Suomen tulevaisuus

Jossain se on ihmisen asuttava, ja voiha sitä muuttaa vittu vaikka Sotkamoon, jos ei meinaa duunia tehdä, jos suomessa meinaa mitää järkityötä tehdä on vähän pakko asua helsingissä tai lähialueilla.
Pointti on siinä, että siinä missä sä ostat Saksassa helvetin hienon bemarin, suomalaisena suomen hintatasolla suhteessa sama on ajaa ku 5v vanhalla 200 000 rullatulla corollalla. Ei elämän pitäis olla kituutusta vaan, pitäis olla mahdollisuus luksukseen.

Ei niistä sanotaan korkeista palkoista niin paljoa rahaa jää, että koskaan mitään hienoa voisi ostaa, johon aikuisten oikeesti oisi varaa.

No jostain kumman syystä jengillä silti on niitä 300 000 euron taloja, uusia bemareita, veneitä ja moottoripyöriä täälläki, vaikka on niin paskat palkat muka. Samalla velalla ne ostelee niitä pelejä ja vermeitä saksassa ja täällä.

Hyvin sitä tässä maassaki pärjää varsinki jos tajuaa vielä ottaa sen korkeesti koulutetun vaimon joka käy kanssa sen 4000e/kk kääräsemässä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jossain se on ihmisen asuttava, ja voiha sitä muuttaa vittu vaikka Sotkamoon, jos ei meinaa duunia tehdä, jos suomessa meinaa mitää järkityötä tehdä on vähän pakko asua helsingissä tai lähialueilla.
Pointti on siinä, että siinä missä sä ostat Saksassa helvetin hienon bemarin, suomalaisena suomen hintatasolla suhteessa sama on ajaa ku 5v vanhalla 200 000 rullatulla corollalla. Ei elämän pitäis olla kituutusta vaan, pitäis olla mahdollisuus luksukseen.

Ei niistä sanotaan korkeista palkoista niin paljoa rahaa jää, että koskaan mitään hienoa voisi ostaa, johon aikuisten oikeesti oisi varaa.

Ootko vieraantunut todellisuudesta vai esitätkö vaan? Onhan noita hyviä työpaikkoja koko Suomi pullollaan kun avaa silmänsä. Tietysti jos haluaa just tietylle firmalle ja tiettyihin hommiin, niin maantieteellisesti valinnanvaraa ei kovin paljon ole.
 
Ei ole tainnut Indica käydä opintomatkalla Saksassa katsomassa mitä esim asunnot maksaa. Onhan siellä joo autot halvempia mutta kämpät kyllä huomattavasti kalliimpia kuin edes Helsingin alueella. Ja asunto on yleensä suurin omaisuuserä yksityisillä ihmisillä.
 
Miksi kysynnän ja tarjonnan lain, ja tästä seuraavan palkkatason ei tulisi päteä korkeakoulutettujen kohdalla? Kilpailu ja markkinaehtoisuus on siis hyväksi, mutta kun oma palkka laskee kilpailun johdosta, niin se on universumin suurin vääryys. Yhyy. Muualla tienataan enemmän. Mä en ala.

No joo. Kyllähän ylikouluttaminen on helvetinmoista tehottomuutta koko järjestelmän tasollakin, en mä sitä kiellä. Vituttaa vaan kun Indicalaisten mielipiteet hintamekanismeistä (palkoista) ja kilpailusta muuttuu aina sen mukaan kuka on hyötymispuolella ja kuka maksajana.

Ongelmahan on juuri siina, että koulutus ei toimi kysynnan ja tarjonnan mukaan, koska yksilo ei itse koulutustaan maksa eika siten ota taloudellisia hyotyja juurikaan huomioon. Tassa ollaan siis kaikki maksajina ja toisaalta raha tuottaa vahemman ja vahemman kansantalouden kannalta, koska koulutuksen vaativuutta lasketaan jatkuvasti, mika johtaa osaamisen laskuun. Tama siis jos puhtaasti taloudelliselta kantilta katsoo opiskelua. Itse tutkimuspuolella olevana arvostan toki myos paljon sivistavaa hyotya.

Ihmisten lahjakkuudessa ei myoskaan ole mitaan aivan valtaisaa eroa, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta, joten eron osaamisessa tuottaa myos osittain tarjottu koulutus. Vaativammassa ymparistossa oppii paljon enemman. Tama patee niin opiskeluun kuin tyohon. Tama on se suurin ongelma suurten massojen koulutuksessa ja motivaattorien poistamisessa. Puolestani voitaisiin myos lahtea enemman sille linjalle, etta joidenkin yliopistojen tehtavia muokattaisiin enemman opetuspainoitteisiksi kun taas muutamalle (esim. Aalto ja Helsinki) nakitettaisiin tulevien tutkijoiden ja "huippuosaajien" koulutus, ts. pienennettaisiin selvasti sisaanottoa ja nostettaisiin koulutuksen vaatimustasoa selvasti. Teollisuus ja yliopistot saisivat silloin paljon laajemman skaalan eri osaajia eri tehtaviin.
 
Ei ole tainnut Indica käydä opintomatkalla Saksassa katsomassa mitä esim asunnot maksaa. Onhan siellä joo autot halvempia mutta kämpät kyllä huomattavasti kalliimpia kuin edes Helsingin alueella. Ja asunto on yleensä suurin omaisuuserä yksityisillä ihmisillä.
http://www.immobilienscout24.de/51975108

Riippuu kyllä aika paljo myös mistä päin saksaa haluat. Toisekseen, siellä ei noi hinnat oo samaan tahtiin nousseet (ei nii häävi sijoituskohde), ja vuokralla-asuminen on tosi paljon yleisempää.
http://www.wg-gesucht.de/wohnungen-in-Berlin.8.2.0.0.html
Eikä noi vuokrat kyllä helsinkitasoa ainakaan ole. Tosin Berliini on halpa, eikä siellä oikein tee mitään.
http://www.wg-gesucht.de/wohnungen-in-Nuernberg.96.2.0.1.html?stadtteile=1
Nürnbergin hinnatkaan ei oo ihmeelliset, vertautuu koon puolesta hyvin helsinkiin, vaikka Nürnberg hieman pienempi onkin..

En mä lähtisi siitä että asuminen saksassa oisi kovin paljon kauheasti kalliimpaa kuin stadissa. Tosin saksassa asujat voitte korjata, jos nyt ihan pielessä oon tässä.
 
http://www.immobilienscout24.de/51975108

Riippuu kyllä aika paljo myös mistä päin saksaa haluat...

En mä lähtisi siitä että asuminen saksassa oisi kovin paljon kauheasti kalliimpaa kuin stadissa. Tosin saksassa asujat voitte korjata, jos nyt ihan pielessä oon tässä.

Niin voihan Suomessakin asua Kainuussa, ei stadin keskustassa. Jos Helsingissä haluaa asua niin sitä voisi verrata esim Frankfurtin alueeseen.

Enkä mä mitenkään Suomea puolusta mutta ei Suomessa kyllä mitenkään järjettömän kallista ole verrattuna nyt vaikka Saksaan. Ehkä joku uudet autot mikä on Saksalle ihan sisäpoliittinen juttu myydä halvalla, mutta muuten menee aikalailla käsikädessä hinnat. Sitten kun huomioidaan muita elämiskustannuksia kuten esim lastenhoito, terveydenhuolto tai koulutus niin huomataan että Suomihan alkaa olemaan melkein halpa. Ja Suomesta on monesti halvimmat Aasian lennotkin, vaikka sitä sun heittoa en ihan ymmärtänytkään :D

Sitäpaitsi Saksassa on tosi paskat kelit aina ja suomalaisena olet siellä toisen luokan kansalainen heti romanialaisten yläpuolella että älä nyt ainakaan sinne muuta ;)
 
Niin voihan Suomessakin asua Kainuussa, ei stadin keskustassa. Jos Helsingissä haluaa asua niin sitä voisi verrata esim Frankfurtin alueeseen.

Sitäpaitsi Saksassa on tosi paskat kelit aina ja suomalaisena olet siellä toisen luokan kansalainen heti romanialaisten yläpuolella että älä nyt ainakaan sinne muuta ;)

No Nürnberg on lähempänä stadin kokoluokkaa kuin Frankfurt. Ja euroopan pankkipääkaupunki nyt ei tosiaakaa voikkaan olla mikään halpa paikka:)

Toi kyllä on tosiaankin totta, mutta missäs maassa suomen ulkopuolella ei sitten suomalainen olisi ihan kakkosluokan paskasakkia? Ei missää. siihin on aivan pakko sopeutua, jos ei aio asua syntymäseuduillaan.

Keski-Euroopan talvi on kyllä perseestä, myönnän, hollannissakin sataa koko ajan sillon, eikä se oo 4kk putkeen enää hauskaa..

e: ja Kainuuta voi kyllä verrata sitten ennemmin sinne ex-DDR:ään, eikä länteen.. Kummassakaan ei oo töitä, ja molemmista nuoret pyrkii pois.
 
On kyllä taas Indican jutut täysin vailla päätä ja häntää. Meinaako mies tosissaan, että joka ainoalla korkeakoulutetulla pitäisi automaattisesti olla työpaikka valmiina ja viis tonnia kuussa palkka, ihan vaan siitä hyvästä että on jaksanut istua niillä luennoilla ja kirjoittaa gradun? Miksi ihmeessä? Eiköhän ne parhaiten palkatut duunit mene niille, jotka myös tuottavat firmalle jotain hyötyä, eivätkä vaan valita netissä kuinka mulla ei oo varaa bemariin vaikka oon melkein jo maisteri. Voi elämän kevät!:wtf:
 
http://www.immobilienscout24.de/51975108

Riippuu kyllä aika paljo myös mistä päin saksaa haluat. Toisekseen, siellä ei noi hinnat oo samaan tahtiin nousseet (ei nii häävi sijoituskohde), ja vuokralla-asuminen on tosi paljon yleisempää.
http://www.wg-gesucht.de/wohnungen-in-Berlin.8.2.0.0.html
Eikä noi vuokrat kyllä helsinkitasoa ainakaan ole. Tosin Berliini on halpa, eikä siellä oikein tee mitään.
http://www.wg-gesucht.de/wohnungen-in-Nuernberg.96.2.0.1.html?stadtteile=1
Nürnbergin hinnatkaan ei oo ihmeelliset, vertautuu koon puolesta hyvin helsinkiin, vaikka Nürnberg hieman pienempi onkin..

En mä lähtisi siitä että asuminen saksassa oisi kovin paljon kauheasti kalliimpaa kuin stadissa. Tosin saksassa asujat voitte korjata, jos nyt ihan pielessä oon tässä.

Huomasithan Indica, että tuossa maksat seuraavat 33 vuotta kuitenkin 384 euroa tonttivuokraa...
 
No Nürnberg on lähempänä stadin kokoluokkaa kuin Frankfurt. Ja euroopan pankkipääkaupunki nyt ei tosiaakaa voikkaan olla mikään halpa paikka:)

Toi kyllä on tosiaankin totta, mutta missäs maassa suomen ulkopuolella ei sitten suomalainen olisi ihan kakkosluokan paskasakkia? Ei missää. siihin on aivan pakko sopeutua, jos ei aio asua syntymäseuduillaan.

Keski-Euroopan talvi on kyllä perseestä, myönnän, hollannissakin sataa koko ajan sillon, eikä se oo 4kk putkeen enää hauskaa..

e: ja Kainuuta voi kyllä verrata sitten ennemmin sinne ex-DDR:ään, eikä länteen.. Kummassakaan ei oo töitä, ja molemmista nuoret pyrkii pois.

Suomalaiset ovat ihan arvostettua sakkia ainakin täällä Lontoon kansainvälisemmissä piireissä, kuin myös Saksassa. Perusbritti tosin on aika juntti eikä useinkaan tiedä, onko Suomi EU:ssa tms. Niin ja edelleen korostan, että itse tulen pienemmästä kauppatieteellisestä yksiköstä keskinkertaisilla papereilla. Jos saa hyviä harjoittelu- tai kesäduunipaikkoja opinstojen aikana ja oppii vaikka useampaakin kieltä kuin englantia käyttökelpoiselle tasolle, niin mikään muu kuin oma arkuus ei ole esteenä. Mun papereilla ei valitettavasti kukaan tullut kotoa asti hakemaan.
 
On kyllä taas Indican jutut täysin vailla päätä ja häntää. Meinaako mies tosissaan, että joka ainoalla korkeakoulutetulla pitäisi automaattisesti olla työpaikka valmiina ja viis tonnia kuussa palkka, ihan vaan siitä hyvästä että on jaksanut istua niillä luennoilla ja kirjoittaa gradun? Miksi ihmeessä? Eiköhän ne parhaiten palkatut duunit mene niille, jotka myös tuottavat firmalle jotain hyötyä, eivätkä vaan valita netissä kuinka mulla ei oo varaa bemariin vaikka oon melkein jo maisteri. Voi elämän kevät!:wtf:

Juuri näin. Jotenkin tuntuu, että todellisuus ja liike-elämä yleensäkin ovat nyt kovin kovin vieraita..
En tiedä, ehkä talous- ja rahoituspuolella(?) nuo paperit merkitsee enemmän, mutta ainakin teollisuuden puolella niille on lähinnä käyttöä vessan puolella jos ei tulosta tule. Eikä niillä pelkillä papereilla ketään edes palkattaisiin. Mä voisin käydä lukemassa itseni DI:ksi, mutta siitä ei olisi firmalle eikä mulle mitään hyötyä. Pomo maksaa tuloksesta eikä siitä mikä lopputyö mulla on hyllyssä pölyttymässä. Senkin ajan kun käyttää vaikkapa tuotekehitystyöhön niin paljon enemmän hyötyä.
Indica tais purnata sitäkin, miten esim. maistereita on aivan liikaa ja paperit on vain sisäänpääsy haastatteluun. Muiden maistereiden määrään sä et voi vaikuttaa, mutta pitäisiköhän siinä kohtaa yrittää erottua niistä muista maistereista jollain muulla tavalla?
 
Mitä erityistä siinä on, että koulutusmäärien kasvaessa myös palkat tuppaavat laskemaan (ja mahdollisesti työttömyys kasvamaan)? Nähdäkseni Indica on ainakin osittain asialinjalla.
 
Muiden maistereiden määrään sä et voi vaikuttaa, mutta pitäisiköhän siinä kohtaa yrittää erottua niistä muista maistereista jollain muulla tavalla?

Tämä onkin mielenkiintoinen. Miten yksi voi erottautua joukosta, jossa kaikki ovat teoriassa samantasoisia? Eli yhdet maisterin paperit, samantasoiset harjoittelupaikat ja vaikka saman verran työkokemusta, ja 100 tällaista hakijaa?

Lisää koulutusta(ko)? Ei ole kenenkään edun mukaista, jos kaksoistutkinnosta tulee normi siihen mihin ennen vaadittiin yksi tutkinto. Tämä tendessi kyllä ruokkii itse itseään - jos näitä kaksoistutkinnon suorittaneita tulee entistä enemmän, niin työnantajat osaavat vaatia sitä hakijoilta, jolloin kaksoistutkinnossta tulee välttämätön.

Tiedän itsekin, että minun on opiskeltava toinen opetettava aine, jos mielin saada viran heti valmistuttuani pääkaupunkiseudulta - tai edes läheltä. Siinä taas hassataan yksi vuosi yhteiskunnan varoja, mutta kun se on käytännössä pakko.

(Siis minun tapauksessani ei ole kysymys kaksoistutkinnosta, mutta ylimääräisistä opinnoista kuitenkin. Opetusoikeuksiin vaaditaan laudatur, joten vuosi siihen menee)
 
Mitä erityistä siinä on, että koulutusmäärien kasvaessa myös palkat tuppaavat laskemaan (ja mahdollisesti työttömyys kasvamaan)? Nähdäkseni Indica on ainakin osittain asialinjalla.


Niin..Minähän sanoinkin, että olen täysin samaa mieltä siitä, että koulutusmäärät ovat aivan liian suuret. Olen myös osaltani yrittänyt vaikuttaa asiaan mm. JAMK:n hallituksen kokouksissa.
Se on aika luonnollinen ilmiö, että jos tiettyihin tehtäviin on paljon kriteerit täyttäviä hakijoita, palkkataso pysyy väkisinkin alhaisena, kun työnantaja voi "kilpailuttaa" paikan. Niin se vain menee.
Kritisoinkin lähinnä tuota Indican purnausta siitä, että kun paperit eivät vielä takaa työpaikkaa. Miksi ihmeessä niiden pitäisikään taata? Jos olisin itse palkkaamassa johonkin tehtävään henkilöä, jonka toimenkuvan vaatimustaso olisi lähellä maisteria ja Indica olisi maailman ainoa maisteri, niin en siltikään palkkaisi sitä pelkkien papereiden perusteella. Kyllä työnantajat tietävät varsin hyvin, etteivät ne paperit autuaaksi tee.

Tämä onkin mielenkiintoinen. Miten yksi voi erottautua joukosta, jossa kaikki ovat teoriassa samantasoisia? Eli yhdet maisterin paperit, samantasoiset harjoittelupaikat ja vaikka saman verran työkokemusta, ja 100 tällaista hakijaa?

Lisää koulutusta(ko)? Ei ole kenenkään edun mukaista, jos kaksoistutkinnosta tulee normi siihen mihin ennen vaadittiin yksi tutkinto. Tämä tendessi kyllä ruokkii itse itseään - jos näitä kaksoistutkinnon suorittaneita tulee entistä enemmän, niin työnantajat osaavat vaatia sitä hakijoilta, jolloin kaksoistutkinnossta tulee välttämätön.

Tiedän itsekin, että minun on opiskeltava toinen opetettava aine, jos mielin saada viran heti valmistuttuani pääkaupunkiseudulta - tai edes läheltä. Siinä taas hassataan yksi vuosi yhteiskunnan varoja, mutta kun se on käytännössä pakko.

(Siis minun tapauksessani ei ole kysymys kaksoistutkinnosta, mutta ylimääräisistä opinnoista kuitenkin. Opetusoikeuksiin vaaditaan laudatur, joten vuosi siihen menee)


Se yksi voi erottua muista saman koulutuksen saaneista:
- Lisää koulutusta? Aika spesifiä saa minun mielestä olla, mutta varmaan joillan aloilla/paikoissa toimiikin.
- Muita parempi hakemus
- Muita paremmin hoidettu työhaastattelu
- Suljit pois työkokemuksen, mutta siinä se ero aika usein tulee. Tosin aika muna vai kana -ilmiöhän tuo työkokemus usein on.
- Harjoittelupaikatkin on monilla aloilla tiukassa, mutta mieluummin itse tinkisin vaikka harjoitteluajan palkasta, kunhan pääsee jotain alaa liittyvää tekemään. Se on hyvä signaali työnantajalle, että tahtoa ja kiinnostusta on tehdä muutakin kun odottaa kädet ristissä sohvalla.
- Sosiaaliset kontaktit ja suhteet. En kadu pätkääkään sitä, että opiskeluaikana oli monella muullakin tavalla aktiivinen. Tuli solmittua monia kullanarvoisia kontakteja ja paikkoja olisi ollut koulun jälkeen tarjolla myös opettajien omien suhteiden kautta.
- Harrastukset. Ehkä vähäpätöinen, mutta joskus pienetkin asiat voivat ratkaista. Olen joskus selvittänyt etukäteen tulevan haastattelijan omat harrastukset ja hyödyntänyt sitä tietoa. Ei ollut haittaa..;)

edit.
Tämä tendessi kyllä ruokkii itse itseään - jos näitä kaksoistutkinnon suorittaneita tulee entistä enemmän, niin työnantajat osaavat vaatia sitä hakijoilta, jolloin kaksoistutkinnossta tulee välttämätön.

Huomaan, että aika lailla eri aloista ainakin suken kanssa puhutaan, jos noin isoa painoarvoa tutkinnoille annetaan.
 
On kyllä taas Indican jutut täysin vailla päätä ja häntää. Meinaako mies tosissaan, että joka ainoalla korkeakoulutetulla pitäisi automaattisesti olla työpaikka valmiina ja viis tonnia kuussa palkka, ihan vaan siitä hyvästä että on jaksanut istua niillä luennoilla ja kirjoittaa gradun? Miksi ihmeessä? Eiköhän ne parhaiten palkatut duunit mene niille, jotka myös tuottavat firmalle jotain hyötyä, eivätkä vaan valita netissä kuinka mulla ei oo varaa bemariin vaikka oon melkein jo maisteri. Voi elämän kevät!:wtf:
Kyse oli siitä, että tällä koulutuspoltiikalla työelämän tarve ja koulutettujen määrä ei kohtaa. Onko kenenkään kannalta järkeä kouluttaa joku yhteisillä rahoilla ja sitten on ihan tuurin peliä heruuko mikään sopiva työpaikka? Ennen kohtasi huomattavasti paremmin kun tradenomeja ei tullut ties mistä Kajaanin AMK-keskuksista ja KTM:iä Lappeenrannasta ym(no ehkä tulikin, en tiedä. anyway). Sitten huudetaan työvoimapulaa kun valtaosa alle kolmekymppisistä istuu jonkun kolmannen asteen yksikön penkillä. Muut toki maksavat tämän.
 
Juuri näin. Jotenkin tuntuu, että todellisuus ja liike-elämä yleensäkin ovat nyt kovin kovin vieraita..
En tiedä, ehkä talous- ja rahoituspuolella(?) nuo paperit merkitsee enemmän, mutta ainakin teollisuuden puolella niille on lähinnä käyttöä vessan puolella jos ei tulosta tule. Eikä niillä pelkillä papereilla ketään edes palkattaisiin. Mä voisin käydä lukemassa itseni DI:ksi, mutta siitä ei olisi firmalle eikä mulle mitään hyötyä. Pomo maksaa tuloksesta eikä siitä mikä lopputyö mulla on hyllyssä pölyttymässä. Senkin ajan kun käyttää vaikkapa tuotekehitystyöhön niin paljon enemmän hyötyä.
Indica tais purnata sitäkin, miten esim. maistereita on aivan liikaa ja paperit on vain sisäänpääsy haastatteluun. Muiden maistereiden määrään sä et voi vaikuttaa, mutta pitäisiköhän siinä kohtaa yrittää erottua niistä muista maistereista jollain muulla tavalla?
Olipas poikkeuksellisen pompöösi mielipide. Eikö juuri sanonut että ovat käytännössä pakolliset että pääsee edes haastatteluun asti muiden rivi-KTMien kanssa.

Tilanteesi siellä Äkäslompon teollisuusalueella ei varmaan kuvasta yleistä menoa. Toki maksaa tuloksesta, mutta sitä ei tehdä jossei päästä sisään. Sisälle ei pääse jossei soiteta edes haastatteluun. Sinne ei pääse jos sopiva paperi puuttuu. On itsestään selvää, ettei pelkän paperin x perusteella ketään palkata.
Kannattaa vinkata kaikille duunia etsiville akateemisille että hei kundit erottukaa! Lols. Voi käyttää vaikka pinkkiä paperia tai tehdä liitteeksi runon.
 
Olipas poikkeuksellisen pompöösi mielipide. Eikö juuri sanonut että ovat käytännössä pakolliset että pääsee edes haastatteluun asti muiden rivi-KTMien kanssa.

Tilanteesi siellä Äkäslompon teollisuusalueella ei varmaan kuvasta yleistä menoa. Toki maksaa tuloksesta, mutta sitä ei tehdä jossei päästä sisään. Sisälle ei pääse jossei soiteta edes haastatteluun. Sinne ei pääse jos sopiva paperi puuttuu. On itsestään selvää, ettei pelkän paperin x perusteella ketään palkata.
Kannattaa vinkata kaikille duunia etsiville akateemisille että hei kundit erottukaa! Lols. Voi käyttää vaikka pinkkiä paperia tai tehdä liitteeksi runon.


Olipas nuiva vastaus :D okei, oli vähän kärjistetty kirjoitus.
Mistä tiesit, että olen Äkäslompolon teollisuusalueella?! :wtf:

Juu, sitähän Indica purnasi, että papereilla pääsee vain haastatteluun asti. Johon mielipiteeni oli, ettei sen pidemmälle tarvikaan päästä.
Taisin myös todeta, että eri meininki eri aloilla, jonka olisit ehkä huomannut jos kiilto silmissä ja vaahto suussa olisi estänyt sitä.
Juu kyllä se pitäisi olla kaikille (mutta onko tässä threadissa siltä vaikuttanut?) itsestään selvää, ettei pelkän paperin perusteella ketään palkata.

Loistava idea tuo pinkkipaperi! Lupaan kokeilla sitä, jos tilanne joskus vaatii! :rock:
 
Kyse oli siitä, että tällä koulutuspoltiikalla työelämän tarve ja koulutettujen määrä ei kohtaa. Onko kenenkään kannalta järkeä kouluttaa joku yhteisillä rahoilla ja sitten on ihan tuurin peliä heruuko mikään sopiva työpaikka? Ennen kohtasi huomattavasti paremmin kun tradenomeja ei tullut ties mistä Kajaanin AMK-keskuksista ja KTM:iä Lappeenrannasta ym(no ehkä tulikin, en tiedä. anyway). Sitten huudetaan työvoimapulaa kun valtaosa alle kolmekymppisistä istuu jonkun kolmannen asteen yksikön penkillä. Muut toki maksavat tämän.
Joo, mutta kun Indican puheista saa sen käsityksen, että heti valmistuttua pitäisi olla automaattisesti huippuduuni odottamassa. Ja että hänelle on nimen omaan tärkeää, että palkkaero olisi mahdollisimman iso KTM:n ja duunarin välillä. Tähänhän päästäisiin, jos korkeakouluopetusta järjestettäisiin tarpeeseen nähden aivan liian vähän, eli nykyiseen nähden päinvastaisella meiningillä. On totta, että sisäänottomääriä voisi joillakin aloilla laskea (ja joillakin nostaa, esim. lääketiede), mutta Indican motiivit tähän ovat aivan väärät.
 
Eikö tarvitse päästä pidemmälle? Että johonkin pankin entry-level duuniin pitää olla 26-vuotias KTM on ihan tarkoituksenmukaista? Eräässäkin paikassa ihan laskuja käsittelevä tyyppi oli viitisen vuotta sitten valmistunut tradenomi ja koulussa kuulemma annettiin hieman erilaiset käsitykset tulevista tehtävistä. Tarvitseeko tuollaiseen duuniin oikeasti käydä lukio ja 3,5v AMK? Seriously? Ihan hölmöläisten puuhastelua tämä meidän meno täällä.

Esim. nuori ylioppilas joka on kiinnostunut pankkitoiminnasta ja haluaa näyttää kyntensä ja tehdä paljon duunia ei käytännössä pysty etenemään paljon paskaakaan tänä päivänä, eli on oikeastaan pakko istua siellä laitoksessa x.
 
Back
Ylös Bottom