Nyt pistit aika laajan ja vähän vaikean kysymyksen. Vastaan, että amerikkalaistyylisessä järjestelmässä ei opi humanismia samalla tavalla kuin suomalaissa koska:
-koko yhteiskuntaa ohjaa enemmän uusliberaali ajattelu, josta esimerkkinä koulutus investointina, mikä johtaa humanististen aineiden väheksyntään
-koulutus on rapautunut yhteiskunnan tasolla lukuunottamatta huippuyliopistoja (Joo ja kyllä Harvardissa varmasti oppii humanismia, kun siellä on tiedostavat oppilaat ja resurssit)
-Suomessa tietoa ja sivistystä arvostetaan enemmän eikä yliopistoa nähdä vain ammattiin valmistavana (vielä) ja tästä esimerkkinä, että jenkeissä tehdään tavallisesti vain kandi
-Suomessa yliopisto on jokaiselle avoin ja eri-ikäiset pääsevät opiskelemaan ja sen jopa ihan kannattavaa yksilön näkökulmasta
-Suomessa järjestelmä on rakenteellisesti edelleen sen kaltainen, että se kannustaa opiskeluun itseisarvona, mikä on yksi sivistyksen ja sitä kautta myös humanismin ehto
-Suomi on edelleen jonkinnäköinen hyvinvointivaltio, mikä myös heijastuu yliopiston arvoihin
Matalapalkkamaissa tuppaa koulutusjärjestelmä rapautumaan. Johtuneeko tämä suuremmasta työllisten määrästä ja siitä, ettei koulutukseen tarvitse panostaa.
josko sitä menis nukkumaan, että jaksaa taas haahuilla huomenna.
Nyt tuli kyllä täyslaidallinen paskaa Heikki M.:ltä. En tiedä Heikki mihin nuo tietosi pohjaat, eli oletko mahdollisesti opiskellut Yhdysvalloissa vai harrastatko ihan puhdasta spekulaatiota. Itse olen suorittanut tutkinnon jenkeissä ja sanoisin että jokainen väite tuolla listalla on päin honkia!
-koko yhteiskuntaa ohjaa enemmän uusliberaali ajattelu, josta esimerkkinä koulutus investointina, mikä johtaa humanististen aineiden väheksyntään
- Väärin. Amerikkalaisen koulutuspolitiikan ja poliitikkojen yksi suurimpia huolenaiheita on se, että amerikkalaiset opiskelijat valitsevat humanistisia ja muita "pehmeitä aineita" luonnontieteiden ja tekniikan sijaan. Tämän takia Amerikassa on niin paljon teknisiä ja tiedeaineita lukevia kiinalaisia, intialaisia, jne. Sen sijaan on erittäin tyypillistä että amerikkalaiset opiskelijat lukevat perinteisiä ns. liberal arts -tutkintoja, joissa on aimo annos humanismia, mm. kirjallisuutta, historiaa, kieliä, jne.
-koulutus on rapautunut yhteiskunnan tasolla lukuunottamatta huippuyliopistoja (Joo ja kyllä Harvardissa varmasti oppii humanismia, kun siellä on tiedostavat oppilaat ja resurssit)
- Millähän mittareilla se koulutus on rapautunut? Eikö suomalainen massaluentoihin ja kirjatentteihin pohjautuva tutkintojärjestelmä ja täysin mitäänsanomaton tutkimussektori (ehkä poislukien jotkut muutamat tekniikan erikoisalat) muka ole osoitus koulutuksen rapautumisesta?
-Suomessa tietoa ja sivistystä arvostetaan enemmän eikä yliopistoa nähdä vain ammattiin valmistavana (vielä) ja tästä esimerkkinä, että jenkeissä tehdään tavallisesti vain kandi
- Ehkä kummallisin kommenttisi.
A) Tämä kandi vs maisteri -asia... Jenkeissä tehdään yleensä vain kandi, koska sikäläinen koulutusjärjestelmä pohjaa ns. anglosaksiseen malliin, jossa kandi on LOPPUtutkinto. Suomessa on jonkinlainen Ruotsista/Saksasta/Venäjältä periytyvä mannereurooppalainen järjestelmä, jossa perinteisesti maisterin tutkinto on ollut se lopullinen tavoite. Tässä on kyse ihan puhtaasta "maan tavasta", ei siitä että maisterin tutkinnon tekeminen kertoisi jotenkin suuremmasta sivistystasosta. Tätä on joskus aivan uskomattoman vaikea selittää Suomessa, koska meillä on niin vahvasti iskostunut ajatus siitä, että vain maisterin tutkinto on todellinen akateeminen loppututkinto.
B) Suomessa
nimenomaan koulutus nähdään ammattiin valmistavana, jenkeissä ei niinkään. Tämän tietää jokainen, joka on yrittänyt Suomessa hakea töitä ns. oman alan ulkopuolelta (esim. humanisti kaupallisella alalla). Amerikassa ei olisi lainkaan tavatonta, että suuryrityksen johtaja on lukenut yliopistossa esim. englanninkielistä kirjallisuutta. Suomessa tälläinen ei tulisi yleensä kuuloonkaan, koska koulutus nähdään ensisijaisesti relevanttien teknisten taitojen oppimisena tulevaa työuraa silmälläpitäen. Tämä näkyy esim. siinä, että humanistien on perinteisesti kaikkein vaikeinta saada töitä tutkimus- ja opetusalan ulkopuolelta.
C) Yhdysvalloissa koulutukseen liitetään vahvoja yleissivistyksellisiä arvoja ja jopa eräänlaista katteetonta idealismia. Moni yliopisto, erityisesti ns. huippuyliopistot, pyrkivät virallisessa ideologiassaan kasvattamaan hyviä kansalaisia ja "parempia ihmisiä". Yliopistojen rooli nähdään erityisesti sivistyksellisenä, kasvatuksellisena ja (valitettavan usein) myös sosiaalisena. Kampusasuminen on vallitseva malli, joka liittyy läheisesti tuohon kasvatukselliseen ideologiaan (Suomessahan yliopistolla käydään vain luennoilla ja ruokalassa vetämässä halvat safkat).
-Suomessa yliopisto on jokaiselle avoin ja eri-ikäiset pääsevät opiskelemaan ja sen jopa ihan kannattavaa yksilön näkökulmasta
- Ja miten tämä eroaa Yhdysvalloista? Ainoana merkittävänä erona näen lukukausimaksut, jotka luonnollisesti syrjivät köyhempien perheiden lapsia. Kuitenkin Yhdysvalloissa on suhteellisesti suurempi osa väestöstä korkeakoulutettua (kts. esim. linkki alla, en viitsinyt alkaa hakemaan uusinta dataa). Miten tämä selittyy jos kerta amerikkalainen järjestelmä on niin suljettu ja syrjivä? Aikuisopiskelu on hyvin tavallista (esim. community collegeissa) ja monet jatkotutkinnot (esim. MBA) suoritetaan vasta muutaman vuoden työelämässä olon jälkeen.
http://www.helsinki.fi/ajankohtaista/uutisarkisto/9-2005/14-15-05-57
-Suomessa järjestelmä on rakenteellisesti edelleen sen kaltainen, että se kannustaa opiskeluun itseisarvona, mikä on yksi sivistyksen ja sitä kautta myös humanismin ehto
- Niinkö? Kuinkahan moni suomalainen työtön humanisti yhtyy tuohon näkemykseen "rakenteellisesta kannustavuudesta"? Etenkin näinä aikoina kun akateemisten nuorten työttömyys on huippulukemissa?
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...kasvanut+hurjasti+vuoden+aikana/1135247965769
Jottei menisi ihan asian ohi, niin ainoa mikä Suomessa kannustaa opiskeluun itseisarvona, etenkin humanistisilla aloilla, on ns. akateeminen vapaus. Käytännössähän tämä tarkoittaa vapautta erilaiseen laiskotteluun, tenttien toistuvaan reputtamiseen, töissä käyntiin, jne. Amerikassa on ns. putkitutkinto, mutta ainakin keskitasoa paremmissa yliopistoissa järjestelmä oikeasti kannustaa yrittämiseen, hyvään opintomenestykseen, älylliseen haastavuuteen ja itsenäiseen tutkimukseen. Suomessahan monen maisterin ensimmäinen ja ainoa itsenäinen tutkimustyö on gradu (vertauskohtana jenkkijärjestelmässä jokainen humanistiopiskelija kirjoittaa lukukauden aikana n. 8-10 keskimäärin 10 sivun mittaista esseetä, ts. itsenäistä lyhyttä tutkimusta) Arvosanoille ei Suomessa juuri kukaan anna mitään arvoa, tavoitteena on usein vain opintopisteiden helpoin mahdollinen keräily ulkoaopettelua testaavissa kirjatenteissä.
-Suomi on edelleen jonkinnäköinen hyvinvointivaltio, mikä myös heijastuu yliopiston arvoihin
- Tässä olet oikeassa. En silti näe miten tuo heijastuu yliopiston arvoihin?
Sanottakoon loppuun vielä, että en yllä kirjoittamastani huolimatta kuulu niihin ihmisiin, jotka varauksettomasti ihailevat amerikkalaista koulutusjärjestelmää ja elämänmenoa. Siinäkin systeemissä on omat ongelmansa, joista suurimmat liittyvät lukukausimaksujen korkeaan (ja nousevaan) tasoon. En kuitenkaan malttanut olla kommentoimatta Heikki M:n kirjoitusta, koska hänen väitteensä amerikkalaisesta koulutusjärjestelmästä vaikuttivat niin kaistapäisiltä.