeria voihin kiinni. Marie-kekseillä sama juttu: voita ja sokeria. Voileipäkekseihin hunajaa. Eli 97-vuotiaaksi ja omat hampaat oli suussa hautaan asti.

93-vuotiaana meni vielä jalkaprässissä 250kg.

Geenit jyllää... Mutta jatkakaa... :)

Vastaus kysymykseen: ihan ehdottomasti! Ennen en syönyt juuri ollenkaan suolaa koska luulin, että se on kamalan vaarallista. Tillannehan johti siihen, että mua huimasi ihan jatkuvasti varsinkin salilla. Yäk. Nykyisin käytän reilulla kädellä. Aamupuuroon pari grammaa jodisuolaa ja muihin ruokiin herbamarea. Mulla on luonnostaan hulvattoman matala verenpaine.

Vastaus kysymykseen: ihan ehdottomasti! Ennen en syönyt juuri ollenkaan suolaa koska luulin, että se on kamalan vaarallista. Tillannehan johti siihen, että mua huimasi ihan jatkuvasti varsinkin salilla. Yäk. Nykyisin käytän reilulla kädellä. Aamupuuroon pari grammaa jodisuolaa ja muihin ruokiin herbamarea. Mulla on luonnostaan hulvattoman matala verenpaine.

Täällä kanssa yksi alhaisen verenpaineen omaava henkilö. Kivasti huomaan piristyväni, kun syö suolaista ruokaa, verrattuna jos pitempään syö ruokaa mihin ei lisäile suolaa tai muuten suolatonta sapuskaa. Itsellä verenpaineet olleet luokkaa 95/55, että ei ne ainakaan liian korkeat ole. Ja huimaamista esiintyy kanssa. Ei varmaan vaarallista, mutta ärsyttävää kylläkin... :D

Nostellaas vanhaa aihetta ylöspäin. Mietin, vain, että miksi täällä pidetään kroonisesti korkeita verenpaineita täysin ongelmattomina? Tarkoitan vain, että kun moni sanoo, ettei heidän suolan käyttönsä vaadi rajoittamista, niin oletteko ikinä miettineet, että mikä sitten oikeasti on hyvä verenpaine teille henkilökohtaisesti? Oikeastihan ei ole tavallaan ole olemassa sellaista kuin liian alhainen verenpaine, jos siis puhutaan terveestä henkilöstä, eli kyllä ne suositusrajatkin on taidettu laatia aika yläkanttiin.

"Sepelvaltimotaudin ja aivoverenkierron sairauksien ehkäisyn kannalta ihanteellinen verenpainetaso on alle 120/80 mmHG (millimetriä elohopeaa). Olennaisinta ennaltaehkäisyssä on vähentää natriumin saantia jo lapsuudesta alkaen, sillä valtaosalla verenpaine nousee iän myötä nykyisellä suolansaantitasolla. Suolaa vähän käyttävissä yhteisöissä, joita on yhä jonkin verran, yläpaine on noin 90-100 mmHG ja alapaine noin 60-70 mmHG. Suomalaisten lasten verenpaine on jo 8-vuotiaana korkeammalla kuin aikuisilla näissä kulttuureissa. Yli 30-vuotiaista suomalaisista 30-80 prosenttia käyttää verenpainelääkkeitä tai heidän verenpaineensa ylittää painetason 140/90 mmHG.
Suolan saannin optimitaso verenpaineen näkökulmasta on alle 3 grammaa päivässä, kun tällä hetkellä suolaa saadaan 8-10 grammaa. Jos optimitasoon päästäisiin, suomalaisten elinikä pitenisi 8-10 vuotta."

Sitten yksi yleinen harhaluulo, johon tälläkin foorumilla törmään jatkuvasti on tämä "juon paljon vettä, saanhan siis syödä runsaasti suolaa" Mutta eihän se näin ole alkuunkaan!

"Kysymys: Voiko suolan haittavaikutuksia elimistössä jotenkin ehkäistä vielä sen jälkeen, kun on syönyt suolaista ruokaa? Eli auttaako haittavaikutuksiin esimerkiksi veden juominen suolaisen ruoan jälkeen vai onko natriumin absoluuttinen määrä suurin ongelma? Nimimerkki: Pakkosuolan uhri.

Vastaaja ylilääkäri Antti Jula Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta:
Elimistö erittää natriumia virtsaan ja poistaa sen tällä tavoin 95-96 prosenttisesti muutamassa päivässä. Järjestelmä toimii, kun ihminen juo normaalisti. Ylimääräinen nestetankkaus ei enää lisää natriumin erittymistä merkittävästi. Siksi vesitankkauksesta ei ole juuri mitään hyötyä."

Voiko suolan haittavaikutuksia ehkäistä? | Tietysti

"Turvalliset suolankäytön rajat lasketaan yleensä natrium-arvoina. Suolaksi muutettuna terveellinen suolankäytön raja on 1,5 grammaa suolaa päivässä. Suomalaiset miehet syövät noin 10,5 grammaa ja naiset noin 7,5 grammaa päivässä.

Vähäsuolaisiksi tuotteiksi Jula listaa tuotteet, joissa suolan taso on alle yhden prosentin.

Tiettyjen elintarvikkeiden kohdalla, esimerkiksi kalavalmisteissa, suolalla on kutienkin merkitystä tuotteen turvallisuuden ja säilyvyyden kannalta. Suurimpia suolan lähteitä ovat vilja- ja leivontatuotteet sekä liharuoat.

Koko väestön päivittäisen suolan käytön vähentäminen 3 grammalla, eli 15 000 kilolla päivässä, pienentäisi ennenaikaisia aivohalvauksia 20 prosenttia, sydäninfarkteja 10 prosenttia ja vuosittaisia terveydenhuollon kuluja jopa 250 miljoonaa euroa.

- Lisäksi se lisäisi terveitä elinvuosia jopa 6000 vuodessa, toteaa Jula."

http://yle.fi/uutiset/suurin_osa_syo_suolaa_moninkertaisesti/533108

Eli onko oikeasti hyvä idea elää kroonisesti henkilökohtaista ihanne verenpainetta korkeammilla verenpaine-lukemilla, vaikka ne olisivatkin keinotekoisesti määrittyjen rajojen alapuolella? Huomatkaa myös, että tervekkään elimistö ei siis pysty sata prosenttisesti poistamaan ylimääräistä suolaa, eli se on omalla vastuulla rajata suolankäyttö sellaiselle tasolle, että elimistö vielä pystyy poistamaan ylimääräisen.

Olisi suotavaa tarkistaa omat linkityksensä, kun niitä voi joku klikkailla:

Suurin osa syö suolaa moninkertaisesti | Yle Uutiset | yle.fi

Mutta mistä tuo 1,5 grammaa nyt on sitten yhtäkkiä revitty? Kaiken järjen mukaan siis natrium-arvona se 1,5 g olisi lähempänä totuutta, jolloin puhutaan n. 4 grammasta suolaa?

Pari yleisen tason kommenttia:

- meille opetettiin, että suolan saantia pitäisi laskea painokiloja kohti, eli suositus 3-6 g natriumkloridia 70-kiloiselle miehelle. Satakiloiselle enemmän, laskukaava oli muistaakseni 25-35 mg per painokilo puhdasta natriumia.

- aina monet ihmiset huutelevat isovaareistaan, jotka laittoivat apilaksen päälle 5 g suolaa ja huitaisivat apilaan tuulensuojaan makkaraperunoiden ja oluen kera joka aamu. Kuitenkin perintötekijät määräävät paljon, ja ne eivät ole jokaisella samat. Suolan saannista esiteltiin yksinkertainen hypoteesi, että n. kolmasosa primaarisen verenpainetaudin potilaista olisivat suolaherkkiä siten, että jo normaaleilla saantisuosituksilla elimistön RAA-kompensaatiosysteemi olisi estynyt toimimasta. (Reniini-angiotensiini-aldosteroni-systeemin tarkoitus on alkaa säästämään kehon natriumia takaisinottamalla sitä virtsasta, jos verenpaine on pudonnut. Joskus tämä johtuu siitä että natriumia on kehossa liian vähän.) Tästä seuraa se, että suolan määrän lisääntyessä suolan takaisinottoa ei voida enää RAA-systeemiä estämällä vähentää, eli kyseisen ihmisen verenpaine nousee. (Suolan erittämistä edistää myös atriopeptidin eritykseen pohjautuva mekanismi, joka paitsi estää RAA-systeemiä, niin myös suoraan estää natriumin takaisinottoa munuaisissa. Kuitenkin atriopeptidikompensaatio väsähtää jossain vaiheessa, mm. reseptorit vähenevät, peptidin varastot loppuvat tai syklisen GMP:n herkkyys atriopeptidin stimulaatiolle vähenee. Toisin sanoen tämäkään mekanismi ei pelasta suolan liikasaannilta.)

--> Eli lyhyesti, geenit määräävät sen verran, että toiset pystyvät syömään enemmän suolaa kuin toiset, mutta suolan ylisyöntiä on vaikeampi kompensoida kuin suolan alisyöntiä.

Lääkärilehdessä uutisoitiin 2013 myös parista asiaan liittyvästä meta-analyysista.

Vähemmän suolaa, enemmän kaliumia - Suomen Lääkärilehti - Finlands Läkartidning

Ensimmäisessä katsauksessa havaittiin, että keskimääräinen 4,4 gramman vähennys päivittäisessä suola-annoksessa vähintään neljän viikon ajan alensi systolista verenpainetta keskimäärin 4,18 mmHg ja diastolista verenpainetta 2,06 mmHg.
Toisessa meta-analyysissa natriumin päiväannoksen vähentäminen alle 2 grammaan (alle 5 g suolaa) alensi systolista verenpainetta keskimäärin 3,47 mmHg ja diastolista verenpainetta 1,81 mmHg.

En kuitenkaan oikein ymmärrä, miksi sitä suola-annosta pitäisi väkisin yrittää pudottaa vielä esim. 3 gramman alapuolelle, koska silloin elimistö laitetaan väkisin kompensoimaan suolan puutetta, ja esim. kaliumin eritys lisääntyy turhaan. Ei pelkkää suolaa vähentämällä verenpainetta voida muutenkaan hoitaa, onhan siinä paljon muitakin vaikuttavia tekijöitä (stressi, ylipaino ja siitä usein seuraava hyperinsulinemia jne.) Enemmän pitäisi saada ihmiset noudattamaan edes niitä nykyisiä suosituksia.

Lähteet: Pocock, Richards: Human physiology, 4th edition 2013, Silbernagl, Lang: Color atlas of pathophysiology, 2nd edition, 2009, Seppet: Neeru patofüsioloogia, 2001

Edit: Mun mielestä sukkapossun huoli on kuitenkin ihan perusteltua, täällä saa välillä lukea ihan käsittämättömiä juttuja suolan kiskomisesta. En kuitenkaan ole asiaan niin hyvin perehtynyt että jaksaisin kaikkea kommentoida. Sen lisäksi olen tyhmä kuin saapas, niin joskus on parempi olla nolaamatta itseään.

Suola maistuu hyvältä, vit*uako sitä tekee elämästään liian vaikeaa ja sitä kuitenkin myös tarvitaan.
Väestö elää jo muutenkin liian pitkään ei tässä pääse enää eläkkeellekään ikinä, kun jengin elinajanodote on jotain ihan överiä.

Uskomatonta shaissea suolasta sepitetään, itse vedän sen 20g päivässä ja dieetillä ja hyvä niin sillä verenpaine on pudonnut 113:sta joka meikäläisellä korkeaan verenpaineeseen mukulasta asti tottuneella aiheuttaa lähes huimausta.
Suola voi nostaa verenpainetta joillakin 3-4%, mitätön määrä, lisäksi suolan lisääminen tämän jälkeen ei enää vaikuta verenpaineeseen, joten tuo 4% on maksimi vaikutus.

Suola demonisoitiin jenkeissä samaan aikaan kuin rasvatkin ja odotan koska myös suola saa vapautuksen tuosta harkitusta väärästä propagandasta.

Itse olen vanha kuppe, joka ei koskaan vaihtanut voita margariineihin ja yhä edelleen hyvässä kunnossa, kolesterolikin 3,4.

Ite tulee tota kalaharin suolaa ja merisuolaa kiskottua kans päivässä yhteensä about 20 grammaa. Eineksiä tms en syö joten kaikki suola käytännössä lisättyä suolaa. Vettä näin talvella menee arviolta 6 litraa päivässä. Kesällä enemmän. Verenpaineiden kanssa ei ongelmia. Paineet viimeks mitattuna 104/70 eli sydänliiton mukaan optimaaliset. 175 cm pituutta ja painoa 88 kiloa, rasvaprosentti 10-14% luokkaa

Suola demonisoitiin jenkeissä samaan aikaan kuin rasvatkin ja odotan koska myös suola saa vapautuksen tuosta harkitusta väärästä propagandasta.

Itseasiassa suolasta ei taida olla kauhea manaaminen, haitallinen ainesosa lienee natrium. Epäilen, että natrium ei saa vapautusta ikinä.

Koskaan en ole punninnut suolaa. Enkä niin välittänyt, kun kanssa kuulun alhaiseen mmHq kastiin. Ei sitä kyllä voi kauheasti mennä muutenkaan, senhän huomaa sen ylisuolatun olon tykytyksinä ja jyskytyksenä päässä, kuten kofeiininkin kanssa.

Se mikä jäi ihmetyttämään, on Julan kommentti kymmenestä lisäelinvuodesta. Mistä tämä tulee ja ketä tämä koskee? Kuulostaa siltä, että pitää olla pakkiksen VIP ja saaha Jutta huutamaan loppuiäksi viereen kaikista muista elämää lyhentävistä seikoista, jotta olisi vähemmän kompensoitavaa muilla elämän osa-alueilla kuin suolasirottimessa, ja sitten tuo 10v voitaisiin saavuttaa.

Itse mittasin tänään aamulla verenpaineen, niin kyllä se saakelin korkea on 130/80 ja syön keskimääräistä suomalaista jopa hitusen vähemmän suolaa, sillä yritän tietoisesti vältellä suolaa, vaikkakin tuleekin välillä syötyä eineksiä/leipää/ulkona yms. Eli ainakin mulla suola nostaa verenpainetta huomattavasti, ellei joku sitten halua syyttää maltillista määrää lihaa/kananmunia mun ruokavaliossa siitä..? Epäilen. Harrastan kuitenkin myös liikuntaa, että salia se 4-6 krt viikossa ja lenkkiä päälle myöskin 3-5 krt viikossa. Ja olen sentään vasta 23, niin luulen, että ilmiö on vielä voimakkaampi siinä vanhemmalla iällä, varsinkin niillä, jotka ei harrasta liikuntaa tuonkaan vertaa.

Eli kyllä nuo Julan väitteet, vaikkakin enemmänkin arvioita toki ovat, niin minusta tuntuvat aivan uskottavilta. En oikeastaan nimenomaan ymmärrä, että mistä porukka yleistää keskiverto henkilöä koskemaan, ettei runsas suolankäyttö muka nostaisi verenpainetta. Jos ei kerran rasvaakaan (edes kovia) saa monen mielestä syyttää, niin mistä se sitten johtuu, että korkea verenpaine on niin yleinen, että olet vähemmistössä jos et kärsi siitä? Liian paljon suolaa, sokeria, kovia rasvoja ja päälle vielä liikkumattomuus, eikös nämä ole aikalailla ne yleisesti hyväksytyt aiheuttajat näille sydän ja verisuonitaudeille?

Niin no kuka tekee rahaa/saa hyötyä varoittamalla suolan haitoista? Ketä voisi tehdä bisnestä sillä, että ihmiset söisivät vähemmän suolaa? :D Tohtorithan voisivat nimenomaan saada pientä palkkiota käytännössä koko elintarviketeollisuudelta/ravintola-alalta, jos nimenomaan puhuisivat suolan olevan ihan vaaratonta...? Ei se oikein toistepäin taida toimia.

Suositut

Back
Ylös Bottom