Tuttu aihe. Olllaan nyt muijan kanssa puolisen vuotta asuttu omassa kodissa ja kyllähän siinä tulee väkisinkin tarkkailtua, mitä se toinen syö.
Itse olen ottanut sen linjan toisen ruokailuihin puuttumiseen, että liian paljon ei saa valistaa. Itse asiassa minun ei nykyään tarvitse valistaa tyttöystävääni ruokailuista, sillä hän kyllä tietää mitä
pitäisi syödä. Eri asia on,
haluaako mimmi syödä aina aivan optimaalisesti. Perusprinsiipit on kyllä kohdallaan, mutta lipsumisiakin tulee. Mielestäni ei kuitenkaan ole edes tarkoituksenmukaista painostaa toista syömään vasten tahtoaan niin kuin itse haluaisi, vaan on annettava toisen itse tehdä valinta ruokailuistaan. Jos pitää "vyötä" liian tiukalla, saattaa olla, että toinen kyllästyy totaalisesti ja antaa ruokailuidensa repsahtaa kokonaan.
Meillä ruokailut on kunnossa molemmilla, noin pääpiirteittäin. Paras keino saada myös toinen miettimään ruokailujaan on hyvän esimerkin näyttäminen. Olettaen tietysti, että kumppanin ajatusmaailma on edes hieman samansuuntainen. Itse asiassa tyttöystävä tulee nykyään usein kysymään, että "onko mun nyt hyvä syödä tätä?" tai "oisko hirveen paha jos mä söisin yhen karjalanpiirakan?".
Vastaan usein, että toki sä saat syödä ihan sitä mitä itse haluat ja tiedät itsekin mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Antaa mimmin tehdä omat valintansa. Monesti ne osuu oikeaan ja vääräänkin osuessaan hän tiedostaa sen.
Olen siis toisaalta sitä mieltä, että puuttua pitää, jotta tarvittava tieto saadaan perille, mutta kun tietopuoli on kohdallaan, niin on sallittava myös lipsumisia, mikäli toinen niitä tietoisesti haluaa tehdä. Oma valinta, eikö? Tietämättömyys on pahinta, ruokailuissakin.