Dragon
VIP
Joo nyt löytyi nekin, kun kuuli mitä pitää hakea. Täytyypä lukaista, kun on aikaa.Susikannan hoitosuunnitelmasta otin nuo kaikki "väitteet". Lähteet löytyy sieltä. Julkista kamaa sekin ja itselläni on paperiversio.
Kun mulle kirjoitetaan välillä täyttä paskaa, niin mä vastaan ihan samalla tavalla. Jos haluat asiallista keskustelua, niin puutu noihin "samalla puolella" olevien kirjoittajien täysin älyttömiin väitteisiin myös.Olisi kivaa keskustella asiallisesti, kuten pääosin tapahtuukin, mutta heität väliin ihan tolkuttomia provoja tai mitä ovatkaan.
No jos rehellisesti sanotaan, niin ei mulla ole tarkkaa käsitystä poroelinkeinosta, kun en ole siihen niin tarkasti perehtynyt tai koskaan tehnyt. Tiedän kyllä, että poro liikkuu ainakin sadan neliökilometrin alueella maastossa mutta entäs sitten. Se on paimentolaistaloutta, jonka harrastajilla ei mun mielestä ole mitään etuoikeutta villiin erämaahan saatikka oikeutta summittaisesti ammuskella sen normaaleihin asukkaisiin, kuten esimerkiksi kotkia.Onko sinulla mitään käsitystä, että mitä ne poromiehet oikeasti tekee ja miten laajalla porot vaeltaa. Ja miten ihmeessä luonnossa vaeltavia poroja voisi suojata sudelta. Poromiehetkin vetää sikeitä ja tekee muutakin elääkseen kuin ulkona liikkuvat.
Tämä on kyllä ikävä tilanne, jos kyseessä on tosiaan ollut saalistus ja susi on ollut terve aikuinen yksilö. Laittaa kyllä miettimään, että joko ollaan susikannan maksimirajoissa.Tämä on tuoreemmassa muistissa. Eli turveukko patsasteli suolla ja katsoi kun joku elikko jolkotteli kohti. Suo oli niin pirun iso, että ei sitä heti ollut sudeksi tajunnut. Kun eläin oli niin lähellä, että lajimääritys onnistui, niin olikin tullut hoppu traktoriin, koska susi tuli vain määrätietoisesti kohti.
Voi olla. Olen siinä käsityksessä, että kettu ja lepakko kestää eniten rabiesta ja näin myös levittää sitä laajimmalle.Käsittääkseni rabies korjaa nisäkkään kuin nisäkkään, jolla ei ole antibiootteja saatavilla.
, tosin en nyt tiedä että mikä on hirvestäjien prosentuaalinen osuus metsästäjistä. Mä en vaan ymmärrä miksi sä niin paljon mainostat ihmisen ylivoimaista säätelyä, kun se on kuitenkin melkein tappanut hirvet sukupuuttoon suomesta 150 vuotta sitten. Jos hirvikannan raju lasku olisi petojen syytä, niin siinä lähtisi samalla pedoilta ruoka. Suomessa ei nyt vaan ole moista tapahtunut vaan yhtä aikaa on ammuttu sekä sudet, että hirvet lähes kaikki suomesta.