Mitä erityistä siinä on, että koulutusmäärien kasvaessa myös palkat tuppaavat laskemaan (ja mahdollisesti työttömyys kasvamaan)? Nähdäkseni Indica on ainakin osittain asialinjalla.
Niin..Minähän sanoinkin, että olen täysin samaa mieltä siitä, että koulutusmäärät ovat aivan liian suuret. Olen myös osaltani yrittänyt vaikuttaa asiaan mm. JAMK:n hallituksen kokouksissa.
Se on aika luonnollinen ilmiö, että jos tiettyihin tehtäviin on paljon kriteerit täyttäviä hakijoita, palkkataso pysyy väkisinkin alhaisena, kun työnantaja voi "kilpailuttaa" paikan. Niin se vain menee.
Kritisoinkin lähinnä tuota Indican purnausta siitä, että kun paperit eivät vielä takaa työpaikkaa. Miksi ihmeessä niiden pitäisikään taata? Jos olisin itse palkkaamassa johonkin tehtävään henkilöä, jonka toimenkuvan vaatimustaso olisi lähellä maisteria ja Indica olisi maailman ainoa maisteri, niin en siltikään palkkaisi sitä pelkkien papereiden perusteella. Kyllä työnantajat tietävät varsin hyvin, etteivät ne paperit autuaaksi tee.
Tämä onkin mielenkiintoinen. Miten yksi voi erottautua joukosta, jossa kaikki ovat teoriassa samantasoisia? Eli yhdet maisterin paperit, samantasoiset harjoittelupaikat ja vaikka saman verran työkokemusta, ja 100 tällaista hakijaa?
Lisää koulutusta(ko)? Ei ole kenenkään edun mukaista, jos kaksoistutkinnosta tulee normi siihen mihin ennen vaadittiin yksi tutkinto. Tämä tendessi kyllä ruokkii itse itseään - jos näitä kaksoistutkinnon suorittaneita tulee entistä enemmän, niin työnantajat osaavat vaatia sitä hakijoilta, jolloin kaksoistutkinnossta tulee välttämätön.
Tiedän itsekin, että minun on opiskeltava toinen opetettava aine, jos mielin saada viran heti valmistuttuani pääkaupunkiseudulta - tai edes läheltä. Siinä taas hassataan yksi vuosi yhteiskunnan varoja, mutta kun se on käytännössä pakko.
(Siis minun tapauksessani ei ole kysymys kaksoistutkinnosta, mutta ylimääräisistä opinnoista kuitenkin. Opetusoikeuksiin vaaditaan laudatur, joten vuosi siihen menee)
Se yksi voi erottua muista saman koulutuksen saaneista:
- Lisää koulutusta? Aika spesifiä saa minun mielestä olla, mutta varmaan joillan aloilla/paikoissa toimiikin.
- Muita parempi hakemus
- Muita paremmin hoidettu työhaastattelu
- Suljit pois työkokemuksen, mutta siinä se ero aika usein tulee. Tosin aika muna vai kana -ilmiöhän tuo työkokemus usein on.
- Harjoittelupaikatkin on monilla aloilla tiukassa, mutta mieluummin itse tinkisin vaikka harjoitteluajan palkasta, kunhan pääsee jotain alaa liittyvää tekemään. Se on hyvä signaali työnantajalle, että tahtoa ja kiinnostusta on tehdä muutakin kun odottaa kädet ristissä sohvalla.
- Sosiaaliset kontaktit ja suhteet. En kadu pätkääkään sitä, että opiskeluaikana oli monella muullakin tavalla aktiivinen. Tuli solmittua monia kullanarvoisia kontakteja ja paikkoja olisi ollut koulun jälkeen tarjolla myös opettajien omien suhteiden kautta.
- Harrastukset. Ehkä vähäpätöinen, mutta joskus pienetkin asiat voivat ratkaista. Olen joskus selvittänyt etukäteen tulevan haastattelijan omat harrastukset ja hyödyntänyt sitä tietoa. Ei ollut haittaa..;)
edit.
Tämä tendessi kyllä ruokkii itse itseään - jos näitä kaksoistutkinnon suorittaneita tulee entistä enemmän, niin työnantajat osaavat vaatia sitä hakijoilta, jolloin kaksoistutkinnossta tulee välttämätön.
Huomaan, että aika lailla eri aloista ainakin suken kanssa puhutaan, jos noin isoa painoarvoa tutkinnoille annetaan.