Suomen tulevaisuus

Työllistymisen ja koulutuksen yhteensopivuudesta ei tarvinne oppivelvollisuuden aikana edes keskustella, sehän on ihan maailmanluokkaa ( :rolleyes: ).

Täytyy sanoa, että nyt en oikein ymmärtänyt mitä tarkoitat?


Yksilönvapauksia rajoitetaan ja sairiaalaan yritin ~6 vuotta päästä olkapäävamman takia, yksityiselle sekin meni ja kun ei saatu heti kuntoon niin nyt siitä ei voi enää saada edes hoitokorvauskia.

Mitenkä yksilönvapauttasi tuossa rajoitettiin?

e: Ja tuosta valtion vastuusta lastenhuollossa... No lääkerotat on jostain saatava, miksei sitten lapsista jos se on jonkun mielestä hyvä :)

Et siis kuitenkaan osannut vastata kysymykseen.

Sitten tästä:

Olen täysin samaa mieltä tummennetusta kohdasta, mutta taas tuo esimerkki onkin sitten näitä kuuluisia "hyvä idea mutta eihän se onnistunut" -sarjalaisia.

Miten niin ei onnistu? Jos koulutusta ei olisi Suomessa kustannettu verovaroilla niin ei olisi mitenkään kirkossa kuulutettua, että minulla tai vaimollani olisi ollut mahdollisuutta suorittaa yliopistotutkintoja. Nyt meillä kuitenkin on ollut mahdollisuus "toteuttaa potentiaalimme" ja perheemme tulotasoa voidaan pitää keskivertopalkansaajaperhettä parempana.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä moraalinen ongelma on siinä että työntekijä pitää itse työn tulokset ja päättää mitä niillä tekee? Paljon oikeudenmukaisempaa kuin esim. tämä nykysuomen meno jossa valtio kurjistaa kansaa verottamalla kaiken ostovoiman pois.
Toistetaan nyt vielä kerran, että kapitalismissa työntekijä ei pidä työnsä tuloksia täysimääräisesti itse. Yrittäjä maksaa tietenkin työntekijöille vähemmän palkkaa, kuin mitä näiden työ tuottaa, koska yrittäjä haluaa voittoa. Voitto on korvaus yrittäjän kantamasta riskistä.

Jos oikein ymmärsin, niin yrität tässä sellaista argumenttia, että vapaaehtoisten transaktioiden (palkanmaksu) seurauksena syntynyt jako on automaattisesti oikeudenmukaisempi kuin sellainen, jossa näihin transaktioihin puututaan verotuksella ja omaisuutta jaetaan uudelleen. Paitsi että missään et argumentoi tämän puolesta, vaan vain oletat, että niin on. Tilanne, jossa jokainen pitää työstään saamansa palkan täysimääräisesti itse - siis veroprosentti nolla - olisi epäoikeudenmukainen mm. siksi, että se ei mahdollistaisi työkyvyttömistä huolehtimista julkisilla varoilla. Se, että tällainen jako olisi syntynyt pelkkien vapaaehtoisten transaktioiden tuloksena, ei tee siitä oikeudenmukaista. Oikeudenmukaisuus liittyy siihen, koituuko ihmisille tarpettomasti haittaa, ja tuollaisessa systeemissä koituisi.

Kauppalehden foorumilla on täydellinen esimerkki.

http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=136840&tstart=0

Onko mitenkään perusteltavissa että meiltä kusetetaan tällaisia rahasummia "yhteiseen kassaan" ja niillä rahoilla ei saa sitten mitään vastinetta. Kaikki järjestelmät joissa niiltä jotka lisäarvon tuottavat viedään rahaa ns. yhteiseen kassaan jota jotkut muut hallinnoivat johtaa korruptioon. Tulee isännätöntä rahaa jota on kiva sitten käyttää joko järjettömiin turhuuksiin tai sitten omiin bisneksiin. Kaikkialla missä on kommunismiä ja sosialismia jyllää korruptio.
Meiltä mitään kuseteta. Verotus on ihan julkisesti tiedossa. Korruptio ei ole mikään sosialististen järjestelmien yksinoikeus, kyllä sitä kapitalistitkin osaa. Säätelemättömillä markkinoilla tunnetusti kartellit jyllää.
 
Eipä siinä mitään yllättävää ole, että Suomessa maksetaan helvetisti autoista. Turha miettiä miksi täällä on vanha autokanta. Tuohan autokannan vanhuus vähentää turvallisuutta ja lisää päästöjä. Mukavuudesta ym. puhumattakaan.

Kuinka oikeudenmukaisuus on automaattisesti sitä, että ihmisille ei koidu "tarpeettomasti" haittaa? Onko se oikeudenmukaisuutta, että ahkeralle ihmiselle joka vaikka opiskelee laiskottelun sijasta ja jatkaa samaa linjaa työelämässä aiheutetaan "tarpeettomasti" haittaa ankaran verotuksen myötä?
 
Kuinka oikeudenmukaisuus on automaattisesti sitä, että ihmisille ei koidu "tarpeettomasti" haittaa? Onko se oikeudenmukaisuutta, että ahkeralle ihmiselle joka vaikka opiskelee laiskottelun sijasta ja jatkaa samaa linjaa työelämässä aiheutetaan "tarpeettomasti" haittaa ankaran verotuksen myötä?
Mä en osaa sanoa, mikä veroaste tarkalleen olisi kaikkein paras siinä mielessä, että se vielä kannustaisi työhön, mutta myös mahdollistaisi mahdollisimman hyvän toimeentulon kaikille. Ja mihin verrattuna verotus "haittaa" ahkeria työntekijöitä? Siihen, että veroja ei olisi ollenkaan? Tässä on taas niin, että ilman perusteita yritetään ujuttaa se libertaristinen tilanne jonkin ihanteen paikalle, ja sitten väitetään, että muut järjestelmät vääryydellä ottavat pois niiltä, joilla libertaristisessa järjestelmässä olisi enemmän. Joten sanon vielä kerran. Jokaista mahdollista verotuksen ja tulonsiirtojen jälkeen syntyvää materian jakoa pitää tarkastella sellaisenaan ja arvioida, onko se oikeudenmukainen vai ei. Nollaveroaste olisi erittäin epäoikeudenmukainen, koska siinä työkyvyttömät kuolisivat nälkään. Tämä kärsimys olisi tarpeetonta, koska se ei olisi heidän omaa syytään, ja se voitaisiin välttää toisenlaisella materian jaolla. Kohtalainen verotus on paljon oikeudenmukaisempi, koska siinä kukaan ei kuole nälkään.

Rasittavaa, kun joutuu jankkaamaan samoja asioita joka viestissä, mutta ei se mitään. Kyllä täällä vielä perse kestää.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en osaa sanoa, mikä veroaste tarkalleen olisi kaikkein paras siinä mielessä, että se vielä kannustaisi työhön, mutta myös mahdollistaisi mahdollisimman hyvän toimeentulon kaikille. Ja mihin verrattuna verotus "haittaa" ahkeria työntekijöitä? Siihen, että veroja ei olisi ollenkaan? Tässä on taas niin, että ilman perusteita yritetään ujuttaa se libertaristinen tilanne jonkin ihanteen paikalle, ja sitten väitetään, että muut järjestelmät vääryydellä ottavat pois niiltä, joilla libertaristisessa järjestelmässä olisi enemmän. Joten sanon vielä kerran. Jokaista mahdollista verotuksen ja tulonsiirtojen jälkeen syntyvää materian jakoa pitää tarkastella sellaisenaan ja arvioida, onko se oikeudenmukainen vai ei. Nollaveroaste olisi erittäin epäoikeudenmukainen, koska siinä työkyvyttömät kuolisivat nälkään. Tämä kärsimys olisi tarpeetonta, koska se ei olisi heidän omaa syytään, ja se voitaisiin välttää toisenlaisella materian jaolla. Kohtalainen verotus on paljon oikeudenmukaisempi, koska siinä kukaan ei kuole nälkään.

Rasittavaa, kun joutuu jankkaamaan samoja asioita joka viestissä, mutta ei se mitään. Kyllä täällä vielä perse kestää.

Koska joku kuitenkin vetää vääriä johtopäätöksiä niin tarkennetaan vielä Aatun puolesta, että työkyvyttömät on eri asia kuin työhaluttomat.
 
Ihmisen onnellisuuteen (tai sanotaanko hyvinvointiin?) vaikuttaa muutkin materialistiset asiat. Esimerkiksi ihmissuhteet. Kuinka tulee kompensoida rumien ihmisten menestyksen puutetta? Ruma mies ja ruma nainen ei saa seksiä niin laadukkailta partnereilta kuin komeat ja kauniit. Onko sinulla ehdotuksia? Sellaisessa yhteiskunnassa jossa jokainen riippumatta halustaan juosta saapuu maaliin samaan aikaan täytyy nämäkin erot tasoittaa.

Minun mielestä oikeudenmukaisuus ei ole sitä, että esimerkiksi laiskojen ihmisten jotka valitsee vaikkapa suuremman vapaa-ajan tuloja tulee kasvattaa ahkerampien ihmisten kustannuksella. Miksi se on oikein?

En kyllä tiedä miksi puhut libertarismista usein. Onko pakkotoistossa libertaareja? Tunnut käyttävän termiä kuten vasemmistolaiset aikoinaan fasismia.
 
Ihmisen onnellisuuteen (tai sanotaanko hyvinvointiin?) vaikuttaa muutkin materialistiset asiat. Esimerkiksi ihmissuhteet. Kuinka tulee kompensoida rumien ihmisten menestyksen puutetta? Ruma mies ja ruma nainen ei saa seksiä niin laadukkailta partnereilta kuin komeat ja kauniit. Onko sinulla ehdotuksia? Sellaisessa yhteiskunnassa jossa jokainen riippumatta halustaan juosta saapuu maaliin samaan aikaan täytyy nämäkin erot tasoittaa.

Minun mielestä oikeudenmukaisuus ei ole sitä, että esimerkiksi laiskojen ihmisten jotka valitsee vaikkapa suuremman vapaa-ajan tuloja tulee kasvattaa ahkerampien ihmisten kustannuksella. Miksi se on oikein?
Oonko mä sanonut jossain, että valtion pitää järjestää rumille pillua ja laiskoille rahaa? Jos lukisit näitä mun viestejä niin huomaisit, että moneen kertaan olen todennut, että kaikkia hyvinvointieroja ei voi tai kannata tasata, mutta taloudellisia eroja voi ja kannattaa tiettyyn rajaan asti. Laiskuudesta eli omista valinnoista johtuvia eroja ei tarvitse tasata, mutta nythän puhutaankin sellaisista hyvinvointieroista, jotka syntyy asioista, joihin ihmiset eivät itse voi vaikuttaa. On ihan turha yrittää laittaa sanoja mun suuhun, kun tämä ei ole edes telkkarin vaalipaneeli.

En kyllä tiedä miksi puhut libertarismista usein. Onko pakkotoistossa libertaareja? Tunnut käyttävän termiä kuten vasemmistolaiset aikoinaan fasismia.
No mistä me sitten puhutaan? Mä puolustan järjestelmää, jossa tulonsiirroilla tasataan ihmisten erilaisesta tuurista johtuvia hyvinvointieroja. Osa porukasta on sitä mieltä, että ei näin tarvitse tehdä, vaan jokainen pärjätköön omillaan. Sama se mulle on, miksi sitä sanotaan, puhun libertarismista sen takia, että mun ei tarvitsisi joka ainoassa viestissä eritellä, mitä poliittisia teesejä vastaan mä puhun.

Ja kyllä täällä mun käsityksen mukaan on ainakin muutamia ihan hc-libertaristeja.


edit:
King Fear sanoi:
Koska joku kuitenkin vetää vääriä johtopäätöksiä niin tarkennetaan vielä Aatun puolesta, että työkyvyttömät on eri asia kuin työhaluttomat.
Joo tää pitäis näköjään muistaa joka viestissä mainita.
 
Oonko mä sanonut jossain, että valtion pitää järjestää rumille pillua ja laiskoille rahaa?
Eihän ihmiset voi vaikuttaa geeneihin, jotka vaikuttavat suuresti ulkonäköön. En tiedä oletko noin sanonut, mutta olisi loogista mikäli tuollaista järjestelmää kannattaisit. Olisi jokainen ihminen maalissa samaan aikaan jne.

Libertarismista on huono puhua, koska eihän se, että kannattaa valtion pienempää puuttumista talouteen ota mitään kantaa yksilönvapauksiin.
 
Eihän ihmiset voi vaikuttaa geeneihin, jotka vaikuttavat suuresti ulkonäköön. En tiedä oletko noin sanonut, mutta olisi loogista mikäli tuollaista järjestelmää kannattaisit. Olisi jokainen ihminen maalissa samaan aikaan jne.

Libertarismista on huono puhua, koska eihän se, että kannattaa valtion pienempää puuttumista talouteen ota mitään kantaa yksilönvapauksiin.
Joo no en kannata ja yksilönvapaudet on mun mielestä yleensä hyvä juttu.
 
Sellaisessa yhteiskunnassa jossa jokainen riippumatta halustaan juosta saapuu maaliin samaan aikaan täytyy nämäkin erot tasoittaa.

Minun mielestä oikeudenmukaisuus ei ole sitä, että esimerkiksi laiskojen ihmisten jotka valitsee vaikkapa suuremman vapaa-ajan tuloja tulee kasvattaa ahkerampien ihmisten kustannuksella. Miksi se on oikein?

Jos on pakko käyttää juoksuvertauskuvia niin todetaan seuraavaa. Se on reilua, että kaikille juoksijoille tarjotaan lähtötelineet taustasta riippumatta, eikä ainoastaan niille kenen vanhemmilla on varaa ostaa sellaiset.
 
Entäs tapaukset jotka ihan laiskuuttaan kävelee koko matkan, ja maalissa valittelee häviötä? Olen samaa mieltä siitä, että lähtötelineiden on oltava samanlaiset. :D

Aatu vastasi meidän sosialistivasurikommareiden puolesta tuohon jo pari viestiä sitten.

Laiskuudesta eli omista valinnoista johtuvia eroja ei tarvitse tasata, mutta nythän puhutaankin sellaisista hyvinvointieroista, jotka syntyy asioista, joihin ihmiset eivät itse voi vaikuttaa.
 
En tiedä muista, mutta itse alan kallistua tuon perustulon puolelle. Uskoakseni se vähentäisi turhaa byrokratiaa järjestelmästä karsimalla tätä tukiviidakkoa. Lisäksi se kannustaisi aina ottamaan työtä vastaan.
 
Eli kannatatte mallia jossa "laiskat" ihmiset ovat ilman mitään tukia?

Aatun puolesta en voi vastata mitään. Omasta puolestani voin vastata kyllä. Laiskuus ja tarkoitusperäinen omien asioiden ryssiminen ovat niitä tapauksia milloin mielestäni ihmiset sietäisivätkin jäädä ilman tukia. Tuskin itsekään kannatat mallia jossa "laiskat" ihmiset saavat vastikkeettomasti rahaa?
 
En tiedä muista, mutta itse alan kallistua tuon perustulon puolelle. Uskoakseni se vähentäisi turhaa byrokratiaa järjestelmästä karsimalla tätä tukiviidakkoa. Lisäksi se kannustaisi aina ottamaan työtä vastaan.
Mä olen suunnilleen samoilla linjoilla. Kattavassa sosiaaliturvassa on se haittapuoli, että työtä vieroksuvilla on mahdollisuus elää muiden siivellä, vaikka olisivatkin työkykyisiä ja työtä olisi tarjolla. Tavoitteena ei ole maksaa kenellekään laiskottelusta, mutta käytännössä siltä ei voi kokonaan välttyä, jos oikeasti tukea tarvitsevia halutaan auttaa. Tärkeää tosiaan olisi, että työn tekeminen olisi aina kannattavaa.
 
Aatun puolesta en voi vastata mitään. Omasta puolestani voin vastata kyllä. Laiskuus ja tarkoitusperäinen omien asioiden ryssiminen ovat niitä tapauksia milloin mielestäni ihmiset sietäisivätkin jäädä ilman tukia. Tuskin itsekään kannatat mallia jossa "laiskat" ihmiset saavat vastikkeettomasti rahaa?
Toki, mutten tiedä mitään pätevää erottelukeinoa nykyisellään laiskoille ja ahkerille. Itsehän olen perustuloa kannattanut jo pitkään. Milton Friedman muuten kannatti sitä, tuli vain mieleen mainita.
 
Onko ratkaisu siis markkinoiden täydellinen vapaus?
Ihan tosissani kyselen. Vittuilu n. 0 :)

Olen kirjoitellut ajankohtaisissa ketjuissa esimerkkejä omasta visiostani, en kehtaa kertaamaan käydä. Mutta se on varma että tällä hetkellä systeemi ei toimi.
Se että on viisaampaa tehdä työnsä pimeästi tai olla jopa tekemättä mieluumin kuin tehdä, kertoo omaa kieltään.
Ainut asia mitä kokee saavansa verorahoja vastaan on kyttäystä kaduilla ja musuja nurkkiin niin ei paljoa huvita maksaa suomen tasoisia veroja tällä vastikkeella?

Kuinka? Mielestäni esimerkiksi Suomessa voi jokainen sen oman "potentiaalinsa" täysin hyödyntää. Yhteiskunta tukee aivan tarpeeksi jokaista, että voi sitten hyödyntää vaikkapa opiskeluun sen potentiaalinsa.

Joo ja opiskelu systeemi on juuri sellainen kuin kannattaakin ja pyrkii tuomaan potentiaalia esiin, huonoimpien ehdoilla ja hitaimpien tahtiin. Systeemiä pitäisi muuttaa radikaalisti nopeammaksi ja käytännönläheisemmäksi(kuinka moni yläasteelainen oikeasti tietää mihin sieltä amiksen eri linjoilta valmistuu?). Samanaikaisesti kuitenkin lapsia pelotellaan jollain "jeesuksella" joka tulee ja rankaisee viimeisenä päivänä niitä jotka eivät häntä usko? Korkeammat koulut taas opettavat että se kenen saunassa istut ratkaisee, ei niinkään se mitä osaat. Tottahan sekin on, mutta onko se paras tapa kouluttaa motivoituneita osaajia, siitä en ole varma.
Se että tällaista arvostetaan maailmalla taas kertoo mielestäni enemmän maailmantilanteesta kuin siitä että meillä olisi hyvä opetus. Onhan se "ilmainen", mutta siihen se oikeataan jääkin.

King Fear:
Sinulla oli tuolla sellaisia juttuja "vastauksessasi" että koen parempana jättää sen täysin omaan arvoonsa.

Mä en osaa sanoa, mikä veroaste tarkalleen olisi kaikkein paras siinä mielessä, että se vielä kannustaisi työhön, mutta myös mahdollistaisi mahdollisimman hyvän toimeentulon kaikille. Ja mihin verrattuna verotus "haittaa" ahkeria työntekijöitä? Siihen, että veroja ei olisi ollenkaan? Tässä on taas niin, että ilman perusteita yritetään ujuttaa se libertaristinen tilanne jonkin ihanteen paikalle, ja sitten väitetään, että muut järjestelmät vääryydellä ottavat pois niiltä, joilla libertaristisessa järjestelmässä olisi enemmän. Joten sanon vielä kerran. Jokaista mahdollista verotuksen ja tulonsiirtojen jälkeen syntyvää materian jakoa pitää tarkastella sellaisenaan ja arvioida, onko se oikeudenmukainen vai ei. Nollaveroaste olisi erittäin epäoikeudenmukainen, koska siinä työkyvyttömät kuolisivat nälkään. Tämä kärsimys olisi tarpeetonta, koska se ei olisi heidän omaa syytään, ja se voitaisiin välttää toisenlaisella materian jaolla. Kohtalainen verotus on paljon oikeudenmukaisempi, koska siinä kukaan ei kuole nälkään.

Rasittavaa, kun joutuu jankkaamaan samoja asioita joka viestissä, mutta ei se mitään. Kyllä täällä vielä perse kestää.

No minäkin kannan korteni katkeavaan selkään (sori :piis: )

Sellainen veroaste todennäköisesti, jolla kokisi saavansa jotain vastinetta niille rahoille.
Työkyvyttömille ei tarvitse antaa "mahdollisimman hyvää" siksi että he ovat työkyvyttömiä. Ajatteleppa asiaa siltä kantilta että harvalla työkykyiselläkään on asiat "mahdollisimman hyvin" ja kaikkein vähiten kenenkään antamana. On oikein että hän elää normaalia ts. tavallista elämää, mutta ei enempää. Ja ne jotka ovat työhaluttomia, eivät tarvitse mitään.
Verotus haittaa ahkeria verrattuna vähemmän ahkeraan samapalkkaiseen. Koska matti jos tekee tuplamäärän tunteja kuussa, hän saa enemmän palkkaa ja maksaa enemmän veroja(myös suhteellisesti, kun rajat nousee). Vaikka pekalla olisi ollut samat mahdollisuudet tehdä enemmän töitä. Mutta nyt matin ansiosta saammekin taas 1 pakolaisen lisää, kun hän teki kiltisti ylimmääräistä ver..työtä.

Oletko ajatellut että nollavero olisi oikeudenmukaisempi yksilötasolla kuin mitä meillä nyt on, koska kärsijöitä olisi vähemmän. Eikä tämä ollut nyt mikään vitsi, vaan jos asiaa haluat lähteä noin katselemaan että kukaan ei saa kärsiä, niin miten perustelet että näin helvetin monta kärsijää on parempi kuin vähemmän?
(en siis ole sitä mieltä että nollaverosysteemi olisi hyvä, en vain oikein tykkää tuosta sun ajattelutavasta että kun sinä esität väittämän se on automaattisesti hyvä, verrattuna johonkin toiseen jota vastaan argumenotit syin jotka kaatavat oman kantasi. esimerkiksi vaikka tuo "rahaa työkyvyttömille - pillua rumille" joista toista kannatat, toista et, vaikka samasta asiasta on kyse).

Minkäslainen muuten on työkyvytön ihminen? Siis sellainen jolle ei kertakaikkisesti löydy käyttöä missään/mihinkään? Vai pitäisikö tätä "vammarahaa" jakaa kovinkin heppoisin perustein? Kyllä aina pystyy jotain tekemään kun oikein kartoitetaan. Tai sitten sellaiset tapaukset jotka eivät kykene tekmään yhtään mitään tuskin myöskään tarvitsevat paljoa hautaa enempää.
 
Mun mielestä jokaiselle pitäisi tarjota perustulo joka riittää kohtuulliseen elämään. Lapset saisivat sitten bonusta lapsilisän muodossa. Perustulotyypeille ei pitäisi kuitenkaan tarjota asumistukea jos on vain mahdollista sijoittaa ne kaupungin tai muiden julkisten toimijoiden asuntoihin (näin syntyy pummikasarmit). Opiskelijat ei sitten ole perustulosakkia.

Perustulon ja palkkatyön eron täytyisi olla selkeä niin, että jos tekee edes vähän duunia se kannattaa aina. Siis perustulon ja minimi kuukausiansion ero on huomattava. Tyyliin 500 € / 1000 €. Keikkatyöt, osa-aikaiset ja muut ei pienennä perustuloa niin kauan kuin ollaan rajan alapuolella.
 
Kattavassa sosiaaliturvassa on se haittapuoli, että työtä vieroksuvilla on mahdollisuus elää muiden siivellä, vaikka olisivatkin työkykyisiä ja työtä olisi tarjolla. Tavoitteena ei ole maksaa kenellekään laiskottelusta, mutta käytännössä siltä ei voi kokonaan välttyä, jos oikeasti tukea tarvitsevia halutaan auttaa. Tärkeää tosiaan olisi, että työn tekeminen olisi aina kannattavaa.

Siirryttäessä perustuloon nykyisestä kattavasta sosiaaliturvasta ei työtävieroksuvien osuus varmaankaan muuttuisi. Samat pummit saisivat edelleen rahaa, mutta paperien pyörityksen ja byrokratian määrä vähentyisi. Ei välttämättä pöllömpi vaihtoehto.

Toki, mutten tiedä mitään pätevää erottelukeinoa nykyisellään laiskoille ja ahkerille.

Sotilaspenkki. No vitsi vitsi. Kirjoituksesi summaakin tukijärjestelmien suurimman ongelman.

Joo ja opiskelu systeemi on juuri sellainen kuin kannattaakin ja pyrkii tuomaan potentiaalia esiin, huonoimpien ehdoilla ja hitaimpien tahtiin. Systeemiä pitäisi muuttaa radikaalisti nopeammaksi ja käytännönläheisemmäksi(kuinka moni yläasteelainen oikeasti tietää mihin sieltä amiksen eri linjoilta valmistuu?). Samanaikaisesti kuitenkin lapsia pelotellaan jollain "jeesuksella" joka tulee ja rankaisee viimeisenä päivänä niitä jotka eivät häntä usko? Korkeammat koulut taas opettavat että se kenen saunassa istut ratkaisee, ei niinkään se mitä osaat. Tottahan sekin on, mutta onko se paras tapa kouluttaa motivoituneita osaajia, siitä en ole varma.
Se että tällaista arvostetaan maailmalla taas kertoo mielestäni enemmän maailmantilanteesta kuin siitä että meillä olisi hyvä opetus. Onhan se "ilmainen", mutta siihen se oikeataan jääkin.

Pitäisikö tässä sitten Linkolaksi heittäytyä? En nyt yleensä ole kovin kiinnostunut ihmisten taustoista keskustelufoorumeilla, mutta kertoisitko oletko itse joutunut jonkinlaisen ammattikoulutuskusetuksen kohteeksi?

King Fear:
Sinulla oli tuolla sellaisia juttuja "vastauksessasi" että koen parempana jättää sen täysin omaan arvoonsa.

Mikä siinä "vastauksessani" oikein oli pielessä? Hankala käydä keskustelua, kun joutuu yksinpuhelua käymään. Sekö on pielessä, että olen nykyisen "systeemin" kasvatti? Se, että olen hyödyntänyt "systeemiä"? Sehän on vain nykyaikaista "survival of the fittest" menoa, joten ei muuta kuin sekaan vaan jos rahkeet riittää. Vahvimmat selvitkööt ja heikot sortukoon elon tiellä vai mitenkäs se meni.


Työkyvyttömille ei tarvitse antaa "mahdollisimman hyvää" siksi että he ovat työkyvyttömiä. Ajatteleppa asiaa siltä kantilta että harvalla työkykyiselläkään on asiat "mahdollisimman hyvin" ja kaikkein vähiten kenenkään antamana. On oikein että hän elää normaalia ts. tavallista elämää, mutta ei enempää. Ja ne jotka ovat työhaluttomia, eivät tarvitse mitään.

Ei kukaan ole keskustelijoista (ainakaan tämän hetkisistä) ole antamassa työkyvyttömille "mahdollisimman hyvää". Ainoastaan perusedellytykset elämiseen.
 
Back
Ylös Bottom