Aika jänniä kommentteja Akavan edustajalta
Eli yhteiskunnan ja jopa yksityisten yritysten velvollisuus on Akavan mielestä huolehtia siitä, että korkeakoulutetuille löytyy koulutusta vastaavaa työtä. Eikö se kuitenkin järjellä ajateltuna mene enemmänkin niin päin, että koulutusmäärät pitäisi pitää sellaisina, että älyttömän suurta ylitarjontaa korkeakoulutetusta työvoimasta ei synny. Ja jos on varta vasten hakeutunut sellaiselle alalle, jolla työllistyminen on tunnetusti epävarmaa, niin ei se todellakaan ole yhteiskunnan eikä ainakaan yritysten velvollisuus järjestää näille mitään suojatyöpaikkoja.
Itse olen filosofiasta valmistunut, ja onneksi myös ainakin toistaiseksi löytänyt oman alan töitä, mutta en kyllä todellakaan odota, että jos työnsaanti jossain vaiheessa loppuu, niin olisi yhteiskunnan tai kenenkään muun velvollisuus järjestää mulle mieluisia työtehtäviä. Sen verran pitää mun mielestä olla akateemisillakin nöyryyttä, että jos työnsaanti omalta alalta ei syystä tai toisesta jossain vaiheessa onnistu, niin sitten mennään väliaikaisesti vaikka mopin varteen. Ei se korkeakoulututkinto nyt sentään mikään autuaaksitekevä paperi ole, että ei muka tarvitsisi tarvittaessa elättää itseään oikeilla töillä jos se unelmaduuni ei heti valmistumisen jälkeen aukenekaan.