Suomen tulevaisuus

Sulla on jotenki kauheen negatiivinen katsantokanta ku kuitenki reaalimaailmassa suurin osa kauppiksestaki valmistuneista pääsee vakiduuniin ja palkkaki nousee muutamassa vuodessa johonki 4000e/kk tasolle ja jatkaa siitäki nousua. Kunnon kaverit tietysti voi nopeellaki tahdilla päätyä tienaamaan reilusti yli 5000e/kk liksatki. Mikä nyt on musta ihan kilpailukykyinen muun maailman kanssa.

Suomen hintatasolla, missä Mersujen ja Bemarien mitenkään järkevien mallien alkaen-hinnat on lähempänä viittäkytä tonnia, missä minkään siedettävänkään asunnon hinta on 300 000e, missä thaimaanmatkat maksavat 700e/naama, ja missä progressio verotuksessa vie noi 4000e liksat kuitenkin aika peruspalkoiksi.. 4000e/kk ei ole mikään erityisen hyvä palkka. Sikäli jos elettäisiin saksan hintatasolla, niin 4000e olisi jo ihan mukavastikin.

e: tietenkin nyt opiskelijalle 4000e/kk oisi lottovoitto, mutta ei mulla oo kulujakaan siihin malliin kuin työssäkäyvällä. Ei noita peruspakollisia uudehkoa autoa, moottoripyörää, ei oo venettä, en käy matkoilla. mitkä nyt kuuluu siihin minimivaatimustasoon kuitenkin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
e: tietenkin nyt opiskelijalle 4000e/kk oisi lottovoitto, mutta ei mulla oo kulujakaan siihin malliin kuin työssäkäyvällä. Ei noita peruspakollisia uudehkoa autoa, moottoripyörää, ei oo venettä, en käy matkoilla. mitkä nyt kuuluu siihin minimivaatimustasoon kuitenkin.

No jopas nyt.


Ja sitten asiaan.

Hesari: Suomessa pohjoismaista eniten korkeakouluopiskelijoita
Hesari sanoi:
Suomessa on Pohjoismaista suhteellisesti eniten yliopisto- ja korkeakouluopiskelijoita. Suomalaisista 20–39-vuotiaista lähes joka viides opiskelee ns. korkea-asteella. Ruotsissa ja Islannissa korkeakouluissa opiskelee noin joka seitsemäs ja Tanskassa ja Norjassa noin joka kahdeksas samanikäinen.

EDIT: Ilmeisesti "ns. korkea-aste" tarkoittaa amk- ja yliopistotasoista opiskelua. Kertokaapa tietävämmät onko muissa pohjoismaissa vastinetta meidän amk-järjestelmälle?
 
Viimeksi muokattu:
Hyvältä näyttää tulevaisuus...jälleen nerokas laki läpirunnottavana:

http://www.a.dressit/kansalaisuuslaki --> tuosta piste pois välistä...

Lain yksi tarkoitus on lyhentää kansalaisuuden saamiseen vaadittavaa Suomessa asumisen vähimmäisaikaa kuudesta vuodesta neljään tai viiteen vuoteen. Samalla aiotaan laskea kansalaisuuteen vaadittavaa kielitaitovaatimusta erityisesti luku- ja kirjoitustaidottomien ulkomaalaisten kohdalla. Nykyisin kansalaisuuden saaminen edellyttää yleensä vain tyydyttävää kotimaisen kielen taitoa. Tätä vaatimusta aiotaan laskea. Suunnitellut muutokset ovat luonteeltaan sellaisia, että ne heikentävät automaattisesti maahanmuuttajien sopeutumista ja kiinnittymistä suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin.
 
Tämä olisi minusta pahin mahdollinen dystopia, jota hämmästyttävän moni jantteri tosiaan jollain tasolla kaipailee. Sanokaas minulle, mihin tällainen kehitys johtaisi; varallisuuden nousuun, yhteiskuntarauhan säilymiseen, yleiseen turvallisuuteen, ihmisten hyvinvointiin? Tokkopa vaan. Tällaiset yo. puheet vaikuttavat minusta juuri sellaiselta oikeiston käyttämältä vapausretoriikalta, jossa komeasta maalaillut ihanteet ja poliittisen toiminnan oletettavat lopputulokset heittävät häränpyllyä.

Monastihan kyseessä on "rusinat pullasta" -retoriikka, jossa ei oikein ymmärretä (talous)teorioiden pohjalla olevia oletuksia maailmasta. Suuresti toitotettu klassinen (mikro)talousteoria nojaa oleellisesti rationaalisen valinnan teoriaan, ulkoisvaikutusten poissaoloon ja täydelliseen sekä kustannuksettomaan informaatioon. Jos nämä lähtökohtat eivät käytännössä pidä, on todella vaikea perustella yhteiskunnan järjestämistä pelkästään ko. oppien mukaan. Neoklassinen näkemys on realistisempi, mutta sekin on toisaalta vain inkrementaalinen muutos aiempaan. Uusi behavioralistinen taloustieteen näkökulma on pirteän uudistava: se lähtee siitä, että on olemassa systemaattinen tapa "ymmärtää tai tehdä väärin" noita rationaalisia valintoja. Tärkeänä esimerkkinä tämä päällänsä oleva rahoitusmarkkinakriisi. Hersh Shefrinin eepos Beyond Greed and Fear käsittelee ilmiöitä sijoittamisen psykologiasta, ja on aika mainio teos vaikkakin sijoittuu aikaan juuri ennen 2000-luvun alun kuplaa (esipuheeseen mahtui hieman siitäkin).
Tämä eräänlainen sisäänrakennettu kyvyttömyys toimia aina ja kaikkialla "oikein" antaa perustan makrotalousteorioille ja makron poisjättäminen kansantalouden analyysistä on varsin amatöörimäinen virhe tai biasoitunut ja taatusti tarkoitushakuinen temppu.
 
Tilannehan on mahd. vapaiden markkinoiden kannalta vielä ikävän sosialistinen. Jos työsopimuksia ei olisi, palkka- ja sitä myöten hintasopeutus toimisi paljon liukkaammin kun liksa tarkistettaisiin esim. joka päivä. Paras tilanne olisi ns. spot-markkina, missä jengi norkoilisi aamulla tehtaanporteilla ja työnjohto valkkaisi siitä joka aamu uuden setin sisälle (kuten telakoilla joskus). Että jos tahtoo ennustettavuutta, yhteiskunnan täytyy tulla mukaan (vakuutusmarkkoinoita ei olisi olemassa ilman julkisen vallan apua myöskään, google moral hazard ja adverse selection). Mites USA:ssa on nuorten tilanne?

Yritykset tarvitsevat ennustettavuutta ihan samalla tavalla kuin muukin yhteiskunta. Käytännössä kaikissa vähänkään ammattitaitoa tai koulutusta vaativissa töissä tehtäisiin työsopimukset ihan käytännön takia. Tulisi kalliiksi opettaa joka päivä asiat uudestaan. Lisäksi tehokkaimmat kaverit kannattaisi heti sitoa yritykseen työsopimuksilla ja maksamalla heille enemmän palkkaa.

Mutta muutenhan tuo olisi loistava idea. Kuka tahansa voisi käydä tekemässä duunia päivän pari jos olisi rahan tarvetta. Tämä malli myös parantaisi työvoiman liikkuvuutta ja täten yritykset palkkaisivat herkemmin työntekijöitä.
 
Yritykset tarvitsevat ennustettavuutta ihan samalla tavalla kuin muukin yhteiskunta. Käytännössä kaikissa vähänkään ammattitaitoa tai koulutusta vaativissa töissä tehtäisiin työsopimukset ihan käytännön takia. Tulisi kalliiksi opettaa joka päivä asiat uudestaan. Lisäksi tehokkaimmat kaverit kannattaisi heti sitoa yritykseen työsopimuksilla ja maksamalla heille enemmän palkkaa.

Ihan totta. Siinä missä työnantaja haluaa vakautta, myös työntekijä tahtoo. Näin ollen osapuolet sopivat mm. palkasta ja irtisanomisajasta. Tällaiset sopimukset eivät ole ihan pieni tekijä talouden sopeutumista hahmotellessa (mm. Keynes ja palkka/hintajäykkyys). Samaten täytyy huomata ettei täydellistä kilpailua eikä informaatiota saavuteta, joten epätietoutta palkasta, epävarmuutta duunipaikasta (alueelliset monopolit, -psonit) jne. voi sekä yritys että työntekijä käyttää hyödyksi jolloin palkka-tuottavuus -ero voi olla huomattava pitkiäkin aikoja.

Mutta muutenhan tuo olisi loistava idea. Kuka tahansa voisi käydä tekemässä duunia päivän pari jos olisi rahan tarvetta. Tämä malli myös parantaisi työvoiman liikkuvuutta ja täten yritykset palkkaisivat herkemmin työntekijöitä.

Vuokratyövoimahan on tällaiseen tilaukseen kehitetty ja minusta periaatteessa ok keksintö etenkin tilapäiseen tarpeeseen. Tiedän tapauksia missä jengiä pidetään vuositolkulla vuokralla tekemässä vakkareiden duunia samalla vastuulla (mutta minimipalkalla tietysti), mikä on aika älytöntä toisaalta; voisi kuvitella duunarin tuntevan itsensä hieman sorsituksi. Suomessa näen ongelmana kauhean jäykät työmarkkinat, pitkälti kiitos ammattiliittojen liioitteluksi karanneen kontrollin.
 
Tiivistää 100% sen mitä mä ihan ekassa viestissäni kirjoitin siitä että koulutus on suomessa harvinaisen huono investointi yksilön kannalta.

Suomessa koulutetaan liikaa porukkaa, ja koulutus ei enää juurikaan auta, vaan enemminkin se on se pääsylippu haastatteluun. Sitä en sitten osaa sanoa, miten hyvin käytännössä suomalaisia maistereita (talous ja tekniikka lähinnä mielessä) palkataan ulkomailla, jos siirtää maallisen tomumajansa dynaamisemmille työmarkkinoille.

Tietysti nyt täysin 100% itsekkäänä kusipäänä mua tää asia koskee omalta kohdaltani, mutta kyllä se muutenkin on epäreilua, että nykysukupolvea kustaan silmään minkä kerkeää.. Oisipa sama koulutustausta mulla, ja elettäisiin 1970-lukua, yhtä paljon kielitaitoa, ulkomaankokemusta, ja tulevat maisterinpaprut ihan kohtuu kovalta alalta. Tulevaisuus oisi vähimmässäkin määrin hieno, potentiaalisesti vaikka kuinka hyvä.

2000-lukulaisena nuorena en voi kyllä nyt sanoa ihan samaa tästä. Ja tää on se mihin tää suomalainen suunnitelmatalous-koulutuspolitiikka on johtanut. Ei sen enempää eikä vähempää. Tosi monelle nykynuorelle maailma tarjoaa vaan tyhjiä arpoja, pätkätyötä paskaliksalla, ainaista epävarmuutta, huippukalliita asuntoja, koulutusta joka ei kannata mitenkään verrattavasti kuin aiemmilla ikäluokilla..
Tämä on kyllä kärjistäen ihan totta. Meille jäi pätkätyöt, ennätyskalliit asunnot ja yleinen epävarmuus. Käytännössä esim. kesämökit on nykyään perittyjä, ei ole mahdollisuutta ostaa kun PK-seudun asunnollakin saa itsensä jo velkaantuneeksi 25-30 -vuodeksi.

Pitää toki elää olosuhteiden mukaan, mutta tuo Indican juttu minusta paikkansa pitää. Sinänsä mikään ihme jos tuossa tulee lieveilmiöinä syrjäytymistä, masennusta ym. kun pitäisi samalla muksuja tehdä. Kovaa on meno.
 
...
Suomessa koulutetaan liikaa porukkaa, ja koulutus ei enää juurikaan auta, vaan enemminkin se on se pääsylippu haastatteluun..

Miksi se pitäisi enempää ollakaan? Tai no, kysymys on enemmänkin retorinen, koska huomaan miten koulutuspaperit on sulle kaikki kaikessa. Työnantajat vaan eivät ajattele niin.
Jotenkin sun teksteistä (valittamisen loputtomasta tulvasta) paistaa läpi se, että papereiden on oltava ratkaisu kaikkeen. Onko sulle OPO joskus sanonut, että lue vaan pitkälle Indica, se on automaattinen tie hyviin virkoihin ja kovaan palkkaan? Vai onko sulla kenties "siviilissä" luonne sellainen, että tiet eivät aukene niin helposti muuten vaan tarviit kovat paperit ja sen on nyt selkeästi aika kova stressin aihe..

edit. Se on täysin totta, että porukkaa koulutetaan aivan liikaa.
 
Ihan totta. Siinä missä työnantaja haluaa vakautta, myös työntekijä tahtoo. Näin ollen osapuolet sopivat mm. palkasta ja irtisanomisajasta. Tällaiset sopimukset eivät ole ihan pieni tekijä talouden sopeutumista hahmotellessa (mm. Keynes ja palkka/hintajäykkyys). Samaten täytyy huomata ettei täydellistä kilpailua eikä informaatiota saavuteta, joten epätietoutta palkasta, epävarmuutta duunipaikasta (alueelliset monopolit, -psonit) jne. voi sekä yritys että työntekijä käyttää hyödyksi jolloin palkka-tuottavuus -ero voi olla huomattava pitkiäkin aikoja.

Vuokratyövoimahan on tällaiseen tilaukseen kehitetty ja minusta periaatteessa ok keksintö etenkin tilapäiseen tarpeeseen. Tiedän tapauksia missä jengiä pidetään vuositolkulla vuokralla tekemässä vakkareiden duunia samalla vastuulla (mutta minimipalkalla tietysti), mikä on aika älytöntä toisaalta; voisi kuvitella duunarin tuntevan itsensä hieman sorsituksi. Suomessa näen ongelmana kauhean jäykät työmarkkinat, pitkälti kiitos ammattiliittojen liioitteluksi karanneen kontrollin.

Olen ollut nyt töissä kahdessa Suomen suurimpiin kuuluvassa yrityksessä ja rekrytointipolitiikka on molemmissa että uudet toimihenkilöt palkataan vain vuokrafirmojen kautta. Sitten on jos hyvä tyyppi niin vakinaistetaan vuoden parin sisällä. Uskoisin että jos irtisanominen olisi helpompaa niin yritykset palkkaisivat herkemmin työntekijöitä.
 
Suomen hintatasolla, missä Mersujen ja Bemarien mitenkään järkevien mallien alkaen-hinnat on lähempänä viittäkytä tonnia, missä minkään siedettävänkään asunnon hinta on 300 000e, missä thaimaanmatkat maksavat 700e/naama, ja missä progressio verotuksessa vie noi 4000e liksat kuitenkin aika peruspalkoiksi.. 4000e/kk ei ole mikään erityisen hyvä palkka. Sikäli jos elettäisiin saksan hintatasolla, niin 4000e olisi jo ihan mukavastikin.

e: tietenkin nyt opiskelijalle 4000e/kk oisi lottovoitto, mutta ei mulla oo kulujakaan siihin malliin kuin työssäkäyvällä. Ei noita peruspakollisia uudehkoa autoa, moottoripyörää, ei oo venettä, en käy matkoilla. mitkä nyt kuuluu siihin minimivaatimustasoon kuitenkin.

Eihän mikään liksa riitä jos tarpeeksi kallis elämäntyyli on. Ei oo pakko ostaa kalleinta uutta bemaria heti kun työelämään astuu, eikä oo myöskään ostaa mitään 300ke kämppää (on muuten aika naurettavan paljon rahaa jostain kuppasesta kuutiosta, tuollahan saa jo 300m2 omakotitalon jos ei oo aivan pakko jossain Helsingin keskustassa asua:)). Jos rahat ei riitä haluttuun elintasoon, niin se on voivoi. Sitä joko oppii elämään sen kanssa, pyrkii parempipalkkaiseen työhön tai sitten vaan valittaa asiasta netti-foorumeille tulematta hullua hurskaammaksi. Viimeinen vaihtoehto on toki viihdearvoltaan paras:)
 
Offtopic: Menen tällä viikolla työhaastatteluun yhteen big-4 tilintarkastusfirmaan ja suureen pankkiin, siis ihan hyvistä jobeista kysymys. Minkälaista vaatetusta kannattaisi pistää päälle? Pitäisikö ihan vetää pukua niskaan vai riittääkö asialliset farkut/kauluspaita/mustat kengät? Tyhmä kysymys, mutta kun olen perähikiän verovirastossa aikaisemmin ollut duunissa niin en oikein näitä suuren maailman kuvioita tunne.
 
Eihän mikään liksa riitä jos tarpeeksi kallis elämäntyyli on. Ei oo pakko ostaa kalleinta uutta bemaria heti kun työelämään astuu, eikä oo myöskään ostaa mitään 300ke kämppää (on muuten aika naurettavan paljon rahaa jostain kuppasesta kuutiosta,..


Jossain se on ihmisen asuttava, ja voiha sitä muuttaa vittu vaikka Sotkamoon, jos ei meinaa duunia tehdä, jos suomessa meinaa mitää järkityötä tehdä on vähän pakko asua helsingissä tai lähialueilla.
Pointti on siinä, että siinä missä sä ostat Saksassa helvetin hienon bemarin, suomalaisena suomen hintatasolla suhteessa sama on ajaa ku 5v vanhalla 200 000 rullatulla corollalla. Ei elämän pitäis olla kituutusta vaan, pitäis olla mahdollisuus luksukseen.

Ei niistä sanotaan korkeista palkoista niin paljoa rahaa jää, että koskaan mitään hienoa voisi ostaa, johon aikuisten oikeesti oisi varaa.
 
Offtopic: Menen tällä viikolla työhaastatteluun yhteen big-4 tilintarkastusfirmaan ja suureen pankkiin, siis ihan hyvistä jobeista kysymys. Minkälaista vaatetusta kannattaisi pistää päälle? Pitäisikö ihan vetää pukua niskaan vai riittääkö asialliset farkut/kauluspaita/mustat kengät? Tyhmä kysymys, mutta kun olen perähikiän verovirastossa aikaisemmin ollut duunissa niin en oikein näitä suuren maailman kuvioita tunne.
Puku. Mun mielestä pankkijengillä on paljon sinistä, niin testaa vaaleensinistä paitaa ja tummansinistä krakaa. Ei ainakaan loukkaa ketään. Good luck, itsekin ravannut noissa nyt tässä kuussa eikä olla ihan yksin liikenteessä:rolleyes:

Niin tuohon Indican juttuun, kyllä mä ainakin näen ongelmana että pitää olla joku paperi vain päästäkseen sisään johonkin mestaan. Ennen sentään haastattelussa käytiin uhoamassa ja sitten ehkä herui paikka, nyt ei tosiaan ole edes sinne asiaa ilman paperia x. Ymmärrän miten nuo Indican jutut ottaa aivoon, mutta jengi jotenkin missaa tyypin pointin.
 
Henk. koht mielipiteenä tohon pukeutumiseen, että ton tason duunihaastatteluun olis mun mielestä tyhmää mennä ilman pukua. Se ei varmasti ole ylipukeutumista, mutta alipukeutumalla kuset pahimmillaan koko homman.
 
Puku. Mun mielestä pankkijengillä on paljon sinistä, niin testaa vaaleensinistä paitaa ja tummansinistä krakaa. Ei ainakaan loukkaa ketään. Good luck, itsekin ravannut noissa nyt tässä kuussa eikä olla ihan yksin liikenteessä:rolleyes:
Mistä muuten Stadista saa hinta/laatusuhteelta hyviä pukuja? Sitten kun olen iso kiho niin käyn Italiassa teetättämässä pukuni, mutta toistaiseksi pitää tyytyä johonkin vähän vaatimattomampaan. Itsellä on vain joku ikivanha yo-puku, toki puvun voi hätätapauksessa käydä vuokraamassakin, mutta varmaan tulevassa duunissa puku täytyy olla.

Olen nyt vastavalmistuneena KTM-papereilla päässyt parin kuukauden aikana viiteen haastatteluun Helsingissä ja aika moni hakemus vielä avoinna. Ihan hyviä duuneja olleet kaikki, etenkin tää pankkiduuni olisi ihan yliveto ja miksei joku tilintarkastuskin ihan ok. Laskentatoimen lukijoilla mielestäni ihan hyvin työpaikkoja tarjolla...
 
Miksi kysynnän ja tarjonnan lain, ja tästä seuraavan palkkatason ei tulisi päteä korkeakoulutettujen kohdalla? Kilpailu ja markkinaehtoisuus on siis hyväksi, mutta kun oma palkka laskee kilpailun johdosta, niin se on universumin suurin vääryys. Yhyy. Muualla tienataan enemmän. Mä en ala.

No joo. Kyllähän ylikouluttaminen on helvetinmoista tehottomuutta koko järjestelmän tasollakin, en mä sitä kiellä. Vituttaa vaan kun Indicalaisten mielipiteet hintamekanismeistä (palkoista) ja kilpailusta muuttuu aina sen mukaan kuka on hyötymispuolella ja kuka maksajana.
 
Puku. Mun mielestä pankkijengillä on paljon sinistä, niin testaa vaaleensinistä paitaa ja tummansinistä krakaa. Ei ainakaan loukkaa ketään. Good luck, itsekin ravannut noissa nyt tässä kuussa eikä olla ihan yksin liikenteessä:rolleyes:
Mistä muuten Stadista saa hinta/laatusuhteelta hyviä pukuja? Sitten kun olen iso kiho niin käyn Italiassa teetättämässä pukuni, mutta toistaiseksi pitää tyytyä johonkin vähän vaatimattomampaan. Itsellä on vain joku ikivanha yo-puku, toki puvun voi hätätapauksessa käydä vuokraamassakin, mutta varmaan tulevassa duunissa puku täytyy olla.

Olen nyt vastavalmistuneena KTM-papereilla päässyt parin kuukauden aikana viiteen haastatteluun Helsingissä ja aika moni hakemus vielä avoinna. Ihan hyviä duuneja olleet kaikki, etenkin tää pankkiduuni olisi ihan yliveto ja miksei joku tilintarkastuskin ihan ok. Laskentatoimen lukijoilla mielestäni ihan hyvin työpaikkoja tarjolla...
No pirukun en tiedä, oon itsekin etsinyt vuoden. Ei niitä varmaan ole sitten jossei satunnaisia alelöytöjä lasketa. Budjettisetti olisi hakea dressmannista harmaa ja tehdä jotain muutoksia. Mulla oli tuollainen viritys, mutta hajosi 6kk jälkeen. Nyt on pari bossia ja yksi oscari, ei mitään ihmeellistä missään näistä. Jos istuu sulle, niin Ferestä (bulevardi) saa Feren omaa Lubiamin valmistamaa, sen pitäisi olla ässä (maksoi joku 550). Mulle ei istunut, muuten olisi lähtenyt mukaan viimeksi. Zarassa on myös jotain 200e, mutta nuo on kaikki sellaisia muovisen tuntuisia.

On varmaan paikkoja, mutta (laskentatoimen) KTMiä on ihan helvetisti nyt etsimässä duunia, että en ihmettele jos olet yksi 20 haastateltavasta. Onnea, kyllä se siitä.
 
Back
Ylös Bottom