supersarjoista..

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
kuinka monta liikettä tarttis tehä esim käsille yhtenä päivänä.
oisko esim hyvä
hauis kp. ja ranskalainen perään 3 sarjaa
sitte
hauis taljassa ja ojentaja taljassa 3 sarjaa
sitte
hauis tangolla ja ojentaja kp. 3 sarjaa
kertokaa viisaammat ja kokeneemmat.

oisko esim hyvä
sitte
sitte

Tämä nyt ei ole varsinainen neuvo, mutta nämä hifistelyt varmaan kannattaa jättää jos ei ole jo todella pitkälle edennyt kehonrakentaja.

Omia käsiäni en ainakaan onnistunut saamaan kuin pienemmiksi supersarjoilla.
Mitä en suinkaan tavoitellut!

Mulla ainakin supersarjat on toiminut kaksjakosessa tosi hyvin. Oon ottanu niitä aina 3 tai 4 kerran kierrolla. Niillä saa kyllä kädet hyvin pumppiin ja seuraavana päivänä tuntuu et olis jotain tehnykki, mut en mä kyllä niitä enempää kun kerran kahdessa viikossa tekis.

Tohon sun kysymyksees vielä, tossa on aika paljon sarjoja käsille. Treenaatko 3-jakoisella? Siltikin pudottaisin yhden liikken pois tai tekisin 2 sarjaa per liike.

Ite oon käyttäny supersarjoja sillon tällön ja varsinkin jos tulee kiire aikataulun suhteen. Luohan ne variaatiota mutta ei kai sitä systemaattisesti reeniä kannata ihan pelkästään niiden varaan luoda. Eli käsipäivänä vaikka yks supersarja tai sitten vaikka kerran esim. neljässä viikossa kaikki superina. En taaskaan ole expertti mutta sellasen käsityksen oon saanu.

kerran kuussa vielä parempi ettei liian tiheään tule tehtyä ja 3-5 liikeparia aikas bueno... :rock:

oisko esim hyvä
sitte
sitte

kyllä tuo tossa on mielestäni kerrottu ja komppaan tuota itsekkin täysin..

Mulla ainakin supersarjat on toiminut kaksjakosessa tosi hyvin. Oon ottanu niitä aina 3 tai 4 kerran kierrolla. Niillä saa kyllä kädet hyvin pumppiin ja seuraavana päivänä tuntuu et olis jotain tehnykki, mut en mä kyllä niitä enempää kun kerran kahdessa viikossa tekis.

Tohon sun kysymyksees vielä, tossa on aika paljon sarjoja käsille. Treenaatko 3-jakoisella? Siltikin pudottaisin yhden liikken pois tai tekisin 2 sarjaa per liike.

Totta, mieletön pumppi kyllä tulee.
Kuten joku kuitenkin jo mainitsi, niin ehkä supersarjoja kannattaisi käyttää variaationa eikä itseisarvona reenissä.
Ehkä sitten pidemmälle päässeenä voi kokeilla säännöllisesti miltä tuntuu.
Luulisin kuitenkin, että siinä vaiheessa kun supersarjat tehdään suhteellisen pienillä painoilla on syytä vain keskittyä perusliikkeisiin ja rakentaa se pohja siellä. Jotkut ammattilaiset sanovat, että näitä hifistelyjä ei tarvitse vielä ensimmäisene 5-10 vuoteen. Tosin ihan kaikkea ei kannata uskoa...

Säästäähän tossa aikaa kun tekee kaikki superina, mutta enpä mä sitten muuta oikeaa hyötyä keksikkään.

Eli jos nyt on kolme liikettä kummallekin lihasryhmälle, niin ehkä sen viimeisen voisi järjestelmällisesti superina tehdä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Supersarjat säästää aikaa. Muuta hyötyä tai haittaa niistä ei ole.

Itse treenaan kropan neljä kertaa viikossa ja aina liikepareilla, ettei esimerkiksi 8x3 päivänä mene treeniin tuhottomasti aikaa.

Supersarjat säästää aikaa. Muuta hyötyä tai haittaa niistä ei ole.

Enpä usko tuota väitettä.
Jos asia noin olisi, niin kaikki harjoitukset kannattaisi tehdä supersarjoina.

Supersarjoissa lihakset eivät saa lepoa juurikaan, jolloin niitä ei pysty kuormittamaan isoilla painoilla. Iso on suhteellista tietty, mutta tarkoitan siis isoja suhteutettuna omaan voimaan.
Tällöin lihasten kasvu ei voi olla optimaalista. Voiman kehityksestä on aivan turha mainitakaan. Jokainen varmasti tajuaa mitä tapahtuu.

Monien ammattilaisten sanomisten perusteella olen käsittänyt, että supersarjat ovat keino shokeerata lihaksia. Eli ajoittain tai tietyillä periodeilla ei
suinkaan aina.

En usko, että kovinkaan moni on rakentanut lihasmassaansa supersarjoilla. Toki eräänlaisena viimeistelynä tai sitten siinä vaiheessa kun sitä massaa on jo aivan mieletön määrä ovat supersarjat hyvä metodi.

Franco Columbu harjoitteli ennen Olympia-voittoaan (en muista kumpaa) lähes pelkästään supersarjoilla. Hän ei kuitenkaan tehnyt tätä koko uraansa!
Quincy Taylor reenaa ilmeisesti käsiään supersarjoilla. Hän ei ole kuitenkaan rakentanut sitä massaa pelkillä supersarjoilla.
Dennis James ei tee ikinä supersarjoja, koska hänellä ne pienentävät lihaksia.

Toki ketään natua ei näihin herroihin voi verrata.

Supersarjoissa lihakset eivät saa lepoa juurikaan, jolloin niitä ei pysty kuormittamaan isoilla painoilla.

Tässähän oli nyt kysymys hauis-ojentaja supersarjasta, ei hauis-hauis. Joten kyllä ne lihakset ihan yhtä paljon lepoa saa kun tavallisilla sarjoilla.

Tässähän oli nyt kysymys hauis-ojentaja supersarjasta, ei hauis-hauis. Joten kyllä ne lihakset ihan yhtä paljon lepoa saa kun tavallisilla sarjoilla.

Ei se nyt sentään ole sama asia tehdä minuutin tauolla toista liikettä kuin levätä. Varmasti et saa samoja rautoja liikkeelle jos teet kolme liikettä ja jokaisessa kolme supersarjaa hauista ja ojentajaa. Jos tämän teet niin treenisi on satujumppaa.

Saat olla kyllä aikamoinen ihmemies, kuten Timbakin tuossa vähän viittasi, jos saat samanlaiset raudat liikkeelle supersarjoilla kuin tavallisilla sarjoilla lepotaukoineen.

Ei se nyt sentään ole sama asia tehdä minuutin tauolla toista liikettä kuin levätä. Varmasti et saa samoja rautoja liikkeelle jos teet kolme liikettä ja jokaisessa kolme supersarjaa hauista ja ojentajaa. Jos tämän teet niin treenisi on satujumppaa.

Jep, komppaan. Paitsi minulla ei ainakaan edes mene minuuttia siinä 8-12:ssa toistossa.
Riippuu tietenkin suoritustekniikasta ja nopeudesta.

Kyl mä hokasin:)

Halusin vaan täsmentää eräälle toiselle, että usein supersarjoissa lihas ei muutenkaan saa samaa vertaa lepoa. Vaikka sitäkään ei ihan levoksi voi kutsua, kun vastalihas on samaan aikaan töissä. Kyllä hauiksella on osaa myös ojentajaliikkeissä jne. Tämänhän toki tietää itse :david: myös.

ps tarkoitin ehtaa Davidia, mutta jälkikäteen en ole ihan varma tietääkö hän sitä.

Kyllä supersarjoilla tahi liikepareilla saa enemmän rautaa liikkeelle kuin pelkillä normi sarjoilla. Tietyn ajan sisässä siis.

Otetaan esimerkki:

-hauiskääntö Zetalla 3*10*40 kg @ 1 min, aikaa liikkeeseen menee siis noin 3 min 45 s

+

-ranskis istuen Zetalla 3*10*40 kg @ 1 min, aikaa liikkeeseen menee taas se noin 3 min 45 s

-kokonaisaika näin ollen 7 min 30 s

Jos taas tekis treenin näin:

1a. hauiskääntö Zetalla 3*10* x kg
1b. ranskis istuen Zetalla 3*10* x kg @ 60 s

-aikaa menee taas se 7 min 30 s, mutta uskon ja väitän että x > 40 kg

No ei tietenkään ole sama asia. Mutta jonazn sano ettei lihas juurikaan saa lepoa, joka ei pidä paikkaansa, teet esim hauista tangolla jonka jälkeen heti ranskalaisia tangolla, sihen menee about 1-1,5min. Jonka jälkeen lepäät 1-2min. Sen nyt erkkikin tajuaa ettei ehkä samoja rautoja liikutella jos tehdään 2x hauis liikettä peräkkäin ja verrataan niitä painoja suoriin sarjoihin, hauis-ojentaja supersarja on kuitenkin täysin eri asia kuin 2 tai 3 hauis sarjaa peräkkäin. Iso paino ei ole ainoa edellytys ison lihaksen saamiseksi.

Ja kuten cartman74 sanoo, itsekkin olen huomannut että supersarjoilla jaksaa joskus jopa isommilla painoilla tehdä kun suorilla sarjoilla. Sellaista se satujumppa on.

No ei tietenkään ole sama asia. Mutta jonazn sano ettei lihas juurikaan saa lepoa, joka ei pidä paikkaansa, teet esim hauista tangolla jonka jälkeen heti ranskalaisia tangolla, sihen menee about 1-1,5min. Jonka jälkeen lepäät 1-2min. Sen nyt erkkikin tajuaa ettei ehkä samoja rautoja liikutella kun jos tehtäisiin lihakset omillaan, hauis-ojentaja supersarja on kuitenkin täysin eri asia kuin 2 tai 3 hauis sarjaa peräkkäin. Iso paino ei ole ainoa edellytys ison lihaksen saamiseksi.

Ja kuten cartman74 sanoo, itsekkin olen huomannut että superserjoilla jaksaa joskus jopa isommilla painoilla tehdä kun suorilla sarjoilla. Sellasta se satujumppa on.

Itse en taas oikein tajunnut tuosta esimerkin ulkoasusta mitä siinä haettiin. Ilmeisesti verrattiin supersarjaa ja tavallista. Tosin käsitin myös niin, että cartman tarkoitti ettei jaksa isommilla painoilla, mutta samassa ajassa saa enemmän rautaa liikkeelle.

Korjaathan Cartman, koska luultavasti käsitin väärin.

Noh, en tarkoittanut ettei saa lepoa juuri ollenkaan. Korjataan sen verran.
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, että millaiset kädet omaat? Esim noin ympärysmitaltaan ja millaisia painoja liikuttelet? Toki ei tarvi vastata jos koet että häpäisen yksityisyyttäsi...

EDIT: eli ilmeisesti tuo esimerkki kuitenkin tarkoitti, että supersarjoissa käytetään isompia painoja?
Miksi, sitten ei voi vaikka rakentaa tavallista harjoittelua siten, että käyttää isompia painoja jos kerta kapasiteettia on?

Suositut

Back
Ylös Bottom