Rakastan myös sushia, mutta toistaiseksi en ole Suomesta löytänyt mestaa jossa hinta-laatusuhdanne olisi edes jotenkin kondiksessa. En voisi ikinä kuvitella ees astuvani Yumeen tai Raku ya:n, sillä hinnat on niin pöyristyttävät että saan slaagin pelkkää menun katsomista. Kyllä monista paikoista potenttiaalia löytyy, mutta sitten aaaaaina löytyy joku hyvä syy miksen astu uudelleen sisälle.
Yleisiä miinuksia mestoissa:
- hinta/laatusuhde kusee mm. määrällisesti.
- epämääräiset rullat: joissain paikoissa biittejä on vähen kovilla hinnoilla, mutta ovat jättikokoisia (Kampin Ichiban)
- ...toisissa taas jää samasta rullamäärästä nälkä (Daruma)
- kalan tuoreus (entinen Eaz)
- tamagoyakia ei olla tehty itse (esim. Kauppahalli käyttää importtina tulevaa munakasta ja Töölö Gymin naapurimestassa taas jotain ihme pannaria)
- riisi aivan mautonta, rullat ei pysy kasassa (paikka Töölögymin vieressä)
- vihreästä teestä ja misokeitosta joutuu maksamaan erikseen
- menussa olevista muista ns. snägäriruokalajeista (es. joku perus ramen) vedetään kohtuuttomia hintoja
...Hmm, Töölön pikkusessa sushibaarissa oli kai asiat suht okei, samoin aikatalon Ichibanissa ja Kämpin Zen Sushissa. En silti lähtisi ehkä mihinkään noista lounaalle. Darumassa oli potenttiaalia, mutta lounaalla myytiin joistain nigireistä 'eioo':ta. Seuraavaksi ehkä tsekkailisin Tokyo55 ja mahd. Kabukin tai Koton. Fuji Villagesta en ole kuullut mitään hyvää ja ainoa kiinnostava mesta, se Len's, on hölmöillä aukiolo-ajoilla. Ts. paras pyöritellä rullat itse tai mennä Tukholmassa tai Tallinnassa (esim. Silk-niminen mesta, parasta sushia jota olen saanut sitten Japanin) herkuttelemaan.