Suuri ammatinvalintakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
kuparica sanoi:
Joku varmaan jo maininnutkin..mutta siis LVI-ala. siel on töitä paljon, jos hyvin käy niin voi tehä 12-tuntista päivää ja raha virtaaaaa:D
Siinä on vaan sellanen homma, että jos työpäivä menee hirveesti yli sen kahdeksan tunnin, voi heittää sosiaaliselle elämälle ja harrastuksille hyvästit. Itse olen tullut siihen tulokseen, että vaikka ylitöillä saa monta kymmentä prosenttia lisää palkkaa, teen niitä silloin tällöin kun huvittaa ja elämäni on jotain muutakin kuin työtä ja unta. :)

:offtopic:
Firmasta löytyy myös ihan vastakkaisia kavereita, perheellisiä 35-vuotiaita miehiä, jotka tekee 12-tuntistä päivää ja matkoihin menee kaks tuntia päivässä.
Eli ne lähtee töihin ennen kuin perhe herää ja tulee takaisin seitsemän aikaan illalla, vähän ennen kuin perheen pienimmät menee nukkumaan. :rolleyes:
Noh, jokaisen oma valinta. Pistää vaan vähän ihmetyttämään välillä..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
D.Yates sanoi:
Päivän aamulehdessä esiteltiin taas kunnon kultalusikka perseessä -duuni. Öljynjalostamon operaattori. Palkka 40-70ke vuodessa. Miinuspuolena korkea sisäänpääsykynnys alalle. Tarvinnee papan suosituksia päästä noihin hommiin.
Itseasiassa suosituksilla ei ole mitään väliä. Ennenkuin pääsee vakituiseksi öljynjalostamolle pitää läpäistä muutamat testit. Testeihinkään ei pääse mikäli työporukka on sitä mieltä etteivät halua sinua sinne töihin ja se on sitten hyvästi sille työpaikalle.

Mä haluun tonne öljynjalostamolle hommiin. Mihinköhän pitäisi hakea opiskelemaan...

(ja jep jep. tiiän et on vanha threadi jne jne jne bla bla)

Mä haluun tonne öljynjalostamolle hommiin. Mihinköhän pitäisi hakea opiskelemaan...

(ja jep jep. tiiän et on vanha threadi jne jne jne bla bla)

Esim. Kemian prosessinhoitaja (taitaa olla nykyään kemian perustutkinto nimellä), prosessi-inssi, prosessiautomaatio-inssi. Itsellä on käytynä tuo kemian prosessinhoitajantutkinto ja olin jossain vaiheessa Porvoossa duunissakin. Vaikea sinne on tosiaan päästä. Kesätöiden kautta varmaan 'helpointa' päästä.

Itse vasta lukiosta kirjoittelen ulos, mutta tulevaisuuden suunnitelmia on vähän liikaa. :rolleyes: Pienestä pitäen olen halunnut päästä yliopistolle maantieteen, biologian tai maa- ja metsätalouslaitokselle opiskelemaan, mutta nyt on tullut muitakin haaveita. Vaikka tuo teoriapuolikin onnistuu, niin aina on ollut kädentaitajan vikaa, eli Vallilan amikseen puuseppälinja himottais kauhiasti. Eräoppaan parin kuukauden kestävä koulutus kiinnostais kans.

Sitten tietenkin armeija ois yks vaihtoehto, rajavartija ois ihan unelma. Poliisin ammattikaan ei olisi yhtään hassumpi.

En ole mitenkään rahan perään ammatissa, kuten voi ehkä huomata. :) Kuhan on mieleikästä hommaa, hyvä palkka toisi tietenkin sitä lisä motivaatiota. Onneksi tässä on vielä reilu puolivuotta aikaa miettiä asiaa. :)

Itse kun yritän tuota psykologian maisterin tutkintoa havitella, niin onko jollain mitään käryä tuon alan työtehtävistä ja/tai palkasta (yksityinen vs valtio/kunta)?

Toisaalta palkalla nyt ei ole minulle mitään väliä, kunhan sillä elää, mutta työtilanne on itselleni hieman kysymysmerkki. Psykologithan ovat ties missä ammateissa..

Edit. Ja jos en nyt pääse sisään ja armeija menee hyvin, niin inttiin jääminen voi myös olla vaihtoehto. Rauhanturvaajahommat tuntuvat näin tietämättömänä vielä erittäin mielenkiintoisilta. Saa nähdä, miten siellä intissä menee - ehkä se psykologi on silti se "toiveammatti" tällä hetkellä.

Ja jos en nyt pääse sisään ja armeija menee hyvin, niin inttiin jääminen voi myös olla vaihtoehto.

Luulenpa että intin jälkeen ei enää tunnu tuolta :D

Itse kotiudun kesällä ja pitäisi löytää töitä. Amiksen oon käyny mutta sen alan hommat ei paljoa kiinnosta. Jotain kuljetushommaa voisin kuvitella tekeväni esim. taksikuskin homma ei kuulosta hassummalta (paitsi viikonloppusin voi olla vähän vittumaista). Ajelen autolla mielelläni ja liikenne kiinnostaa muutenkin.

Luulenpa että intin jälkeen ei enää tunnu tuolta :D

Itse kotiudun kesällä ja pitäisi löytää töitä. Amiksen oon käyny mutta sen alan hommat ei paljoa kiinnosta. Jotain kuljetushommaa voisin kuvitella tekeväni esim. taksikuskin homma ei kuulosta hassummalta (paitsi viikonloppusin voi olla vähän vittumaista). Ajelen autolla mielelläni ja liikenne kiinnostaa muutenkin.

Harmi vaan että taksikuskit sattuu tienaamaan viikonloppusin parhaiten. :rolleyes:

Itse vasta lukiosta kirjoittelen ulos, mutta tulevaisuuden suunnitelmia on vähän liikaa. :rolleyes: Pienestä pitäen olen halunnut päästä yliopistolle maantieteen, biologian tai maa- ja metsätalouslaitokselle opiskelemaan, mutta nyt on tullut muitakin haaveita. Vaikka tuo teoriapuolikin onnistuu, niin aina on ollut kädentaitajan vikaa, eli Vallilan amikseen puuseppälinja himottais kauhiasti. Eräoppaan parin kuukauden kestävä koulutus kiinnostais kans.

Sitten tietenkin armeija ois yks vaihtoehto, rajavartija ois ihan unelma. Poliisin ammattikaan ei olisi yhtään hassumpi.

En ole mitenkään rahan perään ammatissa, kuten voi ehkä huomata. :) Kuhan on mieleikästä hommaa, hyvä palkka toisi tietenkin sitä lisä motivaatiota. Onneksi tässä on vielä reilu puolivuotta aikaa miettiä asiaa. :)

Sä voit ihan huoletta toteuttaa noista vaikka kaikki :)

Onko opiskeluaikojen kaltainen tulemisen, menemisen ja kotiin jäämisen mahdollisuus olemassa enää kun kasvaa kikkelikarvat ja täytyy mennä töihin? Ajatus meinaan kalmii että pitäisi joka jumalan arkipäivä mennä seitsemään.

Kaikki lääketieteeseen liittyvä, väki vanhenee ja sairastuu globaalilla mittakaavalla. Esim. lääketeollisuudesta (tutkimus) saattaisi lohjeta.

Suomen kansa senkun lihavoituu ja lihavoituu. Tulevaisuudennäkymät ovat näinollen valoisat liikunta-alan ammattilaisille. Vielä jos hyvinvointivaltiostatus pysyy niin on ihmisillä varaa maksaa kaikenlaisista liikuntapalveluista mukavia korvauksia. Ehkä olen näin positiivisella asenteella liikkeellä , koska suuntaan itsekin tuolle kyseiselle alalle. Mutta osa sepustuksestani lienee muidenkin mielestä totta??

Suomen kansa senkun lihavoituu ja lihavoituu. Tulevaisuudennäkymät ovat näinollen valoisat liikunta-alan ammattilaisille. Vielä jos hyvinvointivaltiostatus pysyy niin on ihmisillä varaa maksaa kaikenlaisista liikuntapalveluista mukavia korvauksia. Ehkä olen näin positiivisella asenteella liikkeellä , koska suuntaan itsekin tuolle kyseiselle alalle. Mutta osa sepustuksestani lienee muidenkin mielestä totta??

Totta, *hyllyttää mahaa*. Ongelmana on kuitenkin peruspassiivisuus...toisaalta, esim. amerikkalaismalliset läskileirit, sekä lapsille että aikuisille :hyper:

Mitähän sellaisia töitä Suomessa mahtaa olla, joihin ei vaadita varsinaista koulutusta vaan jokin tehtävään perehdytys, kurssi tms? Mahdollisesti henkistä kanttia vaativia töitä. Tarkoitan yleensä tehtäviä, joiden olemassaolosta ei useimmat edes tiedä.

Onko opiskeluaikojen kaltainen tulemisen, menemisen ja kotiin jäämisen mahdollisuus olemassa enää kun kasvaa kikkelikarvat ja täytyy mennä töihin? Ajatus meinaan kalmii että pitäisi joka jumalan arkipäivä mennä seitsemään.

Hanki maisterin paperit, tavoittele tohtorin hattua ja avot: palkka/ apuraha juoksee (hyvällä tuurilla siis), työaikoja ei ole, kukaan ei vahdi miten tulet ja menet. Työt pitää tehdä (tutkimusta ja jos yo:lla töissä niin opetusta), mutta esim. mä saan valita opetusajat (=ei ikinä kasin aamuja!!!).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom