Mieluummin Wahlroosille niitä omistuksia kuin valtiolle.
Perusteluita? Valtion omistuksessa oleva monopoli tuottaa kuitenkin hyvinvointia. Mites yksityiset monopolit?
Olen samaa mieltä tuosta julkisen monopolin myymisestä yksityiselle, vaikka jonkinnäköiseksi libertaariksi miellän itseni.
http://www.hs.fi/politiikka/artikke...eet+outoon+nokkapokkaan/1135250578475?ref=rss
Taitaa olla sorronnoo pääomatuloveron noston kanssa. Kun tässä aletaan pelata kunnolla beggar thy neighbouria nii aletaan vielä nähdä Singaporen lukemia.
Entistä tärkeämpää saada jonkinnäköinen ylikansallinen verotason harmonisointi aikaiseksi. Edes EU:ssa. Jonkun -olikohan SDP:n vai vasemmistoliiton- valopään mukaan verotasojen harmonisointi (ts. miniminormitason luominen) EU:ssa veisi pohjan Suomen hyvinvointivaltiolta. Varmaan tässä oli taas kerran se virheellinen käsitys mukana, että poikkeamia ylöspäin ei sallittaisi.
E: Unohdin toki mielipiteeni siitä, että luonnollista monopolia ei ikinä pitäisi luovuttaa yksityisille markkinoille, ja esim. runkosähköverkon myynti olisi jo aika mahtava karhunpalvelus yhteiskunnalle. Eli vaikka julkinen valta on tehoton ja korruptiolle altis, yksityissektori on sitä myös. Kyse liekin siitä kumpi ajaa suuremman joukon etuja. Ainakin teoriassa julkinen sektori on läpinäkyvä ja yksityinen ei.
Täysin samaa mieltä. NPM-doktriiniin vaan taitaa kuulua aika sisäänkirjoitettuna tuo kaiken yksityistäminen. Ei kannata aliarvoida kirjallisuuden, opetussisältöjen yms. konvergenssin vaikutusta reaalimaailmalle. Kun riittävän kauan opetetaan, että kaikki pitää yksityistää jne niin näin aletaan myös toimia.
Mitään niin vallankumouksellista ei ole keksitty, että ns. luonnollinen kasvuaste (2-2,5%) länsimaissa ei pätisi edelleen, vaan kun BKT:n kasvuaste alkaa kolkutella 5%:a pitäisi julkisen vallan jo älähtää hieman, että mikähän kupla siellä nyt muhii. Ymmärrettävästi huomauttelevat asiantuntijat saavat lähinnä pilkkaa osakseen, eihän hyvää suhdannetta kannattaisi vaarantaa.
Itse olen elänyt siinä käsityksessä, että luonnollinen kasvuaste maailmassa (länsimaat + muut) olisi 1 prosentin luokkaa.