Suuri ammatinvalintakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu

protsku

Banned
Sanokaas hei että mikä se on se tulevaisuuden ammatti? Ja mitkä seuraavista voisivat olla kaksi tärkeintä kriteeriä kun valitaan pysyvää ammattia: palkka, ammatin yleinen arvostus, työpaikan sijainti, työn kesto, etenemismahdollisuudet uralla, mahdollisen puolison työllistymismahdollisuudet samalla paikkakunnalla, elinkustannukset paikkakunnalla, asuntojen hinnat paikkakunnalla, lasten harrastusmahdollisuudet paikkakunnalla, työnantajan halukkuus panostaa työntekijöiden jatkokoulutukseen työn ohessa, tulospalkkaus vai tuntipalkkaus, aina uusimmat hienot koneet ja laitteet vai sellaiset pelit ja vehkeet millä saadaan työ tehtyä riittävän hyvin?

Mä olen jo vanha mies ja alla on lainaus Yleisradion uutisista siitä miten IT-alan työntekijät kärsivät unettomuudesta ja stressistä. En haluaisi lähteä mistään hinnasta tuollaiseen oravanpyörään. Haluaisinkin vain tietää että mistä duunista jengi on kiinnostunut, mä tähtään jo suoraan eläkkeelle! :arvi:

KOTIMAA YLE24 LAUANTAI

Stressi vaivaa tietotyöläisiä

Pelko ja unettomuus vaivaavat
tietoalalla työskenteleviä ihmisiä,
kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Järjestöaktiivien mielestä monissa it-
alan yrityksissä viime vuosina alkanut
yt-neuvottelukierre syö työntekijöiden
henkistä kapasiteettia.

Toimihenkilöunionin työsuhdeasiamiehen
Matti Ahtiaisen mukaan it-yritykset
kohtelevat työntekijöitään raaemmin
kuin muiden alojen yritykset.

Harkitun suunnittelun ja kouluttamisen
sijaan osa yrityksistä ilmoittaa yt-
neuvotteluista heti kun tulos hieman
notkahtaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sanoisin että tulevaisuuden ammatteja voisi olla biotekniikka ja nanotekniikka. Tärkeimmänt kriteerit työn valinnalle on luonnollisesti palkka, yleinen arvostus ja etenemismahdollisuus.

Asuntojen hinnalla ja elämiskustannuksilla ei ole loppujen lopuksi suurtakaan merkitystä, mikäli molemmat perheen jäsenet vain käyvät töissä. Kyllähän sen jo näkee nytkin kun pääkaupunkiseutu on täynnä asukkeja, vaikka 100-150km säteellä lölytyy paljon peltoa ja tyhjää tonttia...

Vaikken IT-alalla ole ollutkaan kuin vasta viidettä vuotta, niin IT-alasta ja oravanpyörästä voin sanoa sen verran, että se stressaaminen ja unettomuus on niin paljon yksilöstä kiinni. Olen nähnyt vierestä miten miehiä on lähtenyt burnoutin tullessa lomalle ja melkein pää seonnut. Itse olen tehnyt päätöksen että sana stressi ei kuulu sanavarastooni. Hoidan asiat niin hyvin kuin normaalin ajan puitteissa pystyy. Mikäli hommat eivät vain tule ajallaa, niin ne eivät tule ajallaan. IT-alalla luonnollisesti ei makseta ylitöistä juuri missään, joten en näkisi järkeä tehdä viikottain säännöllisesti ylitöitäkään. Ehkä tämä asenne johtuu osittain nuoruudestani, osittain siitä että en pidä mitenkään mahdottomana ajatusta ettenkö voisi joskus elämässä vielä vaihtaa alaa.

Mulle työilmapiiri ja se mitä työ antaa (myös taloudellisessa mielessä) ovat tänhetkisen kokemukseni perusteella tärkeimmät.
Välillä rasittaa/huolestuttaa, kun 25-vuotiaana ja lähes valmiina ei tiedä mitä tahtoisi duunikseen tehdä. Yrittäminen kiinnostaa mutta myös pelottaa, pitäisi varmaan ottaa asioista selvää...:)

Enivei, mulle tärkeitä asioita duunissani on se, että saan tuntea saavani jotain hyödyllistä aikaan, ja että saan kommunikoida työtä tehdessäni erilaisissa tilanteissa erilaisten, mahdollisimman mukavien ihmisten kanssa ja mahdollisesti jopa useammalla kielellä. Jospa sitä jossain vaiheessa selviäisi, millainen duuni sitä meikäläisen mielelle sopisi.

minulle tärkeitä asioita on. työn varmuus, työkaverit, työnsijainti, työnkohde ja mukavaa ois että paikalta löytyis vessa, ei todellakaan itsestään selvyys raksalla! Niin mä oon kirvesmies ja siinä mielessä on hyvä olla että tällä alalla on paljon työpaikkoja avoinna nyt ja tulevaisuudessa. Minä itse arvostan hyviä mm. kädentaitajia ja sellaisia henkilöitä jotka saavat jotakin aikaan elämässään. Työssäni arvostan sitä, että siinä on sen verran vaihtelevat hommat ettei mihinkään hommaan pääse leipääntymään. Negatiivista työ on joskus hyvin raskasta, sottaista ja eikä se vessakaan itsestään selvyys ole
Pidän työstäni ja en kovin helpolla vaihtaisi alaa... Ja itse en kärsi unettomuudesta, kun on ollut päivän töissä ja käy vielä illalla salilla niin 5 minuuttia sängyssä ja nukun
PS. Ja voi itse rakentaa sellaisen talon kun haluaa (ja budjetti sallii)

JPK sanoi:
Niin mä oon kirvesmies ja siinä mielessä on hyvä olla että tällä alalla on paljon työpaikkoja avoinna nyt ja tulevaisuudessa.

Kyyllä vedät rahoiksi tulevaisuudessa jos vaan jaksat duunia paiskoa.sinun sijassasi kävisin vielä muurauskurssin ja laittaisin tmi:n pystyyn.

protsku sanoi:
Sanokaas hei että mikä se on se tulevaisuuden ammatti? Ja mitkä seuraavista voisivat olla kaksi tärkeintä kriteeriä kun valitaan pysyvää ammattia: palkka, ammatin yleinen arvostus, työpaikan sijainti, työn kesto, etenemismahdollisuudet uralla, mahdollisen puolison työllistymismahdollisuudet samalla paikkakunnalla, elinkustannukset paikkakunnalla, asuntojen hinnat paikkakunnalla, lasten harrastusmahdollisuudet paikkakunnalla, työnantajan halukkuus panostaa työntekijöiden jatkokoulutukseen työn ohessa, tulospalkkaus vai tuntipalkkaus, aina uusimmat hienot koneet ja laitteet vai sellaiset pelit ja vehkeet millä saadaan työ tehtyä riittävän hyvin?

Haetko ihmisten henkilökohtaisia valintoja ja niiden perusteluja vai yleisiä tulevaisuuden näkymiä työrintamalla?

Henkilökohtaisia valintoja perusteluineen: mitä SINÄ arvostat nykyisessä ja/tai tulevassa työpaikassasi.

Itse opiskelen turvallisuusalaa tällä hetkellä... ei, se ei tarkoita vartijanammattitutkintoa, vaan amk-tradenomin tutkintoa turvallisuusalalla ;) Tosin työskentelen osa-aikasena opintojen ohella vartijana ;)

Mutta ala on todellakin oma, eli kaikki jutut tuntuu mielenkiintoisilta. Tulevaisuuden näkymät ovat suoraan sanottuna erinomaiset, turvallisuuden ylläpitäminen on ihmisille todella tärkeä, lähes yksilölle kuin yksilölle. Sitten kun poliiisin määrärahoja leikataan jatkuvasti, on jonkun täytettävä tuo tyhjiö.

Kokemusta on it-alaltakin, lähinnä opintojen merkeissä, eli TKKlla tuli hengattua 4 vuotta ja voin sanoa, että sinne lähdin täysin työnäkymien ja rahan perässä... paikka ei minulle sopinut, ei TKK eikä mentaliteetti koko laitoksessa.

Stressistä voin yhtyä jalkojen(jalatn?) kommentiin, eli stressi on ihan omassa päässä, tkklla esim. sama työmäärä aiheutti eri ihmisille aivan erilaisia ongelmia... itse olen tuota stressaamatonta lajiketta ja hyvin olen menestynyt stressaamattakin...

Aivokirurgi.

Vaativa työ, paljon opiskelua. Ei voi jämähtää paikoilleen. Arvostettukin ;) Tuo nyt oli tietenkin kärjistetty heitto, mutta tosissani olen lääketieteeseen elämääni suuntaamassa. Hoitotyö ja kirurgia kiinnostanut pienestä pitäen ja alan paskat puoletkin ovat pitkälti tutut. Aika näyttää, mihin minusta on. Skeptikoille vielä, raha ei ole päällimmäisenä mielessä. On niitä helpompiakin tapoja pistää rahoiksi, mutta tietenkin hyvää liksaa arvostan. Kallista - elämä nimittäin on.

ravintola kokki,ravintola työntekiä,tämä ammatti on minulle unelma työ ,olen asunut nyt 3v ulkomailla ja työpaikkoja on riittänyt.töissä olen ollut italiassa,teneriffalla ja tällä hetkellä maltalla

Mediaa opiskelen ja freelancina teen työtäkin. Rehellisesti hakeuduin tälle alalle sen takia että kiinnostaa, raha ja työmahdollisuudet oli sitten vasta toisella sijalla :nolo: Noh, kai tuolla puolella pitäis duuniaki olla, kaikkialle kuitenkin tulee enemmän mediaa, mustavalkojutut alkaa olla aika out ;)

jalat sanoi:
Sanoisin että tulevaisuuden ammatteja voisi olla biotekniikka ja nanotekniikka.

Näin olen myös kuullut, että tuo nanotekniikka on tulevaisuudenala. Maailman nanomarkkinoiden on arvioitu nousevan seuraavan viiden vuoden aika jopa 100 miljardia dollaria/vuosi.
Hyvä kaverini on perustanut tutkijakavereidensa ja professorin kanssa nanotekniikanalan yrityksen ja markkinat kuulemma on laajat. Sen enempää en kyllä ymmärrä nanotekniikasta, mutta allaolevasta linkistä saa jotakin tietoa aiheesta.

Tuossa linkki (josta hieman lainasinkin) verkkolehti culminatumin sivuille.

http://www.culminatum.fi/verkkolehti/alasivu.cfm?cd=1110&doc=1240&bigcd=1108

kataq sanoi:
ravintola kokki,ravintola työntekiä,tämä ammatti on minulle unelma työ ,olen asunut nyt 3v ulkomailla ja työpaikkoja on riittänyt.töissä olen ollut italiassa,teneriffalla ja tällä hetkellä maltalla

Joo ravintola-ala rocks. Itse olen nyt ravintolapäällikkö, mutta jos olisi rahaa avaisin oman ravintolan. Ehkä ihan hyväkin, ettei ole toisaalta, sillä kokemusta kannattanee vielä kerätä.

ylikuntoilija sanoi:
Aivokirurgi.

Eiköhän ne ole neurokirurgeja kaikki :) Itse en dissektiokurssin jälkeen ole ollut hirveän innostunut kirurgiasta...tosin eipä oikean kirurgin työ nyt ole varmasti mitenkään verrattavissa tuohon.

Vaikea sanoa mitkä olisi niitä tulevaisuuden ammatteja missä olisi töitäkin tarjolla mutta ilmeisesti jotakin sellaisia jotka vaatii joko älliä tai erilaisia lahjakkuuksia tai jotka eivät vaadi mitään erikoista mutta ovat epämiellyttäviä, vaarallisia tai paskaisia.

Omista ammattinäkymistä sanon sen verran, että se on se kasvatusala. Luokanopettajan työ, mahdollisesti erityisopettajan.

Opettaminen kiinnostaa ihan hirveästi ja se on myös työ, jossa pääsee vaikuttamaan. Joskus tavoitteena olisi päästä suunnittelemaan koulutusta. On niin paljon korjattavaa noissa nykyisissä systeemeissä.

Ainakaan it-alaa ei kannata valita enää "helpon" rahan takia. Itseäni on aina tietokoneet ja elektroniikka kiinnostanut ja siksi lähdin opiskelemaan tietokonetekniikka AMK-tasolla...
Alaan ja kouluun olen pahasti pettynyt :( Koulussani ei opeteta mitään osa-aluetta "kunnolla", eli koulusta ei todellakaan valmistu osaajia, vaan joukko insinörttejä, jotka tietävät monesta asiasta hieman, mutta ei mistään tarpeeksi... Ja nyt vielä yrittävät pakottaa opiskelijoita SW:n puolelle, vaikka suuri osa on tullut kouluun kova tekniikka mielessä. Yli parikymppistä miestä on vaikea saada kiinnostumaan ohjelmoinnista, jos alla ei ole laisinkaan kokemusta eikä luontaista kiinnostusta asiaan. 12 vuotiaana ohjelmoimaan oppineista tulee alan osaajia, ei pakolla koodareiksi opiskelleista insinööreistä.
Nykyiset työnäkymät ovat heikkoja ja insinörttejä koulutetaan vaan lisää :down:
Itse olen kuitenkin omaksunut "insinöörimäisyyden", eli kaikki tekniikka kiinnostaa ja asioita tulee pohdittua tekniikan/fysiikan kannalta, joten jonkin alan insinöörinä todennäköisesti tulen työskentelemään, mutta en tiedä vielä missä.
Nyt on vaikeuksia löytää aikaa ja motivaatiota suorittaa koulu loppuun neljän vuoden jälkeen... :rolleyes:
Jos tämän saisi suoritettua, niin ajatuksissa on hankkia saman tasoinen koulutus joltain muulta alalta. Ellei satu sellaista ihmettä, että mielenkiintoinen lopputyö tulee eteen ja töitä löytyisi pääkaupunkiseudun ulkopuolelta. :rolleyes:

Niin kauan kuin on firmoja niin ekonomeille löytyy aina töitä.

Valitsin IT-alan, koska paperini eivät olleet järin ihmeelliset ja kumminkin osasin perusteet tietoliikenteestä, tietokonetekniikasta, elektroniikasta ja myös ohjelmoinnista. Valitsin sitten elektroniikka-asentajan pt+yo, joka tarkoitti etten suuntaudu erikseen vaan opiskelen vähän jokaista tietoliikenteestä,tietokonetekniikasta ja elekroniikasta. Varsinaisesti en oppinut paljoa koulussa, se oli lähennä syventävää koulutusta joillekin osa-alueille, mitä en osannut juurikaan kuten sulautetut järjestelmät, palvelinohjelmistot ja elekroniikka.

Kolmen vuoden jälkeen ammattikoulua+yo olen katsellut työpaikkoja ja hakenutkin useisiin paikkoihin. Rehellisesti voin sanoa etten osaa mitään hyvin, vaan osaan kaikista osa-alueista vähän. Työharjoittelu voi käydä pelastajana, kun olen panostanut jonkun verran siihen mitä olen tehnyt. Yksi mahdollinen työ olisi tietoliikenneasentaja tai tietokoneasentajana, mutta siinä kohtaa tulee iso seinä. Näille asentajille ei löydy vapaita paikkoja tai siihen vapaaseen paikkaan on kymmeniä ellei satoja hakijoita. Toisaalta etuna voidaan ajatella, että pystyn hakemaan mitä erilaisimpiin töihin laajan osaamisen takia. Voisin olla esim. järjestelmäasiantuntija, elektroniikan testaaja/kokoonpanija, tietoliikenne-, elekroniikka- tai tietokoneasentaja tai ohjelmoija. Mutta käytännössä en osaa mitään kunnolla. Tosin kokoonpanijalla tai testaajalla ei tarvi olla edes minkäänlaista koulusta, eli sama mennä vaikka siivojaksi, sillä homma on vain yhtä ruuvamista tai napin painamista. Ainoa vain että haluan olla järjestelmäasiantuntija tai ohjelmoija eli itseoppinut on avainsana. Harrastankin kotona tietokoneiden kanssa väkertelyä vähäisen budjetin rajoissa.

Tilanne on sama tuhansilla it-alan opiskelijoilla, osaajia on liikaa verrattuna työpaikkojen määrään. Yksi mahdollisuus on siis joko vaihtaa alaa tai opiskella pidemmälle yliopistoissa tai amk:ssa. Tällöinkin se on vain ongelman siirtämistä myöhemmälle. Toisaalta jotkut eivät välttämättä halua vaihtaa alaa tai opiskella pidemmälle.

Ps. Olisin kirjoittanut enemmänkin, mutta tuli vierailijoita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom