Suuri ammatinvalintakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Löytyykös pakkikselta maanrakennusalan miehiä/naisia? Itse olen pienestä pitäen ollut kiinnostunut kaivinkoneista ja traktoreista ym isoista koneista. Ainakin työllisyysnäkymät kyseiselle alalle ovat varsin hyvät, tosin palkkaus ei taida olla siitä suurimmasta päästä. Olen suunnitellut hakeutuvani alan peruskoulutukseen jonka jälkeen ammattikorkeakouluun infratekniikan linjalle. Jos jollain olisi omakohtaista kokemusta niin olisin halukas kuulemaan esim työllistymisestä ja palkkauksesta sekä varsinkin amk opiskelusta kyseiselle alalle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitähän sellaisia töitä Suomessa mahtaa olla, joihin ei vaadita varsinaista koulutusta vaan jokin tehtävään perehdytys, kurssi tms? Mahdollisesti henkistä kanttia vaativia töitä. Tarkoitan yleensä tehtäviä, joiden olemassaolosta ei useimmat edes tiedä.
Rekkakuski. Ajat kortin ja meet töihin.
Esim jotkut työkkärit yms. järjestää näitä kursseja kai ilmaisikskin.
Tosin se ei henkistä kanttia paljoa vaadi... :lol2: No voithan sä kisailla itses kanssa kuinka kovaa uskallat mutkaan vetää täysperällä kuorma päällä... :D
Sit katot mitä on viä ehjänä. :D

Jos jollain olisi omakohtaista kokemusta niin olisin halukas kuulemaan esim työllistymisestä ja palkkauksesta sekä varsinkin amk opiskelusta kyseiselle alalle.

Ei omakohtaista kokemusta, mutta taitaa olla töiden suhteen kaksi vaihtoehtoa. Joko kaupungille surkealla liksalla, siis alle sairaanhoitajien ja muiden vastaavien, tai sitten yksityiselle urakoitsijalle. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa töitä tehdään silloin kun niitä on, eli kevät-kesä ympäri vuorokauden 7 päivää viikossa ja talvi sitten leppoisammin. Ainakin mitä oon katellut mm omalla työmaalla, niin työt alkaa klo 7 aamulla ja loppuu joskus iltaysin jälkeen viikonloput mukaan lukien. Palkka lienee ainakin kaupunkia parempi, mutta tuskin mikään huikea, veloittavat 40-50e tunti mistä pois nafta- ja kalustokulut ja omistajan voitto, mitä siitä sitten kuskille jääkään...

Jos rahaa etsit, niin mene ihmeessä töihin alalle joka kiinnostaa - palkolliseksi kolmeksi-viideksi vuodeksi... riippuen omista lahjoistasi - opi parhaasi mukaan mieluiten ihan ruohonjuuritasolta alkaen, vaihda alaa pariksi vuodeksi johonkin josta opit sen mitä pomosi ei osannut ja .. sitten perustat firman jossa alunperin olit duunissa ja teet sen potenssiiin 10 paremmin kuin vanha jämä pomos.. avot olet 10ssä vuodessa hyvätuloinen.. ehkä?

Mitähän sellaisia töitä Suomessa mahtaa olla, joihin ei vaadita varsinaista koulutusta vaan jokin tehtävään perehdytys, kurssi tms? Mahdollisesti henkistä kanttia vaativia töitä.

Taksikuskit ja vartijat. Eniten luonnetta noissa varmaan vaativat työajat ja huono palkka, tosin.

Hanki maisterin paperit, tavoittele tohtorin hattua ja avot: palkka/ apuraha juoksee (hyvällä tuurilla siis), työaikoja ei ole, kukaan ei vahdi miten tulet ja menet. Työt pitää tehdä (tutkimusta ja jos yo:lla töissä niin opetusta), mutta esim. mä saan valita opetusajat (=ei ikinä kasin aamuja!!!).
Tää sopis mulle niin hyvin :D No, saa nähä miten tää ura tästä urkenee :whip:

Arkistoon kun pääsisin, eläkkeelle asti puljaisin.

Aika sama minne, SKS, Kansallisarkisto ja Sota-arkisto kuulostavat minulle samalta kuin "ilmainen luksusloma valitsemassasi paratiisikohteessa".

Pohjattoman kiinnostuksen lisäksi positiivista:
-olen armoton natsi ja pilkunnussija; tuolla voisin toteuttaa itseäni niin ettei lähipiiri joudu kärsimään
-ei taida olla kamalasti tunkua
-nykyinen väki vanhenee, virkoja vapautunee.

Rekkakuski. Ajat kortin ja meet töihin.

Kuljetusalalla olis kyllä töitä. Että rahtariks vaan! On käynyt itelläkin mielessä jos koittas noita hommia, mutta työajat vaan tuntuu olevan monessa paikassa aika älyttömiä.

Arkistoon kun pääsisin, eläkkeelle asti puljaisin.

Aika sama minne, SKS, Kansallisarkisto ja Sota-arkisto kuulostavat minulle samalta kuin "ilmainen luksusloma valitsemassasi paratiisikohteessa".

Pohjattoman kiinnostuksen lisäksi positiivista:
-olen armoton natsi ja pilkunnussija; tuolla voisin toteuttaa itseäni niin ettei lähipiiri joudu kärsimään
-ei taida olla kamalasti tunkua
-nykyinen väki vanhenee, virkoja vapautunee.

Unelmansa kullakin:rolleyes:

Fysioterapian opinnot alkaa kuukauden päästä. Eipähän pitäis loppua hommat kesken:whip:

Kuljetusalalla olis kyllä töitä. Että rahtariks vaan! On käynyt itelläkin mielessä jos koittas noita hommia, mutta työajat vaan tuntuu olevan monessa paikassa aika älyttömiä.
Niin tosiaan on!
Ite en aja, mutta rakennan pakettitaloja ja niitä rekkoja tuppaa siitä vähän väliä johonkin suuntaan lähtemään ja mitä oon seurannut, niin ympäripyöreää päivää saa tehdä.
Ei ne työajat ihan yötä myöten veny, kun katsot firman joka ajaa esim päiväkuljetuksia.
Mutta jos taas ajat banaania hangosta rovaniemen prismaan, niin voi mennä vähän yönkin puolelle... :D
Toisaalta itekin haluaisin, en pitkää siivua vaan tällästä nurkka-ajoa, esim transpointilla etelä-suomen alueella vois olla mukava. :)

Mitäs väliä niillä työajoilla nuorelle jannulle on? ;)
Mä vetäisin ainakin ihan tappiin ajotunnit joka viikko. Se on niin helppoakin, ettei väsy kun tylsyyteen. (jos ei tarvi sitoa kuormaa joka välissä)
Rakennuksella kun alkaa 12h työpäivien jälkeen jo huomaan tehneensä töitä.

Minkälainen on paperimiesten työtilanne nykyään? Ajattelin jos oppisopimuksella pääsis tehtaalle.

Minkälainen on paperimiesten työtilanne nykyään? Ajattelin jos oppisopimuksella pääsis tehtaalle.

Tuskin pääset. Alalla on ollut erityisen paljon irtisanomia eli työt aika vähissä. Paperiala on muuten hyvä. Oppisopimuksella tuskin sisään mennään, en ole ainakaan ikinään kuullut. Yleensä mennään yrityksen oman oppilaitoksen kautta eli mm. UPM->Lotila, M-Real->Silva. Näistäkin ainakaan Lotila on kiinni eli ei opiskelupaikkoja tällähetkellä. Lisäksi näihin pääsee hakijoista n. ehkä 5% sisään. Se hyvä puoli näissä oppilaitoksissa on, että välillä ollaan töissä (joko oppilaana tai vakanssilla) ja välillä koulussa. Kestää 2-3vuotta.
Jos on hyvät suhteen yrityksen sisälle, niin jonkinlaisia mahdollisuuksia voi johonkin päin suomea olla. Eli joko kouluun tai erityisen hyvillä suhteilla.

Löytyykö täältä ketään kuka olis tehnyt kiinteistönhoitajan hommia? Ajattelin jos koittais seuraavaksi sellaista. Vaikuttaa ainakin suht rennolta duunilta mutta palkka ei taida kovin hyvä olla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom