Suorin jaloin maven tekniikasta...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jay82
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kannattaako sjmv tehdä todellakin polvet suorana, "lukossa", vai pitäisikö polvia pitää hieman koukussa koko suorituksen ajan?

Ei ole terveellistä tehdä polvet lukossa. Hieman koukussa yläasennossa ja hieman voi koukistaa lisää painoja laskettaessa. Kuitenkin vain hieman, alaselän pyöristymisen vähentämiseksi.

En missään nimessä suosittele että rajoittaa jalkojen koukistumista maastavetoa tehdessä.

Maastaveto suorin jaloin on mielestäni kyseenalainen bodaus-liike joka on yliyliarvostettu ja vaarallinen selälle jos ottaa suuremmilla painoilla.

ELIKKÄ: sanoisin, että on paras tehdä pienillä painoilla jos ollenkaan, koska suorinjaloin/melkein suorinjaloin tehty maastaveto ei kuulu "tärkeisiin" liikkeisiin. Tavallinen on parempi.

Tavallinen on parempi.
mikä tämä tavallinen on? kaikki näkemäni maastavedot ISOILLA romuilla suoritetaan enemmän tai vähemmän 'suorin jaloin', vaikka tarkoitus kuinka olisikin nostaa 'normaalisti' niin tuppaa se nosto olemaan sellanen että:

'normaali' alkuasento (jalat koukussa) -> jalat melkeen suoriksi -> lähetään vetämään painoja selällä ylös.

kyllähän noi normaalisarjat voi tehä tosi hyvällä tyylillä, mutta en ole nähnyt kenenkään nostavan yli 200kiloa sellaisella tyylillä millä 100kiloa nousee...

Originally posted by Ämmbee

ELIKKÄ: sanoisin, että on paras tehdä pienillä painoilla jos ollenkaan, koska suorinjaloin/melkein suorinjaloin tehty maastaveto ei kuulu "tärkeisiin" liikkeisiin. Tavallinen on parempi.

Ylisuurista painoista olen samaa mieltä ja tekniikan kanssa tulee olla tarkkana. Mutta bodausliikeenä sjmv - tai ennemminkin romanialainen mv - puolustaa paikkaansa,eikä sitä ole mitään syytä verrata maastanostoon paremmuus mielessä, niillä kun haetaan ihan eri asioita.

Miten suurilla painoilla porukka muuten ottaa suorin jaloin vetoa? Itse otan sjmv:ssä max. 120 kilolla sarjaa, yleensä kuitenkin sellaisella satasella.

Teen kyseisen liikkeen aina jalkatreenin viimeisenä liikkeenä, siis ennen pohkeita, ja käytän siksi mieluummin suht pieniä painoja ja teen pitempää sarjaa. Alaselkä tykkää eikä tuossa vaiheessa enää pystykään käyttämään hirmu suuria painoja turvallisesti & hallitusti. Plus olen huomannut, että isommilla painoilla en saa enää kunnon tuntumaa takareisiin. Tekniikan pitäisi kyllä olla kunnossa. Mistä sitten johtunee ...

Fiiliksen mukaan

SJMV (toihan kuulostaa ihan myyntimiesten keskusjärjestön lyhenteeltä tjsp) täydentää romanialaista ja normaalia vetoa. Treenipainot päivän tuntuman mukaan, jollain 120 kilolla venyttävää ja pitkää sarjaa ja parinsadan tuntumaan kovia vetoja.

Ja sitten vielä ykkösiä pukeilta...

Teen sjmv:n (tai paremminkin romanialaisen) yleensä kakkosliikkeenä takareisille, aina jonkinlaisten koukistusten jälkeen. Painot myöskin kohtuulliset, 100-120 yleensä, sarjat 10-15 toistoa ja sellainen jatkuva liike jossa selkä ei tule ylhäällä suoraksi.

Suorin jaloin MV:ssä ei tarvita mitään järjettömiä painoja.Tuo liike on ainakin omasta mielestä yksi niistä liikkeistä,joissa keskittymisellä ja sillä että keskittyy todellakin tekemään työn takareisillä on erittäin suuri merkitys,jos viuhtoo menemään ilman ajatusta ainakin meikäläisellä siirtyy kuormitys kokonaan selälle. Pauliina Taluksella oli ja on varsin "kohtuulliset" takareidet ja muistaakseni teki vain,jollain 60-70 kg painoilla!(Ja tämä on vain reumaisten aivojeni muistikuva!) IMHO tuo liian suurten painojen käyttäminen ainakin vie tuntumaa pois takareisiltä...

Miksi teette tuon viimeisenä tai kakkosliikkeenä takareisille? Minä käytän tässäkin periaatetta isot ja rankat ensin ja pienet ja "kevyet" jälkeen, eli eka sjmv ja sitten koukistus. Voisi kyllä kokeilla toisinkin päin, mutta on niin kovaa iskostunut tuo periaate takaraivoon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by tappara
Miksi teette tuon viimeisenä tai kakkosliikkeenä takareisille? Minä käytän tässäkin periaatetta isot ja rankat ensin ja pienet ja "kevyet" jälkeen, eli eka sjmv ja sitten koukistus. Voisi kyllä kokeilla toisinkin päin, mutta on niin kovaa iskostunut tuo periaate takaraivoon.

No vaikkapa siksi etten tee sitä "isosti ja rankasti".
Lisäksi tykkään ensin lämmittää lihaksen kunnolla koukistuksissa ja niiden tekeminen ennen sjmv:a entisestään pienentää vaadittavia treenipainoja => selkä säästyy jne jne.

Originally posted by tappara

Itse teen kanssa mieluummin koukistukset ensin. Alaselkä tykkää kun sjmv tulee tehtyä pienemmillä painoilla, pohjalla kun on usein jalkatreenissä alkupuolella tehty kyykky joka sekin rasittaa alaselkää. Plus vielä se, etten vaan saa sjmv:ssä kunnon tuntumaa takareisiin isoilla painoilla.

Vitvall, katso painonnostokisoja joskus, siellä nostetaan selkä kaarrella yli 200 kiloa maasta ja räjähtävästi. Toinen asia on että miten salilla yleensä nostetaan, valitettavasti.

Sam225, Romanialainen maastaveto on vanha ja perinteinen liike jossa on selkä suorana, ja sitä tekevät painonnostajatkin.

Tahtoisin vain sanoa suorinjaloin suoritetusta maastavedosta sen, että jos haluaa oppia oikean nostotekniikan joka toimii myös maksimipainoja nostaessa ja ruumiillista työtä tehdessä, niin on paras treenata niin, että selkä ei ole pyöreä. Toki voi täysi idioottikin nostaa maksimia, mutta tekniikka määrää sen, kuka nostaa vielä 20vuoden jälkeen lähellä omaa potentiaaliaan, ja kenellä on selkäongelmia.

Itse olen aina tarkka selän kanssa, koska se kyllä ilmoittaa aina selkeästi jos asiat ei ole kunnossa...

Ja luonnollisestikin tanko "nuolee" sääriä liikkuessaan eli tangon pitää kulkea mahdollisimman lähellä kroppaa. Eikä nousta ihan suoraksi yläasennossa vaan jätetään selkä hieman koukkuun ja jännitykset takareiteen. Ala-asennossakaan en anna tangon osua maahan vaan jätetään jännitys takareiteen. Näin ainakin itse saan parhaan tuntuman juuri takareiteen.

Mikä ero on romanialaisen ja suorinjaloin MV:n välillä?

Yhden selityksen olen nähnyt ja se sanoi että romanialainen alkaa sillä että suorana seistessä vedetään takamusta vähän taakse (kallistetaan lantiota eteenpäin) jolloin selkään tulee hyvä kaari ja rinta menee rottingille. Sitten paino lasketaan tosiaan sääriä hipoen niin että perää työnnetään sitä myötä taaksepäin mitä alemmaksi painot laskevat (eivät mene kovin alas koska lantion kallistus aiheuttaa kovan venytyksen takareisiin). Tasapaino on tuossa koko ajan enimmäkseen kantapäiden puolella.

Tavallisessa SJMVssa painot viedään vähän kauemmaksi kropasta, eli taitutaan selkeämmästi vain lantiosta eteenpäin mutta ei pusketa takapuolta niin paljon taaksepäin. Selkä tietysti suorana koko ajan.

Olenko ymmärtänyt oikein? Itse saan takareisiin sattumaan ainoastaan romanialaisen, perinteinen sjmv tuntuu enemmän jullelta eli alaselässä.

[BSam225, Romanialainen maastaveto on vanha ja perinteinen liike jossa on selkä suorana, ja sitä tekevät painonnostajatkin.
[/B]

Niin mitä sitten?? Uskoisin tietäväni mikä liike on romanialainen maastaveto ilman että tässä sitä minulle selvennät. Mikä tuossa oli pointti? Ettei selkää voi satuttaa jos se on suorana koko liikeen ajan?

Minä puhun TAKAREISIEN TREENAUKSESTA. En voimanostosta, enkä painonnostosta, vaan kehonrakennuksesta ja siihen soveltuvien takareisiliikkeiden suoritustavasta.
Kyykkyäkin tekee moni eri lajin treenaaja ja kehonrakentaja tekee sen usein ai aika uniikilla tavalla, koska harva muu urheilija haluaa maksimoida siinä rasituksen reisille tai varsinkin etureisille, nousevasta kilomäärästä itseisarvona välittämättä.

Ja TAKAREISIEN treenaukseen sjmv ja rmv on loistavia liikkeitä, rmv näistä mielestäni parempi, koska selkä on siinä helpommin turvallisessa asennossa.

Originally posted by JSmith
Mikä ero on romanialaisen ja suorinjaloin MV:n välillä?

Yhden selityksen olen nähnyt ja se sanoi että romanialainen alkaa sillä että suorana seistessä vedetään takamusta vähän taakse (kallistetaan lantiota eteenpäin) jolloin selkään tulee hyvä kaari ja rinta menee rottingille. Sitten paino lasketaan tosiaan sääriä hipoen niin että perää työnnetään sitä myötä taaksepäin mitä alemmaksi painot laskevat (eivät mene kovin alas koska lantion kallistus aiheuttaa kovan venytyksen takareisiin). Tasapaino on tuossa koko ajan enimmäkseen kantapäiden puolella.

Tavallisessa SJMVssa painot viedään vähän kauemmaksi kropasta, eli taitutaan selkeämmästi vain lantiosta eteenpäin mutta ei pusketa takapuolta niin paljon taaksepäin. Selkä tietysti suorana koko ajan.

Olenko ymmärtänyt oikein? Itse saan takareisiin sattumaan ainoastaan romanialaisen, perinteinen sjmv tuntuu enemmän jullelta eli alaselässä.

Aika lailla noin sen voisi kuvata sen eron.

Peace,

Joo, nk. sjmv on ennenkaikkea bodaus/ kehonrakennusliike, ja takareisille tarkoitettu.

Sjmv ei taida sopia millekään urheilulajille erityisharjoitteluna, vai miten on ?

Peace,

Joo, nk. sjmv on ennenkaikkea bodaus/ kehonrakennusliike, ja takareisille tarkoitettu.

Sjmv ei taida sopia millekään urheilulajille erityisharjoitteluna, vai miten on ?

Kaikki takareisiä kuormittavat liikkeet sopivat voimanostajalle. Tuohon SJMV ja romanialaisen vedon eroon vielä yksi kommentti:Romanialaisessahan jätetään liike aina vajaaksi eli ei lasketa romuja maahan asti.

miten muuten teette normaalin maastavedon,pysäytättekö painot 1-2 sek. maahan ennen uutta nostoa vai nostatteko painot heti ylös kun ne osuvat maahan vai jätättekö toiston muutaman sentin vajaaks, niin ettei painot osu maahan ennen uutta nostoa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom