Syökö elämänkumppanisi terveellisesti?

En minäkään niitä sieltä hae, jos voin itse vaikuttaa asiaan. Kotinurkilta Ninwe on rok rok, ja vähän kauemmas jos vaivaudun niin Kebab Town - oikeasti helvetin iso ja hyvä annos, ja salaatti on salaattia eikä mitään kaalisilppua, kuten Troijassa.

Näíhinpä taitaakin loppua tietämykseni Oulun lihamestoista. Mutta hengissä on silti selvitty tähän asti, eli ei ole ilm tarvinnutkaan muuta tietää :)

Ninwestä en ole kebabbia ikinä ostanut - pizzaa kylläkin, ja hyvää on! Da max rox ja tänään hain Göremestä (Kastelli) saman nimisen annoksen (tupla-kebab), lihaa oli todella paljon ja maku erinomainen majoneesi -valkosipulikastikkeen kera. :kuola:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja tuleehan tässä taas esiin sekin, että ihmiset ovat erilaisia. Joku haluaa ehdottomasti kumppanikseen mahdollisimman samanlaisen maailman omaavan kumppanin, joku toinen ei ole monista eroavaisuuksista (vrt. esimerkiksi toinen on sohvaperuna, toinen liikkuu; toinen on kierrätyshullu ja toinen enemmän tuhlari; toinen syö bodysafkaa, toinen syö fiilis pohjalta...etc.) ole moksiskaan.

Ymmärrän hyvin Inkerin näkökulman: kaiken ei pidä olla tiptop kummallakin samaa safkaa tietenkään, ja totta kai molemmilla saa -ja on ihan tervettä- olla vaikka se oma nurkkakaappinsa, josta löytyy sitten omia eväitä. Tai jos on iso jääkaappi, niin taatusti sopu sijaa antaa.:thumbs:

Toisaalta taas Gillyannella on siinä mielessä pointtia, että jos itse yksinkertaisesti ei halua elintavoiltaan suuresti poikkeavaa kumppania, niin sitten ei. Ja tosiaan näkökulmaa vahvistanee vielä se, että perheestä löytyy myös jälkikasvua, jotka ovat hyvin alttiita vanhempien esimerkilliselle käytökselle. On yllättävää, miten lapset tiedostamattaan omaksuvat kaikenlaisia tapoja vanhemmiltaan, jotka näkyvät sitten kun lapset ovat aikuisia.:rolleyes:

Myös eräänlaista siirtymää voi tapahtua, kuten esim. Timban tapauksessa; ruokailutottumukset ovat pikkuhiljaa ilman mitään tajutonta tuputtamista ja hössötystä vaan lähentyneet toisiaan ja nykyään samantyylinen evästottumus löytyy kummaltakin kumppanilta.

Kumppanin tuki, kannustus ja valveutuneisuus erilaisissa terveissä ruokatottumuksissa ovat melko tärkeitä, sillä saattaa olla esimerkiksi niin, että toinen ei vain itse tiedä, mikä oikeasti on terveellistä ja mikä tuote kannattaa korvata milläkin. Tässä kumppanin neuvot ovat avuksi, ja terveellisimmistä ruokailutottumuksista epätietoisempi kumppani voikin joku päivä todeta makeutusaineella makeutetun maitorahkan olevan oikeasti maultaan parempaa, kuin sokeroidun jugurtin. :rolleyes:

Mun puoliso aina sanoo että pitäis syödä paremmin ja pitäis syödä aamuisin, mut ei se sit ikinä kuitenkaan tee..:( Sit mua alkaa ärsyttämään kun se alkaa valittamaan että on maha kipeä kun söi niin paljon, eihän se oo ihme jos syö ekan kerran vasta kuudelta illalla. Mun syömisiin ei pahemmin puutu on vaan tyytyväinen kun syön paljon :D Ainut mikä aiheuttaa ongelmia on herkut joista kieltäytyminen aihauttaa ihan ihme konflikteja tai sit heittäytymisen marttyyriksi "en mäkään sitten syö jos et sä" :eek: no älä syö, mut sit et myöskään valita kun ois niin tehny mieli!
Onneks pikkuhiljaa ollaan menossa parempaan suuntaan ja pitäis muuttuu joskus jopa oikeaksi syömiseksi. Enkä mä halua nalkuttaa enkä valittaa, mut jos toisen on paha olla niin ei sitä oo kiva katsoa vierestä kun sitä ihmistä kuitenkin niin paljon rakastaa :haart:

Akka syö vielä enemmän päin persettä kun mä! Eilen illalla käyty keskustelu:
Akka: -tekis mieli ostaa makupala tosta grilliltä.
Mä:-jaa..no mä en jaksa ny syödä mitään roskaruokaa.
Akka: -No sähän voit kysyä niiltä, jos ne tekis sulle vaikka hampurilaisen rahkalla *röhöhöhöö*
Mää: -:jahas:

Myös minulle on käynyt niin, että paremman puoliskon ruokailutottumukset ovat alkaneet hiipimään terveellisempään suuntaan. Ihan oma-aloitteisesti ostelee ja syö ehrameita tms. :D Ja käy salillakin.

Tosin tonnikalaa on kuulemma liian usein. Lisäksi pitsaa pitää saada sen kerran viikkoon, mutta tämä sopii itsellekin :kuola:

No oma kulta ( :haart: ) menossa kisoihin joten saman puntarin ääressä vietämme aikaa :D

Tosin tonnikalaa on kuulemma liian usein. Lisäksi pitsaa pitää saada sen kerran viikkoon, mutta tämä sopii itsellekin :kuola:
Rahkasta, vehnäleseistä ja soijajauhosta tehty pohja + pikkusen valikoidut täytteet niin pizzastakaan ei tartte ees tuntea huonoa omaatuntoa ja silti on :kuola: :kuola:

Ukko on viikot töissä toisella paikkakunnalla ja syö siellä tietääkseni lähinnä pekonia, lihapiirakkaa ja rasvaa. Karkkeja tai sipsejä tai limuja se ei syö, mutta työpäivän jälkeen se käy saunassa ja juo aina oluen tai pari. Mitat 180/75 ja rasvaprosentti 0. Tekee kyllä fyysistä työtä, eipä siinä mitään.

Jos mies päättäisi, meillä syötäisiin varmaan pelkkää kananmunaa, pekonia ja purkkihedelmiä. Mitään tuoretta ei olisi, mutta jogurttia ja juustoa senkin edestä. Juustoa ei syödä leivän päällä, vaan mies laittaa pään jääkaappiin keittiössä ja höylää juustosta siivuja ja syö niitä. Kuituja ruokavalioon ei kuulu, vaan aamuisin juodaan sekamehua ja syödään Corn Flakeseja. Tosimies ei tietenkään syö pupun rehuja, joten salaattia ei ole tarvis ostaa. Ruokailun välit voivat olla mitä tahansa jatkuvasta napostelusta yhteen valtavaan ateriaan illalla. Vettä menee ehkä litra päivässä, muut nesteet ovat sekamehua.

Toisaalta mies on kiitollinen syöjä eli koska ruokapuolesta ostoksineen vastaan enimmäkseen minä, mies syö kyllä mitä tahansa tarjotaan. Jopa salaattia, sillä vihannekset tulee syödä ennen pääruokaa tai sitä ei tipu (tällä siis saa miehen syömään vihanneksia). Luulen, että epäterveelliseen syömiseen yksi syy on laiskuus: minun rakkaani kun osaa käyttää keittiöstä tölkinavaajaa ja mikroa. On helpompi hakea ruoka mäkkäristä tai syödä purkki säilykehedelmiä kun alkaa tekemään ruokaa.

Toisen aivan päinvastaiset elämäntavat tekevät oman elämän joskus tosi vaikeaksi, ainakin jos ei asuta yhdessä.

Viimeiset kaksi laihaa, väsynyttä ja masentunutta mr. wrong:ia poikkesivat toisistaan hurjasti, mutta näin nälkää ja jouduin piilottelemaan proteiinipussukoita kummankin kanssa (kuulostaa nyt tosi hölmöltä mutta toista se on silloin kun olet nuori ja oi niin rakastunut). Toisen luona tarjottiin suklaacroissanteja, toinen taas valmisti huolella kynttiläillallisen joka sisälsi riisiä ja porkkanaa. Aamiaiseksi kahvia ja jos oikein tuuri kävi niin omppu puoliksi. En hennonnut ottaa omia eväitä tai keskustella asiasta :(

Nykyiselle maistuu rahka ja porkkanat (ja juustokakku) mutta hän asuukin unelmissani.

edit:typoi

Vaikka siksi, että itse en ikimaailmassa enää hyväksyisi elämänkumppanikseni ja mahdollisten lasteni isäksi ihmistä, joka söisi päin helvettiä, kuten tuolla jo aikaisemminkin sanoin. Koska sen lisäksi, että tämä ihminen olisi kävelevä sydäntauti- yms. riski jo suht nuorella iällä, hän todennäköisesti opettaisi ne huonot tottumuksensa myös lapsillemme

Tuo on kaikki ihan totta, mutta askarruttaa se, kun ollaan tapailtu ja jo ihastuttu, kenties rakastuttukin siinä, niin kärsiikö sydän antaa sille ihanalle kultakimpaleelle lähtöpassit tuosta vaan samantien, kun selviää kaverin huonot ruokatottumukset?

Tuo on kaikki ihan totta, mutta askarruttaa se, kun ollaan tapailtu ja jo ihastuttu, kenties rakastuttukin siinä, niin kärsiikö sydän antaa sille ihanalle kultakimpaleelle lähtöpassit tuosta vaan samantien, kun selviää kaverin huonot ruokatottumukset?

Jaa'a. Siksipä kannattaakin selvittää asia jo deittailuvaiheessa ;)

Korostetaan nyt vielä sitä, etten MISSÄÄN tapauksessa tarkoittanut/tarkoita, että pitäisi syödä yltiöpuhdasta bodysafkaa 24/7, enhän niin tee itsekään. Vaan tarkoitin ns. perusterveitä ja -fiksuja elämäntapoja noin laajemminkin. Ja sellaisiin ei IMO kuulu limun lipittely myötäänsä, roskaruoka tai karkkipussi monta kertaa viikossa, runsas alkoholinkäyttö (varsinkaan työpäivinä) jne.

EDIT: Kyse on siis omalta kohdaltani lähinnä asenteesta ja ajatusmaailmasta, eli jos potentiaalisen kumppanin perusasenne terveitä elämäntapoja kohtaan (sisältäen myös liikunnan ja hyötyliikunnan) olisi negatiivinen, en edes harkitsisi kimppaan ryhtymistä. Onneksi ei enää tarvitsekaan :haart:

Kyse on siis omalta kohdaltani lähinnä asenteesta ja ajatusmaailmasta, eli jos potentiaalisen kumppanin perusasenne terveitä elämäntapoja kohtaan (sisältäen myös liikunnan ja hyötyliikunnan) olisi negatiivinen, en edes harkitsisi kimppaan ryhtymistä.
Mun daamil on asenne tähän positiivinen, mutta ihmetelen miten sitä ihminen voi olla niin laiska.
Laiskalla tarkoitan sitä, että ei viitsi ottaa asioista selvää!
Mun daami syö mun kanssa samoja lämpimiä ruokia, vaikka ne onkin tosi puhtaita bodiruokia. Ne on myös hyviä :)
Mutta mutta, välipala/aamupalakulttuuri mun daamilla on olematon ja se on oikeastaan ainoa vika tän neidon ruokailuissa. Sitten ollaan väsynyt/kiukkuinen sen takia, että ruokaluvälit vain ovat liian pitkät eikä sitä ruokaa tule tarpeeksi, alkaa tekemään mieli herkkuja ja vissiin joskus syökin niitä, en tiedä.
Mutta samoilla linjoille kuitenkin ollaan, että tykätään ite valmistaa terveellistä ruokaa molemmat. Ongelma vain on se, ettei toinen osaa syödä tarpeeksi + välipaloja. Proteiinin saanti kans on toisella riittämätön.
Vituttaa kun toinenkin haluaa syödä terveellisesti, mutta ei voi ottaa asioista selvää (eikä tietenkään usko mun puhetta).

Meillä emäntä syö varsin epäterveellisesti ja kaupasta roudaa aina sillon tällön kaikenmaailman houkutuksia kotio. Helppoahan sen on mutustella mitä huvittaa, ku paino ei oo tainnu olla ikinä yli 52 kiloa... Ite jos vetäsin moisia herkkuja niin painaisin varmasti 200 kiloa.

Muuten kyllä suhtautuu varsin myönteisesti kaikenlaiseen "terveeliseen" elämään...

Mun avokki syö kohtalaisen terveellisesti. Välillä herkuttelee aika paljonkin, mutta on silti tosi tiukassa kunnossa. Sille on suotu sellaset geenit että vaikka syöt mitä niin missään se ei näy ja kun taas mulla se pukkaa olemaan hieman toisin päin. Itekkään en vois kuvitella seurutelevani sohvaperunan kans joka mättää suuhunsa mitä sattuu...Mikään terveysintoilija ei tartte olla mutta rajansa kaikella.

Oma rakkaani jaksaa edelleen ihmetyttää mua positiivisessa mielessä ruokailuillaan. Hän oikeasti tykkää kaikista rehuista ja jaksaa ylistää mun tarjoamia monipuolisia aterioita. :) Kyselee terveellisistä vaihtoehdoista ja jaksaa toteuttaa mun neuvoja myös käytännössä. Salille ei siippaa sais edes villeimmissä unelmissa, mutta lenkkipolulla on lyömätön. Musta on ihanaa, että meitin ruokailutottumukset menee yksiin (pienillä eroavaisuuksilla kuitenkin) jopa aamupuuroa myöten. Mua ei kuitenkaan haittaa, jos hän haluaa välillä poiketa Mäkkärin kautta kotiin. Meillä ei herkutteluista oteta (enää) turhia paineita, kunhan kohtuus pysyy.

Mä oon huomannu että elämästä pystyy nauttimaan tämmönen harrastelija huomattavasti täysipainoisemmin ilman mieletöntä stressaamista siitä mitä uskaltaa suuhunsa laittaa. Terveellinen ruokavalio kun tulee ajan kanssa jo selkärangasta eikä niitä epäterveellisempiä vaihtoehtoja edes ajattele kaupasta kotiin tuovansa. :)

Meillä molemmat saavat syödä mitä tykkäävät. Kumpikaan ei puutu, sillä eihän se ole toiselta pois mitä toinen syö. Usein esim. laitan kaksi eri ruokaa kerralla ja molemmat saavat syödä mitä haluavat (vinkkinä vaan, että keittiössä menee ruoan kanssa sama aika laittoi siinä nyt kahta tai kolmeakin eri ruokaa, useampi levy vaan posottaa).

Toimivan parisuhteen ja aikuisuuden peruspilareita on kyky antaa toiselle tilaa ja hyväksyä harmitonta erilaisuutta, mitä nämä erilaiset ruokavaliot ovat. Kenenkään on turha heittää vastakommenttia siitä, että olisiko kiva elää ihmisen kanssa, joka nauttii ateriansa suoraan suoneen Esson vessassa: ääri-ilmiöitä en tarkoita.

No, mies kantaa kotiin kaikenmaailman juustoja, vastapaistettuja leipiä, jätskiä, lakuja, poppareita, majoneesisalaatteja, leikkeleitä... ja kaiken tämän keskellä mä ruikutan, että toisitko vielä kahdeksan ehrmannia... :lol2:

Okei, mies on alipainon rajoilla, koska sen työhön kuuluu joka yö sellaset 4 tuntia portaiden juoksemista (6 krt viikossa). Kulutus on hiukan eri luokkaa kuin mun.

Silti se on aina onnellinen, jos/kun teen terveellistä kotiruokaa. Kaikesta se tykkää ja syö mieluummin kuin niitä muita. Eikä sekään herkuttele joka päivä. Vaikka mä lasken vaalean leivänkin herkutteluksi! :whip:

Enää mua ei tosin noi vaivaa, ei tee mieli sen herkkuja, niin pitäköön ne. Kun se laittaa poppareita, otan kourallisen ja olen tyytyväinen. Lakut sen on tosin syötävä, kun mä en oo kotona. :evil:

Olen itsekkin todennut, että vaikeneminen on auttanuttässä aiheessa eniten. Ennen saatoin paasata herkästikkin kun olin itse dietillä, ja ärsytti toisen silmien edessä mättö. Seurauksena se, että toisella menee hermo ja se tekee kaikki tahalleen päinvastoin. Nyttemmin, kun on ollu 3-4kk ihan hissukseen on homma kääntynyt päälaelleen

--> kyselee onko se hyvä, jos käyn vaikka ostaa jonku tonnikala/katkarapu salaatin pari kertaa viikossa töihin, ja onko vaikka nää hedelmät ok välipala.

--> Lisäksi nykyään saa kehuja, kun teen lämmintä safkaa et tosi hyviä ym. Kun aluksi oltiin niin nyrpeenä ettei edes maistettu... Ainoa ongelmana on vaan se, että tykkään maustaa liikaa, joten on pitänyt siirtyä mausteiden kaatamiseen vain omalle lautaselle :D

Sain jopa innostumaan öljyjen käytöstä (möllerin tuplan kautta) Aluksi innostui ideasta, kun ihon laatu parani ym... mutta sitten, kun ne loppui ei ostanut uusia, kun kuulemma niin kalliita.... Olen samaa mieltä 13€ purkki ja siinä ei paljoa öljyä ole... Itse otan pellava öljyt suoraan pullosta ja maku on mielestäni hyvä mutta vastapuoli ei samaa halua edes kokella :rolleyes: joten onko vinkkiä jostain halvasta ja hyvänmakuisesta öljystä tai mihin pahemmankin makuisen öljyn saisi peittymään???

EDIT: Niin ja herkut on vähentyny --> Ennen iso pussi nyt pieni pätkis. Ennen 300g sipsipussi nyt 75g.

Yksin asumisessa on puolensa - kotoa löytyy vain ja ainoastaan sitä, mitä ite haluaa syödä, eikä tartte vierestä kattoo, jos toiselle maistuuki päivittäin herkut (maistuishan ne itellekki!!!)....:rolleyes:

Mä oon lopullisesti tullu siihen johtopäätökseen, että elämä on kertakaikkiaan vaan epäreilua....:D Ukko vetää safkaa ihan kauheet määrät, sen paino ei tipu eikä nouse, käy tyytyväisenä puntilla 2-4 kertaa viikossa, aerobista ei tee yleensä lainkaan. Sit se rupee tekee 2 kertaa viikossa aamulenkin kävellen eikä mätä kaiken maailman saissee joka päivä ja hups, "on taas lähteny 8 kiloa"...:eek: jumalauta että sapettaa. Mä voisin kyllä parantaa tätä omaa tilannettani totuttelemalla kroppani vähempää reeniin ja suurempiin kaloreihin, niin olis taas energiatasot sellaset että jotai vois vähentääki. Nykyisiin kaloreihin kroppa on tottunu ja yhtää vähemmillä ei tuu ku itku....:evil: Eli ratkasu on ihan omissa käsissä, kuhan vaa piti saada jurputtaa. Mutta kyllä se ihan oikeesti ottaa koville kattoo, kun toinen mässää vieressä kun ite yrittää kiristellä....varsinkaa jos ei ole itsekuria!:nolo:

Otetaans vähän takaisin taas...jostain syystä mun postaukset menee aina enemmän tai vähemmän offtopic.

Varsinaisesta aiheesta - kyllä avokin syömiset on pääsääntöisesti ihan ok. sitä ei hirveesti jaksa kiinnostaa, paljonko tässä tai tuossa juustossa on rasvaa, paljonko rahkaherkkua naamariin mättää jne, mutta kumma kyllä pysyy siitä huolimatta ainaki jossai kuosissa. On sillä tuo kulutuskin jokseenkin toista luokkaa kun mulla ja rasvasta se pääsee jotenkin käsittämättömän helpolla eroon (siitä tuo katkera tilitys).

keskustelua aiheuttaa meillä lähinnä todella vähärasvaisten ruokien korkeampi hinta ja se, missä muodossa ravinto tarjoillaan. kumpikin ollaan kaikkiruokaisia ja palstalla käytetty nimitys "bodyruoka" on kummallekin nannaa. Kullan suhtautuminen ruokailuun on vain mulle vähä liian extreme - mun mielestä paistettu jauheliha suoraan pannulta ei ole varsinaisesti maukasta ja kauniisti katettu ateria...:) mä tykkään tehä ja kattaa kauniisti ja nauttia todella siitä safkasta, enkä vaa seisaaltaan hotkasta ja taas mennä...

mistää kasviksista ei ole tarttenu koskaan tapella, syön niitä ite paljon muun ohessa, kun maha toimii paremmin. Mieskin syö, varsinki jos ne on ympätty ruoan sekaan jo valmistusvaiheessa :D Kyllä niitä herneitä saa sieltä kastikkeesta nyppiä, jos niin kova paikka on....:thumbs:

Suositut

Back
Ylös Bottom