Sushin ystäviä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu
Heikki722 sanoi:
Paas Gillyanne joku helppo resepti, niin kokeilen!

Helly ehtikin jo antaa hyvä reseptin tuossa aikaisemmin. :) Meillä tuo sushintekokin, kuten kaikki muukin kokkaaminen, on tyyliä "ei se oo niin justiinsa" - todennäköisesti sushifanaatikot ja -puristit kirkuisivat kauhusta sitä seuratessaan, ja herkimmät pyörtyisivät jo alkumetreillä :D Riisin valmistamme kyllä ihan ohjeen mukaan, mutta täytteissä käytetäänkin sitten sitä luovuutta. Viimeksi teimme kahdenlaisia makirullia, toisissa oli täytteenä lohta ja kurkkua ja toisissa siikaa ja rucolaa :kuola: Katkarapujakin olemme sushiin laittaneet. Kala on tähän asti ollut graavia, mutta kai sitä voisi joskus ihan "oikeasti" raakaa kalaakin ostaa :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en jaksa edes lähteä turhaan rullailemaan. Kesäaikaan kun lohikalaa tulee itse pyydettyä syön "sushini" mahdollisimman yksinkertaisessa muodossa: Kala fileiksi ja sopiviksi annospaloiksi, tavallista puuroutuvaa riisiä kyytipojaksi ja dippaillaan suupaloja soijakastike/wasabi -yhdistelmään. Panostan lähinnä kalan tuoreuteen ja soijakastikkeen laatuun. :kuola:

Misanthrop sanoi:
Itse en jaksa edes lähteä turhaan rullailemaan. Kesäaikaan kun lohikalaa tulee itse pyydettyä syön "sushini" mahdollisimman yksinkertaisessa muodossa: Kala fileiksi ja sopiviksi annospaloiksi, tavallista puuroutuvaa riisiä kyytipojaksi ja dippaillaan suupaloja soijakastike/wasabi -yhdistelmään. Panostan lähinnä kalan tuoreuteen ja soijakastikkeen laatuun. :kuola:

Pelkkä kala on sashimia. Sushissa on riisiäkin. Itsekin käytän kyllä aina puuroriisiä lisukkeena. Kun sen huuhtoo hyvin ennen keittämistä niin siitä saa mielestäni ihan kelvollisia palleroita, jossa riisi on sopivan irtonaista.

feikkiedit: Eikös muuten järvikalaa voisi käyttää, jos sen pakastaa ensin? Niinhän mädillekin tehdään.

Harim sanoi:
Pelkkä kala on sashimia. Sushissa on riisiäkin. Itsekin käytän kyllä aina puuroriisiä lisukkeena. Kun sen huuhtoo hyvin ennen keittämistä niin siitä saa mielestäni ihan kelvollisia palleroita, jossa riisi on sopivan irtonaista.

feikkiedit: Eikös muuten järvikalaa voisi käyttää, jos sen pakastaa ensin? Niinhän mädillekin tehdään.

Koska en ole alan asiantuntija, käytinkin sanaa sushi lainausmerkeissä.. ;)

Loiseliöt ja muut vipeltäjät kyllä heittävät henkensä pakastaessa.

Sushi on hyvvee ja sitä on kiva rullailla itsekin. Kalana merilohi, merisiika tai tonnikala, mikä nyt tuoreimmalta näyttääkään. On silti myönnettävä, että itsetehty sushi ei mitenkään yllä ravintolan tasolle (no riippuu myös ravintolasta). Ei ne oikeat sushikokit varmaa pelkää lahjattomuuttaan harjoittele riisin keittämistä vuosikaudet...

Itselleni sushi on parasta ruokaa ikuna ;) Tosin nyt jääny vähemmälle kuurin aikana. Lohta, tonnikalaa, friteerattua rapua.. JESS...

Kuullostaa pahalta, mutta parasta sushia tuli syötyä jenkeissä asuessani. Pari kertaa viikossa... Siis Nevadan aavikolla, ja Mexikolaisten pitämä sushi mesta. Tajuttoman hyvää...

Sushi on kyllä yksi minunkin ruokasuosikeista. Joka kerta kun eksyn johonkin kaupunkiin, jossa tuota herkkua valmistetaan jonkun ravintolan toimesta, täytyy väkisinkin änkeä sinne mättämään makirullia, nigirejä ja gunkaneja niin törkeet määrät, että sillä pärjää taas muutaman kuukauden. Ja tietysti myös misokeittoa pitää olla pöydässä.

Parasta sushia tähän mennessä oon saanut Helsingin Ichibanista, mutta ihan kelpoa tavaraa se on muuallakin ollut. Itse en ole uskaltanut rueta keittelemään riisiä ja askartelemaan norin kanssa, koska pahoin pelkään, ettei lopputulos kuitenkaan maistuisi läheskään niin hyvältä kuin ravintolassa.

Pahinpaan sushin himoon olen dietillä syönyt naudanulkofilettä dippaillen wasabi-soijaan ja päälle inkivääriä. Ulkofilepihviä on käytetty hetken pannulla ja leikattu sitten ohuiksi suikaleiksi.

Sushia, missä?! :kuola: !!

Tunnustan, kuuluu himoherkkuihini kaikissa muodoissaan. Tosin sen verran arvokasta evästä ettei sushipaikoissa tule käytyä liian usein, mutta voihan sitä itsekin tehdä. Laiskana päivänä teen vain kulhollisen sushiriisiä, jonka päälle sitten levittelen kalanpaloja tai muuta hyvää. Viitseliäämmällä päällä ollessani voin tehdä riisistä palleroita jotka päällystän kalaviipaleilla (aika sottaista touhua). Useimmiten tulee tehtyä rullasushia, siihen voi kätkeä sisälle melkeinpä mitä vain. Hesan Tokyokanista saa gari-inkiväärin lisäksi myös ihanaa levätököttiä, edo murasaki tokkyu, eikä umeboshiluumujakaan saa unohtaa!

Niin, ja se sashimi, joskus tulee ostettua tuore lohifile. Sitten vain file viipaleiksi ja dippaamaan wasabi-soijakastikkeeseen. Raakaa menoa...

Maistuvimmat omalle kohdalle sattuneet sushit ovat löytyneet Hong Kongista vuoren huipulta ja Tromsasta.

Pakko vähän mainostaa: Itä-Helsingissä asuvien kannattaa tutustua Ky Nam -raflaan Puotilan ostarilla. Sieltä saa perus-kinkkiruuan lisäksi ihan kelvollisia sushi-annoksia, ja keskustan trendirafloihin verrattuna uskomattomaan hintaan: 6 erkkiä/lajitelma. Itse tilaan yleensä yhden emännälle ja kaksi itselleni.
Mestaan pitää tosin olla yhteyksissä vähintään tuntia ennen tilauksen noutoa, jotta tietävät valmistautua..:jahas:

Kävin kauppakeskus Kampin sushiravintolassa. Oli edullista ja hyvää. Suosittelen.

Hyvää kyllä. Edullisuudesta tosin voi sushin kohdalla harvoin puhua.

Olen itse alkanut opiskella alaa puolitosissani, omaksi ja lompakkoni iloksi. Nori-rullia tulee väännettyä vähintään kerran kuussa ja nopeaan himoon pyörittelen edelleen nigiri-boltseja ja fileoin tuoretta lohta. Oikeat sushikokit varmaan vetäsivät Hattori Hanzolla ranteet auki kun näkisivät, kuinka allekirjoittanut raiskaa heidän pyhiä oppejaan, mutta tärkeintähän on, että itselle maistuu. -ja annokset ovat ISOJA. ;)

pariin kertaan kuussa tulee sushia syötyä. hyvää ja maukasta vaikkakin on kyse kuitenkin aika yksinkertaisesta ruoasta. eka kerta oli kuitenkin "totuttelemista", ei meinannut puikot pysyä kädessä... lol

Niin siinä pääs käymään, että hain Kampin ichibanista synttäreiden kunniaks vähän riisiä ja kalaa. Onkos kukaan tänne kirjoitteleva käynyt testaamassa Helsingissä Gyosai sushia?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom