Suvereeni ylätaljaliike?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ohjatkaapa vastaavaan threadiin kun sellainen todennäköisesti löytyy ...

Selkä ei ole ikinä ollut paras lihasryhmä muttei huonoinkaan. Kehitystä on tullut jonkin verran vaikka treenaankin selän ainoastaan kerran viikossa, no penkkiä tehdessä väsyy lavat, eli epäsuoraa tulee kuitenkin.

Olen hinkannut pari vuotta leveetä myötäoteleukaa, myötäote ja vastaote ylätaljaa erilaisilla oteleveyksillä sekä kulmasoutua tangolla ja käsipainoilla eri kulmissa.

Nyt kun Ahdin ja Heikki722:n treenivideon innostamana kokeilin ylätaljaa v-kahvalla (eli se missä kämmenpuolet on vastakkain ja tosi lähellä toisiaan) niin tuntuma on aivan huippu. Treenin aikana ja sen jälkeen tulee tuonne kainaloiden alapuolelle tunne että on treenattu. Noita muita liikkeitä tehdessä mitään vastaavaa en ole saanut aikaseksi.

Muutenkin tuntuu, että olen em. liikkeen mukaanoton jälkeen saanut paremman tuntuman myös kulmasoutuliikkeisiin. Ylätaljaa ei oikein edes enää huvita tehdä muilla otteilla kun tuntumaa ei niillä tunnu saavan. Kokeilin tänään tehdä leveää myötäotetaljaa v-kahvataljan jälkeen ja liike tuntui lähinnä puuduttavalta.

Kannattaako kuitenkin pitää muutkin ylätaljaliikkeet mukana vaikka niissä tuntuma ei olekaan lähellekkään sama, vai hinkata v-kahvaylätaljaa vaan enemmän? Eli jääkö joku lihasryhmä nyt pahasti paitsioon?

Sanosin että sun kannattaa hinkata vaan sitte menemään sillä v-kahvalla sitä ylätaljaa jos ei muuten tuntumaa saa.. Itellä vähä sama homma ja v-kahvalla vetelen vaan meneen!

Siis olet treenannut pari vuotta, ja nyt vasta kokeilit ylätaljaa v-kahvalla? :eek: Mä ajattelin, että toi kuuluu jokaisen aloittelijankin perusliikkeisiin.

Sanoisin kyllä, että kannattaa tehdä sitä leveääkin ylätaljaa/leuanvetoa. Kyseessä on kuitenkin kaksi ihan eri liikettä. Kapeassa ylätaljassa kyynärpäät liikkuu suoraan eteen ja siitä alas, kun taas leveässä ylätaljassa kyynärpäät liikkuu ylhäältä sivulle ja siitä alas.

itse saan kapealla vasta otteella parhaan tuntuman.

niinku leukoja vetäis, mut sitä oot varmaa jo kokeillu

ota leukoja kapeella vastaotteella ja kulmasoutua leveellä myötäotteella, niin fileet ja v-muoto on seuraavana kassantiskillä!;)

Äläs nyt missään nimessä sillä pelkällä kahvalla ala hinkkaamaan. Onhan se selvä homma, jos ensimmäisiä kertoja teet jotain uutta liikettä, niin varmasti tuntuu niin että päässä soi. Aikansa teet tätäkin, niin se kuuluisa "tuntuma" alkaa vähitellen hiipumaan. Pidä nyt ihmeessä sille selälle mukana kaikki mahdolliset liikkeet,kierrätät niitä säännöllisesti tarpeen ja tavoitteiden mukaan. Hyvä tulee.
Muutenkin tämä koko "tuntuma" juttu on älähtänyt ja monet luulevat nykyään, ettei patti kasva jos koko kroppa ei ole tulessa treenin jälkeen.

Jos niitä liikkeitä, sarjoja, painoja ja kaikkea mahdollista treenitapaa kierrättää fiksusti, teet jossain tietyssä liikkeissä siistit kovat vedot(puhtaasti&hyvällä tekniikalla) esim. 3*8 sarjat, tämän jälkeen tuntuma lihaksessa on mitä on, kyllä lihas saa mitä kasvuun ja vahvistumiseen se tarttee, vaikka se polte tai tunne siellä lihaksessa ei aina kovin mahdollinen olisikaan.

Jopa oli teksti, mutta idea varmaan tuli selväksi.:jahas:

V-kahva keskittyy liereä lihaksiin eli juuri ne olkapäiden alla olevat lihaksiin joten ei todellakaan kannata jättää tyystin normaalia ylätaljaa tai leuanvetoja pois joilla saa latseihin pattia sitten paremmin.

Usko siihen tehoon, eli joka kerta kun teet selkää, niin ajattele, että nyt painan täysillä ja siitä seuraa isot lihakset, en tiedä auttaako, mutta ainakin plaseboa ja se on tuntunu toimivan yllättävän hyvin monilla

Onko lappari kahvalla ja normikahvalla mitään eroa tehdessä? Vai pitäiskö tehä normiotteella, ite saan paremmin perille lapiolla. Mutta olisiko normi parempi? Mitäänväliä?

Ruhli sanoi:
V-kahva keskittyy liereä lihaksiin eli juuri ne olkapäiden alla olevat lihaksiin joten ei todellakaan kannata jättää tyystin normaalia ylätaljaa tai leuanvetoja pois joilla saa latseihin pattia sitten paremmin.
Onko tämä liereälihas?
http://www.exrx.net/Muscles/Infraspinatus.html

Täytyy sanoa, että itsekin saan huomattavasti paremman tuntuman, selkeästi isommat painot liikkeelle ja paremmat lihaskivut juuri ylätaljassa kapealla V-kahvalla, siis latseihin. Ylätaljaa eteen leveällä otteella en ole oikein ikinä oppinut; se ei vain tunnu luontevalta liikkeeltä mulle.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Powerhousu sanoi:
Ei, vaan tämä.

Edit: Niin, itse asiassa niitä on kaksi, iso ja pieni liereälihas. Pieni on nimeltään teres minor
Kiiitos. Mikäs on Infraspinatuksen suomenkielinen nimi? Koskaan en ole pakkiksella kuullut niistä puhuttavan. Aika pieniä lihaksia ovat nuo liereälihakset, joten uskon, että jos kapeassa ylätaljassa liikkuu 25% isommat painot kuin leveässä ylätaljassa, niin se 25% lisä ei voi olla noiden pikkuruisten liereälihasten tuottamaa.

Powerhousu sanoi:
Taitaa olla alempi lapalihas. Ylempi lapalihas on supraspinatus.
Pakkotoisto-wikistä näyttää puuttuvan kokonaan suomi-latina(tai mitä kieltä ne lihakset nyt onkin) -sanakirja. Täytyypä yrittää päivittää siltä osin mitä itse osaan. Viisaammat mukaan!

Kannattaa vaihdella tosiaan tuota kahvaa ylätaljassa ja itse saan paljon paremman tuntuman vetoremmejä käyttäessä, leveällä otteella siis.

ei mitään vetoremmejä, varsinkin jos threadin aloittaja on aloittelija, VOIMAA niihin puristajiin, ite en oo tarvinnu vielä taljoissa vetoremmejä, maastavedossa vois alkaa tarvita, mutta en usko, että alan käyttää

KSENA sanoi:
ei mitään vetoremmejä, varsinkin jos threadin aloittaja on aloittelija, VOIMAA niihin puristajiin, ite en oo tarvinnu vielä taljoissa vetoremmejä, maastavedossa vois alkaa tarvita, mutta en usko, että alan käyttää

Makuasia sano Musti kun kasseja nuoli. Ilmankin toki pystyy mutta henk.koht. saan remmien kanssa paremmin selälle tuntumaan.

KSENA sanoi:
Jos selkä on heikko suhteessa käsiin, kuten mulla, niin silloin kannattaa mun mielestä remmejä käyttää. Muuten liike menee vielä helpommin käsien kontolle.

Ja tekniikka on todella tärkeä. Mä en koskaan saanut edes siitä muuten loistavasta "latsit liikkumaan" threadista selkoa miten ylätaljassa pitäisi saada tuntuma selkään.

Lopulta joku neuvoi, että pitää keskittyä siihen, että liike alkaa olkapäistä. Eli olkapäiden alasveto ja paikallaan pito liikkeen aikana on tärkeä. Muuten kädet tekevät suurimman osan työstä.

V-kahva on ehdottomasti hyvä, mutta vielä parempi vaihtoehto mielestäni on vaihtaa tuo V-kahva kahteen yhden käden kahvaan. Eli ristikkäistaljan kahvat ylätaljaan ja teette kuten V-kahvallakin, mutta noilla irtonaisilla kahvoilla saa levitettyä käsiä sivuille ja todella hyvän rutistuksen selkään. :rock:
Tämä liike, kuten mielestäni kaikki ylätaljassa tehtävät versiot, vaatii hieman takakumaran asennon ja rintakehän reilun eteenpäin työntämisen alavaiheessa.

Suositut

Back
Ylös Bottom